Judaismus > Obecná náboženská debata
Smrt velekněze smiřuje ? Ježíš coby velekněz ? Co je to *korban.
Karels:
No vždyť to píšu v jednom ze svých článků: Máme hebrejské slovo קרבן [korban], které se obecně překládá jako „oběť“. V němčině se s tím pojí myšlenka zřeknutí se, sebezapření. Původní smysl slova קרבן [korban] však představuje pojem vztahu, který předpokládá dvě osoby, stojící proti sobě. Buber proto překládá ono slovo „korban“ nikoliv jako Luther „opfer“oběť, ale „nahung“, což bych si dovolil volně přeložit v českém jazyce jako „přibližovadlo“.
Mesiáš - je ten pomazaný - prostě, uvedený do nějakého úřadu, k nějakému úkolu - v Tanachu těch mesiášů bylo několik - zcela jistě... - Saul: "Hle, na vlastní oči dnes vidíš, že tě dnes v jeskyni vydal Hospodin do mých rukou. Říkali, abych tě zabil. Já jsem tě však ušetřil. Řekl jsem: Na svého pána nevztáhnu ruku. Je to přece Hospodinův pomazaný משׁיח "
Goel je vykupitel... - ale teď jsem se díval na "Adame kde jsi /ajeka/", bez urážky, unikají mi souvislosti...
sad:
Oddil Iz 52,13 - 53,12 byva v kontextu zidovstvi vztahovan na am Jisra'el, coz mi z historickeho hlediska vubec neprijde jako chybna interpretace...
eleazar:
--- Citace: Karels kdy 22. Listopadu 2008, 22:39:00 ---tezi o přijetí ústní Tory spolu s psanou Torou - i když pro nás křesťany ústní Tóra závazná není.
--- Ukončit citaci ---
Jestli myslíš tu ústní Tóru, kterou Mojše svěřil Jisroeli těsně před svou smrtí (dnes větší část Dvarim). Tak proč by pro křesťany pobývající v Eretz Jisroel (Řeky, rusáky....) závazná být neměla? Když je závazná pro góje přišedší na území 10 ztracených pokolení!
KarelG:
KarelS: Machloket je, jak správně píšeš, názorový spor, který je ale pochopitelný a vysvětlitelný uplatněním různých zásad či předpokladů obou názorových oponentů. Kašja je naproti tomu rozpor v nějakém homogenním učení, který při nejlepší vůli nedokáže nikdo vysvětlit.
ad korban: ACHAB tím chtěl zřejmě naznačit, že ve slově korban se ukrývá příblížení (k Bohu), takže když Bůh řekl Adamovi ‘Kde jsi?’, naznačoval tím, že se od Něj vzdálil. Z toho pak vyplývá – a já s tím souhlasím – že instituce obětního rituálu je pouze zástupnou věcí sloužící k přiblížení se Bohu. Tato instituce však není nenahraditelnou. V Talmudu (Chagiga 27a) se učí k verši Ez 41,22 výrok r. Jochanana a Reš Lakiše: „Po celou dobu trvání Chrámu usmiřoval člověka oltář. Nyní usmiřuje člověka jeho stůl.“ Tím je míněno, že obecně se lze k Bohu přiblížit i jinak: ‘zvaním chudých ke svému stolu’, tedy nezištnou službou okolnímu světu.
Jinými slovy, budeme-li co nejlépe plnit Boží přikázání v Tóře (a klidně můžeme pominout taková, která nám momentální situace plnit nedovoluje, což jsou právě ty chrámové a kněžské rituály), pak je všechno v nejlepším pořádku.
Hledáš-li odpověď na způsob usmiřování osobních vin a hříchů, odpovědí je právě pokání (tešuva) a upřímná lítost, která je účinná kdykoliv, dokonce i na samém prahu smrti, jak dokazují některé historky z Talmudu. Důkaz, že výše napsané platilo dokonce už v době existence Chrámu a obětí, nabízí pasáž Izaiáš 1,10-20.
Karels:
--- Citovat ---Jestli myslíš tu ústní Tóru, kterou Mojše svěřil Jisroeli těsně před svou smrtí (dnes větší část Dvarim). Tak proč by pro křesťany pobývající v Eretz Jisroel (Řeky, rusáky....) závazná být neměla? Když je závazná pro góje přišedší na území 10 ztracených pokolení!
--- Ukončit citaci ---
To Eleazar - měl jsem na mysli Talmud, myslím, že se takto obhajuje ústní Tora, nebo se mýlím? Ústní Tora, jako celá tradice - pokud se mýlím, tak mě vyveďte z omylu...
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi