Judaismus > Obecná náboženská debata
Vysoké ceny odrazují Evropany dodržovat kašrut
achab:
A my na vsi (mimo Veleves stověžatou) to řešíme až do jehňat fušerácky. Je to odkrvené, poražené při vědomí, ale bez hechšera. Do drogerie, na lampárnu ani do předraženého zamraženého se raději nepouštíme.
Zažil jsem ale taky super slávu v šůl, kdy se rav Abramson s tórenkou na rameni mílovými kroky blížil k žrautovým stolům, kde se válel sejra na šunce, hihi - ovšem to je záležitost jednoho každého. Co si budem...
Elazar:
Nevím, o kolik je halal maso kvalitnější/nekvalitnější (nejedl jsem, nemohu posoudit), každopádně rozdíly mezi kašrut a halal nespočívají jen v modlitbě (a jak je možné se dočíst v článku níže, podle Rambama není ani to požehnání nezbytně nutné pro "košernost" masa), takže i nejliberálnější židé halal maso nepovažují za košer (a pravověrní muslimové zase nepovažují košer maso za halal).
Rozdíly a podobnosti mezi halal a košer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_and_Jewish_dietary_laws_compared
Scooolie, vaše srovnání je trefné, věšina "podnikatelů" zde skutečně uvažuje tak, že je lépe prodávat málo a draho, hlavně když z toho rychle zbohatnu, i když v konečném důsledku by pro výrobce i spotřebitele bylo mnohem lepší naopak.
petahyah:
--- Citace: Elazar kdy 3. Listopadu 2009, 12:54:18 ---Nevím, o kolik je halal maso kvalitnější/nekvalitnější (nejedl jsem, nemohu posoudit), každopádně rozdíly mezi kašrut a halal nespočívají jen v modlitbě (a jak je možné se dočíst v článku níže, podle Rambama není ani to požehnání nezbytně nutné pro "košernost" masa), takže i nejliberálnější židé halal maso nepovažují za košer (a pravověrní muslimové zase nepovažují košer maso za halal).
Rozdíly a podobnosti mezi halal a košer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_and_Jewish_dietary_laws_compared
Scooolie, vaše srovnání je trefné, věšina "podnikatelů" zde skutečně uvažuje tak, že je lépe prodávat málo a draho, hlavně když z toho rychle zbohatnu, i když v konečném důsledku by pro výrobce i spotřebitele bylo mnohem lepší naopak.
--- Ukončit citaci ---
Jak potvrzuje článek, rozdíly v technice muslimské a židovské porážky jsou zanedbatelné. Muslimský řez je o něco širší a hlubší.
Islám sice povoluje konzumaci některých Tórou zakázaných živočichů, v praxi ale muslimové jí převážně maso zvířat, která jsou čistá jak pro muslimy, tak i pro židy (jehněčí, kůzle, hovězí, drůbež). Muslimové porážejí velbloudy, koně, osly i králíky velmi zřídka a v západních zemích je neporážejí vůbec, a tak fakticky nemůže být halál maso rituálně znečištěno nástroji, které by se užívaly i na porážku nečistých zvířat.
Jak jsem se informoval, muslimské porážky jsou v ČR prováděny v pracovním týdnu, takže zvířata nejsou rituálně poražena o Šabatu.
Pro věřícího muslima je košer maso čisté, stejně jako maso křesťanské (i když není odkrveno). Měl by sice upřednostnit halál maso, ale košer nemá zakázáno.
Možná formálně judaismus (i třeba liberální) nepovažuje halál maso za rituálně čisté, to ale nebrání izraelským turistům v egyptských letoviscích a v Jordánsku jíst maso od muslimů. Asi před patnácti lety zkrachoval izraelský podnikatel, který chtěl v egyptských letoviscích a v Jordánsku prodávat izraelským turistům košer maso a uzeniny, Izraelci jednoznačně preferovali levnější halal maso a uzeniny. ;D
Pokud si tedy kupuji halál maso z pro židy rituálně čistého zvířete, které nebylo poraženo o Šabatu nebo svátku, je rozdíl pouze v ceně, a někdy i v modlitbě před porážkou (jak správně připomíná Elazar, modlitba není podle Rambama úplně nezbytná).
Scooolie:
--- Citace: gvodrazka kdy 3. Listopadu 2009, 08:14:46 --- ;)
To my marvelous Scooolie:
trochu schematické a nepřesné, i když racionální jádro (Scooolieho) to má. ;D
Každý advokát začíná jako obyčejný chlebař, který musí ze začátku brát kdejakou lapálii. Když se vypracuje (resp. pochopí, že o jeho úspěchu rozhoduje v drtivé většině případu soudce) a seznámí se proto s hodně soudci, stává se z něj elitní, nákladný a vlivný advokát. Zde existuje rozcestník: pokud je opravdu oddán spravedlnosti a právu (a pokud už má svoje jisté ;D), začne si vybírat vyloženě z právního hlediska zajímavé případy (byť i nelukrativní) a ostatní balast ponechá svým cechovním kolegům. Je-li zlatokopem, platí alternativa ad2).
Pokusme se aplikovat tuto skutečnost na živočišnou košer výrobu…. ;)
--- Ukončit citaci ---
Dear my Gvodrazka,
máte chybu hned v úvodním předpokladu. Advokát samozřejmě nezbohatne na úspěších v jednotlivých soudních přích, tedy na palmáre v mediálních kauzách. Takových případů není tak moc. Advokáta živí paušální odměny od stálých klientů. Takže peníze se dělají tím, že nezastupujete Krejčíře, ale že podáte každý měsíc 10.000 žalob za Dopravní podniky hl.m. Prahy s paušální odměnou 4.500, resp. 6000 Kč plus dvěma režijními paušály po 300 Kč za každou "kauzu". Anebo obdobné žaloby za některou z bank, leasingových společností, stavebních spořitelen nebo dodavatelů elektřiny nebo plynu. Žaloby jsou to primitivní, úrovní skutkových líčení a právní argumentace na úrovni zápočtového testu studenta prvního semestru občanského práva procesního. Ale proto, že jich je skutečně mnoho a stačí napsat jeden vzor a pak zaměstnat několik gramotných středoškolaček na doplňování údajů do vzoru, tak měsíčně jsou to milionové zisky....
A právě advokát mnou zmíněného typu 2 si takových velkých klientů sežene několik. Stačí 2 nebo 3. Zbytek zájemců o právní služby může odmítat. Do práce zajde zkontrolovat běh firmy na 10 a ve 14 už po obědě odjíždí. A teď už je na něm, zda si z lustrajchu ještě občas vezme nějakou zajímavou práci navíc - ať už zajímavou právně nebo finančně...
Zatímco "dělník práva" typu 1 bude celý život dělat svých 8 až 10 hodin denně ;)
V oblasti košer výroby je to ovšem stejné!
Mohu chovat dobytek, porážet si ho a za zákaznicky příznivé ceny prodávat. Budu dělat 8-12 hodin denně.
Anebo nakoupím a prodám za vyšší ceny, které si mohu dovolit, protože konkurence neexistuje. Pracuji 4 - 6 hodin denně.
A pointa: V obou případech si vydělám stejně ;D
Scooolie:
--- Citace: petahyah kdy 3. Listopadu 2009, 09:43:26 ---Je zajimavé, že českým muslimům se rituální porážky (technicky shodné s šechitou) vyplatí, některé halál maso je dokonce levnější než ceny v běžných řeznictvích, většinou je ale stejně drahé jako maso v běžných obchodech (je z bio-chovů, tedy kvalitnější)! V Praze se poměrně slušně živí minimálně dva muslimští řezníci. Muslimů je v ČR zhruba 10 000, tedy třikrát více než Židů, většina z nich, ale rituálně poražené maso nekupuje. Islám (na rozdíl od judaismu) totiž toleruje nákup masa od nemuslimů - monotheistů, v případě že muslimové žijí v nemuslimských zemích. Znamená to, že rituálně čisté maso kupují muslimští konzervativci a některé hotely pro turisty z ortodoxních islámských zemí. Pokud by se košer maso vyrábělo za stejné ceny jako halál maso (pronesení modlitby přece nezvýší cenu masa na několikanásobek!), kupovali by ho i lidé mimo náboženskou komunitu, a nejspíš by se to vyplatilo.
--- Ukončit citaci ---
Zkusme hledat odpověď v oblasti filosofičtější. Islám - stejně jako křesťanství - je náboženství misijní povahy. Své šíření považuje za zásadní a proto je zásadní i vytvoření podmínek pro to, aby islám vzkvétal. Muslimský prodejce masa si proto samozřejmě sice také chce vydělat, ale současně je v jeho komunitě zcela automaticky předpokládáno a vyžadováno, že na halal mase se nesmí příliš bohatnout, protože je to vlastně lichva na úkor souvěrců, kterým se tím navíc ztěžuje praktikování islámu. Muslim, který levně prodává halal maso, tím plní náboženskou povinnost - pomáhá udržení a šíření islámu. Mám pocit, že tohle pojetí v judaismu asi úplně stejné není.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi