Všeobecná kategorie > Politika v Zemi Izrael
urputna pravoleva flamewar
gvodrazka:
;)
Problematika skvěle pochopena. Zejména problematika "paradoxu" vzniklého osvícenstvím a "emancipací" po VFR. Troufám si tvrdit, že vše kvalifikovanou formou nastartovalo vydání Občanského zákoníku Josefa II. a pak Code Napoleon, od kterého se pak široce opisovalo (různé německé Gesetzbuchy).
Slyšel jsem, že ve středověku Rišonim vztahovali užití institutu "dina d´malchuta - dina" zpočátku víceméně jen na daňovou problematiku, pozdější moudří tento institut aplikovali již šířeji.
Problematika směnek, jako bezpodmínečného slibu či příkazu platit: ... a co teprve jaká lahoda jsou bianco směnky, pánové. Při této příležitosti dávám typ na zneplatnění směnky vlastní (event.cizí) - do údaje splatnosti prosadit vedle data i hodinu. (Např. splatno do 30.října 2008 v 9:00 hod...) Dost prosťáčků ještě neví, že česká judikatura tuto směnku považuje za neplatnou, protože obsahuje údaj splatnosti, který není českému zákonu směnečnému a šekovému znám. ;D Směnečný věřitel u soudu neuspěje...
Problematika úroků: my jsme s půjčkami za podíl na zisku přišli dříve než islám. Ostatně všeobecně přístupný vzor smlouvy v Gancfrid´s Kicur Šulchan Aruch je toho dokladem... ;)
eleazar:
--- Citace: Elazar kdy 16. Dubna 2008, 20:09:52 ---Je třeba si také uvědomit, že ve středověku, kdy právní systém byl mnohem méně tolerantní než dnes (tedy alepsoň z toho pohledu, jak toleranci dnes chápeme my) měly židovské komunity na druhé straně mnohem větší a širší právní autonomii (pro srovnání - dnes v civilním a trestním právu máme nulovou autonomii), takže se to kompenzovalo zase jiným způsobem.
--- Ukončit citaci ---
Hned bych tenhle status quo vrátil ;) možná bych sice skončil na popravišti :P, ale možná bych dopadl "jen" jako Spinoza.
Otázka pro gvorazdku: Proč jste proti trestu smrti?
Elazar:
--- Citace: eleazar kdy 17. Dubna 2008, 08:00:28 ---
--- Citace: Elazar kdy 16. Dubna 2008, 20:09:52 ---Je třeba si také uvědomit, že ve středověku, kdy právní systém byl mnohem méně tolerantní než dnes (tedy alepsoň z toho pohledu, jak toleranci dnes chápeme my) měly židovské komunity na druhé straně mnohem větší a širší právní autonomii (pro srovnání - dnes v civilním a trestním právu máme nulovou autonomii), takže se to kompenzovalo zase jiným způsobem.
--- Ukončit citaci ---
Hned bych tenhle status quo vrátil ;) možná bych sice skončil na popravišti :P, ale možná bych dopadl "jen" jako Spinoza.
--- Ukončit citaci ---
Ty? Tak maximálně jako Pablo Christiani... :P Chudak Baruch/Benedikt, ten nikdy falešného proroka nenásledoval ;D
Elazar:
--- Citace: gvodrazka kdy 17. Dubna 2008, 07:31:14 ---Slyšel jsem, že ve středověku Rišonim vztahovali užití institutu "dina d´malchuta - dina" zpočátku víceméně jen na daňovou problematiku, pozdější moudří tento institut aplikovali již šířeji.
--- Ukončit citaci ---
O peníze jde přeci až v první řadě :D
Pravidlo diny je aplikováno už od doby Amoraim (tj. cca 500 let před Rišonim), takže spíš to Rišonim omezili na peněžní záležitosti (odvádění daní panovníkům a šlechtě) a dost možná právě proto, že židovské obce tehdy byly spíš něco jako stát ve státě, měli moc řadu rozsudků vynést a vykonat sami. To by skutečně odpovídalo tomu maurskému Španělsku. Jo, to byly časy :D
Elazar:
--- Citace: Scooolie kdy 16. Dubna 2008, 20:16:49 ---
--- Citace: Elazar kdy 16. Dubna 2008, 20:09:52 ---Je třeba si také uvědomit, že ve středověku, kdy právní systém byl mnohem méně tolerantní než dnes (tedy alepsoň z toho pohledu, jak toleranci dnes chápeme my) měly židovské komunity na druhé straně mnohem větší a širší právní autonomii (pro srovnání - dnes v civilním a trestním právu máme nulovou autonomii), takže se to kompenzovalo zase jiným způsobem.
--- Ukončit citaci ---
Dovolil bych si jen zdvořile oponovat té poznámce ve vztahu k současnému civilnímu právu. Mám naopak pocit, že to dává velmi širokou možnost autonomie, kdy drtivá většina právních norem je dispozitivní povahy a lze se od nich proto dohodou stran odchýlit. V oblasti občanského, obchodního a (nyní už i) pracovního práva je velmi velká smluvní svoboda.
--- Ukončit citaci ---
Co myslíte tím "odchýlením se"? Neumím si to takto abtraktně předstvait - byl by nějaký konkrétní příklad pro ilustraci?
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi