Ja vam nevim, ale dovedete si predstavit prilet/prichod rekneme jen pul milionu lidi, kteri se budou kohanim vyptavat na kdeco vsechno ? Ja bych se o budoucnost rabinu nebal.
A jak to dělali staří Izraelité a pak Judejci, když neměli rabíny, ale "jen" koheny?
Měli Mošeho rabejnu, proroky (Samuela), soudce, krále. Ani jeden z nich pokud vím, nebyl kohen. Kohanim halachu nerozhodovali. Věnovali se obětní službě.
Petahyah, zkrať to - napiš jak by to mělo být správně, stejně už názor máš, tak k čemu ty řečnické otázky
Můj názor je jasný a zároveň nedůležitý! Spíš by mě zajímal (a měl by zajímat i vás) názor rabínů, jak oni obhajují svojí nepostradatelnost a nenahraditelnost.
Pragmaticky řečeno, byli by sami proti sobě, kdyby usilovali o obnovu Chrámu a obětí.
Já jejich názor znám, on je už z Talmudu a midrašů - ale proč tebe zajímá něčí názor, když s ním stejně nesouhlasíš a stejně budeš mlít jen svou?
Nezajímají tě třeba pohnutky těch rabínů, kteří naopak dost vehementně touží chrám obnovit?[/size]
Kult byl založen na knežích, ne na králi nebo prorocích, stejně tak výuku Zákona měli na starosti kněží ne rabíni, králové a proroci.
Nebyl náhodou Moše Levita? Je jméno Mošeho někde v Bibli spojeno s titulem rabín?
Byli snad proroci nebo králové rabíni?
O Lévim pravil: „Tvé tumím a urím, Hospodine, patří muži tobě zbožně oddanému. Vyzkoušel jsi ho při pokušení v Masse, měl jsi s ním svár při Vodách sváru u Meriby. Řekl o svém otci a o své matce: ‚Nehledím na ně;‘ na své bratry se neohlíží, své syny nezná. Oni dbali na tvou řeč, zachovávali tvou smlouvu.
Budou vyučovat tvým právům Jákoba a tvému zákonu Izraele, budou klást před tebe kadidlo a na tvůj oltář celopaly. (Deuteronomium/Devarim 33)
A co třeba něco po předání výše uvedeného nařízení:
Ezdráš 7
Král Artaxerxés nevysílá žádné rabíny, ale znalce Zákona - Levijce.
S nimi poslal lévijce: Šemajáše, Netanjáše, Zebadjáše, Asáela, Šemíramóta, Jónatana, Adónijáše, Tóbijáše a Tób-adónijáše, lévijce, a s nimi kněze Elíšamu a Jórama.
Ti učili v Judsku.
Měli s sebou knihu Zákona Hospodinova, obcházeli všechna judská města a vyučovali lid. (2. Paralipomenon/Divrej hajjamim 17)
Všechen lid se shromáždil jednomyslně na prostranství před Vodní branou a
vyzvali znalce Zákona (kněze) Ezdráše, aby přinesl knihu Mojžíšova zákona, který vydal Hospodin Izraeli. (Nehemjáš 8 ) Proč by měl nosit něco co by bylo obecně dostupné?
Není divu, když Zákon byl po dlouhá léta k dispozici pouze kněžím.
Potom vzal Knihu smlouvy a předčítal lidu. Prohlásili: „Poslušně budeme dělat všechno, o čem Hospodin mluvil. (Exodus/Šemot 24)
Když Mojžíš dokončil zápis slov tohoto zákona do knihy, přikázal lévijcům nosícím schránu Hospodinovy smlouvy: Vezměte knihu tohoto zákona a uložte ji po straně schrány smlouvy Hospodina, vašeho Boha. Tam bude proti tobě svědkem. (Deuteronomium/Devarim 31)
Kdo měl přístup ke schráně? Máme informace o tom, že by kněží Zákon opisovali? Měli kněží přikázáno Zákon opisovat? Kde by tedy rabíni získali Zákon?
Velekněz Chilkijáš řekl písaři Šáfanovi: „Nalezl jsem v Hospodinově domě knihu Zákona.“ Chilkijáš dal tu knihu Šáfanovi a on ji četl. (2. Královská/Melachim 22) + (2. Královská/Melachim 34)
Pokud by byl zákon obecně znám, proč by měla být problémem ztráta Knihy Zákona? Vždyť ho mohli vyučovat rabíni ne?
Staří Izraelité ani Judejci žádné rabíny neměli, ani je nepotřebovali, měli své Bohem vyvolené koheny z kmene Levi.