Všeobecná kategorie > Všeobecná diskuse
Misie a židovství?
zoom:
Nazveme veci pravymi jmeny, CHABAD to skutecne dela tak jak popsal Gugi, ale to neni pro judaismus charakteristicke. Oni skutecne velmi slusne oslovi kazdeho kdo se jim zda byt zidem a zeptaji se ho jestli chce splnit svoji micvu. Delaji to v Izreaeli a i jinde. Proto jsou take mylne oznacovani jako misionari. V tomhle bych ovsem misii nevidela, pro me je to tak, ze misionar chce obratit napr. animisty na krestanstvi, ale ne zida se chovat jako zid. Take v Izraeli existuje oragnizace zen ve prospech sabatu, ktere postavaji v patek anebo ve ctvrtek vecer na frekventovanych mistech a kdo chce, tomu daji dve svicky a text pozehnani s infromacemi jak dodrzovat sabat. Nikomu to ale nenuti. To pro me neni misie. To je pokus o navraceni k dodrzovani nabozensko-narodnich tradic od kterych mnozi byli odriznuti. Nezapomente kdy pojem sireni viry (misie) vznikl. A to k zidovstvi skutecne nesedi. Mam ten dojem, ze jsme off topic. ;)
gvodrazka:
:D Bingo!
Domnívám se, že Zoom a já jsme "na jablíčkách a hruštičkách" demonstrovali, že judaismus nemá misijní charakter.
:)
gv
[Soudní dohra "Holešova" bude skoro na tuty - DVD propagace antisemitismu apod... To přepískli... >:(]
Scooolie:
Ona takhle debata je otázkou definic - co je "misie" a kdo je "žid".
Já si pod pojmem "misie" představuji snahu přivést na svou víru kohokoliv, kdo tuto víru (a praxi) nedodržuje. Je úplně jedno, zda ten člověk je jiné víry, bezvěrec, atheista či jen formální příslušník víry.
Dále k otázce kdo je "žid".
Pokud se říká, že cílem Chabadu je popíchnout Židy, aby se začali chovat jako židé, pak to jako misii vnímám. Žid, který je národnostně Židem, ale nepraktikuje judaismus (kašle na Šéfa, cizoloží, krade, vraždí, cpe se vepřovým a proklíná Šéfa), prostě není žid - tj. člověk praktikující judaismus, ale kdosi jiný, kdo může být cílem misie. Je to stejné, jako formální křesťan, kterého jako miminko polili v kostele vodičkou a pokřtili, aniž by ovšem on jako dospělý věřil a choval se podle toho. Formálně sice do církve patří, fakticky ale členem Církve samozřejmě není.
Co se "šíření víry" týče (díky Elazarovi za toto upřesnění pojmů), pak bych se zkusil nejprve zeptat:
Jaký je postoj praktikujících Židů k těm členům svého národa, kteří se chovají nezbožně? Je to z hlediska judaismu lhostejné anebo existuje nějaké pravidlo, podle něhož je záhodno snažit se tyto lidi přivést zpět k víře a praktikování?
(Pouze platí-li první alternativa, pak je judaismus nemisijní. Platí-li druhá, pak probíhá misie - byť v omezeném rámci, mezi příslušníky židovského národa)
Scooolie:
--- Citace: zoom kdy 6. Srpna 2008, 12:31:11 ---Nezapomente kdy pojem sireni viry (misie) vznikl. A to k zidovstvi skutecne nesedi.
--- Ukončit citaci ---
Máme-li na mysli misii v jejím neobvyklejším = křesťanském pojetí, tak pojem šíření víry vznikl v době, kdy se křesťanství začalo šířit, tj. asi tak před 1950 lety...
Elazar:
Ehm, troufl bych si podotknout cosi o obracení Idumejců a dalších kmenů za vlády Hasmonejců, ale teď nevím, jestli nebudu symbolicky kamenován těmi, kdo tvrdí že judaismus je nemisijní a národní náboženství :D Možná dnes, na počátku 21. století, ale v tisícileté historii našeho lidu je posledních pět set let tak malou epizodou, že bych si netroufal nic tvrdit tak kategoricky typu "my nikdy..."
To, co dělají chabadníci s tfilin, je vnitřní misie. To, že tomu tak někdo neříká, neznamená, že to misie není. Je. V tom nejlepším slova smyslu. Není to šíření víry.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi