Vite ono to v zidovstvi je tak, ze to neni tak trochu, je to bud anebo. Podle halachy se mrtveho spalovat nesmi. Tecka. Pokud si pro zachovani zivota bude clovek za zivota prat neco co je v rozporu s halachou, tak to pro nej bez mrknuti oka udelame, ale pokud je jiz na onom svete a my mu muzeme pomoct prave tim, ze se k nemu a k jeho pamatce budeme chovat podle halachy, pak jsme to udelali PRO něj a ne proti němu. Netroufla bych si něco takového říct, kdybych si to předem neověřila u halachické autority na nejvyšší úrovni. Bohužel jsem měla podobný problém. A argument, "všichni moji příbuzní byli spáleni v Osvětimi tak já chci umřít jako oni" není na místě. Lze to pochopit, jako reakci na naši těžkou nedávnou historii, ale nelze to realizovat z hlediska halachy. Povinností pozůstalých je zajistit, aby se za zemřelého po dobu prvního roku denně někdo modlil v minjanu kadiš a potom vždy ve výročí úmrtí. Snad v tomhle případě to lze zařídít. Problém s pochopením některých halachických přikázání je pro lidi, kteří jsou od toho daleko je smutný, ale nedá se nic dělat, právě ta jednoznačnost je úhelným kamenem přetrvání. Promiňte, že jsem napsal začátek bez diakritiky.