Judaismus > Obecná náboženská debata

Šabat

<< < (2/9) > >>

Elazar:
Kdysi jsem četl článek v maskilu, že jakési kmeny, žijící někde v Pakistánu nebo Afghánistánu a které se údajně považují za členy severoizraelských kmenů, zapalují světla před šabatem. Přitom Talmud neznají a Maimonida nejspíše také ne  :D Podle toho, jak mišna (bame madlikin) o těchto věcech mluví, tak to vypadá, že ve druhém století byl zvyk zapálit něco v předvečer šabatu poměrně rozšířen, protože se nikde neobjevuje otázka "a co když nezapalujeme?"; a navíc se zapalovalo kde co, takže ta mišna jen dává určité regule již zaběhnutému zvyku.

petahyah:

--- Citace: Elazar kdy 17. Října 2009, 23:17:38 ---
--- Citace: petahyah kdy 17. Října 2009, 22:23:08 ---z mého pohledu je problém v tom, že existuje zákaz hoření, spalování, pálení, svícení ohněm (בָּעַר) během Šabatu, který se většinou asi nepřesně překládá jako rozdělávání ohně (ostaní významy se neberou v potaz).

V den odpočinku nerozděláte (תבערו) oheň v žádném svém obydlí. (Ex/Šemot 35:3)

--- Ukončit citaci ---

Ten překlad je správně. Sloveso תבערו je v pi’elu, tj. ve vidu dokonavém, nejedná se tedy o pálení, nýbrž o zapálení. Svícení se řekne jinak (proto je možné svítit). Světla (nemusí se nutně jednat o svíčky) se zapalují před šabatem, takže příkaz není porušen. Pokud si postavím před šabatem dům, také jej kvůli šabatu nebudu neužívat nebo ho nezbourám jen proto, že o šabatu se zkrátka domy nestaví.

--- Ukončit citaci ---
[/size]

Já hlupák jsem si myslel, že pi'el je intenzivní aktivní slovesný kmen, podle kterého se časují hebrejská slovesa.
A ejhle on je to vid dokonavý!
Nevím co mě to napadlo, ale já myslel, že  תבערו je imperfektum množného čísla pro mužský rod, tedy neukončený děj, nebo jak se v češtině říká nedokonavý vid slovesa.
Nebyly náhodou nekudot doplněny až po 7 století, a bez nich může být תבערו i v jednoduchém aktivním slovesném.
Neznamená náhodou בער hořet, pálit, spalovat, planout, plápolat, zapálit... a ne jenom zapálit-podpálit?
Takže je možné svítit krbem, nebo cigaretou? Jaký je rozdíl mezi oněm v krbu a ohněm na svíčce, komě intenzity hoření?
Znamená to, že plamen na svíčce vlastně nehoří, ale svítí?  ;D

Pokud začnete stavět dům před Šabatem, přece nebudete pokračovat o Šabatu, a argumentovat že stavění je porušením Šabatu, pouze pokud začneme stavět o Šabatu?
Přiznám, se že nechápu proč by měl být zakázán pouze velmi krátký akt zapálení a ne samotné hoření nebo svícení svíčkou.

petahyah:

--- Citace: Elazar kdy 17. Října 2009, 23:24:43 ---Kdysi jsem četl článek v maskilu, že jakési kmeny, žijící někde v Pakistánu nebo Afghánistánu a které se údajně považují za členy severoizraelských kmenů, zapalují světla před šabatem. Přitom Talmud neznají a Maimonida nejspíše také ne  :D Podle toho, jak mišna (bame madlikin) o těchto věcech mluví, tak to vypadá, že ve druhém století byl zvyk zapálit něco v předvečer šabatu poměrně rozšířen, protože se nikde neobjevuje otázka "a co když nezapalujeme?"; a navíc se zapalovalo kde co, takže ta mišna jen dává určité regule již zaběhnutému zvyku.

--- Ukončit citaci ---

Jeden z největších paštunských kmenů žijící v pohraničí Afghánistánu a Pákistánu odvozuje svůj původ od Bani Jisrael (jak označují severoizraelské kmeny), přesně od Josefa (Jusufi nebo Jusufzaj, podle toho jestli je to v urdu nebo pašto). Ti svíčky stejně jako Samaritáni, Falašové, Bnej Menaše, Bene Jisrael nezapalují (přesněji řečeno v případě indických komunit nezapalovali do příchodu jemenských (později bagdádských a pak i aškenázských) misionářů, a v případě některých falašských komunit do příchodu do Izraele).
Existuje v někde v rabínské literatuře přímé rabínské nařízení zapalovat šabatové svíčky?

Albert Ahornchen:
tak tohle mi přišlo na email  zajímali by mě vaše názory ....




Zapalují karaimové šabatové svíčky?

Karaimové vždy (až na malé výjimky - silně rabanizované istanbulské
karaimy v 16-tém století) věřili, že zapalování svíček, stejně jako
jiného ohně v době Šabatu je porušením zákazu:
V den odpočinku nerozděláte oheň v žádném svém obydlí. (Ex 35:3)
Tento biblický zákaz je v přímém rozporu s rabínským požehnáním, které
rabanité pronášejí nad šabatovými svíčkami: Pochválem budiž Hospodine,
Bože náš, králi Světa, jenž jsi nám nařídil, rozsvěcovati světlo
Šabatu. Nikde v Tóře a dokonce ani Ústním zákoně rabínů, nenajdeme
příkaz rozsvěcovat šabatové svíce. Pronášení tohoto požehnání, je v
přímém rozporu s Tóru, která nám zakazuje přidávat nebo ubírat z
příkazů Tóry.
K tomu, co vám přikazuji, nic nepřidáte a nic z toho neuberete, ale
budete dbát na příkazy Hospodina, svého Boha, které vám udílím. (Dt
4:2)
Je zajímavé, že mnoho karaimských chachamů nepovažovalo a nepovažuje
elektřinu za oheň, protože elektřina má úplně jiné fyzikální
vlastnosti a chování než oheň. Například poslední krymsko-egyptský
chacham Tovja Simovič ha-Levi Babovič považoval elektřinu za dar JHVH
za tisíciletí poctivého dodržování zákazu používat oheň během Šabatu,
a za určitých okolností připouštěl užití elektřiny během Šabatu,
například jako zdroje světla pro studium Tóry, nebo jako zdroje tepla
ve studeném zimním období. Část konzervativních egyptských karaimů
žijících v Izraeli, odmítá vedle užití ohně i užití elektřiny. Egyptší
karaimové žijící v USA - San Francisco/Dali City, jsou naopak ve věci
elektřiny zastánci chachama Baboviče, a připouštějí například
cestování v rámci města (elektřinou poháněnou) veřejnou dopravou.

petahyah:

--- Citace: zoom kdy 17. Října 2009, 23:06:00 --- a 5 kn. Mojžíšova 17,11. ( to se vztahuje k mudrcům)
--- Ukončit citaci ---

Naskytne-li se ti nějaký mimořádný právní případ, rozsoudit , kdo je vinen vraždou, rozepří, ublížením na těle , tedy jakýkoli sporný případ ve tvých branách, vydáš se k místu, které si Hospodin, tvůj Bůh, vyvolí. Přijdeš k lévijským kněžím A k soudci, který tam bude v těch dnech, dotážeš se a ONI ti oznámí právní nález. Budeš pak jednat podle výroku, který ti oznámí z onoho místa, které vyvolí Hospodin. Bedlivě dodržíš všechno, o čem tě oni poučí. Budeš jednat podle znění zákona, o němž tě poučí, a podle práva, které ti vysvětlí. Neuchýlíš se napravo ani nalevo od toho, co ti oni oznámí.

Vztahuje se ke kněžím z kmene Levi a k soudci, ne k mudrcům. Dále se jedná spíše o trestně právní věci, a spor mezi dvěma stranami. Není to autorizace vymýšlet nařízení, třeba zapalování svíček!

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi