Judaismus > Obecná náboženská debata

Tibetský budhismus a jeho přijatelnost

(1/29) > >>

Vader:

--- Citace: chaje kdy 21. Října 2008, 23:10:30 ---BTW proti šamanismu taky nic nemám ;D

--- Ukončit citaci ---

Samanismus nebrat, vzyvani duchu a demonu nebrat, dest brat jen od Sefa, ne ho vyvolavat...  ;)

chaje:

--- Citace: Scooolie kdy 22. Října 2008, 09:11:21 ---
--- Citace: Zina kdy 21. Října 2008, 23:04:39 ---

--- Ukončit citaci ---



--- Citace: chaje kdy 21. Října 2008, 23:10:30 ---říkáte dalajlámovi šamanista ??? ??? tibetský buddhismus fakt nemá s šamanismem nic společného ;D a dalajlámu mám ráda
BTW proti šamanismu taky nic nemám ;D

--- Ukončit citaci ---
To označení šamanista byla nadsázka. Nicméně vážit si ho nemám proč a tibetský budhismus považuji za ohavný pohanský kult plný démonů a krutosti - prostě všeho, co B*h nemá rád a před čím varuje.


--- Citace: chaje kdy 21. Října 2008, 23:35:26 ---tak asi nejsem pravičák, noo  ;D kdysi mi kdosi říkal, že jsem duší pankáč....ale to už je hoooodně let....

--- Ukončit citaci ---
Duše pankáče? Tak to byla velká pochvala  :) Na punku jsem vyrostl a považuji jej za jeden z mála hudebních směrů, kde se řeší něco podstatného a ne je "šalala...aj lav jů bejby.."

--- Ukončit citaci ---

nevím jaké krutosti jsou v tibetském buddhismu, já ho nevyznávám, jsem Žid, ale měla jsem příležitost pár dalajlamových knížek přeložit a jsou tam dobré věci, a dobré názory...rozhodně to bylo stravitelnější než průměrná knížka o křesťanství

taky jsem vyrostla na punku...ale číro jsem nikdy neměla ;D

Scooolie:

--- Citace: chaje kdy 22. Října 2008, 14:21:21 ---nevím jaké krutosti jsou v tibetském buddhismu, já ho nevyznávám, jsem Žid, ale měla jsem příležitost pár dalajlamových knížek přeložit a jsou tam dobré věci, a dobré názory...rozhodně to bylo stravitelnější než průměrná knížka o křesťanství

taky jsem vyrostla na punku...ale číro jsem nikdy neměla ;D

--- Ukončit citaci ---

Stručně řečeno, je to náboženství postavené na uctívání hodných a zlých démonů. Je celkem jedno, co dalajláma píše. Tak jako tak jsou to názory představitele náboženství, které je B*hu odporné. Popravdě - pokud píše dobře, tím hůře, protože tím účinně svádí k následování své duchovní cesty, která vede do záhuby.
Mno, jde o to, čemu říkáte průměrná knížka o křesťanství  ;D Já celkem rozlišuji mezi křesťanskou Biblí, křesťanskými knížkami a knížkami o křesťanství  ;)

Já taky ne. Ale křiváka ano  :D

chaje:

--- Citace: Scooolie kdy 22. Října 2008, 15:21:40 ---
--- Citace: chaje kdy 22. Října 2008, 14:21:21 ---nevím jaké krutosti jsou v tibetském buddhismu, já ho nevyznávám, jsem Žid, ale měla jsem příležitost pár dalajlamových knížek přeložit a jsou tam dobré věci, a dobré názory...rozhodně to bylo stravitelnější než průměrná knížka o křesťanství


--- Ukončit citaci ---

Stručně řečeno, je to náboženství postavené na uctívání hodných a zlých démonů. Je celkem jedno, co dalajláma píše. Tak jako tak jsou to názory představitele náboženství, které je B*hu odporné. Popravdě - pokud píše dobře, tím hůře, protože tím účinně svádí k následování své duchovní cesty, která vede do záhuby.
Mno, jde o to, čemu říkáte průměrná knížka o křesťanství  ;D Já celkem rozlišuji mezi křesťanskou Biblí, křesťanskými knížkami a knížkami o křesťanství  ;)


--- Ukončit citaci ---

Dovolím si nesouhlasit. Démonologie skutečně není podstatou buddhismu. Jestli jste si to nespletl s hinduismem  ;D
Myslela jsem knížkou psanou křesťany...
v dalajlámových knihách není o démonech ani zmínky, ani o B-hu, ale je tam hodně etiky a morálky...ono by to chtělo napřed přečíst, pak kritizovat

Scooolie:

--- Citace: chaje kdy 22. Října 2008, 15:34:08 ---Dovolím si nesouhlasit. Démonologie skutečně není podstatou buddhismu. Jestli jste si to nespletl s hinduismem  ;D
Myslela jsem knížkou psanou křesťany...
v dalajlámových knihách není o démonech ani zmínky, ani o B-hu, ale je tam hodně etiky a morálky...ono by to chtělo napřed přečíst, pak kritizovat

--- Ukončit citaci ---

Tak oni té/těm bytosti/bytostem démoni neříkají. Nicméně z biblického hlediska to nic jiného není -hlavní je to, co říkám pořád dokola - uctívají něco/někoho, kdo není B*hem.

Jak jinak nazvat tohle (přímo z dlámova webu):


A abych citoval přímo z budhistických zdrojů (https://www.tibinfo.cz/clanek.php?id=464):
...Koncem 70. let 20. století se dalajlama veřejně zřekl jednoho z ochránců školy Gelug, který má svůj původ v 17. století. Dordže Šugdäna (v překladu mocný Mocný blesk) označil za „jednoho z nejnebezpečnějších démonů, který byl kdy podroben a přinucen k ochraně buddhismu a který krutě trestá všechny, kteří ho zradí“ [Brechtová]. I přesto, že Dordže Šugdän plní roli ochránce školy Gelug, dalajlama jako nejvyšší představitel této školy vyzval Tibeťany, aby se Mocného blesku vzdali. To vyvolalo velkou roztržku v Gelugpě, kde uctívaní Dordže Šugdäna mělo hlubokou tradici. Důvodů, proč dalajlama odmítl uctívání Dordže Šugdäna, je více. Kromě doktrinálních buddhistických důvodů plynoucích z „nebezpečnosti mocného božstva“ to byly i důvody sociální a politické.

Mezi nejdůležitější úkoly Dordže Šugdäna patří chránit školu Gelug jako vládnoucí školu v Tibetu a chránit čistotu gelugpovského učení před vlivy dalších škol, zejména před Ňingmou. Tato koncepce byla v Tibetu přijatelná v minulých stoletích, ale v době rychle se měnícího života na konci 20. století musela být opuštěna. Nejistá budoucnost tibetské exilové komunity a postupující věk dalajlamy, zatím jediného jednotícího prvku tibetského exilu i Tibeťanů v okupovaném Tibetu, vede hlavní politické i duchovní exilové autority stále k větší spolupráci, k překonávání ideologických a dogmatických rozdílů mezi jednotlivými buddhistickými školami i nebuddhistickým bönem, který je dnes spíše další buddhistickou školou. Stále důležitější roli hrají různá ekumenická setkání a přebíraní praxí z jiných škol. Na druhé straně je vidět snahu po doktrinální čistotě, konzervativní dodržování staletých tradic a zachovávání výlučnosti "vládnoucí" školy Gelug, kterou reprezentují příznivci Dordže Šugdäna....

Vězni Šangri-la
Nedílnou součástí tradiční tibetské duchovní tradice jsou nejen vysoce postavení mniši a mnišky - lamové a tulkuové, kteří dosáhli hlubokého duchovního vhledu a jsou schopni předávat svým žákům nejvyšší učení, ale i potulní mniši, poustevnicí, věštci, astrologové, šamani, zaklínači a znalci magických formulí. Všichni patří do každodenního duchovního světa Tibeťanů, který zahrnuje nejen tibetský buddhismus, ale i bön a původní tibetské náboženské představy v tzv. kultu horských božstev.

Do exilu odešli hlavně představitelé „mnišského buddhismu“ a nositelé lidového buddhismu zůstali převážně v Tibetu. A tak se k nám dostala jen ta „část tibetské duchovní tradice, kterou reprezentují lamové a tulkuové“. [Bishop] „Lidová stránka tibetského náboženství byla zanechána v okupovaném Tibetu, což je také jednou z příčin toho, že tibetský buddhismus je na Západě vnímán jako systematičtější, než jakým ve skutečnosti je či alespoň dříve byl. Temné a poněkud chaotické stránky tibetského buddhismu byly zanechány za hřebeny hor na okupovaném území a tibetský buddhismus se na Západě zjevil znovuzrozený a jaksi očištěný.“ [Rozehnalová].

Toto nové vnímání „očištěného“ tibetského buddhismu na Západě někteří tibetští i západní učenci dokonce označují za novou tzv. „západní formu tibetského buddhismu“. Nepochopení rozdílů mezi naším „západním tibetským buddhismem“ a skutečnými duchovními představami Tibeťanů v Tibetu, umocněné našimi představami a sny při čtení knih Lobsang Rampy, Jamese Hiltona nebo Alexandry David-Néelové pravděpodobně vedou k tomu, že si vytváříme o Tibetu mýty, které jsou realitě velmi vzdálené. To, že by samotní Tibeťané mohli tyto naše představy a mýty uvést na pravou míru, je zatím nereálné. „Tibeťané totiž hledají na Západě oporu a pomoc a za takové situace jistě není vhodné bořit mýty, které právě tuto potřebnou pozornost Západu přitahují.“ [Rozehnalová].
 

A něco z životopisu samotného Budhy (opět z budhistického webu, https://www.buddhismus.cz/buddha-sakjamuni.html)
...V tu chvíli poručil pokušitel Mára všem svým démonům vytáhnout do boje, a zabránit meditujícímu Gautamovi, aby se z něj stal buddha. Když démoni proti němu nic nezmohli, přivolal Mára bohyni rozkoše, která před očima budoucího Buddhy udělala striptýz, ale ani to nemělo účinek. Nakonec se Gautama špičkami prstů pravé ruky dotkl země a pojmenoval tak zemi svědkem svého vítězství nad Márou....



Při vší úctě - co je mi do etiky a morálky, která není založena na B*hu? Číst to opravdu nebudu ani omylem. Tolik času nikdy v životě mít nebudu, abych ho mohl plýtvat na spisy modlářů  ;D

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi