B*H
Uff, uff – to se to rozjelo lépe než jsem čekal
) Tak pojďme zase spojovat – i když na základě jedinečnosti.
1/
životní styl i náb.-filos. systém. Bingo. Co ale více? Nebo je to fifty fifty? Jak tam teda ale zapadá (do životního stylu, myslím)
rituál, že se ho leckdo tak vědecko-hellerovsky zříká, aby se mohl stát běžným křesťanem, který si z náboženství vybere, co se mu hodí, protože církev s malým „c“ se snaží přiblížit k lidem ?
je-li křesťanství „
dílo Boží a ovoce Slova a ducha“, tak to chce především asi ozřejmění pojmů a pak provést pokus o zařazení pod ty dvě kategorie v záhlaví, anebo vynadat mi, že kategorizuju úplně blbě (ale sorry, já to tak prostě cítím. Pro mě je věrnost Stvořiteli a jeho vůli tak automatická, že v tom dar a ovoce nevidím, a přesto to ovoce pro můj život a cestu nese. Ne, nepovyšuju se, jen snažím objasnit, proč jsem nastražil tu pro někoho možná nejedlou vidličku..)
znovu k „
omáčce“ (Scoolie). Pane kolego, mám pocit, že si rozumíme, ale já bych se rituálu teda zas až tak nezříkal. Což vy asi taky ne. V mnoha ohledech. Ale snad by to stálo za
upřesnění.
2/
Běžný křesťan – požadavek definice – Bingo !!! Tak tedy: za běžného křes´tana považuji právě toho, kdo si s široké palety hypermarketu náboženství vybírá to, co se mu hodí. A pak si tak nějak žije. Jo, to je v poho, pokud si nejdřív vybral, pak poznal a pak začal žít. (Já jsem cesta, pravda a život). Pokud si vybírá, aby si mohl lhát do kapsy a žilo se mu líp, je to asi o něčem jiném… ale jsou i tací, ačkoli takto to asi tady nikým takto myšleno nebylo.
Řada běžných křes´tanů se také ráda domnívá, a já to vítám, že to tu zaznělo, že křestanství má jakousi exkluzivitu, kterou navíc staví právě na oné „záchraně před prohoru a odsouzením“ a na (nevím zda požehnané) domněnce, že jiné cesty není. Tento pohled by měl „běžného křesťana“ charakterizovat. Ale mohu se mýlit. Běžným křesťanem je pochopitelně také ten, kdo se vnitřně pere s trojičním učením a když uléhá na lůžko, tak si není tak docela "darem a ovocně" jist, že vysluhující kněz je v tu chvíli bezhříšný - a já ho za to obdivuji, že se s tím pere, neposmívám se mu ani ho nezlehčuju. Třeba jsou dokonce i tací běžní, ( i když spíš vzácní), kteří na exkluzivnost (výplod ne příliš prastaré teologie) zase až tatk nedají...
3/ A právě proto jsem do toho posléze zamontoval tu misii. Pohnutky chápu – pakli by existovala exkluzivita. Ale to je – patrně – na další téma, které bychom si měli nejprve
definovat, pak
objasnit a nakonec třeba i
vyjasnit. Ale bojím, že tady to začne skřípat.
4/ new – ad církev – tomu rozumíme. Etymologicky vzato je to shromáždění, sbor anebo taky
sběř židovská (jak píšou kraličtí). Co ti „jiní v jiných ovčincích“ ? Ti jsou předpřipravení ke vstupu do jisté C-írkve? Bude to církev ostatků podle Apokalypsy? To ale maličko koliduje s řadou Izaiášovských názvuků, nemyslíte ?
Inu jen houšť a pokud možno v respektu a toleranci
)