Autor Téma: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující  (Přečteno 125030 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline Samuel

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 460
  • Pohlaví: Mužské
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #125 kdy: 10. Listopadu 2008, 10:01:29 »
Achab:
Pravdy a pravdičky - proč se křesťanství definuje jako exkluzivní? Protože to tak vyplývá z Ježíšových slov: „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne. (Jan 14:6). Nejde o to, zda mohou židé nebo kdokoliv jiný prohlásit, že mají svoji cestu k B*hu. To mohou prohlašovat od rána do večera. Jde o to, že z pohledu drtivé většiny křesťanů (nechme teď disidentské menšiny stranou) se prostě mýlí.
....
Scooolie, to není útok, ale prosím o vysvětlení. To tedy znamená, že ti všichni, kdo žili před Kristem jsou nebo byli na tom tak mizerně, že neměli možnost cesty k B-hu ?
To se mi opravdu nezdá, že by mohl být B-ží záměr.
Sometimes I've believed as many as six impossible things before breakfast.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #126 kdy: 10. Listopadu 2008, 10:16:46 »
Samuel: Ti, kdo žili před Kristem, nebo jej nepřijali jako mesiáše z jakéhokoliv jiného důvodu, budou souzeni před Soudem za své skutky. Problémem je, že podle Ježíšových slov není nikdo, kdo by před takovým soudem dokázal obstát - nikdo není takový, aby svými proviněními proti Zákonu, nepropadl trestu...

Jaký byl a je B*ží záměr si netroufám spekulovat. On je Pán, ne já. Vrací mě to k otázce? Proč byli pozabíjeni všichni v Jerichu? Proč to tak Pán dovolil? Odpověď stejná - nevím.

Je možné, že bude u Soudu milosrdný i k jiným, než křesťanům. Ale taková spekulace je čistě hypotetická a nemá žádnou oporu v křesťanském Písmu, kde se hovoří jasně (viz onen Jan 14:6).

daniel lehotsky

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #127 kdy: 10. Listopadu 2008, 10:18:06 »
Zidia nemozu prijat Jezisovo bozstvo a bez neho nema krestanstvo zmysel.??pravdu"moze mat len jedna skupina.Odkedy prisiel Pavel s terminom,,Israel verus",pravy Izrael,Izrael ducha a srdca na rozdiel od Zidov,ktory su,, Izraelom" len telom a lukasovske(grecke)zrodenie z panny nastalo asi totalne rozhodenie vyhybiek a vztahov.Takze stycne a rozdelujuce body su asi zbytocne mlatenie slamy.a k predestinacii.Snou az tak nesuhlasim.Po jednej stranke posunula ludstvo strasne do predu(po ,,technickej stranke"),ale..V Osviecime spravili Zidia sud  s Hospodinom,so vsetkym co k nemu patri,bol shledan vinnym a odsudeny.Na zaver pozrel rabin na hodinky(kukol na slnko)a uzevrel to,,koniec,je cas vecernej modlitby".Ende.Kdo by predpokladal taky zaver,ze?

daniel lehotsky

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #128 kdy: 10. Listopadu 2008, 10:59:16 »
A este k Jerichu.Co takto zobrat v uvahu,ze vsetky nelutostne obrazy,ako aj znicenie Jericha,nam mozu vypovedat,ze su len dve cesty,cesta zivota a cesta smrti.Jericho je predznamenim celeho Kenaanu,zeme kultu plodnost.Neviestka rachab zastava post poamaly velknazky,ked kral(bezmenny)posle ku nej poslov.Vyzvedaci su aj tak zachraneny.Rachab uznavaHospdinovu moc a ze to nieje bozstvo lokalne obmedzene.taka mala moznost.

Offline Samuel

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 460
  • Pohlaví: Mužské
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #129 kdy: 10. Listopadu 2008, 11:12:51 »
Samuel: Ti, kdo žili před Kristem, nebo jej nepřijali jako mesiáše z jakéhokoliv jiného důvodu, budou souzeni před Soudem za své skutky. Problémem je, že podle Ježíšových slov není nikdo, kdo by před takovým soudem dokázal obstát - nikdo není takový, aby svými proviněními proti Zákonu, nepropadl trestu...
...
Takže pokud tomu rozumím dobře, ti co žili před Kristem a neměli tedy, i kdyby ho hypoteticky chtěli přijmout, k tomu šanci, jsou vlastně z křesťanského hlediska slovy Ježíše odsouzeni k trestu. Promiňte Scooolie, o Ježíšovi křesťané hovoří jako o milosrdném, ale toto mi opravdu moc milosrdné nepřijde. A pokud nic jiného, tak se mi to zdá krajně nespravedlivé.
Sometimes I've believed as many as six impossible things before breakfast.

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #130 kdy: 10. Listopadu 2008, 11:18:34 »
Je možné, že bude u Soudu milosrdný i k jiným, než křesťanům.
Odpusťte, Scooolie, neberte to osobně, ale na tenhle výrok nemohu nereagovat - koncentruje v sobě všechno to nejhnusnější nepochopení toho, o čem to křesťanství vlastně je, což vykrystalisovalo najmě v kalvinismu. Kázání místních pastorů lze shrnout asi takto: všichni jste se narodili pro peklo, jen ti, co poznali Krista, mají jakouž takouž šanci. Budete-li pracovat - ne žít, ale pracovat - pracovat a zas pracovat (a občas se u toho pomodlíte), tak se Pán Bůh MOŽNÁ slituje (ale tutovka to není!! Bacha!!) Kalvinisti se vracejí z kostela zcela zfrustrovaní, aby se s ještě větším úsilím věnovali práci místo života. Jaké to má nejrůznější společenské dopady, o tom by Vám mohl vyprávět můj kamarád psychiatr! :(
Naprosto chápu, že takovéhleho Krista každý rozumný člověk odmítne (udělal jsem to taky) a rozhodně za to nepřijde do pekla.

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #131 kdy: 10. Listopadu 2008, 11:20:04 »
Ad Samuel: pravoslaví mluví o židech před Kristem jako o "starozákonní Církvi". Tím je IMHO řečeno vše.

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #132 kdy: 10. Listopadu 2008, 11:49:11 »
V Osviecime spravili Zidia sud  s Hospodinom,so vsetkym co k nemu patri,bol shledan vinnym a odsudeny.Na zaver pozrel rabin na hodinky(kukol na slnko)a uzevrel to,,koniec,je cas vecernej modlitby".Ende.Kdo by predpokladal taky zaver,ze?
Super!! O tom to IMHO je. Připomíná mi to závěr jednoho z nejlepších českých filmů "Údolí včel", kdy se Ondřej vrací nakonec do řádu.

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #133 kdy: 10. Listopadu 2008, 12:25:56 »
Ad Achab & Scooolie:

Pravdy a pravdičky
- moje osobní přesvědčení je, že každá orthodoxní doktrína má v sobě zakódovánu Pravdu, a kdo po této stezce jde, může dojít k Bohu, bez ohledu, jak diametrálně se tyto doktríny na té exoterní (doslovné) úrovni od sebe liší. Charakteristikou celé řady těchto orthodoxií je exklusivita a kdo se v rámci těchto doktrín začne zabývat (vážně, prakticky) tou "jinou" orthodoxií, přestává být orthodoxním, stává se heretikem a nedojde (zřejmě) nikam...

Co Vznešneý "připustí"
- existence zla je částečně realisovaná možnost nemožnosti (o tom, z pohledu obecné metafysiky, více zde). Ta možnost - v nekonečné sérii možných realisací nebo nerealisací - musí nakonec být i v praxi realisována - do té míry, pochopitelně, jak je to v našem relativním světě možné. Ten, kdo to realisuje (slovy achaba "poruší Tóru"), je pak za to zodpovědný. "Není možné, aby nepřišla pokušení, ale běda tomu, skrze koho přichází!" (Lk 17:1)

Otázky
1) zhruba souhlas se Scoooliem. Nejlepší výklad Stvoření jsem našel u pravoslavného theologa Vladimíra Losského.
2) souhlas se Scoooliem
3) souhlas se Scoooliem - co byste si jinak představoval jako alternativu spasení? "Nespasení"? Co by to obnášelo? Předpokládám, že ne reinkarnaci... ;)
4) rovněž nechápu otázku
5) v jednání člověka se snoubí Boží blahodať se svobodnou vůlí. Vždy v různém poměru. Svobodná vůle člověka je víceméně rozhodující instance, ale člověk sám tuto vůli může dlouhodobě paralysovat a dopouštět se pak pod vlivem démonů ohavností.
6) zhruba souhlas se Scoooliem
« Poslední změna: 10. Listopadu 2008, 12:27:59 od Vodník »

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #134 kdy: 10. Listopadu 2008, 12:37:33 »
A este k Jerichu.Co takto zobrat v uvahu,ze vsetky nelutostne obrazy,ako aj znicenie Jericha,nam mozu vypovedat,ze su len dve cesty,cesta zivota a cesta smrti.Jericho je predznamenim celeho Kenaanu,zeme kultu plodnost.Neviestka rachab zastava post poamaly velknazky,ked kral(bezmenny)posle ku nej poslov.Vyzvedaci su aj tak zachraneny.Rachab uznavaHospdinovu moc a ze to nieje bozstvo lokalne obmedzene.taka mala moznost.

Souhlasím. Ale jak k tomu přišly ženy a děti z Jericha, že zrovna oni se stali objektem pro demonstraci B*ží moci? To je ta otázka.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #135 kdy: 10. Listopadu 2008, 12:43:33 »
Je možné, že bude u Soudu milosrdný i k jiným, než křesťanům.
Odpusťte, Scooolie, neberte to osobně, ale na tenhle výrok nemohu nereagovat - koncentruje v sobě všechno to nejhnusnější nepochopení toho, o čem to křesťanství vlastně je, což vykrystalisovalo najmě v kalvinismu. Kázání místních pastorů lze shrnout asi takto: všichni jste se narodili pro peklo, jen ti, co poznali Krista, mají jakouž takouž šanci. Budete-li pracovat - ne žít, ale pracovat - pracovat a zas pracovat (a občas se u toho pomodlíte), tak se Pán Bůh MOŽNÁ slituje (ale tutovka to není!! Bacha!!) Kalvinisti se vracejí z kostela zcela zfrustrovaní, aby se s ještě větším úsilím věnovali práci místo života. Jaké to má nejrůznější společenské dopady, o tom by Vám mohl vyprávět můj kamarád psychiatr! :(
Naprosto chápu, že takovéhleho Krista každý rozumný člověk odmítne (udělal jsem to taky) a rozhodně za to nepřijde do pekla.
Já jsem ale neřekl ani slovo o práci. Naopak, já zastávám zcela opačný názor - že spása je z víry a ne ze skutků. Nemusím udělat vůbec nic, jen uvěřit a poprosit o milost. A v tu chvíli jsem spasen, stejně jak ten lotr na kříži vedle Ježíše.

Ta Vaše poslední věta je pravděpodobně jen určitá nadsázka, jinak bych si musel myslet, že jste zcela mimo křesťanské učení. Nikdo přece nepřijde do pekla za odmítnutí Ježíše. Jen se tím vzdá možnosti milosti - a bude souzen spravedlivě za své skutky. To jeho skutky ho přivedou tam, kam přivedou...


Samuel: Ti, kdo žili před Kristem, nebo jej nepřijali jako mesiáše z jakéhokoliv jiného důvodu, budou souzeni před Soudem za své skutky. Problémem je, že podle Ježíšových slov není nikdo, kdo by před takovým soudem dokázal obstát - nikdo není takový, aby svými proviněními proti Zákonu, nepropadl trestu...
...
Takže pokud tomu rozumím dobře, ti co žili před Kristem a neměli tedy, i kdyby ho hypoteticky chtěli přijmout, k tomu šanci, jsou vlastně z křesťanského hlediska slovy Ježíše odsouzeni k trestu. Promiňte Scooolie, o Ježíšovi křesťané hovoří jako o milosrdném, ale toto mi opravdu moc milosrdné nepřijde. A pokud nic jiného, tak se mi to zdá krajně nespravedlivé.
Oni nejsou odsouzeni k smrti slovy Ježíše, ale svými skutky. To, co dělali, to bude u soudu posuzováno.
Milost, tedy smazání přestoupení zákona z "trestního spisu", je nesporně milosrdenstvím vůči přestupci. A zda je to spravedlivé? No jistě, že ne! Žádná milost přece není spravedlivá! Co je spravedlivého na tom, že nebude souzen ten, kdo porušoval Zákon? Že dostanou-li milost maličký hříšník a obrovský hříšník, pak oba budou stejně nevinní, přestože ten velký hříšník páchal strašné věci?
Milost udělená přestupci zákona je samozřejmě hrubě nespravedlivá věc. Křesťanství ale není o spravedlnosti a souzení dle Zákona, ale právě o té nespravedlivé milosti.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #136 kdy: 10. Listopadu 2008, 12:45:52 »
Ad Samuel: pravoslaví mluví o židech před Kristem jako o "starozákonní Církvi". Tím je IMHO řečeno vše.
Tím není řečeno nic. Tím se totiž říká jen to, že pravoslavní se považují v rámci "novozákonní Církve" za nástupce té "starozákonní Církve". Ale absolutně nic to neříká o konceptu spásy před příchodem Ježíše.
BTW: Jak se dívají pravoslavní na židy - jste zastánci substituční teorie?

Offline gvodrazka

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 1 001
  • Pohlaví: Mužské
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #137 kdy: 10. Listopadu 2008, 13:14:36 »
Ad věčné téma: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující, ačkoliv by bylo vhodnější toto téma zakončit epilogem ... - "never together".

Pro mne osobně toto téma leží jaksi mimo můj interes.

Jedním z mnoha výmluvných ilustrací proč tomu tak je, byl právě kupříkladu "několikavečerní" film Šoa. Devět hodin jeho trvání ho, vzhledem k hororům které popisuje, činí spíše superkrátkým filmem. Na tomto filmu je pozoruhodné, že si neklade za úkol, abyste brečeli hned na začátku; těch, kteří to nezažili se nejdříve zmocňuje údiv, co všechno v té době bylo možné a pro samou hrůzu nemáte čas na slzy… když vám Richard Glazar věcně vypráví, že v mdlobném polospánku registroval, jak se ve společném  baráku ze zoufalství oběsilo několik jeho kamarádů… a jiné a jiné hrůznosti...

Asi ve čtvrtém hodinovém úseku se režisér dostává do dialogu s obyvateli vesnice Grabow. Mezi nimi stojí s celkem přátelským výrazem a zpočátku hlavou pokyvující Simon Srebnik. Režie se ptá obyvatel shromážděných před místním katolickým kostelíkem, jak přišli na to, že polští židé byli tak nějak smířeni už předem se svým osudem (už v předcházejících úsecích se pár polských obyvatel vyjádří v tom smyslu, že polští židé svůj osud „tušili“ a jaksi rezignovali). Nálada je vypjatá, protože momentálně se odehrává nějaké katolické procesí. Vtom se před kameru prodere jakýsi muž v hnědém obleku a vyhrkne vzrušeně:
„Já vám něco povím … slyšel jsem, že sám rabín říkal židům shromážděným k deportaci: - kdesi je psáno, že krev Krista padne na židy za to, co řekli před Pontským Pilátem – možná to je právě teď, tak je nechte ( Němce, Poláky a Ukrajince) dělat to, co po vás chtějí… To jim řekl sám rabín, pane… Ne že by se chtěl Kristus mstít, ale to řekl sám jejich rabín, pane …“.
Kamera pomalu švenkuje na Simona Srebnika, kterému následkem tohoto exposé tuhnou rysy do sice přijatelné, avšak studené a ztuhlé grimasy, ale přibližující se kamera odhaluje jeho oči, které dostávají skelný výraz člověka, který poznává, že časy jsou tytéž, jako když mu bylo 13 let a přežil lágr jen díky svému melodickému hlasu a tomu, že se mu nějaký esesák při popravě arbeitsjuden netrefil do týla… Poznání, že pro žida se nic nemění ani v r.1985 …

Na takto ilustrované mentalitě křesťanského světa se ukazuje, že v jejím vztahu k židům nedošlo ke změně, dokonce ani po šoa … Tendence hrnout dějiny vyhlazování židů tímto směrem… tento wanna be esoterický katolický výklad, tato quasi exegeze, chtějící vsugerovat lidem, že jsme tehdy už byli jaksi smířeni se svým vyhlazením - na polské poměry populární a elegantní pokus vyvinit se ze schvalování odsunu, deportací a následného vyvražďování židů…

To je důvod, proč se nepouštím a pouštět nebudu do různých interreligiózních debat.

gv






« Poslední změna: 10. Listopadu 2008, 13:19:38 od gvodrazka »

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #138 kdy: 10. Listopadu 2008, 13:18:13 »
Já jsem ale neřekl ani slovo o práci. Naopak, já zastávám zcela opačný názor - že spása je z víry a ne ze skutků. Nemusím udělat vůbec nic, jen uvěřit a poprosit o milost. A v tu chvíli jsem spasen, stejně jak ten lotr na kříži vedle Ježíše.
O tu práci ani tak nešlo. Spíš o toho nemilosrdného a jen zdráhavě se smilujícícho Boha...
 
Citovat
Ta Vaše poslední věta je pravděpodobně jen určitá nadsázka, jinak bych si musel myslet, že jste zcela mimo křesťanské učení. Nikdo přece nepřijde do pekla za odmítnutí Ježíše. Jen se tím vzdá možnosti milosti - a bude souzen spravedlivě za své skutky. To jeho skutky ho přivedou tam, kam přivedou...
O.k. Jinak určitá nadsázka je většina toho, co píšu. Že to nejde dobře rozlišit, považuji za svou velkou slabinu. :(

Citovat
Křesťanství ale není o spravedlnosti a souzení dle Zákona, ale právě o té nespravedlivé milosti.
Vidíte, tohle jste napsal dost dobře! ;)

Tím není řečeno nic. Tím se totiž říká jen to, že pravoslavní se považují v rámci "novozákonní Církve" za nástupce té "starozákonní Církve". Ale absolutně nic to neříká o konceptu spásy před příchodem Ježíše.
Ta kapitola je celkem složitá, ale znamená to, že spravedliví z dob starozákonních jsou "spaseni". Není to až tak jednoduché, ale je to konečný výsledek.

Citovat
BTW: Jak se dívají pravoslavní na židy - jste zastánci substituční teorie?
Ano. To je prvním, doslovným obsahem podobenství o nehodných vinařích. Ty další významy vy, protestanti, už neuznáváte coby "lidské výmysly"... ;)

Offline zoom

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 129
  • Pohlaví: Ženské
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #139 kdy: 10. Listopadu 2008, 14:00:58 »
No dovoluji si shrnout pod dojmem videa  nejsvětějšího místa křesťanství, jak tam ta křesťanská láska a poruzumnění vypadá v praxi a jak to tam židi rovnají a chovají se s respektem k těm starším mnichům. Nevím nevím, pojďmě být na sebe slušní a věřme tomu, čemu věřit chceme. Každý extra anebo společně, ale v úctě a slušnosti.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #140 kdy: 10. Listopadu 2008, 14:51:20 »
No dovoluji si shrnout pod dojmem videa  nejsvětějšího místa křesťanství, jak tam ta křesťanská láska a poruzumnění vypadá v praxi a jak to tam židi rovnají a chovají se s respektem k těm starším mnichům. Nevím nevím, pojďmě být na sebe slušní a věřme tomu, čemu věřit chceme. Každý extra anebo společně, ale v úctě a slušnosti.

To nejsou křesťani, to jsou pravoslavní  ;D ;)

(Vodník promine  :))

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #141 kdy: 10. Listopadu 2008, 14:53:37 »
Já jsem ale neřekl ani slovo o práci. Naopak, já zastávám zcela opačný názor - že spása je z víry a ne ze skutků. Nemusím udělat vůbec nic, jen uvěřit a poprosit o milost. A v tu chvíli jsem spasen, stejně jak ten lotr na kříži vedle Ježíše.
O tu práci ani tak nešlo. Spíš o toho nemilosrdného a jen zdráhavě se smilujícícho Boha...
 

Kdepak. Šlo o to, zda se B*h smiluje natolik nad nekřesťany, že budou ospravedlněni i oni. A já se ptám, kde má takový názor oporu v Písmu (a opět odkazuji na „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne. - Jan 14:6)

daniel lehotsky

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #142 kdy: 10. Listopadu 2008, 15:45:21 »
Ako k tomu prisli zeny a a deti Jericha ze oni sa stali objektom Bozi moci?Kedysi na Krete (za Osmanskej nadvlady)vypukovali zhruba kazdych dvadsat rokov povstania.Potom prisli jednotky z pevniny,porazili povstanie povrazdili muzov a odplavali.Medzi tym dospeli deti a mladenci a situacia sa opakovala.Nezastavam nazor(lebo to by bolo zas na dlhe debaty o spravnosti anespravnosti).To je historicky fakt.Uzaver si moze spravit kazdy sam.tak isto s potopu,ako k tomu prisli tie deti?Vzdy ked pride uz k takymto rieseniam je zle.takisto vojny,to je uz velmi zle,spatne.K otazke citacie Jan 14,16,treba sa skusit zamysliet preniest vyrok do hladiny ,,mystiky"(drasu,sodu)ci ide o Osobu,alebo urcitu hladinu,stav.(tazko sa popisuje,da sa snad len priblizit)-lebo je dost podobne zvolanie sufijskeho mystika ibn-Halladya ana-l-Hakk ja som Pravda a aj vyrok aham brahmasmi ,,ja som Brahma z upanisad.Celkovo nechcem Zrovnavat(co sa ani neda).Ale mozno by to bolo pochopitelnejsie pre inovercov.teda snad.

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #143 kdy: 10. Listopadu 2008, 15:47:33 »
To nejsou křesťani, to jsou pravoslavní  ;D ;)
(Vodník promine  :))
Jistěže promine. Ale vzhledem k tomu kvanta másla, co má západní křesťanstvo na hlavě, vidím tento vtip poněkud reversně a není mi z toho veselo... :(

Kdepak. Šlo o to, zda se B*h smiluje natolik nad nekřesťany, že budou ospravedlněni i oni. A já se ptám, kde má takový názor oporu v Písmu (a opět odkazuji na „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne. - Jan 14:6)
Šlo o to, že protestantský Bůh a protestantská láska jsou tvrdí, nesmlouvaví a, ano, nemilosrdní. A Janovu evangeliu bez Tradice nemůžete rozumět. Např. tento výrok má (musí mít) i jiný výklad než prvoplánově doslovný...

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #144 kdy: 10. Listopadu 2008, 15:49:13 »
K otazke citacie Jan 14,16,treba sa skusit zamysliet preniest vyrok do hladiny ,,mystiky"(drasu,sodu)ci ide o Osobu,alebo urcitu hladinu,stav.(tazko sa popisuje,da sa snad len priblizit)-lebo je dost podobne zvolanie sufijskeho mystika ibn-Halladya ana-l-Hakk ja som Pravda a aj vyrok aham brahmasmi ,,ja som Brahma z upanisad.Celkovo nechcem Zrovnavat(co sa ani neda).Ale mozno by to bolo pochopitelnejsie pre inovercov.teda snad.
Opět - BINGO!!  ;) (ale raději opravdu  :-X)

daniel lehotsky

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #145 kdy: 10. Listopadu 2008, 16:04:59 »
k oztakam.4.ta padesiatka,to mal Achab zrejme na mysli 50 spravodlivych zo sodomy a gomory?

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #146 kdy: 10. Listopadu 2008, 16:38:13 »
Ako k tomu prisli zeny a a deti Jericha ze oni sa stali objektom Bozi moci?Kedysi na Krete (za Osmanskej nadvlady)vypukovali zhruba kazdych dvadsat rokov povstania.Potom prisli jednotky z pevniny,porazili povstanie povrazdili muzov a odplavali.Medzi tym dospeli deti a mladenci a situacia sa opakovala.Nezastavam nazor(lebo to by bolo zas na dlhe debaty o spravnosti anespravnosti).To je historicky fakt.Uzaver si moze spravit kazdy sam.tak isto s potopu,ako k tomu prisli tie deti?Vzdy ked pride uz k takymto rieseniam je zle.takisto vojny,to je uz velmi zle,spatne.K otazke citacie Jan 14,16,treba sa skusit zamysliet preniest vyrok do hladiny ,,mystiky"(drasu,sodu)ci ide o Osobu,alebo urcitu hladinu,stav.(tazko sa popisuje,da sa snad len priblizit)-lebo je dost podobne zvolanie sufijskeho mystika ibn-Halladya ana-l-Hakk ja som Pravda a aj vyrok aham brahmasmi ,,ja som Brahma z upanisad.Celkovo nechcem Zrovnavat(co sa ani neda).Ale mozno by to bolo pochopitelnejsie pre inovercov.teda snad.

Já tomu rozumím, že to bylo racionální. Z hlediska lidského. Ale jak se to slučuje s tím, že B*h je Dobrý? Provinily se nějak děti z Jericha proti němu, že bylo správné, aby zemřely?

Kdepak mystika. I kdybychom to zkusili mysticky, tak mystikou se pokryje jen první věta. Ale co ta druhá, uvozená slovem "NIKDO"? Ta je myslím jasná jak prásknutí bičem...

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #147 kdy: 10. Listopadu 2008, 16:43:56 »
Kdepak. Šlo o to, zda se B*h smiluje natolik nad nekřesťany, že budou ospravedlněni i oni. A já se ptám, kde má takový názor oporu v Písmu (a opět odkazuji na „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne. - Jan 14:6)
Šlo o to, že protestantský Bůh a protestantská láska jsou tvrdí, nesmlouvaví a, ano, nemilosrdní. A Janovu evangeliu bez Tradice nemůžete rozumět. Např. tento výrok má (musí mít) i jiný výklad než prvoplánově doslovný...

Ale no tak... Jaký protestantský B*h a láska? Je jen jeden B*h. A ten je popsán v Písmu. Chcete snad tvrdit, že neprotestanti mají jiné Písmo? Kde je nějaký hodný stařík na obláčku dýmající faječku a rozdávající keksy?  ;D To jistě ne.

Výrok má přesně ten smysl, jaký mu Ježíš dal. NIKDO nemůže přijít k B*hu, než přijetím Ježíše (resp. Ježíšovy cesty). Opravdu netuším, jak by Tradice mohla ovlivnit něco, co se stalo předtím, než Tradice vznikla. Byť nejsem příznivcem oné kupy více či méně zdařilých úvah, mystických vidění a ediktů, jimž se říká Tradice, jsem ochoten vzít na vědomí, že se Tradicí někdo řídí při interpretaci současných událostí. Tj. že se ve světle minulé Tradice interpretuje to, k čemu došlo po jejím vzniku. Ale jak chcete Tradicí interpretovat to, co jí předcházelo? Má snad žák interpretovat učitele? Má komentář měnit význam znění zákona?

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #148 kdy: 10. Listopadu 2008, 16:53:33 »
Ad věčné téma: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující, ačkoliv by bylo vhodnější toto téma zakončit epilogem ... - "never together".

Pro mne osobně toto téma leží jaksi mimo můj interes.

Respektuji Váš názor. Ale rovnou říkám, že není zrovna fér. Provinili se konkrétní lidé. A stejně tak konkrétní jiní lidé Židům pomáhali - a velká část z nich byli právě křesťané. Zlobit se na všechny současné křesťany kvůli šoa je stejné, jako bych se já zlobil na všechny současné Židy za to, že Arkadij Gajdamak prodával zbraně pro občanskou válku v Angole, kde umíraly křesťanské děti. Jak jistě uznáte, na Gajdamaka se zlobit mohu. Ale na Vás kvůli tomu těžko.

daniel lehotsky

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #149 kdy: 10. Listopadu 2008, 17:57:57 »
 k pokracovaniu...Nikdo.Co to zobrat takto.Osobu zamenit za urcity Stav(vyvojovy) a ci stupen rozvoja.Na jeho dosiahnutie nam sluzia micvot.Zakazy su lahsie, prikazy to uz je iny level,tam dochadza uz ku zmene jedinca.Z druheho sudka,,budte ako deti" alebo ,,prikazy"kazania na Hore a atd.Kto to dodrziava vie isto sam najlepsie ako sa clovek meni.Takze v takom vyznam je jasne ze nikdo neprejde. :)

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15