Judaismus > Obecná náboženská debata
Smrt velekněze smiřuje ? Ježíš coby velekněz ? Co je to *korban.
Karels:
--- Citovat ---KarelS: Machloket je, jak správně píšeš, názorový spor, který je ale pochopitelný a vysvětlitelný uplatněním různých zásad či předpokladů obou názorových oponentů. Kašja je naproti tomu rozpor v nějakém homogenním učení, který při nejlepší vůli nedokáže nikdo vysvětlit.
ad korban: ACHAB tím chtěl zřejmě naznačit, že ve slově korban se ukrývá příblížení (k Bohu), takže když Bůh řekl Adamovi ‘Kde jsi?’, naznačoval tím, že se od Něj vzdálil. Z toho pak vyplývá – a já s tím souhlasím – že instituce obětního rituálu je pouze zástupnou věcí sloužící k přiblížení se Bohu. Tato instituce však není nenahraditelnou. V Talmudu (Chagiga 27a) se učí k verši Ez 41,22 výrok r. Jochanana a Reš Lakiše: „Po celou dobu trvání Chrámu usmiřoval člověka oltář. Nyní usmiřuje člověka jeho stůl.“ Tím je míněno, že obecně se lze k Bohu přiblížit i jinak: ‘zvaním chudých ke svému stolu’, tedy nezištnou službou okolnímu světu.
Jinými slovy, budeme-li co nejlépe plnit Boží přikázání v Tóře (a klidně můžeme pominout taková, která nám momentální situace plnit nedovoluje, což jsou právě ty chrámové a kněžské rituály), pak je všechno v nejlepším pořádku.
Hledáš-li odpověď na způsob usmiřování osobních vin a hříchů, odpovědí je právě pokání (tešuva) a upřímná lítost, která je účinná kdykoliv, dokonce i na samém prahu smrti, jak dokazují některé historky z Talmudu. Důkaz, že výše napsané platilo dokonce už v době existence Chrámu a obětí, nabízí pasáž Izaiáš 1,10-20.
--- Ukončit citaci ---
To KarelG - tak mně to konečně někdo vysvětlil - svými dotazy nechci prudit - prostě v tomhle nemám naprostou znalost...
Karels:
--- Citovat ---Oddil Iz 52,13 - 53,12 byva v kontextu zidovstvi vztahovan na am Jisra'el, coz mi z historickeho hlediska vubec neprijde jako chybna interpretace...
--- Ukončit citaci ---
to sad, díky - mám ten dojem, že zmíněnou myšlenku jsem též zaslechl - to by znamenalo, že am Jisrael se chápe jako onen trpící služebník...
sad:
Ad KarelG "na jisté maličkosti týkající se výkladu toho příběhu" – samozrejme, jde o to, co tam tito chachamim skutecne zreli, coz se jiz nedozvime, proto se opiram o vyklad Talmudu.
Ad eleazar
Mily eleazare,
"zidaci" se rikat nesmi a "rusaci" muze?
Protoze "rusaci" jsou gojim, a nebo proto, ze Jisra'el je "goj kadosh"?
Zvlastni... ovsem, Vam, jako mesianovi, a tedy krestanu je to nejspis jedno (i kdybyste se 100x odvolaval na svuj etnicky puvod, pripadne pe'ot...).
Ovsem mne (a doufam nejen mne) to jako cloveku (a zidu) vadi.
Dekuji za pozornost a jsem s pozdravem.
Elazar:
--- Citace: KarelG kdy 23. Listopadu 2008, 11:07:10 ---Elazar:
ad Zohar a Rambam: Maimonides jakožto racionalista proslul svým záporným vztahem ke kabale a s jeho následovníky tomu nebylo jinak – o tom žádná. Lze však s úspěchem pochybovat o tom, že by maimonidovský racionalismus v židovství převážil a zvítězil natolik drtivě, aby se kvůli tomu dal Zohar prohlašovat za ‘heretický’. Kdyby tomu tak bylo, neměli bychom dnes žádnou kabalu, žádného Ariho a patrně ani žádné chasidy.
--- Ukončit citaci ---
Velmi nerad se opakuji, ale napsal jsem: Moc se omlouvám, povídání o Meta/ Mitatronovi je inspirativní, odkazy na talmud přínosné, ale ve vlákně *korbanot a Ježíš velekněz ?? jaksi off topic. Takže pokračování, prosím, zde.
https://forum.eretz.cz/index.php/topic,656.0.html
Příjemné studium.
-acb-
eleazar:
to Karels: Talmud rozhodně není ústní Tóra (není ani ústní ani Tóra ;)). Ústní Tóra je část tzv. Deuteronimistického zákoníku, který byl cca po 40 let v ústním podání mezitím, kdy jej Mojše přijal na Sínaji a jeho kodifikací a zapracování do dnešní V. Mojžíšovy.
Dt 1,3: Ve čtyřicátém roce, prvního dne jedenáctého měsíce, sdělil Mojžíš synům Izraele vše, co mu pro ně Hospodin přikázal,
Všimni si, že že přikázání v Deuteronomiu, které Mojše opakuje, z podstatné části nebyly nikdy předtím zaznamenány - evidentně se musí jednat o příkazy "ústní Tóry", které bylo nutno dokodifikovat, aby nedošlo k jejich překroucení v pozdějších generacích.
to sad: Platí, myslel jsem tím výrazem nejen Velkorusi, ale i ostatní národy, kde je obyčejem stavět kopule ve stylu Vasilije Jurodivého. Takže od teďka "kopuláři"? :)
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi