Všeobecná kategorie > Všeobecná diskuse

Zneužití zákona

<< < (5/8) > >>

daniel lehotsky:
na odlachcenie,prenesme to to sfery buisinessu a ,,zneuzitie" pretvorme na ,,vyuzitie"dier v zakonoch. ;).To Achab,aby sa s Refidim nestala Chorma.Z toho mam obavu.Lebo lud okolity je nevyspytalny. :).pekny den.

Vodník:
Ad Daniel (česky, s dovolením): Hospodin stvořil svět skutečně dobrý, ale po pádu se přirozenost pokazila a dobrý už - zcela evidentně - není, aspoň ne docela. Tolik pravoslavná theologie. V pravoslavné theologii ovšem "svět idejí" jako u Platona neexistuje (aspoň ne v těch souvislostech), i když tam přes novoplatoniky lecos prosáklo (do toho se tu nechci pouštět, jestli znáte Scotta Eriugenu, možná víte, co mám na mysli).

Můj názor: Adam byl onen Člověk, který měl - patrně zcela samozřejmou a přirozenou - Morálku (*musar?), po pádu a pak po Potopě se lidé rozprášili a odpadali od Hospodina, co jim síly stačily. Hospodin pak ve své nekonečné trpělivosti a dobrotivosti lidi vyhledával a snažil se je přivést k sobě. Pro "tvrdost jejich srdcí" jim pak tu Morálku přizpůsoboval - dané době, danému lidu jeho morálku.

Západní morálka ovšem od Hospodina nepochází, to je člověkem ohoblovaná morálka křesťanská s nějakými těmi židovskými prvky, je nepožehnaná, utilitární a není-li za ní Hospodin, je za ní ten druhý... :'(

daniel lehotsky:
S tym (erigenovskym),co od B-ha(causa primordiales)sa vyronilo(emanovalo),to vlastne odpadlo(ten hriech)nemozem suhlasit,ale definicia Zap.moralky je ako z partessu. :).

Vodník:
Ono tam šlo o to, jestli ty ideje jsou součástí Božího Bytí (jak říkal Eriugena) nebo "první stvořené", jak implikuje pravoslaví (s Platonovým aromatem ;) ). Ale to, že všechno, co emanovalo, se nutně vzdaluje od Boha (ač kdy lze mluvit o "odpadení" by jistě mohlo být předmětem diskusse), to je logický důsledek, bez kterého by nic emanovat nemohlo. Tak píše i René Guénon nebo Frithjoff Schuon.

achab:
pro danny - Rafidim je daleko silněší a taky obecně platné - tam se jedná o Amaleka po všechna pokolení a ve všech pokoleních  - a ještě to tajemné "ruka Vznešeného" a netradiční "kes" namísto "kise" , Horma /Chorma je tehdy žijící Amalek. Navíc se spojení s Kenanejcem, jehož památku "vymazat" nám uloženo nebylo. Ale jinak ti rozumím.
p.s. pro případné zájemce o studium (Ex 17. kpt, Nu 14.kpt)


pro Vodník -  respektuju tvůj pohled. Dovolím si naznačit ten svůj. *Musar je  obsažen v tóře / ve Zjevení, která existovala před Prvním Adamem.  Studium tóry dalo vzniknout halaše. Právě proto, jak to dopadalo s Adamem a s námi, jeho poomky. Nezpochybňuji (stejně jako ty), že *musar  byl tím pádem i v Prvním Adamovi. Jenomže Adam se "pokazit" může, Zjevení nikoli  :o))  Potřebujeme *musar  ne to "záruku" spasení.  Ale tady se to už zašíná konfesně lišit. Setrvejme pouze a jenom u musaru.
p.s.  tajemství Amaleka najdeš v (Ex 17. kpt)

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi