Všeobecná kategorie > Všeobecná diskuse
Kol nidrej
chaje:
samozřejmě k "urovnání" věcí s B-hem musí být především vnitřní záměr, duchovní nastavení, a Kol nidrej je jenom vnější vyjádření - protože judaismus je především ortopraxe, je ošetřeno prakticky veškeré lidské konání a tudíž je dáno, co se v které situaci dělá - pokud ne halachou, tak alespoň zvykovým právem.
Pokud jde o vynechávání jednoho písmena v B-žím jméně, myslím, že je to poměrně široce rozšířený zvyk, opět možná nepodložený halachou, ale zvykem...viděla jsem to mnohokrát i v angličtině
chaje:
oprava: asi ne "zvykovým právem", ale "zvykem"
proč já musím ke každému příspěvku dodávat opravy? :-[ :-[ :-[
achab:
bs*d
Vidíš Chaje, a jsme u toho, co se nelíbí Fanuelovi… (možná).
Teda na jednu stranu je bomba, že vám ve škole o Kol nidrej vůbec něco povědí, je spousta vzdělávacích ústavů, kde se tomu nevěnují vůbec. Na druhou stranu je to holt nevýhoda tý školský činnosti – (vždyť co se taky stihne během jedné vyučovací hodiny), že se do ucha vždycky zadře to nejkurioznější. Kdo tě dneska (kromě Jehovistů a tam je sporné, je-li to ještě křesťanství anebo už pustá gnose) násilně nutí ke konverzi ? A kdo nutil ke konverzi židy v 8. A 9. Století, odkdy se prý text Kol nimrej traduje…
Ten přístup je docela jiný a odvíjí se od tóry, od micwot. Sladkej požehnanej je všude, zejména pak v bližních, proto se – pokud možno – nemá slibovat nic – pomoci druhýmu je v jidiškajt jaksi automatická, to není potřeba pojmenovávat anebo slibovat. Když se pak ale něco slíbí, tím že to slíbíme člověku (i inkvizitorovi – když už jsme u těch násilnějch křtů), slíbili jsme to Vznešenému. Proto máme bejt při slibování opatrní..
Druhá věc – (a to je ti jasný) je to, co děláme imrvére, když jsme v úzkejch : „Paneb-že, já už se na to vykašlu! ! Paneb-že, jestli to vyjde, tak…“ Kolikrát to z nás vyletí tak nějak trošičku podvědomně. Ale jidiškajt je trvalý vědomi a zvědomění… No a ted si to prober dneska... vzpomeneš si na všechny takové situace? A je ta inventura fakt spolehlivá? NO vida. Ostatně, podvíáš-li se dobře na "soupis" selhání, který vyjmenovává Al chet anebo Avinu malkejnu... taky by jeden měl pocit, že něco z toho v životě nikdy neuskutečnil, a předce...
Ale to určitě víš, já jen pro ty, kterým to ve škole nestačili podtrhnout. (Omluva všem, které obtěžuju samozřejmosti)
Scooolie:
--- Citace: eleazar kdy 18. Září 2008, 11:36:05 ---Nevím, co máte všichni proti křtu? :) Křest je rituál židovský, gjurové se také nechávají křít v mikvích. A prorok Jóchánán pokřtil mnoho farizeů, kteří ač byli striktně proti křesťanství, tak křest neodmítali.
--- Ukončit citaci ---
;D Jistě uznáte, že křest ve jménu Ježíše Krista jaksi není zrovna kompatibilní s praktikováním židovství. Tedy vy jako mesián to asi neuznáte, ale myslí i to 99,9 % všech židů a 99,9 % všech křesťanů ;) Prostě buď je člověk nábožensky židem nebo křesťanem.
--- Citace: eleazar kdy 18. Září 2008, 11:36:05 ---Ještě bych chtěl dodat, že psaní slov Bůh a Hospodin není braní Božího Jména nadarmo, a tak nechápu, proč někteří lidé, a to i moji spolubratří Karels a Scooolie, mají potřebu mrzačit označení/pojmenování Stvořitele tak, že vynechají jedno písmeno. Prvně jsem tento trend viděl u chabadniků a nepovažuji jej za šťastný.
--- Ukončit citaci ---
Souhlasím s Vámi. Ale jsme u vzájemného respektu a ohledů. Pokud vedeme mírně nevážné nebo kontroverzní (z pohledu kterékoliv strany) náboženské debaty a operujeme Jeho jménem, pak z respektu k lidem, kterým takovéto užití Jeho jména vadí tam prostě dávám (někdy zapomenu) pomlčku. Anebo hvězdičku.
Osobně s vyslovením jeho jména (včetně tetragramu) problém nemám. Protože skutečné znesvěcení leží jinde. V používání Jeho jména k znesvěcujícím účelům. Zaštiťováním se Jménem při páchání nepravostí. A podobně. Nicméně respektuji, že jiní to vidí jinak. Jeho jméno tím ovšem nijak nemrzačím - české slovo "Bůh" je pojmenováním Šéfa v češtině. Stejně tak mu mohu říkat jakkoliv v jiné řeči. Pokud to není urážlivé.
chaje:
Achabe tou školou jsem měla na mysli VŠ, specializované přednášky o judaismu pro malou skupinku studentů ;) nepředpokládám, že by průměrná učitelka někde na střední byla schopná říct něco rozumného o judaismu jako takovém, a o Kol nidrej už vůbec ne
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi