Proč je tedy víra vázána na existenci Chrámu. A proč by dnes nemohli být muži víry? Takhle je de facto každému chlapci, který začíná poprvé louskat svatá písma vtloukáno do hlavy - o.k. budeš mít víru, ale nikdy se nedostaneš na tu úroveň, kterou měli staří otcové před tebou. Není to trochu determinující? Díky za vysvětlení.
Ne, není. Je to naopak docela dobrý způsob jak limitovat výskyt různých samospasitelů a samozvaných spravedlivých na minimum (i když ne vždy se podaří). Víra není vázána nutně na existenci Chrámu, jak je vidět. Existovala před ním, existuje i po něm. Určitě je to stav nepořádku, vykolejení, nevyvážení.
Jenže: za doby Abraháma žádný chrám nestál a přesto to byl muž svaté víry každým coulem.
Ale není dobré zapomínat na to, že za Avrahama Avinu třeba nebyla ještě darována Tóra, kterou dostal až Moše na Sinaji. Za Avrahama Chrám nestál, protože nemusel - i když on ten Melkícedek, kněz Boha nejvyššího
- a ještě Šlomo se ptá, jak by mohl Chrám pojmout B-ha. Izajáš pak říká, že B-hu je z obětí na zvracení, a druhý Chrám byl zničen kvůli sinat chinam. A ustala snad sinat chinam? Stačí se podívat kole sebe.
A že od dob posledních proroků již lidé nerozmlouvají s B-hem? Vy potom snad toužíte? Proč? Vše, co nám B-h chtěl sdělit "osobně", už sdělil. Máme to zapsáno, tak se s tím poperte.