Judaismus > Obecná náboženská debata

Smrt velekněze smiřuje ? Ježíš coby velekněz ? Co je to *korban.

<< < (7/44) > >>

Vader:
Tak dobre. Upresnim to. Ptolemaiovci byli nahrazeni kolem roku -30 o.l. Rimany. Ti mluvili jako vladcove opet egyptsky a jako diplomaticky jazyk pouzivali, prekvapko, rectinu. Ke komunikaci se svymi sefy pak latinu. Teprve az roku 287 o.l byl Egypt rozdelen na 5 privincii pod diecezi Orient (diecezi nabrat po katolicku). Jinak mel do te doby Horni Egypt (To shema) 22 okresu, Dolni (To mehu) pak 20. A jen tak nakonec - i byzansti misodrzici mluvili egyptsky. Teprve roku cca 642 doslo ke katastrofe a zvatlani po arabsku (za coz muze Amr Ibn al-As Pelusia). Nicmene koptove egyptstinu (coby semitohamitsky jazyk) za arabstinu nevymenili dodnes.

Elazar:

--- Citace: eleazar kdy 18. Listopadu 2008, 18:09:50 ---
--- Citace: Vader kdy 18. Listopadu 2008, 18:03:21 ---
--- Citace: eleazar kdy 18. Listopadu 2008, 17:54:15 ---Netvrdím, že Ježíš bydlel v Alexandrii, ale v Jeho době vládla v Egyptě makedonská, tj. helénská dynastie a řečtina tam byla, stejně jako v Eretz Jisroel, běžným jazykem a On sám diskutoval ve 12-ti letech s chrámovými kněžími na vysoké úrovni => takže asi nevzdělán nebyl ;)

--- Ukončit citaci ---

Nemluvim o nevzdelanosti, ale o rectine. BTW i podle tzv. noveho zakona mluvil Nazaretsky zasadne svym materskym jazykem, tedy aramejsky. A nenechte se mylit, i ptolemaiovci az do konecneho dobyti Egypta mohamedany mluvili egyptstinou. Rectinu pouzivali toliko jako diplomaticky jazyk. A to bylo cca o 670 let pozdeji, nez udajny pobyt Nazaretskeho v Egypte.

--- Ukončit citaci ---
Já myslím, že ptolemaiovská dynastie vymřela za časů Augusta Octaviana tj. cca 600let před Mohamedovým vylíhnutím. Ježíš sám bil minimálně bilingvní, jsou zaznamenány Jeho autentické proslovy jak v aramejštině, tak i v helléntině (=aramejizované řečtině)

--- Ukončit citaci ---
Bil tak maximálně penězoměnce v Chrámu... A o jakých autentických záznamech jeho proslovů v aramejštině nebo tvém dalším vymyšleném patvaru "helléntina" píšeš?

daniel lehotsky:
to Sad(e) :)Chcel by som sa ,,zastat"Malkisedeka.Trosku.Pri jeho lapsuse s poradim pri jeho zehnani Avrama.Nuz neviem ci ako najvyssi knaz Eljona si to ako nemohol,,dovolit.Ako syn Noeho bol pritomny,ze,,Zloreceny bud Kanaan...A rovnako(potom)povedal,,Pozehnany bud,Jahve,Semov B-h....."(cize poradie ine).No a u Malkisedeka,slovo,ktore prenasa clovek aj tak vlastne zehna Hospodin.No a hned na oplatku zehna Hospodinovi.No darmo, je to knaz ,,Najvyssieho"este pred levitmi.A ci prave preto?TO ,,tvrdsie posudzovanie"?Lebo Avram si z toho asi nic nerobi a kludne mu odvadza desiatok.Len som ,,zvedavy".S

KarelG:

--- Citace: Scooolie kdy 16. Listopadu 2008, 23:15:15 ---Nebudu polemizovat s celým Vaším vyjádřením. Nicméně k uvedenému citátu krátce:
Vy asi nejste moc silný v trojičním učení, že? Neboť B*h dle standarní křesťanské nauky je trojjediný - Otec, Syn a Duch svatý. Tedy stvořil-li něco Ježíš, pak to samozřejmě v křesťanském pojetí stvořil B*h.



--- Ukončit citaci ---

Scooolie: S touto námitkou jsem počítal, ale přesto jsem rád, že zazněla. Kdo se podívá na první kapitolu listu Židům, tak zjistí, že Bůh tam mluví k tvůrci světa: ‘Ty, Pane, jsi na počátku založil zemi, atd.’ [Žd 1,10] Skutečně sahá pojetí křesťanské trojjedinosti až tak daleko, aby Bůh mluvil sám k Sobě v takto schizofrenickém duchu? O tom jsem nikdy neslyšel.

Ba co víc, Bůh tam tvůrci světa říká: ‘Usedni po mé pravici, atd.’ [Žd 1,13] Je snad možné, aby Bůh ve Své trojjedinosti seděl na dvou trůnech vedle sebe? Vždyť přece z Tóry známe: ‘Slyš, Izraeli, Pán je náš Bůh, Pán je jediný!’ [De 6,4] A dále je psáno: ‘Tobě to bylo ukázáno, abys poznal, že Pán je Bůh! Není další mimo Něj!’ [De 4,35] Jak je tedy možné, aby podle křesťanské nauky usedl po pravici Boží nějaký jiný bůh, dokonce On sám?

Technická poznámka: Prosil bych všechny účastníky fóra, aby mi v příspěvcích tykali, jak je při takových příležitostech dobrým zvykem. I já tak budu činit – pokud by tím byl někdo dotčen, ať se mi ozve.

KarelG:

--- Citace: eleazar kdy 17. Listopadu 2008, 09:57:28 ---to KarelG: Necitoval jsem lepištolu Židům, ale Žalmy, tedy nic co by nemohlo být přijatelné pro standardní jahadut.

--- Ukončit citaci ---

Eleazar: To mě napadlo až dodatečně. :-) Ale v tom případě se dá celá otázka velmi zjednodušit. V Žalmu 110 není ani slovo o nějakém Ježíšovi, a proto tímto citátem nelze ani dokazovat, že Ježíš byl považován za velekněze. Je známo, že tento žalm je vykládán v souvislosti s Mesiášem, a tak je třeba se zeptat: Byl Ježíš Mesiáš, aby ho bylo možno do tohoto žalmu dosadit? Na to však musí dát zápornou odpověď každý, komu je aspoň trochu známo, co má Mesiáš za úkol udělat – Ježíš nic z toho nesplnil.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi