Judaismus > Obecná náboženská debata
Šabat
petahyah:
--- Citace: Albert Ahornchen kdy 18. Října 2009, 14:31:45 ---tak tohle mi přišlo na email zajímali by mě vaše názory ....
Zapalují karaimové šabatové svíčky?
Karaimové vždy (až na malé výjimky - silně rabanizované istanbulské
karaimy v 16-tém století) věřili, že zapalování svíček, stejně jako
jiného ohně v době Šabatu je porušením zákazu:
V den odpočinku nerozděláte oheň v žádném svém obydlí. (Ex 35:3)
Tento biblický zákaz je v přímém rozporu s rabínským požehnáním, které
rabanité pronášejí nad šabatovými svíčkami: Pochválem budiž Hospodine,
Bože náš, králi Světa, jenž jsi nám nařídil, rozsvěcovati světlo
Šabatu. Nikde v Tóře a dokonce ani Ústním zákoně rabínů, nenajdeme
příkaz rozsvěcovat šabatové svíce. Pronášení tohoto požehnání, je v
přímém rozporu s Tóru, která nám zakazuje přidávat nebo ubírat z
příkazů Tóry.
K tomu, co vám přikazuji, nic nepřidáte a nic z toho neuberete, ale
budete dbát na příkazy Hospodina, svého Boha, které vám udílím. (Dt
4:2)
Je zajímavé, že mnoho karaimských chachamů nepovažovalo a nepovažuje
elektřinu za oheň, protože elektřina má úplně jiné fyzikální
vlastnosti a chování než oheň. Například poslední krymsko-egyptský
chacham Tovja Simovič ha-Levi Babovič považoval elektřinu za dar JHVH
za tisíciletí poctivého dodržování zákazu používat oheň během Šabatu,
a za určitých okolností připouštěl užití elektřiny během Šabatu,
například jako zdroje světla pro studium Tóry, nebo jako zdroje tepla
ve studeném zimním období. Část konzervativních egyptských karaimů
žijících v Izraeli, odmítá vedle užití ohně i užití elektřiny. Egyptší
karaimové žijící v USA - San Francisco/Dali City, jsou naopak ve věci
elektřiny zastánci chachama Baboviče, a připouštějí například
cestování v rámci města (elektřinou poháněnou) veřejnou dopravou.
--- Ukončit citaci ---
[/size]
Mě také přišel tento text na email, to jedním z důvodů, proč jsem otevřel toto téma.
Původně jsem si myslel, že má nařízení zapalovat šabatové svíčky pevnější základy. >:(
petahyah:
--- Citace: zoom kdy 17. Října 2009, 23:06:00 ---Uf, jak Vy to petahya děláte, že tak pěkně umíte šťourat, místo aby jste se radoval. Zažíhání svící lze najít jako příkaz v Mišně Šabat, Masechet šabat 23a,
jedna se o ustanovení našich murdců. Maimonides píše, že tuto micvu je povinnen dodržovat každý žid, i chudý je povinen prosit milodar, aby tuto micvu mohl splnit. Přestože tato micva není uvedena vysloveně v Tóře, přesto říkáme, .... אשר קדשנו במצוותיו וציוונו tato formulace požehnání je stejná jako na příkazy z Tóry, i když příkaz o zažíhání sobotních svíček byl ustanoven učenci, kteří měli pravomoci k tomu dané Tórou (Talmud, Masechet šabat 23a,) a 5 kn. Mojžíšova 17,11. ( to se vztahuje k mudrcům) a v Mišně traktát a Mišna Šabat 2 kapitola.
--- Ukončit citaci ---
Možná že jsem nepozorný, ale ani vámi uvedené zdroje NEOBSAHUJÍ rabínský příkaz zapalovat svíce, pouze se zde rabíni dohadují, jaké materiály lze použít jako zdroj svícení a pro výrobu svíček.
Elazar:
--- Citace: Albert Ahornchen kdy 18. Října 2009, 14:31:45 ---tak tohle mi přišlo na email zajímali by mě vaše názory ....
--- Ukončit citaci ---
Milý Alberte, to je karaitské pojetí a co dělají karaité, je věc karaitů, co dělají židé, je věc židů. Když takoví křesťané tvrdí, že sedmý den je neděle a muslimové zase, že sedmý den týdne je pátek, tak jim to nikdo nebude vymlouvat, stejně jako nikdo nebude (nebo by podle mě neměl) vymlouvat karaitům, že mají/nemají dělat o šabatu to či ono. Pro mě za mě ať si karaité na šabat chodí třeba po uších, když jim to jejich chachamové nařídí nebo schválí. Židé zase zapalují světla před šabatem. Tóře to neodporuje.
Scooolie:
--- Citace: Elazar kdy 18. Října 2009, 15:49:21 ---
--- Citace: Albert Ahornchen kdy 18. Října 2009, 14:31:45 ---tak tohle mi přišlo na email zajímali by mě vaše názory ....
--- Ukončit citaci ---
Milý Alberte, to je karaitské pojetí a co dělají karaité, je věc karaitů, co dělají židé, je věc židů.
--- Ukončit citaci ---
;D ;D ;D
Připomíná mi to oblíbené protestantské: "A co je nám křesťanům do katolíků?" (resp. naopak "Co je nám katolíkům do těch apostatů?")
Elazar:
--- Citace: Scooolie kdy 18. Října 2009, 21:09:31 ---
--- Citace: Elazar kdy 18. Října 2009, 15:49:21 ---
--- Citace: Albert Ahornchen kdy 18. Října 2009, 14:31:45 ---tak tohle mi přišlo na email zajímali by mě vaše názory ....
--- Ukončit citaci ---
Milý Alberte, to je karaitské pojetí a co dělají karaité, je věc karaitů, co dělají židé, je věc židů.
--- Ukončit citaci ---
;D ;D ;D
Připomíná mi to oblíbené protestantské: "A co je nám křesťanům do katolíků?" (resp. naopak "Co je nám katolíkům do těch apostatů?")
--- Ukončit citaci ---
;D
No, je to vtip, ale upřímně, když se podíváte na to, co čeští karaité rozhlašují, tak už je to krutá realita..
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi