Judaismus > Obecná náboženská debata
Sabatai ben Meir HaCohen.
achab:
--- Citace: menagen kdy 15. Června 2009, 18:52:49 ---
... a proto máme halachu a svatá písma, která svorně a jednomyslně říkají "NEKLANĚT". Logika je dobrý sluha, ale zlý pán.
--- Ukončit citaci ---
a proto máme halachu a svatá písma, abychom se naučili, co to vlastně znamená klanět se obrazům a sochám...
a kdo chce pochopit, co to znamená "navštěvovat hroby cadiků" a ke komu se tam vlastně modlíme, ať si, prosím pěkně, přečte například Maane lašon
(kousek je i tady https://www.chewra.com/texty/modlitby_maanelason.asp?navid=3, ale seženete snadno v každé poctivé obci židovské a taky snad na webu) :
daniel lehotsky:
to kjan)koleno je ,,znakom"pokory,cize navstevou XY,sa clovek v,,duchu"vyrovnal zo svojou(over mind)nepokorou a prestal mat problem s kolenom. ;)Napriklad.
kjan:
Ano, zvláště mládí mívá málo pokory a život nás někdy sráží do kolen. Promińte prosím, že trochu odbočím. Karel Čapek (skutečně se moc omlouvám, že jsem teď trochu jinde) ve svém cestopise o Itálii píše v tom smyslu, že víra je věc privátní a intimní. Odsuzuje v podstatě ohromující a davy obdivované katedrály, a milejší jsou mu obyčejné a skromné venkovské "kapličky". Musel jsem s tím souhlasit, prosím subjektivně, nechci nikoho urazit. Myslím rovněž, že nejsou k modlitbě všechna místa stejně vhodná. Málokdo bude asi meditovat ve Vítkovických železárnách za plného provozu. Na druhé straně straně je asi jen málo míst k modlitbě vhodnějších, než je židovský hřbitov protože zde existuje, aspoň doufám, propojení napříč tisíciletími až k Mojžíšovi a Abrahámovi, ke kterým B.h hovořil. A v tom je velká síla, ačkoliv nepocházím z toho pokolení (alespoň Hitler na to nepřišel). A nejedná se o modloslužbu, není to v tom kameni ani v těch rukou v něm. Děkuji všem, budu číst dál, co čas dovolí
Šalom
Kjan
martindeporres:
--- Citace: menagen kdy 15. Června 2009, 18:52:49 ---
--- Citace: martindeporres kdy 15. Června 2009, 16:41:20 ---... Co se soch a obrazů týče, má to svoji logiku se jim neklanět. A současně má i svoji logiku se jim klanět...
--- Ukončit citaci ---
... a proto máme halachu a svatá písma, která svorně a jednomyslně říkají "NEKLANĚT". Logika je dobrý sluha, ale zlý pán.
--- Ukončit citaci ---
O.K. Trochu rozeberu logiku toho klanění a neklanění, snad na mne nepřilétne moc šutrů. Každý člověk má nad svou hlavou jakýsi středový kanál. To je cesta, kudy vysíláme své modlitby vzhůru a přijímáme informace shůry. Je-li člověk obrazem svého Stvořitele, může svou modlitbou tímto dosáhnout skutečně až k Němu, takřka mít příme spojení viz třeba Henoch, o kterém je psáno, že chodil s Hospodinem. Takový člověk opravdu sochy, obrazy nepotřebuje. Leč máme plno lidí, kteří prostě tak vysoko nejsou schopni dosáhnout. Ale ví, že někteří před ním, kteří měli podobnou spiritualitu možná k Nejvyššímu dosáhli. Ale jsou třeba schopni ve své modlitbě dosáhnout třeba na úroveň těchto lidí. A tak se modlí k nim, aby alespoň se dostali trochu výš. A ty sochy, obrazy jim slouží de facto jako prostředník v napojení v prostoru na tuto úroveň duchovní vyspělosti, svatosti, nazvěme to jak je libo, aby se mohli pak zase posunout výš, odkud už snad ten přímý spoj v Nejvyšším navážou. Halacha a svatá písma jsou v tomto ""tvrdé"" ( dvojité uvozovky jsou zcela úmyslně). De facto nám říkají. Žádní prostředníci nebudou, koukej se naučit si sahat tam, kam opravdu máš, navázat spojení skutečně s Nejvyšším, pracuj na tom, aby jsi skutečně byl Jeho obrazem. Což je cesta podstatně náročnější ale mám za to, že výsledky jsou mnohem trvalejší. Židovský národ je toho živoucím důkazem. Jinak moc díky za odkaz.
Scooolie:
Martine, nevím, čím je mixnutá Vaše víra, ale cítím tam nějaký budhismus či cosi podobného. Mohu to komentovat jen z křesťanského protestantského pohledu, ale nějaké sebezdokonalování, aby nás Pán "lépe slyšel" pro mě zní komicky. On je Absolutní. Slyší každé šustnutí trávy, zná každou naši myšlenku, i tu která nám proběhla hlavou na vteřinku a kterou si už po minutě ani my sami nevybavíme. Pokud On chce, tak slyší naprosto vše. "Sebezdokonalování" (promiňte, jestli ten váš koncept nějak zjednodušuji, ale na mě to tak působilo) je pojetí lidské, které staví do středu člověka, ne Boha. Říká, že my, vlastní silou se můžeme nějakou prací, cvičením Bohu přiblížit. Jaksi si "vysloužit" blízkost. Pošetilé. Proč to dělat, když stačí jen požádat?
Modlit se k lidem je krajně pochybné. Já naprosto chápu židovské výhrady vůči křesťanství s ohledem na Ježíše. A pokud bych někdy došel k závěru, že Ježíš byl pouhý člověk, pak bych okamžitě svoji víru musel odhodit jako cestu vedoucí zcela špatným směrem.
Víte, nástroji Toho-zlého nejsou jen okázalé kulty, odmítající pravou cestu. Nástroji jsou i zdánlivě drobná odchýlení od víry, která však svádějí mimo cestu. Pokud má auto dojet z Prahy do Brna, je jedno jestli jeden na Frankfurt nebo na Ostravu. A stejně to cítím s modlitbou a uctíváním - pokud nesměřují k Bohu, pak je jedno, zda směřují k nějaké zcela exemplární modle nebo k nějakému židovskému cadikovi či křesťanskému světci...
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi