Judaismus > Obecná náboženská debata
Smrt velekněze smiřuje ? Ježíš coby velekněz ? Co je to *korban.
daniel lehotsky:
aky mate nazor,ze ohlasovane znicenie Chramu sa nespomina v evanjeliach?
BaF400:
A proč by mělo?
Všechna křesťanská kanonická evangelia jsou posledními výzkumy datována do období života učedníků resp. jejich či průvodců, chcete-li.
ev. Matoušovo je připisován biblickému celníkovi Matoušovi - tedy období 40-50 n.l.
ev. Markovo snad bratranci sv., Barnabáše je datováno 55-62 n.l.
ev. Lukášovo pro změnu lékaři Lukášovi, průvodci sv. Pavla do období 50-60 n.l.
ev. Janovo je datováno do období stáří učedníka Jana - tedy cca 60-??? n.l. - tady je nejméně informací.
Zničení Druhého Chrámu - 70 n.l.
Navíc evangelia se zaměřují na Ježíše a jeho učení, ne na historické události židů a židovské společnosti (až na drobné náznaky na začátku - soupis obyvatelstva, jehož datace také není zcela jasná, smrt Jana Křtitele,...).
- Nechci tady vyvolávat hystericou debatu o původu jednotlivých evangelií a jejich stáří. To co píšu je z pohledu třeba římsko-katolické církve jinak (jako první udávají Marka). To ale není podstatné.
Čerpám z Giuseppe Ricottiho, jehož Život Ježíše Krista považuji za asi nejlépe zpracované dílo na toto téma.
Karels:
Také se kloním ke vzniku evangelií ještě před zničením Druhého Chrámu - alespoň tak o tom hovoří Claude Tresmontant ve své knize Hebrejský Kristus....
Elazar:
Tohle datování je dost mimo, oficiální dává smysl víc. Jediné, které vzniklo pravděpodobně ještě v době existence Chrámu nebo krátce po jeho zničení, je nejspíš Marek - Jan je naopak jednoznačně mnohem pozdní - pojetím, teologií...
--- Citace: daniel lehotsky kdy 7. Ledna 2009, 20:18:58 ---aky mate nazor,ze ohlasovane znicenie Chramu sa nespomina v evanjeliach?
--- Ukončit citaci ---
Nejspíš proto, že kdyby se v evangeliích, která vypovídají o Ježíšově životě, psalo o zničení Chrámu 40 let po jeho smrti, mohlo by to být někomu podezřelé. ;)
BaF400:
--- Citace: Elazar kdy 8. Ledna 2009, 18:54:46 ---Tohle datování je dost mimo, oficiální dává smysl víc. Jediné, které vzniklo pravděpodobně ještě v době existence Chrámu nebo krátce po jeho zničení, je nejspíš Marek - Jan je naopak jednoznačně mnohem pozdní - pojetím, teologií...
--- Ukončit citaci ---
S Janem je to opravdu složité. Bohužel u něj není skoro žádná hmatatelná stopa. Spíš nepřímé důkazy a doměnky. Historikové se chytají každého slova. Nicméně i u něj nakonec Giuseppe Ricotti dospěl k závěru, že původní autor je totožný s Ježíšovým učedníkem Janem. A ten by měl být v době Ježíšovy smrti mladičký (16 let?) --> kolik by mu mohlo být, kdy se dožil stáří? 50, 60, 90? Kdo ví?
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi