Judaismus > Obecná náboženská debata
Smrt velekněze smiřuje ? Ježíš coby velekněz ? Co je to *korban.
KarelG:
--- Citace: Elazar kdy 18. Listopadu 2008, 20:25:42 ---
--- Citace: KarelG kdy 18. Listopadu 2008, 20:23:28 ---okonce i v talmudickém textu, který je dopodrobna probádaný a po jednotlivých hláskách zanalyzovaný mnoha generacemi učenců, existují místa, která dokáže vysvětlit až vcelku opomíjená hejchalotická mystika a židovské magické spisy z doby 2.-3. století.
--- Ukončit citaci ---
Cože ???
--- Ukončit citaci ---
Elazar: Mám tím na mysli například pasáž Avoda zara 24b, kde se vykládá verš 1S 6,12 pomocí slovní hříčky tak, že krávy táhnoucí vůz s archou zpívaly té arše píseň. Konkrétně jde o výklad r. Izáka Napachy, který na rozdíl od ostatních rabínů recituje podivný oslavný hymnus. Takřka jistě se jedná o hymnus převzatý z hejchalotických spisů a pod těmi kravami r. Izák symbolicky míní nebeská zvířata Chajot podpírající Trůn slávy a zpívající mu oslavné hymny.
Anebo zmínka o Metatronovi (Sanhedrin 38b), kde se uvádí, že ‘Metatronovo jméno je jako Jméno jeho Pána’. To lze těžko vysvětlit, pokud z židovské magické literatury nevíme, že Metatronovi se ještě předtím říkalo Jahoel. O Jahoelovi a jeho zajímavé metatronovské koncepci je možno se dočíst například v 10. kapitole Zjevení Abrahamova (vyšlo i česky).
KarelG:
Achab: Institut korbanot je ovšem od doby zničení druhého Chrámu neaktuální, a proto by bylo asi lépe říci, že to jediné a nejúčinnější smíření s Bohem nabízí pokání (tešuva). V tom případě můžeme škrtnout závěr, že jediným styčným bodem judaismu a křesťanství je tolerance, protože na pokání a pokoru kladl velký důraz i evangelijní Ježíš. On vůbec kladl velký důraz na dost věcí, které jdou ruku v ruce se zásadami židovskými a naprostá většina křesťanů o nich IMHO nemá ani páru (například že někoho úmyslně urážet a posmívat se mu je mnohem horší nežli někoho neúmyslně zabít) – jde ale o to, zda si současný křesťan vybere jako vzor své víry Ježíšovo, nebo až Pavlovo učení. Obojí se totiž nalézá v diametrálním rozporu. Dlužno říci, že podle mých zkušeností se obecně volí ta druhá možnost.
eleazar:
--- Citace: KarelG kdy 19. Listopadu 2008, 20:20:36 ---‘Metatronovo jméno je jako Jméno jeho Pána’.
--- Ukončit citaci ---
to by se dalo vysvětlit ještě jinak, ale nebudu provokovat :P
--- Citace: KarelG kdy 19. Listopadu 2008, 20:21:17 ---(například že někoho úmyslně urážet a posmívat se mu je mnohem horší nežli někoho neúmyslně zabít)
--- Ukončit citaci ---
Odkud to je?
daniel lehotsky:
Kalrlege,co takto osvetlit ci Metatron vladne Ofanim v Chochme?A ci Jahoel znamena aj hul alebo falos(v pogrectenej forme ,hebrejske slovo mate)A ci zo suhlasom Zoharu ho mozno pokladat za perzonifikaciu zivotnej sily,lebo ,,Metatron je najmocnejsi a najvznesenejsi zo vsetkych anjelov".A ci ho niekto moze povazovat za personifikaciu Keteru?,,No a tu sa telo Chanochove stalo planucou pochodnou ako telo Eliahovo a bol premiestneny k anjelom.(pre neznalych ,,kabalistov"),to je METATRON,KNIEZA SVETA,KTORY KRMI KNIEZATA VSETKYCH POZEMSKYCH NARODOV,TO JE CHLAPEC cHANOCH.Ked velknaz Jismael,syn Eliahov,vystupil do neba,poslal mu Pan oproti Metatrona,SVOJE VNUTORNE KNIEZA.Jismael sa ho pytal,ako sa volas svojim menom?Metatron odpovedal:Som nositelom sedemdesiatich mien ,podla poctu jazykov a podla poctu MIEN KRALA KRALOV!A Metatron sidli na vysostiach Aravotu.A neumyselne zabitie by som poopravil(pri urazke)na zabitie,az vrazdu.podla toho ako nazerame na skocenie do horucej pece.A v otazke krestana si tak isto jeho podmnozina ako ja alebo hociktory Krestan(ovsem ak veris v pricho Mesiasa) :)A treba tam nechat tu toleranciu,lebo ako mozes byt pokorny pred modlou(vo vyzname pre teba modlou?) :)Dufam,ze to nebude off topic :)
Karels:
„A byla mu dána (Synu člověka) vladařská moc, sláva a království, aby ho uctívali všichni lidé různých národností a jazyků. Jeho vladařská moc je věčná, která nepomine, a jeho království nebude zničeno.“ (Daniel 7:14) Aramejský výraz pro termín „uctívání“ v tomto verši je פּלח [PALACH] /aramejský slovesný kořen/. Ve Starém zákonu (v Tanachu), se objevuje 10×, konkrétně 9× v knize Daniele a jednou v knize Ezdráše a téměř vždy jde o b*hoslužbu. Syn člověka podle výše uvedeného biblického textu z knihy proroka Daniele přijímá úctu, která přináleží jedině samotnému B*hu.
Ježíš, coby Syn člověka - "... že Syn člověka musí být vydán do rukou hříšných lidí, být ukřižován a třetího dne vstát." (evangelium podle Lukáše 24:7)
Což „legalizuje“ můj vztah k Ježíši Kristu – modlitby, chvály, tímto se mohu s důvěrou k Ježíši obracet. Jaká pak potom avoda zara?!
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi