Všeobecná kategorie > Politika v Zemi Izrael

urputna pravoleva flamewar

<< < (24/26) > >>

gvodrazka:
 ;)

Eleazare, sice jsem nikde explicitně nevyslovil svůj odpor k trestu smrti, ale doznávám, že jsem proti němu.

Apriorně protože moje víra říká: Nezabiješ.

Kdo jsme, abychom někomu brali život, když jsme mu ho nedali?

Již dříve jsem uvedl: Judaismus věří, že potrestání může napravit delikventa. Jak napravovat  popraveného? To zaprvé. A za druhé dávám průchod svému cynismu a zcela prozaicky se táži: co si vezmu na popraveném? Ten, koho neodsoudím k smrti, stojí před výběrem mnoha způsobů, jak svůj čin (ať už nuceně či dobrovolně) odčinit: finančně, naturálně, …

Zní to jako halucinační fabulace, ale já bych vrahovi či tomu kdo, zabil z nedbalosti, uložil (vedle počátečního odškodnění) starat se (a to velmi účinně) i po zaplacení odškodnění o pozůstalé mrtvého do konce života pozůstalých. V případě, že by tak neučinil – nastoupil by paralelní – nikoliv alternativní trest (majetková, tělesná či jiná citelná újma), opakovaný pravidelně tak dlouho, dokud by odsouzený nezačal plnit, co mu bylo uloženo. Zásadou by bylo: odsouzeného sice nezruinovat, ale také nenechat příliš ztučnět. ;D

.....
Pro úplnost jen dodávám, že z příkazu „nezabiješ“ existuje výjimka v podobě „din rodef“ vycházející z Mas.Sanhedrin 73a. Silně zjednodušeně: nutná obrana.


Ciao. ;)
gv

Scooolie:

--- Citace: Elazar kdy 17. Dubna 2008, 10:53:57 ---
--- Citace: Scooolie kdy 16. Dubna 2008, 20:16:49 ---
--- Citace: Elazar kdy 16. Dubna 2008, 20:09:52 ---Je třeba si také uvědomit, že ve středověku, kdy právní systém byl mnohem méně tolerantní než dnes (tedy alepsoň z toho pohledu, jak toleranci dnes chápeme my) měly židovské komunity na druhé straně mnohem větší a širší právní autonomii (pro srovnání - dnes v civilním a trestním právu máme nulovou autonomii), takže se to kompenzovalo zase jiným způsobem.

--- Ukončit citaci ---

Dovolil bych si jen zdvořile oponovat té poznámce ve vztahu k současnému civilnímu právu. Mám naopak pocit, že to dává velmi širokou možnost autonomie, kdy drtivá většina právních norem je dispozitivní povahy a lze se od nich proto dohodou stran odchýlit. V oblasti občanského, obchodního a (nyní už i) pracovního práva je velmi velká smluvní svoboda.

--- Ukončit citaci ---

Co myslíte tím "odchýlením se"? Neumím si to takto abtraktně předstvait - byl by nějaký konkrétní příklad pro ilustraci?

--- Ukončit citaci ---

Popravdě nevím, co zrovna jako příklad uvést, protože možnost upravit si smluvně občansko-, obchodně- a pracovněprávní vztahy odchylně od ustanovení občanského zákoníku, obchodního zákoníku a zákoníku práce je obecnou zásadou. Nutno připomenout, že dopadá na závazkové vztahy.

Omlouvám se za nekonkrétnost, ale zkusil bych odpovědět otázkou: Co Vám přijde na současném civilním právu rigidní, omezující autonomii? Co byste si představoval upravené jinak, ale dle Vašeho názoru to dnešní stav neumožňuje?

Scooolie:

--- Citace: gvodrazka kdy 17. Dubna 2008, 07:31:14 ---Problematika směnek, jako bezpodmínečného slibu či příkazu platit: ... a co teprve jaká lahoda jsou bianco směnky, pánové. Při této příležitosti dávám typ na zneplatnění směnky vlastní (event.cizí) - do údaje splatnosti prosadit vedle data i hodinu. (Např. splatno do 30.října 2008 v 9:00 hod...) Dost prosťáčků ještě neví, že česká judikatura tuto směnku považuje za neplatnou, protože obsahuje údaj splatnosti, který není českému zákonu směnečnému a šekovému znám. ;D Směnečný věřitel u soudu neuspěje...

Problematika úroků: my jsme s půjčkami za podíl na zisku přišli dříve než islám. Ostatně všeobecně přístupný vzor smlouvy v Gancfrid´s Kicur Šulchan Aruch je toho dokladem... ;)

--- Ukončit citaci ---

S těmi směnkami velmi přesně vystiženo  :) Anebo stačí napsat kus česky a kus cizím jazykem (německy, anglicky) - třeba jen označení dlužníka a věřitele. A šup - je to neplatná směnka.

Co se těch půjček za podíl na zisku týče, já nevedu spor o to, kdo s nimi přišel první :) Já jen říkám, že dnes je lze najít v konceptu "islámského bankovnictví". Že by existovalo i něco obdobně bezúročného v bankovnictví židovském si zrovna nevzpomínám  ;)




--- Citace: gvodrazka kdy 17. Dubna 2008, 11:30:32 ---Apriorně protože moje víra říká: Nezabiješ.

--- Ukončit citaci ---

Obávám se, že se neshodneme. To přikázání zní "nezavraždíš", tj. nezabiješ úmyslně bez oprávněného důvodu. A takovým oprávněným důvodem může být jak nutná obrana, tak výkon trestu smrti podle zákona. Koneckonců starověký Izrael tento trest znal a do určité doby i aplikoval.
Já také nejsem stoupencem trestu smrti, ale proto, že může dojít k justičnímu omylu. Stačí, aby jediný svědek lhal, nenašli se všechny důkazy, apod. a mohl by být nevratně zmařen lidský život.
Ale v ideálním stavu, kdy by bylo zcela jasné, kdo je vrahem (což ovšem těžko takto vyjádřit do zákona), mi trest smrti za opakované vraždy, mučivé vraždy, nájemné vraždy a podobné připadá přiměřený.
Účelem trestu není jen náprava, ale i trest samý.

eleazar:

--- Citace: Elazar kdy 17. Dubna 2008, 10:42:58 ---Ty? Tak maximálně jako Pablo Christiani... :P Chudak Baruch/Benedikt...
--- Ukončit citaci ---

Z toho je vidět, že člověk obracející se proti Tóře je podle Tebe menším zlem, než člověk Tóru vyznávající, ale ne podle tradice. :-[

Elazar:

--- Citace: eleazar kdy 17. Dubna 2008, 12:47:18 ---
--- Citace: Elazar kdy 17. Dubna 2008, 10:42:58 ---Ty? Tak maximálně jako Pablo Christiani... :P Chudak Baruch/Benedikt...
--- Ukončit citaci ---

Z toho je vidět, že člověk obracející se proti Tóře je podle Tebe menším zlem, než člověk Tóru vyznávající, ale ne podle tradice. :-[

--- Ukončit citaci ---

Spinoza se neobrátil proti Tóře, Spinoza šel vlastní cestou a Tóru k ní nepotřeboval. V tomto případě nejde o žádné menší nebo větší zlo.

Ale pokud to chceš slyše, tak křesťan (nebo i muslim), který se nestydí za to, že je křesťan (nebo muslim) a hlásá otevřeně, že je křesťan (nebo muslim), je pro mě menším zlem a je mi mnohem milejší (i když neuznává Tóru tak jako já), než křesťan, který se stydí za to, že je křesťan a ještě tvrdí, že je žid.  :P

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi