Judaismus > Obecná náboženská debata

Smrt velekněze smiřuje ? Ježíš coby velekněz ? Co je to *korban.

<< < (11/44) > >>

Vader:

--- Citace: Elazar kdy 20. Listopadu 2008, 11:23:15 ---A pořád nerozumím tomu, že ty texty v Talmudu dokáže vysvětlit až hejchalotická mystika... To je zvlášní tvrzení.

--- Ukončit citaci ---

V tom pripade, panove, vzhuru do debaty  :) Budu jen pozorovatelem a budu se ucit. Prosim o jedno (i kdyz zbytecne, vim ze jste v pohode) - o slusnost, vecnost (sem tam nejaky off topic svet nezbori) a pripadne "stouchance" v mezich normy, takorka pratelskych dloubnuti  ;)

Elazar:

--- Citace: Vader kdy 20. Listopadu 2008, 12:10:11 ---
--- Citace: Elazar kdy 20. Listopadu 2008, 11:23:15 ---A pořád nerozumím tomu, že ty texty v Talmudu dokáže vysvětlit až hejchalotická mystika... To je zvlášní tvrzení.

--- Ukončit citaci ---

V tom pripade, panove, vzhuru do debaty  :) Budu jen pozorovatelem a budu se ucit. Prosim o jedno (i kdyz zbytecne, vim ze jste v pohode) - o slusnost, vecnost (sem tam nejaky off topic svet nezbori) a pripadne "stouchance" v mezich normy, takorka pratelskych dloubnuti  ;)

--- Ukončit citaci ---

V tom případě Vadere budeme dva - já bych spíš potřeboval přednášku a ještě mnoho mnoho studovat. V tomto tématu minmlně ještě pár životů... Jak je to vlastně s reinkarnací?  ;D

KarelG:

--- Citace: eleazar kdy 19. Listopadu 2008, 21:38:57 ---
--- Citace: KarelG kdy 19. Listopadu 2008, 20:20:36 ---‘Metatronovo jméno je jako Jméno jeho Pána’.
--- Ukončit citaci ---
to by se dalo vysvětlit ještě jinak, ale nebudu provokovat :P
--- Citace: KarelG kdy 19. Listopadu 2008, 20:21:17 ---(například že někoho úmyslně urážet a posmívat se mu je mnohem horší nežli někoho neúmyslně zabít)

--- Ukončit citaci ---
Odkud to je?

--- Ukončit citaci ---
Eleazar: Matouš 5,21-22. K tomu srv. výrok r. Chaniny o Gehinom v Bava mecja 58b.

KarelG:
Daniel Lehotský:
ad Metatron: Nechce se mi tady vařit kabalistický guláš; zvlášť když moje znalosti o kabale jsou velmi skrovné. Kdyby někoho zajímalo něco dílčího, co bych náhodou věděl, tak prosím. Ale propíchnutí obrovského rance, ze kterého pak bude na všechny strany stříkat nesourodá kabala namíchaná z nejrůznějších období a směrů, tomu bych se vyhnul. Stejně to nikomu nic nepřinese.

ad úmyslné/neúmyslné zabití: Můžeš mít pravdu. Ve mně se ale všechno vzpírá uvěřit, že by někdo viděl posmívání jako horší čin nežli promyšlenou vraždu. Kromě toho ‘Nezavraždíš’ je z Tóry, ale o zákazu posmívání jsem tam nic neviděl. To bys dělal zákony přísnější než je stanovil Bůh, což je zakázáno.

KarelG:
Achab:
ad 1) Myslím, že Talmud je třeba číst především tak, aby člověk poznal a pochopil. Nejde tedy ani o ‘opracovávání kousku skládačky, dokud nezapadne na prázdné místo’ (přestože samotní učenci v Talmudu tak čas od času povýtce sami postupují – a je to pochopitelné), ale ani o bezduché přejímání komentářů ‘jen proto, že to přece napsal Ten a ten’. Na židovském přístupu ke vzdělávání je přece nejobdivuhodnější právě to věčné zpochybňování a pokládání nových a nových otázek. Jak víme, že to je takhle? A nemohlo by to být třeba takhle?
Pro hloubavého člověka poskytuje dokonce i Talmud do jisté míry prostor k tomu, aby se snažil přijít na kloub některým nejasným věcem. Rozhodně to však neznamená násilné upravování tak, ‘aby to vyšlo’, nýbrž naopak na základě četby, poznatků a přemýšlení v docela jiných oblastech vyloupnutí onoho skrytého jádra věci, které se jiným, méně horlivým studentům odmítá odhalit.

ad 4) A jak máme hledat v Tóře ten předobraz Ježíška? Aby nám to vyšlo jako v sudoku? Nebo tak, aby ho tam někdo viděl už, dejme tomu, za Ezdráše?

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi