Judaismus > Obecná náboženská debata

Šabat

<< < (5/9) > >>

petahyah:

--- Citace: menagen kdy 19. Října 2009, 14:28:52 ---

Jste, protože o kousek dál (Šabat 2:6) máte uvedeno, že nezapálení svíček je přestoupením. Jinak ještě zřetelněji v talmudu, Šabat 25b, k tomu Raši a Tosfot. Behaclacha.

--- Ukončit citaci ---


Přestoupením ČEHO?! Jakého nařízení?

Elazar:

--- Citace: Scooolie kdy 19. Října 2009, 15:12:19 ---Petahja je ve skutečnosti zakuklený rabi Ovadja Josef, který v praxi demonstruje svůj postoj "Myslí si, že Tóra patří jim... Ale je jen jedna Tóra, jeden Zákon" (rozuměj ten, který konvenuje s tím, co říkám já)  ;D

https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3791394,00.html

--- Ukončit citaci ---


--- Citace: zoom kdy 19. Října 2009, 15:20:13 ---No tady v Izraeli se tomu říká ŠAS KONTROL. Takže možná máme dozor "z nejvyšších míst"  ;D ;D ;D

--- Ukončit citaci ---

 ;D ;D Dobrý článek, mimochodem. Mesiáš bude sefard, to nezní špatně (vždycky jsem si to myslel) :D   

fanuel:
Zdravím, MESIÁŠ=(vyvolený samotným (B) bez prostředníka)= je syn člověka. ;D
Stanek (Fanuel) >:D 8) >:D

gvodrazka:
 ;)
To Petahyah:

Šabat 25b:
Rabi Nachman b. Raba řekl ve jménu Raby: Rozsvěcení šabatových svíček je povinnost; omývání rukou a nohou v teplé vodě v předvečer (šabatu) je dobrovolné.
 :)

petahyah:

--- Citace: gvodrazka kdy 19. Října 2009, 17:08:39 --- ;)
To Petahyah:

Šabat 25b:
Rabi Nachman b. Raba řekl ve jménu Raby: Rozsvěcení šabatových svíček je povinnost; omývání rukou a nohou v teplé vodě v předvečer (šabatu) je dobrovolné.
 :)

--- Ukončit citaci ---

Moc děkuji za tuto pasáž, díky ní jsem se dozvěděl zajímavé věci.  ;D  >:D  ;D

Středověcí rabíni přímo nenařizují zapalovat svíčky, někteří z nich ale zastávají názor, že je to nutnost, nebo povinnost.

Zajímavé jsou názory předcházející vámi citovanému názoru rabína Nachmana. Třeba ten, že hořící lampička smrdí, a obavy, že mohou nastat problémy, když majitel domu dům se zapálenou lampou opustí?
Dále jsem se dozvěděl, že zapálení svíček není micva přikázání, je to pouze chajiv nutnost, nebo chova závazek, povinnost, tedy jakýsi nižší level. Učení poddaní nějakého rabína mé rouhání zajisté opraví.


Zapalování svíček o Šabatu údajně poprvé jako povinnost zavedl ve 3 století babylonský talmudista Abba Arika – Rav. (Šabat 25b)
Dále určil, co má obsahovat Šabatový stůl, tedy řepu, velkou rybu a hlavičku česneku. Dále zavedl zvyk navštěvovat mikve před Šabatem. Ojoj, jak se po tisíce let mohli obejít bez řepy, ryby a česneku na šabatovém stole  >:(  ???  :'(

Vtipné je, že jedním z hlavních důvodů proč středověcí rabíni zavedli zapalování svíček je jídlo, prostě chtěli vidět na večeři po západu slunce. (Joma 74b)

Ve 12 století francouzský rabín Raši tvrdí, že si člověk musí Šabat užít, a to nejde bez jídla po západu slunce, jíst nejde bez světla. (Šabat 25b)

Ve 12 století přichází španělský rabín Rambam s tvrzením, že Ner Šabat je zásadní pro užívání si Šabatu. (Šabat 23b)

Hlavní „micvou“, není zapalování svíček, ale užívání si světla. (Šulchan Aruch harav)

Nejzajímavější je ale logika věci, užití lampiček (a svíček) ke svícení, není hoření.  ;D  >:D  ;D

Ojojoj, ti hloupí a primitivní staří Izraelité, Samaritáni, Falašové, Karaimové, Bnej Menaše, Bene Izrael a dokonce i židé do 3 století si bez svíček nemohli užít Šabat, protože museli jíst ve tmě  >:(  ???  :'(

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi