Autor Téma: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující  (Přečteno 142876 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #100 kdy: 9. Listopadu 2008, 01:00:08 »
Co je na tom legračního? V naší rodině byla věřící a praktikující křesťanka jenom babička, ale přesto bylo křesťanství jediným duchovním směrem, který jsem jako dítě a puberťák vnímala. Přitom jsem odjakživa věděla, že toto není moje cesta i když jsem tu duchovní úroveň intenzivně potřebovala.
To jestli je pro mě přijatelná nebo ne, nezávisí ani tak na tom jestli se mi líbí, ale na tom, jestli ji můžu považovat za pravdivou.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #101 kdy: 9. Listopadu 2008, 01:03:12 »
Co je na tom legračního? V naší rodině byla věřící a praktikující křesťanka jenom babička, ale přesto bylo křesťanství jediným duchovním směrem, který jsem jako dítě a puberťák vnímala. Přitom jsem odjakživa věděla, že toto není moje cesta i když jsem tu duchovní úroveň intenzivně potřebovala.
To jestli je pro mě přijatelná nebo ne, nezávisí ani tak na tom jestli se mi líbí, ale na tom, jestli ji můžu považovat za pravdivou.

Legrační byla věta "hmm.. tady někde je skutečnost, proč je pro mě křesťanství nepřijatelné.. ", která byla pronesena v reakci na zmínku o tom, že podstatným bodem křesťanství je vnímání utrpení při Ježíšově oběti. Ta Vaše věta vyznívala o dost jinak než ta následná: "To jestli je pro mě přijatelná nebo ne, nezávisí ani tak na tom jestli se mi líbí, ale na tom, jestli ji můžu považovat za pravdivou."

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #102 kdy: 9. Listopadu 2008, 01:08:02 »
ano.. a přesně v tom ta nepravdivost pro mě je. Jednak to, že pro mě je něčí (kohokoli) oběť za moje pochybení nepřijatelná - já to prostě jinak říct neumím.. a jednak proto, že já nevěřím tomu, že to je vůbec možné..

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #103 kdy: 9. Listopadu 2008, 01:26:57 »
Pokud nevěříte, že se to stalo, že to je vůbec možné, pak to je legitimní důvod k odmítnutí.
Ale pokud odmítáte proto, že pro vás je oběť někoho jiného za Vaše provinění nepřijatelná, pak to legitimní důvod k odmítnutí není. V tomto případě totiž důvodem odmítnutí není to, že se to nestalo, ale to, že Vy "to takhle nechcete". A dostali bychom se zpět k tomu, že člověk si nemá vybírat, jaká víra se mu líbí, ale jaká je pravdivá.

(Mě by se také víc líbilo, kdyby měli pravdu hipíci a život byl sex, drugs and rock'n'roll a pak nirvána pro každého. Fakt by se mi to líbilo. Ale protože nevěřím tomu, že to tak je, tak mám "smůlu").

Offline zoom

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 129
  • Pohlaví: Ženské
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #104 kdy: 9. Listopadu 2008, 06:56:03 »
scoolie: anebo štěstí

samozřejmě, že si člověk v dospělosti volí náboženství, které je pro něj přijatelné, na tom není nic nenormálního ani scestného.

chaje

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #105 kdy: 9. Listopadu 2008, 09:20:16 »
podle mě člověk vnitřně vycítí, které náboženství je to jeho  :) když se v kostele cítím divně a zjistím, že mi vadí jakákoliv zmínka o Ježíšovi (aniž bych měla předem nějaké předsudky) a pak přijdu zkusmo do synagogy a tam se mi "otevře srdce", je to myslém jasné...
navíc i rozumově, křesťané prominou, mi ta nauka o Trojici přijde taková prapodivná slepenina...jako ne úplně čistý monoteismus...to tedy islám je věroučně čistčí...toť můj názor, i když je mi jasné, že mi kvůli tomu asi silně poklesne bojler popularity ;D

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #106 kdy: 9. Listopadu 2008, 10:18:07 »
(Mě by se také víc líbilo, kdyby měli pravdu hipíci a život byl sex, drugs and rock'n'roll a pak nirvána pro každého. Fakt by se mi to líbilo. Ale protože nevěřím tomu, že to tak je, tak mám "smůlu").
scoolie: anebo štěstí
;D ;D ;D ;D ..spíš  štěstí..  ;D ;D ;D ;D

eleazar

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #107 kdy: 9. Listopadu 2008, 10:38:16 »
ano.. a přesně v tom ta nepravdivost pro mě je. Jednak to, že pro mě je něčí (kohokoli) oběť za moje pochybení nepřijatelná - já to prostě jinak říct neumím.. a jednak proto, že já nevěřím tomu, že to je vůbec možné..
Marcelo, a jak se srovnáte s tím, že smrt velekněze (obecně) má smírčí smysl?

prominou, mi ta nauka o Trojici přijde taková prapodivná slepenina...jako ne úplně čistý monoteismus...to tedy islám je věroučně čistčí...
Není potřeba promíjet, máte chaje naprostou pravdu - trojční nauka je slepenec nesourodých informací, která má původ v pohanské filozofii, okořeněné lidmi, kteří ztratili kontinuitu se Starým Zákonem, o výplody jejich vlastního ražení.

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #108 kdy: 9. Listopadu 2008, 10:41:33 »
Tomuto nerozumím. Vy posuzujete, zda je pro vás nějaká víra "přijatelná"? :o To je legrační! Vy si tedy prostě vybíráte, zda se Vám nějaká víra líbí nebo ne, a když nelíbí tak ji zavrhnete  ::)

Pro mě je podstatné, zda považuji výpověď příslušné víry za pravdivou či ne. Samozřejmě se mi čistě osobně ledacos na křesťanství i židovství nelíbí (proč bylo vyhlazeno Jericho? proč museli zemřít všichni prvorození v Egyptě a ne třeba je faraonův syn?) - ale to přece není podstatné, zda se mi to líbí. Považuji biblickou výpověď za pravdivou a B*ha za jediného, komu takové označení přísluší. A proto je to On, kdo stanoví, co je a co není správné. A já tu nejsem od toho, abych si vybíral "b*ha" jaký se mi líbí, ale našel Toho, kdy jím je.
Já jsem nechtěla diskutovat o tom, která víra je lepší nebo horší, ani o tom , která je pravá a která levá  :D.
Jen cítím potřebu si pojmenovat něco, co cítím už strašně dlouho a pojmenovat jsem to neuměla. Jako dítě vyrostlé defacto v křesťanském prostředí tuhle potřebu mám, protože jsem strašně dlouho nechápala proč se cítím divně. A teď se mi začíná dařit si to pojmenovat a přestávám se cítit divně.
Podstatou křesťanství je oběť, obrovská a bolestná oběť - kdy umírající Ježíš cítí nejen fyzickou bolest z probodnutých rukou a nohou, ale i obrovskou bolest za všechny hříchy světa... Jak se všichni rozčilovali na Gibsonovým "Umučením Krista", tak to je naprosto odpovídající. Není to "krvák za každou cenu", ale naopak realita bez pozlátka.
Jo, já věřím, že to tak je, že to je pravdivé - pro křesťany. A možná, že budu nakonec i schopná vysvětlit, proč já jím nejsem.. Tahle vaše věta mi k tomu hodně pomohla..
« Poslední změna: 9. Listopadu 2008, 10:46:06 od Marcela »

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #109 kdy: 9. Listopadu 2008, 10:43:51 »
Marcelo, a jak se srovnáte s tím, že smrt velekněze (obecně) má smírčí smysl?
..já nevím. Prostě nevím..

eleazar

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #110 kdy: 9. Listopadu 2008, 10:52:41 »
Marcelo, a jak se srovnáte s tím, že smrt velekněze (obecně) má smírčí smysl?
..já nevím. Prostě nevím..
Jste vnitřně ztotožněna s principem para adyma - tj. že popel z červené jalůvky očistí nečistého, zatímco k jeho přípravě je potřeba čistého pracovníka, který se během procesu znečistí.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #111 kdy: 9. Listopadu 2008, 12:23:53 »
samozřejmě, že si člověk v dospělosti volí náboženství, které je pro něj přijatelné, na tom není nic nenormálního ani scestného.

Je to normální, ale je to současně zcestné. Jediným měřítkem pro volbu náboženství má být to, zda je pravdivé. Nic víc. Je-li "mým bohem" skutečný B*h, pak je zcela nepodstatné, zda chápu vše co dělá nebo co dovolí. Mám snad odmítnout B*ha, protože připustil šoa? Samozřejmě, že ne. Přestože pro mě je holocaust zcela nepřijatelný, tak je to jen důvod k přemýšlení. Ale rozhodně ne k tomu, abych si vybral "přijatelnějšího boha".

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #112 kdy: 9. Listopadu 2008, 12:27:03 »
Podstatou křesťanství je oběť, obrovská a bolestná oběť - kdy umírající Ježíš cítí nejen fyzickou bolest z probodnutých rukou a nohou, ale i obrovskou bolest za všechny hříchy světa... Jak se všichni rozčilovali na Gibsonovým "Umučením Krista", tak to je naprosto odpovídající. Není to "krvák za každou cenu", ale naopak realita bez pozlátka.
Jo, já věřím, že to tak je, že to je pravdivé - pro křesťany. A možná, že budu nakonec i schopná vysvětlit, proč já jím nejsem.. Tahle vaše věta mi k tomu hodně pomohla..


Omyl. Buď křesťanská víra je pravdivá nebo není. Obecně. Neexistuje nic jako pravda pro křesťany nebo pravda pro nekřesťany. Buď to je tak, jak se popisuje v Novém zákoně nebo nebylo. Pravda není otázka osobního přesvědčení, pravda je objektivní stav. A předmětem křesťanské víry je "že tak to bylo." A tato víra opět buď je nebo není pravdivá. Ale neexistuje nic jako "pravdivá pro křesťany."

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #113 kdy: 9. Listopadu 2008, 12:38:01 »
když říkám, že to je pravda pro křesťany, myslím tím, že si sama myslím, že to pravda není, ale že si jsem zároveň vědomá toho, že mým přesvědčením se víra jiných - tady třeba křesťanů - nijak nezmění.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #114 kdy: 9. Listopadu 2008, 12:38:43 »
Rozumím. Takhle podáno je pro mě samozřejmě třeba Talmud "pravda pro židy"  ;)

Offline fanuel

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 263
  • Zdravím
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #115 kdy: 9. Listopadu 2008, 13:11:30 »
Zdravím, nejdřív musím jít do první třídy,druhé, třetí, čtvrté,páté.Po nastudování těchto tříd, se musím rozhodnout, kde je pravda o jedinném (B), včetně dvanáctera,jako směrovky pravdy(vyspělé demokracie).Ano je to vnitřní řad pro doby, kdy se oběví modly a falešní (b). Zachvěje se i morálka,cesta ke pravdě(B)
                                                    Závěr:bez těchto skutečností je nemyslitelná pravda, která je jediná o (B).I Z R A E L E!!!!!
               
                      Vše navíc je od zla (zlého) z (B) dopuštění aby nás (B) zkusil v pevné víře.
                                                                       
 P.S první a pátá třída je pět knih Mojžíše.Vše co by bylo přidáno včetně nového zákona je od zla (zlého).A je to jen prostá zkouška,kdo k životu (zapsání) a kdo k smrti(zapsání). V posledních  dnech (dne).
                                                      Stanek (Fanuel) 

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #116 kdy: 9. Listopadu 2008, 13:14:23 »
navíc i rozumově, křesťané prominou, mi ta nauka o Trojici přijde taková prapodivná slepenina...jako ne úplně čistý monoteismus...to tedy islám je věroučně čistčí...toť můj názor, i když je mi jasné, že mi kvůli tomu asi silně poklesne bojler popularity ;D
Tenhle názor tu vyjádřilo víc diskutujících. Je mi jasné, že pro spoustu židů, ne-li pro všechny, jsme my, křesťané, jacísi kryptopohani. Spousta křesťanů se tak dívá na hinduisty, řeč tu byla o Indiánech... Já s tím problémy nemám.  :)

achab

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #117 kdy: 9. Listopadu 2008, 15:05:38 »
Opět uff, uff…  (ale to indiáni dělávají i jako projev uspokojení :o)
Proč uspokojení, protože se začínají maličko zřetelněji rýsovat obrysy pojmů. Scoolie hovoří s Marcelou o tom, zda lze zvolit „víru“ – z toho plyne, že vnímá „víru“ jako konfesi.  Marcela  ji možná taky vnímá jako konfesi, a proto je pro ni cosi „přijatelné“ a cosi „nepřijatelné“. Možná jako cestu s cílem.Tudíž má plné právo hovořit o přijatelnosti čili nic. Ergo – vztaženo k záhlaví tohoto tématu  - to je ten rozdělující pohled na světy našich „klubů“. Přijmu anebo si smít zvolit? Je-li tu volba. Volba čeho. (O tom níže, ale vy to tušíte).  Jít cestou Vznešeného a kráčet tím za Tatezisn není žádný dar, to je vědomá volba, radost a jeden z mála způsobů dokonalé seberealizace. Odměna je jediná a jedinečná. Život. Tady a pak snad…

Pravdy a pravdičky --  další termín, který rozděluje, ačkoli by mohl spojovat. Ona skutečně z pohledu *tanachu existuje tzv. „pravda pro křesťany“, a tou je plnění Noachidských pokynů.
např. viz https://www.box.net/shared/gmnmxlzba3 
Jenomže některým je to poněkud málo a tak si tuto pravdu zpracovali do učení, které je naplňuje více. A teprve tady (v tomto učení, které nenabízí plné poznání, nemá rádo gnosi a přestou touží Boha „poznat“) začíná to, co je krom cesty také vírou. Víra ve skutečnost, že jejich cesta je ta správná. Tato „víra“ jim pak pomáhá nelpět tolik na své vlastní svobodě. (A především také na odpovědnosti za ni !!)   
Scoolie je dobrý partner do diskuze a tak sem vnáší zajímavý motiv. Talmud je pravda pro židy …  Velice správně!!!  Protože ho vnímáme jako sice závazný, dokonce navýsost závazný komentář k tóře, ale jen a jenom jako komentář. Stejným způsobem se snažíme (ale zdaleka ne všichni, někteří se toho děsí, jiní touží to zpochybnit a vyvrátit, byly doby, kdy studium těchto skutečností bylo klasifikováno jako *avoda zara) vnímat i novozákonní zvěst.  Dokud konvenuje s tórou, lze ji jen a jen podepsat. Pokud ne (respektive její výklady a další interpretace) stává se už, milý Scoolie,  podobně jako talmud jenom pravdou pro křesťany.
   Ačkoli Fanuelův svět je takový zvláštní a ne každý jeho obrazům porozumí – mj. také proto, že Fanuel o to ani příliš nestojí, jen si tak píše, diskuze ho baví pro diskuzi, nikoli pro téma  - přinesl mimoděk hezký „obraz“ tříd – kašička – mateřinka atd.  I tak se dá nějak vnímat přístup k tóře.  Jidiškajt i křesťanství startují v jiné školce a tak nějak neprobírají důkladně látku v těch druhejch mateřinkách. Což je ovšem škoda. Respektive – je to na svobodné volbě, ale pak nehledejme styčné body. Protože nechceme-li chvlíli přemýšelt jako ti druzí, neposuzujeme nakonec jen školní uniformy?

Co Vznešený „připustí“ -- další nádherně signifikantní otázka. Scoolie se přiznává, že se vnitřně pere s událostmi ? (proč bylo vyhlazeno Jericho? proč museli zemřít všichni prvorození v Egyptě a ne třeba je faraonův syn?)  (p. 7 tohoto blogu) . Ale popral se? Určitě, a na základě čeho? Jím zvoleného pohledu na „pravdu“. Ne, že bych tě, Scoolie, k tomu vyzýval, ale máš pocit, že by tvoje exegeze těchto skutečností inspirovala židy ? A naopak že tvrdě fundamentalistická exegeze židovská by nevyvolala rozpaky uživatelů tohoto blogu ?
 Scollie dokonce pokouší vnést argument (ten je ovšem už maličko ošidný (!!) -- Mám snad odmítnout B*ha, protože připustil šoa?   (p.8) Pevně doufám, že to bere jen jako příklad anebo obraz.  Jediné, co Sladký požehnaný připustil už při Stvoření, že jsme to my, kdojsme schopni připustit šoa  - on sám nepřipouští ani šoa, ani smrt prvorozených. On popuze a jednou provždy v celém penateuchu – zejména pak na závěr nabízí. Položil jsem před tebe život nebo smrt, moc tě prosím, vyber si život… Domnívám se, že nezáleží na nás, soudit, co Stvořitel připouští. Spíš se snažit to poznat.

Ad Gibbson :  Bez snahy být zlý, je to přeci jen docela průměrný výpravný „krvák“, protože nezapomínejme, že se obrací k lidem, kteří mohou a smějí být nepoučení o tom, že je to z pohledu křesťanů také o „bolesti za hříchy“ – A o tom, že je to mj. o „bolesti za hříchy“, tam teda není pro nás  nerozhodnuté, *bejnonim, židy, hinduisty a muslimy ani slůvko, ani obraz.  Ten film, je jen efektní ilustrací novozákonních dějů. Je to ze židovského systému *pardes (tajemství exegeze) pouhopouhý *pšat (první level vyprávění). A zase, nemohu diktovat panu režisérovi jeho pohnutky. Třeba chtěl jen katolickému (křes´tanskému) světu zpřítomnit ony dny chvíle.

Pro eleazara :  Jojky, jojky, smrt velekněze (ve Scoolieho interpretaci *obět) – to je hodně zajímavé téma. Dovolím si pro ně vytvořit extra kolonku, myslím, že i na toto téma se bude hodně diskutovat. Ostatně na této skutečnosti anebo obrazu stojí křesťanská apologie také jako na jednom z centrálních sloupů…

a jednu kacířskou :  Zdá se mi stále silněji, že dalším podstatným dělítkem obou důležitých cest člověka je přístup k otázce. Jidiškajt otázky klade, křesťanství jakoby se jim vyhýbalo…

B*H

daniel lehotsky

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #118 kdy: 9. Listopadu 2008, 17:07:33 »
mohol by si fanueli zadefinovat od koho to je to ,co je okrem Tanachu naviac?Achabovi,nielen jidiskat si kladie otazky ::).Velmi peknu otazocku poskytnem a to..preco?"A preistotu si aj odpoviem,,prave preto". ;D

sad

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #119 kdy: 9. Listopadu 2008, 20:52:55 »
Tak je mi někdy z křesťanství a jeho neustálé touhy po sebeutvrzování smutno...
Pravdivý jest pouze a jedině B-h.
Tento postulát ovšem souvisí s celkovým vnímáním skutečnosti, jež je vlastní judaismu:
1)Vylučuje jakýkoliv dualismus na ontologické úrovni.
2)Nečiní z člověka pouhou loutku, ale tvora, jemuž byla dána svobodná vůle (tedy i vůle odmítnout tzv. zaručenou pravdu garantovanou jakýmkoli dogmatem či dogmatickým stylem myšlení).
3)Judaismus stojí a padá se službou B-hu, neb je otopraktické náboženství – tudíž, ano plnění micvot je zcela legitimní a samotným B-hem garantovanu cestou k Němu. Torati al-taazovu... Plnění micvot není pouhým rituálem, je to participace na tikun.
4)A především, je-li člověk Židem doufá v Samojediného H-spodina – prostředníků; synů božích atp. tudíž nevyhledává.
H-spodin není bezmocný Deus Otiosus, jenž by se musel vtělit, aby někdo zaznamenal Jeho existenci (takového boha nepotřebuji a odmítám). B-ží Existence je zřídlem z něhož čerpá veškeré tvorstvo. A mimo jiné je zřídlem skutečné svobody. Proto není Mesiáš synem Božím ani Spasitelem.
Spasitelem vždy a za všech okolností zůstává B-h.
To co píši, píši pouze z apologetických důvodů, jinak samozřejmě platí, že negativní teologie (neboli mlčení ohledně B-žích vlastností atd.) je za jistých okolností daleko výstižnější než sáhodlouhé řeči.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #120 kdy: 9. Listopadu 2008, 22:23:52 »
Achab:

Pravdy a pravdičky - v tom je panečku háček. A ten spočívá právě v různé povaze židovství (na straně jedné) a křesťanství, ale třeba i islámu (na straně druhé). Judaismus je náboženství tzv. inkluzivní, tj. připouští, že kromě jeho cesty existují k B*hu i jiné cesty pro ty, kdo nejsou židy - a má na mysli 7 Noemových přikázání. Jenže křesťanství (resp. islám) jsou exkluzivní, tj. nepřipouštějí, že by existovala k B*hu ještě nějaká jiná cesta, než ta jejich.
Takže shrnuto zabaleno - pro žida je naprosto v pořádku, když řekne, že nežidé mají svoji jinou cestu k B*hu. Pro křesťana je to nemožné.


Co Vznešený „připustí“ - popral Achabe. Popral tak, že jsem uznal, že ne všemu co Pán dělá rozumím a pokorně se vzdal úsilí pídit se po něčem, co je mnohem větší než já. Bude-li Pán chtít, dá mi poznat. Nebude-li chtít, nedá.
S tím argumentem o tom, že Pán dal svobodu volby, souhlasím. Ale přesto - i tím, že dal svobodu volby v konečném důsledku připustil, že budeme páchat zlo, včetně šoa. Ovšem vrátíme-li se zpět, jak jste se vy Achabe popral s tím, že Pán nakázal pobít řadu lidí - odpůrců Izraele, včetně žena a dětí?

Ad Gibbson:  Myslím, že cílem filmu bylo přesně to, co říkáte. Zpřítomnit ony chvíle. Před staletími se psaly eposy a malovaly obrazy, dnes se točí filmy. Nicméně to utrpení je tam zobrazeno správně a věrně. Aby křesťan věděl, že  hřešení "není sranda" - protože i když bude po jeho prosbě B*hem s odkazem na Ježíšovu smrt hřích odpuštěn, Ježíš to tehdy cítil. Trpěl za naše hříchy. To my jsme mu "sypali sůl do ran"...


a jednu kacířskouZdá se mi stále silněji, že dalším podstatným dělítkem obou důležitých cest člověka je přístup k otázce. Jidiškajt otázky klade, křesťanství jakoby se jim vyhýbalo…
Které otázky například?

« Poslední změna: 9. Listopadu 2008, 23:35:12 od achab »

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #121 kdy: 9. Listopadu 2008, 22:26:02 »
Tak je mi někdy z křesťanství a jeho neustálé touhy po sebeutvrzování smutno...
Pravdivý jest pouze a jedině B-h.
Tento postulát ovšem souvisí s celkovým vnímáním skutečnosti, jež je vlastní judaismu:
1)Vylučuje jakýkoliv dualismus na ontologické úrovni.
2)Nečiní z člověka pouhou loutku, ale tvora, jemuž byla dána svobodná vůle (tedy i vůle odmítnout tzv. zaručenou pravdu garantovanou jakýmkoli dogmatem či dogmatickým stylem myšlení).
3)Judaismus stojí a padá se službou B-hu, neb je otopraktické náboženství – tudíž, ano plnění micvot je zcela legitimní a samotným B-hem garantovanu cestou k Němu. Torati al-taazovu... Plnění micvot není pouhým rituálem, je to participace na tikun.
4)A především, je-li člověk Židem doufá v Samojediného H-spodina – prostředníků; synů božích atp. tudíž nevyhledává.
H-spodin není bezmocný Deus Otiosus, jenž by se musel vtělit, aby někdo zaznamenal Jeho existenci (takového boha nepotřebuji a odmítám). B-ží Existence je zřídlem z něhož čerpá veškeré tvorstvo. A mimo jiné je zřídlem skutečné svobody. Proto není Mesiáš synem Božím ani Spasitelem.
Spasitelem vždy a za všech okolností zůstává B-h.
To co píši, píši pouze z apologetických důvodů, jinak samozřejmě platí, že negativní teologie (neboli mlčení ohledně B-žích vlastností atd.) je za jistých okolností daleko výstižnější než sáhodlouhé řeči.

Mám pocit, že touha po sebepotvrzování je vlastní každému náboženství. I židovství má potřebu zdůraznit své zásadní rozdíly oproti křesťanství či islámu (a samozřejmě přitom také to, proč je tou správnou cestou).
Jinak ovšem s tou definicí souhlasím.

achab

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #122 kdy: 10. Listopadu 2008, 01:19:04 »

Pravdy a pravdičky --  asi mi uniká, proč se tyto cesty samy (směry) definují jako exkluzivní. Jsem v tomto ohledu docela prostinký a připadá mi, že jednoduše podceňují možnost a) gijuru b) svobodné radostné cesty k seberealizaci (v B*hu), tak jak to nabízí *tanach. Nicméně budiž, mám přítele, který tvrdívá: Já jako nežid nemám jinou šanci než Ježíše… Respektuju ho, necpu mu jiné cesty.  Ale promiňte, něco musí být v nepořádku, když nežidé nemohou svobodně prohlásit :  židé a další lidé mají i jinou cestu k B*hu. Nemyslím teď z pohledu našeho povídání, ale tak nějak obecně. Kdo je tedy „jinej“. Nebudou to nakonec uživatelé exkluzivních cest? Ale je takto ustrojen a zařízen vesmír ?



Co Vznešený „připustí“ -  zaznělo tu : Pán dal svobodu volby, souhlasím. Ale přesto - i tím, že dal svobodu volby v konečném důsledku připustil, že budeme páchat zlo, včetně šoa.
 To není úplně správná definice. Do poslední chvíle jsme měli možnost ho nespáchat.  Řečeno scooliovsky, Vznešený v konečném důsledku připustil, že zničíme svět ?  To jsem ale pořád v tom dolním.  My to chápeme tak, že nerespektování tóry, nosí smrt. Ale krev člověka Sladký požehnaný vyhledává už od Kainových dob z rukou toho, kdo ji prolil. Fyzicky i obrazně. Takové bytosti Ježíšova „oběť“ nevykoupí – tedy přinejmenším z našeho pohledu. Předpokládám, že i v křestanském pohledu je nezbytná *tešuva (pokání). A řada aspektů *  tešuve je v obou klubech stejná.

Zaznělo také: Ovšem vrátíme-li se zpět, jak jste se vy Achabe popral s tím, že Pán nakázal pobít řadu lidí - odpůrců Izraele, včetně žena a dětí? 
Toto jsem chtěl odpovídat soukromně, ale přijde mi, že  by to bylo zbabělé. Nepopral. Peru se s tím stále, ne ale s tím, že toto rozhodnutí vzešlo od Vznešeného, ale s tím, zda je možné, že jsou někteří mrtvi již zaživa… Ale to je, jako bych někomu ukazoval mateřské znamínko v tříslech. To chce skutečně osobní rozhovor…



a jednu kacířskou :  Zdá se mi stále silněji, že dalším podstatným dělítkem obou důležitých cest člověka je přístup k otázce. Jidiškajt otázky klade, křesťanství jakoby se jim vyhýbalo…
Ptáte se: Které otázky například?
1/ Tu základní – Stvoření anebo evoluce. Pakliže stvoření, co po nás chce Stvořitel?
2/ Proč vůbec došlo ke stvoření ?
3/ Kde je řečeno, že potřebujeme spasení ?
4/ najde-li se tam padesát spravedlivých ….
5/ Proč jednáš tak jak jednáš
6/  Je-li v tóře psáno …. co s tím.. Co to znamená pro mne. Jak to co nejlépe splnit… Neboještě lépe řečno: Naplnit   (to jen tak střílím od boku.  Dneska běží naprosto geniální dokument Šoa, nechce se mi filosovat. Ale nechci nechat nezodpovězenou tu vaši…)



Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #123 kdy: 10. Listopadu 2008, 01:22:43 »
H-spodin není bezmocný Deus Otiosus, jenž by se musel vtělit, aby někdo zaznamenal Jeho existenci
Nevím, nakolik jste obeznámen se základy křesťanství, ale důvodem Vtělení nebylo to, aby někdo zaznamenal Jeho existenci.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #124 kdy: 10. Listopadu 2008, 09:12:34 »
Achab:
Pravdy a pravdičky - proč se křesťanství definuje jako exkluzivní? Protože to tak vyplývá z Ježíšových slov: „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne. (Jan 14:6). Nejde o to, zda mohou židé nebo kdokoliv jiný prohlásit, že mají svoji cestu k B*hu. To mohou prohlašovat od rána do večera. Jde o to, že z pohledu drtivé většiny křesťanů (nechme teď disidentské menšiny stranou) se prostě mýlí.

Co Vznešený „připustí“ - ano, pokání je samozřejmě nezbytné. Upřímné a úplné. A hypoteticky vzato, kdyby se Hitler rozhodl před smrtí kát a skutečně všeho, co spáchal litoval (což je opravdu jen divoká hypotéza, ale pracujme s ní chvíli), pak by mu podle křesťanské věrouky bylo odpuštěno a byl by na tom lépe, než zloděj slepic, který nikdy nelitoval.

K tomu poprání - nenašel jsem vysvětlení. Jediným řešením bylo buď odmítnout pravdivost Písma (s tím, že takový B*h prostě být nemůže) nebo to akceptovat s tím, že nevím, proč tomu tak bylo. "Nevyzpytatelné jsou cesty Páně."
S tím zda jsou někteří mrtví již zaživa - ale jistě, to je možné vysvětlení. Klasická kalvínská predestinace, kdy od počátku světa je již dáno, kdo bude a kdo nebude spasen. Kdy od počátku je jasné, kdo bude vyvolen a kdo zatracen. Jen my si myslíme, že máme svobodnou vůli a že se sami rozhodujeme, ale ve skutečnosti jsme tak prostí a předvídatelní, že Pán již na začátku dobře věděl, jak to dopadne. Toto pojetí predestinace ovšem klade zajímavé otázky.

K otázkám, které si jedni kladou a druzí ne anebo málo
1) Stvořitel. Možná si tuto otázku kladou katolíci, možná nějací liberálové - ti pořád ohýbají Písmo tak, aby odpovídalo "soudobým požadavkům vědy." Mám-li mluvit za sebe (a snad i Vodník bude souhlasit), tak pro mě tato otázka je nadbytečná. Písmo jasně říká, že Stvoření. Tak na co se mám ptát? Zda lže Písmo? Pokud je Písmo nepravdivé byť v jedné větě, pak je nepravdivé jako celek a nemá smysl ho brát vůbec vážně. Což není můj postoj.
Co od nás chce Stvořitel je zajímavější otázka. Popravdě jediná odpověď, k níž jsem se dobral je: Abychom oslavovali Jeho jméno.

2) Protože to B*h chtěl. Jiná odpověď není. A proč to On chtěl nevím. Nesdělil mi to.

3) Pro křesťany v Novém zákoně na mnoha místech. Předpokládám, že ač nejste křesťan, tak povšechnou znalost evangelií máte. Mohu případně citovat.

4) K čemu 50 spravedlivých - prosím o upřesnění otázky.

5) Nejsem si jist. Jednám tak, jak jednám, v domnění, že tak činím ze svobodné vůle. Ale možná si to jen namlouvám. Nemám ale dostatek informací, abych byl schopen tuto otázku odpovědět.

6) Pro křesťana ta otázka zní jinak: Je-li v Tóře napsáno, co s tím, je ten příkaz pro mě závazný nebo není? Neb  je vícekrát řečeno, že spásou skrze Kristovu smrt jsme vysvobozeni z moci Zákona. To je výborná otázka. O které jsou napsány knihovny křesťanských disputací a která stále není jednotně vyřešena.
« Poslední změna: 10. Listopadu 2008, 09:25:18 od Scooolie »

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15