Judaismus > Obecná náboženská debata
Počítání Omeru
Tamar:
sedmý den v druhém týdnu: Malchut ve Gvura14. den Omeru היום ארבעה עשר יום שהם שני שבועות לעומר Dnes je čtrnáct dní, což jsou dva týdny omeru
Disciplína, stejně jako láska, musí podporovat osobní důstojnost (viz sedmý den v prvním týdnu). Kázeň, která člověka ponižuje má opačný účinek. Zdravá disciplína by měla posilovat sebevědomí a podporovat to nejlepší v člověku; kultivovat jeho suverenitu. To ukázněnost neohrožuje, ale naopak ji podporuje a posiluje ji.
Poškozuje moje potřeba ukázněnosti sebeúctu, oslabuje ji anebo mě a druhé posiluje?
Cvičení pro tento den: Když chcete ukáznit dítě nebo studenta, udělejte to tak, abyste podpořili jeho sebeúctu.
podle rabbi Simona Jacobsona: https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/276685/jewish/Omer-14.htm
další inspirace:
https://web.me.com/rebbi/omer/the-blog/day-14-the-malchut-in-gevur.html
Tamar:
Třetí týden – Tiferet
Tiferet – soucit – spojuje a harmonizuje lásku Chesed s ukázněností Gvura. Přináší třetí rozměr – rozměr pravdy, která není ani láskou, ani disciplínou, a proto může obě spojit. Pravda přichází skrze obětavost: usměrní vaše ego a vaše sklony a umožní vám uvědomit si skutečnost. Jasný a objektivní obraz toho, co vy i ostatní potřebujete.
Nerovnováha lásky a kázně je výsledkem subjektivního, tedy omezeného, pohledu; přijetí pravdy odmítnutím osobních předsudků vám umožní spojit Gvura a Chesed tím nejzdravějším způsobem.
Tato kvalita dává Tiferet jméno – krása: spojuje různé barvy lásky a sebekontroly a tato harmonie ji činí krásnou.
Aby Tiferet byla celistvá musí obsahovat všech sedm aspektů: Chesed, Gvura, Tiferet, Necach, Hod, Jesod a Malchut.
první den ve třetím týdnu: Chesed v Tiferet
15. den Omeru
היום חמשה עשר יום שהם שני שבועות ויום אחד לעומר
Dnes je patnáct dní, což jsou dva týdny a jeden den Omeru
Prohlédněme si soucit aspektem lásky.
Zeptejte se sami sebe: Je můj soucit něžný a milující anebo působí jako lítost?
Nejsou moje sympatie povýšené a blahosklonné, a i když to není mým záměrem, je možné, že je tak ostatní budou vnímat?
Je můj soucit láskyplný a vřelý, je vyjádřen s nadšením, anebo je statický a bez života?
Cvičení pro tento den: Když někomu pomáháte, vyjádřete to naplno: milým úsměvem a láskyplným gestem.
podle rabbi Simona Jacobsona: https://www.chabad.org/library/…..mer-15.htm
další inspirace:
https://web.me.com/rebbi/omer/t…..feret.html
Tamar:
druhý den ve třetím týdnu: Gvura v Tiferet16. den Omeru
היום ששה עשר יום שהם שני שבועות ושני ימים לעומר
Dnes je šestnáct dní, což jsou dva týdny a dva dny Omeru
Aby soucit mohl být efektivní a zdravý, musí být disciplinovaný a soustředěný. Ukázněnost v soucitu umožňuje rozlišit kdy je možné a potřebné opravdu soucit vyjádřit a kdy naopak je nutné ho omezit a zdržet se ho, protože soucit není vyjádřením potřeb dárce, ale odpověď na potřeby příjemce.
Cítím častěji soucit s cizími lidmi než s blízkými? Pokud ano, proč? Pochází můj soucit z pocitu viny?
Ohrožuje můj soucit s druhými moje vlastní potřeby? Vrhám se do pomoci druhým na úkor pomoci sobě samému? Anebo jinak: Zastiňuje mi můj soucit k rodině a blízkým moje vlastní potřeby?
Je můj soucit impulzivní a lehkomyslný? Umím posoudit míru soucitu potřebnou pro danou situaci? Je odpovídající příjemci? Jsem schopen někoho i zranit svým soucitem?
Přenáší se můj soucit i na ostatní? Je zdvořilý? Nedávám příliš mnoho anebo naopak příliš málo? Využívají mne ostatní díky mé soucitné povaze?
Když vidím potřebnou osobu, stává se mi, že projevím soucit neuváženě z pocitu viny nebo lítosti bez rozmyšlení? Jsem schopen spáchat ze soucitu zlý skutek, tím, že někomu pomůžu i když vím, že si tím uškodí (peníze na drogy apod.)? Anebo určím sám, co ten člověk skutečně potřebuje a pomohu mu jak nejlépe umím?
Cvičení pro tento den: vyjádřete svůj soucit tak, že cílenou a konstruktivní pomocí pomůžete někomu vyřešit nějaký konkrétní problém.
podle rabbi Simona Jacobsona: https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/276687/jewish/Omer-16.htm
další inspirace: https://web.me.com/rebbi/omer/the-blog/day-16-the-gevurah-in-tifer.html
Tamar:
třetí den ve třetím týdnu: Tiferet v Tiferet17. den Omeru
היום שבעה עשר יום שהם שני שבועות ושלשה ימים לעומרDnes je sedmnáct dní, což jsou dva týdny a tři dny Omeru
Prohlédněme si soucit aspektem soucitu – jeho vyjádření a jeho intenzitu.
Pravý soucit je neomezený. Není to rozšíření vašich potřeb a není definovaný vašimi limity.
Soucit vychází z nesobeckého, obětavého postoje, který vás vrhne do situace, kdy si plně vycítíte zkušenost druhého člověka. Jsem připraven a schopen to udělat? Pokud ne, proč?
Vytvářím a vyjadřuji soucit a empatii v mém srdci anebo mi něco brání ho projevit?
Čím jsem tak zablokovaný?
Je můj soucit soucitný nebo vypočítavý? Je to pocit, který vychází spíše z pocitu viny, než skutečná empatie?
Vychází můj soucit ze smyslu pro povinnost, nebo je povrchní? Anebo jinak: Je můj soucit živý; rezonuje s vitalitou, nebo je to pouze z povinnost? Je můj soucit pouze výsledkem skutečnosti, že každý tvor se cítí špatně, když jiný trpí, anebo aktivně zkouším a zdokonaluji svoje pozorování, omezení a formy výrazu?
Jak vyjadřuji soucit? Je můj soucit krásný? Je plnohodnotný?
Obsahuje ostatních šest elementů Tiferet, bez kterých plný soucit zůstává nerealizován?
Cvičení pro tento den: Vyjádřete svůj soucit novým způsobem, který jde nad rámec vašich předchozích zvyků: obraťte se k někomu, ke komu jste byl až dosud necitlivý.
podle rabbi Simona Jacobsona: https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/276688/jewish/Omer-17.htm
další inspirace: https://web.me.com/rebbi/omer/the-blog/day-17-the-tiferet-in-tifer.html
Tamar:
čtvrtý den ve třetím týdnu: Necach v Tiferet18. den Omeru
היום שמונה עשר יום שהם שני שבועות וארבעה ימים לעומר Dnes je osmnáct dní, což jsou dva týdny a čtyři dny Omeru
Je můj soucit trvalý a stálý? Je spolehlivý anebo náladový? Dokáže se prosadit proti mým špatným sklonům?
Mám schopnost být soucitný, i když jsem zaneprázdněn anebo pouze v případě, že se mi to právě teď hodí? Jsem připravený a odhodlaný bít se druhé?
Cvičení pro tento den: Uprostřed rušného dne se na chvíli zastavte a zavolejte někomu, kdo potřebuje soucitné slovo.
Obhajujte někoho, kdo nutně potřebuje sympatie, i když není zrovna populární.
podle rabbi Simona Jacobsona: https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/276689/jewish/Omer-18.htm
další inspirace:
https://web.me.com/rebbi/omer/the-blog/day-18-the-netzach-in-tifer.html
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi