Všeobecná kategorie > Politika v Zemi Izrael
urputna pravoleva flamewar
gvodrazka:
;)
Sluší se připomenout, že zásada: "dina d´malchuta - dina" (rabi Samuel - Mas.Nedarim 28a) neznamená automatické přejímání sekulárních zákonů té které země, kde židé žijí, ale jen těch, které halacha akceptuje jako jí neodporující. Jinak řečeno, tam kde se aplikuje dina d´malchuta - dina, stává se dodržování jistých sekulárních zákonů té země halachickou povinností (zejména daňové předpisy).
Existuje ještě vedle toho institut "minhag ha makom", resp. rabi Šimon ben Gamaliel říká "..hakol k´minhag hamedina" (Mas.Baba Mecia 83a).
V problematice zabraňování ekonomické kriminalitě je zásada d.d.-d. celkem jasná, není ale příliš jasná orientace v problematice "hrdelní" kriminality a za to odpovídajících "odměn" (tresty smrti, doživotí a jiné laskominy).
;)
gv
Elazar:
To není úplně přesné. Dina de-malchuta dina akceptuje přijímání všech právních ustanovení dané země v trestním, civilním a obchodním právu, a to i pokud jsou v rozporu s našimi zákony (o to tam právě jde). Takže se týká POUZE sekulárních zákonů. Netýká se práva rituálního.
Např. Ja’akov ben Ašer se vyslovoval proti této zásadě v období maurského Španělska, kdy židé mohli nosit zbraně a vykonávat hrdelní tresty, ale to byla spíš výjimečná záležitost.
Minhag ha-makom se zase týká spíše práva rituálního a liturgie.
gvodrazka:
:(
Uvěznění, jen jako jakési předběžné zadržení po dobu neskončeného vyšetřování, je známo (Mas.Sanhedrin 78b). Za zločin je přijímáno podle halachy následné potrestání ve formě pokání, odčinění, nápravy a konečně očištění (Mas. Sanhedrin 23a). Ale uvěznění - jako výkon trestu omezením svobody - to je porušením základních zásad judaismu.
.......
Hlava mi celkem bere, že přes rozpor s halachou jsou v duchu zásady d.d.-d. akceptovány (např. v U.S.A.) tak drakonické tresty jako trest smrti, doživotí a jiné dlouholeté palety. Well - to je galut. Nikdy jsem se ale nedokázal smířit s faktem, že je uvěznění (jako výkon trestu) praktikováno i v Erecu.
"...vězení omezuje lidský potenciál, ničí rodiny, šíří hořkost, hněv, necitelnost a eventuální recidivismus."
A Torah Perspective on Incarceration As a Modality of Punishment and Rehabilitation, Rabbi Sholom D. Lipskar (1985)
Judaismus věří v hodnoty osoby. Judaismus věří, že potrestání může napravit delikventa. Uvěznění nikoliv. Uvěznění jako forma trestu postrádá ideály, kterými se může judaismus pyšnit.
:(
gv
Elazar:
:D Na to, že se i v Izraeli de facto aplikuje pravidlo dina de-malchuta dina odpoví každý charedi tak, že současný Izrael je taky svým způsobem galut :D Musíme zkrátka počkat na mesiáše. ;)
eleazar:
--- Citace: Elazar kdy 16. Dubna 2008, 08:45:34 ---To není úplně přesné. Dina de-malchuta dina akceptuje přijímání všech právních ustanovení dané země v trestním, civilním a obchodním právu, a to i pokud jsou v rozporu s našimi zákony (o to tam právě jde). Takže se týká POUZE sekulárních zákonů. Netýká se práva rituálního.
--- Ukončit citaci ---
to snad nemyslíš vážně :'(
Ad vězení musím souhlasit s Gugim, obzvlášť, když jsem to já, kdo svýmí daněmi platí vězňům živobytí.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi