Judaismus > Obecná náboženská debata

Smrt velekněze smiřuje ? Ježíš coby velekněz ? Co je to *korban.

<< < (8/44) > >>

KarelG:
Souhlasím s ACHABEM v tom, že v Novém zákoně (nebo v křesťanské pseudepigrafické literatuře) lze najít mnohé, co vrhá světlo na různé záhady objevující se v judaismu. Dokonce i v talmudickém textu, který je dopodrobna probádaný a po jednotlivých hláskách zanalyzovaný mnoha generacemi učenců, existují místa, která dokáže vysvětlit až vcelku opomíjená hejchalotická mystika a židovské magické spisy z doby 2.-3. století. Původně jsem nechápal, jak může nějaký badatel v oboru judaismu jevit zájem studovat NZ a raně křesťanské spisy, ale teď už tomu rozumím, když tam ty paralely sám vidím. Navíc Talmud učí: „[Stojí psáno:] “Nebudeš se učit činit” [De 18,9], ale smíš se to učit kvůli pochopení a vyučování”. (např. Šabat 75a)

Elazar:

--- Citace: KarelG kdy 18. Listopadu 2008, 20:23:28 ---okonce i v talmudickém textu, který je dopodrobna probádaný a po jednotlivých hláskách zanalyzovaný mnoha generacemi učenců, existují místa, která dokáže vysvětlit až vcelku opomíjená hejchalotická mystika a židovské magické spisy z doby 2.-3. století.

--- Ukončit citaci ---

Cože ???

achab:
Tak si to malinko shrnme:
Krestan (Scoolie) ví, že trojiční učení je biblicky hooodně těžko vyargumentovatelné, ale připouští, že je to příjímáno vírou.  Je to takové novum onoho Novum testamentum, Ostatní jsou jinoverci nebo heretici.
Víme také, že pokud něco smiřuje - není to smrt velekněze, a i kdybychom navýsost tolerantně připustili, že smrt velekněze je smířením pro obyvatele útočištných měst (resp. uprchlíky), není to to jediné, co skutečně a daleko účinněji smiřuje - totiž institut *korbanot (nikoli *korbanot samotné);
Víme také o problému *obětina a *obětující - vše v jednom. Pro někoho složité, pro jiného asi tajemství víry, rozhodně ale nebiblické.
Takže jediným styčným bodem jidiškajt a křestanství je asi tolerance.
A jsme zase v kruhu.
A co se týče studia kanonicky závazných spisů cizích klubů - spíš mne mrzí, že krestanství to řeší jednoduchým poukazem na roztržení chrámové opony a vůbec si nedá práci seznámit se s postuláty, které musel mít třeba i "hellénštinou" mluvící Ježíš v malíčku a v kostní dřeni, neboť zprvu přeci přišel do židů.
Jsem hluboce přesvědčen, že studium bible neznamená biblický mariáš, který intenzivně provozují zejména reformovanější církve z ii. poloviny 19. století (na čestném prvním místě Svědkové)...
Pozdravení

Elazar:

--- Citace: achab kdy 19. Listopadu 2008, 01:41:52 ---Tak si to malinko shrnme:
Krestan (Scoolie) ví, že trojiční učení je biblicky hooodně těžko vyargumentovatelné, ale připouští, že je to příjímáno vírou.  Je to takové novum onoho Novum testamentum


--- Ukončit citaci ---

Trojiční učení je poměrně snado a zřetelně čitelné v Pavlových listech, vyžaduje ovšem, aby čtenář akceptoval určité základní postuláty:
1) Ježíš je mesiáš
2) Je to syn boží
3) Svou smrtí, kterou posléze přemohl, spasil svět

To jsou všechno věci, které vyplývají z NZ a pokud je někdo přijme, již nemá poblém přijmout trojiční učení. Veškeré další spory uvnitř církve (doketisti, ariáni atd.) jsou jen variací na dané téma a o nich už bylo rozhodnuto na koncilech, jejichž závěry byly prohlášeny za závazné.

daniel lehotsky:
presne tak,ak akceptujem tieto postulaty 1-3 tak trojicne ucenie je snadno akceptovatelne.Pravdu ma Elazar.Ak ich neakceptujem tak je to tazko vyargumentovatelne a ja bysom skor este dodal nevyargumentovatelne.Cize ked sa divame s baraku dvoma oknami umiestenymi na opacnu stranu,tak tazko budeme popisovat jednotne vyhlad. :).Asi sa treba skor starat aby nam netieklo do baraku. :)

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi