Všeobecná kategorie > Všeobecná diskuse

Misie a židovství?

<< < (3/23) > >>

Elazar:

--- Citace: zoom kdy  6. Srpna 2008, 07:42:15 ---judaismus je nabozenstvi narodni (prestoze dnes vetsina zidu zije v diaspore) a vsichni zide maji povinnost dodrzovat micvot, to ze to ne vsichni delaji a jini se jim snazi pomoci, anebo je motivovat k tomu aby je dodrzovali neni misie. Misie je prece kdyz chci obratit nekoho na jinou viru. V pripade zidu, kteri nedodrzuji proto, ze k nabozenstvi nebyli vychovani, anebo je opustili anebo se jim to jevi zbytecne se nejedna o misii, protoze napr. i zida, ktery cely zivot nic nedodrzoval a rodina chce nabozensky pohreb, kazdy rabin pohrbi podle vsech pravidel halachy.  

--- Ukončit citaci ---

Zoom, obavám se, že jste se rozohnila naprosto zbytečně. Pravdu totiž má Scooolie. Přesně toto (a jini se jim snazi pomoci, anebo je motivovat k tomu aby je dodrzovali) totiž je misie - co znamená slovo misie? Poslání. Není snad motivace a snaha pomoci pro určité lidi posláním? Misie v žádném případě nemusí znamenat pouze "obracení" na víru. To je hodně zjednodušující.
Koneckonců, podle naší teologie ani proselyté nejsou "obráceni", neboť i oni byli duchovně "přítomni" na Sinaji při darování Tóry (a jen na to na nějaký čas zapoměli), přesto se evidentně o "misii" svého druhu jedná. Mýlíte se i v tom, že judaismus je náboženství národním - to nelze takto říci. Že byl před třemi tisíci lety náboženstvím kmenovým, to ano, ale od té doby se pár věcí změnilo. Proselytismus k judaismu byl přece velmi častý, než tomu pokřesťanštělá Římská říše učinila přítrž.

Já osobně bych nehovořil o misii, ale o šíření víry. A tam, vskutku, máme nastavenou laťku úplně jinde, než muslimové, křesťané, nebo všelijaké sekty od těchto dvou náboženství.

Elazar:

--- Citace: eleazar kdy  5. Srpna 2008, 22:26:32 ---Nevin, kolik toho Vy o Nocrim vite, ale byl to zidovsky vlastenec, jehoz kontakty s gojim byly velmi ridke.
Jeho uceni je konzistentni a prehledne, sam Nocri to mel od pocatku urovnane, a nijak nepusobilo pohorseni. Vetsinu veci, ktere na Nocrim soucasnikum vadily, by dneska nikdo ani nekomentoval (vyklad soboty...).
Na zaver: Nocri nejevil zadne znaky megalomanstvi - cele to vsecko je vetsinou dilem lidi, kteri Nocriho neznali, Jeho ucenim se nezabyvali a pouze Jej pouzili jako ikonu pro oblbovani mas.

--- Ukončit citaci ---

Jenom chtěl ve třech dnech zbořit a zase zbudovat Chrám, ale to není žádná megalomanie... Copperfield to dělá taky.  ;)

O konsistenci a přehlednosti učení se také z našeho pohledu nedá příliš hovořit - čtyři evangelia jsou zkrátka čtyři evangelia a každé z nich přináší trochu jiné informace. Navíc Ježíš v evangeliích a Ježíš u Pavla, to jsou málem dvě (až šest) rozdílných osob. Mimochodem, ta narážka na lidi, kteri Nocriho neznali, Jeho ucenim se nezabyvali a pouze Jej pouzili jako ikonu pro oblbovani mas. - to je na Pavla z Tarsu?  ;D

lechem:
ari180
okrem toho mam skusenosti aj s katolickymi misionarmi. ....

To jste se ještě nesetkal s Moonisty. Bylo to před pár lety, v zimě. Napadlo poměrně dost sněhu, který technické služby uklízí zásadně tak, že ho nahrnou ke kraji vozovky. Vy pak nemůžete vyjet, protože pod tou hromadou sněhu je led, a stačí k tomu ještě nějaký ten sklon krajnice aby jste si uvědomili, že tam, kde jste měl být, včas opravdu nebudete. No a když jsem si při té marné činnosti ještě zabouchl dveře s klíčky uvnitř (motor běžel) a přistoupily ke mně dvě babky s přednesem nazpaměť naučeného textu o poselství lásky reverenda Moona, přetekla sklenice. Přestože jsem jinak průměrně klidný a komunikativní člověk, v tento okamžik jsem je poslal ... ;D. Víte kam. Na ulici v tu chvíli nikdo jiný nebyl, za co jistě vděčím nebesům. Byl to patrně i důvod proč si babky vybrali ke své misijní práci zrovna mě. Ale po setkání se mnou, jejich nadšení možná ochladlo.

Lechem 

chaje:
já tedy souhlasím se Zoom, protože judaismus skutečně JE národní náboženství - s tím, že členem národa se mohou stát i konvertité. Národ je v judaismu vůbec definován poněkud jinak, než je běžné v západních zemích (kombinací genetického a územního hlediska), ale ono i u jiných národů bychom našli různé pojetí toho, co je to národ (Palestinci...:-). To nic nemění na tom, že judasimus je náboženství pro Židy, zatímco křesťanství je pojímáno jako náboženství pro všechny a většina křesťanů má v sobě kus misionáře a potřebu obracet ostatní na víru pravou (jak moc to dělají a způsob, jakým to dělají, je dosti ovlivněn inteligencí konkrétního jedince). Běžný Žid nemá tyto potřeby a musím říci, že jsem se ani mezi otrodoxními Židy nesetkala s nějakou snahou přivádět ostatní Židy zpět k židovství, leda snad svým osobním příkladem...i když určitě věřící Žid cítí, že by všichni Židé měli dodržovat halachu...
že by Žid přistupoval někde na ulici k cizím Židům (pokud by věděl, že jsou Židi) a snažil se je přesvědčit, aby dodržovali halachu, je nesmyslná představa...nikdy jsem o ničem takovém neslyšela...nebo že by obcházeli byty, rozesílali brožury nebo snad umísťovali Toru v hotelových pokojích....

gvodrazka:
 :)
Začnu z jiného úhlu: osobně mi velmi imponovalo, když se mladí "datim" na ulici poblíže autobusového nádraží v T.A. dotazovali kolemjdoucích mužů, zda splnili svoji micvu tfilin a pokud ne, zda tak dodatečně chtějí učinit (u ruky by připraven stůl s připravenými tfilin). Jednali taktně, nenuceně, takřka "s dvorní etiketou". Bylo to tak působivé, že množství mužů (mladí, staří, dobře i hůře vypadající) nezaváhalo...
Bylo mi jedno, jestli to pokládat za "šíření víry" či nikoliv, vůbec mne nenapadlo to takhle stavět... Připadalo mi to spíše jako vítaný servis. Obě strany se na sebe tvářily příjemně, nikdo se nemračil, úsměvy nebyly výjimkou.

Pak jsem po čase něco podobného koutkem oka ve spěchu zahlédl před lety na rohu Maizlovky a Břehovky. Pocit z T.A. se opakoval.
 :)
gv

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi