Autor Téma: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující  (Přečteno 124813 krát)

0 uživatelů a 2 Hostů prohlíží toto téma.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #75 kdy: 7. Listopadu 2008, 09:49:47 »
Přátelé, nepíše se snad kdesi, že by jeden neměl bližnímu činit to, co by nerad, aby bylo činěno jemu ?
Tedy budu uvažovat dále. Předpokládám, že by křesťan nebyl příliš nadšen tím, kdyby ho na každém kroku přesvědčoval nějaký například muslim, že Alláh je nejvyšší a že jedině přestoupením na islám bude spasen.
Budu uvažovat ještě dále. Pokud je ten křesťan alespoň průměrně možná i podprůměrně inteligentní, ví, že v Israeli narazí povětšinou na židy, kteří asi nebudou mít valný zájem přestoupit ke křesťanství. Asi mnohem větší šanci by měl v zemích s křesťanskou tradicí, ale s rozšířeným ateismem na nějaké takové přesvědčování.
Pak si musí být vědom toho, že to, co činí, nebude přijímáno s vděkem, ba právě naopak, bude to lidem vadit. No a v tu chvíli dělá bližnímu to, co by nerad, aby bylo činěno jemu. Pokud to tedy zkusí, OK, je třeba naivní, nesouhlasím s ním i jeho činěním, ale možná si myslí, že na to "ZKUSIT TO" má právo. Jestliže ale pokračuje v obtěžování i po upozornění na můj nezájem (viz zoom), pak je to obyčejný sprosťák bez špetky slušného vychování.

Souhlasím. Nicméně, jak jste správně řekl, zkusit to je skoro povinnost. Ovšem nejen v Izraeli, ale kdekoliv. V čemž vidím jistý kámen úrazu, protože osobně samozřejmě proti misijní činnosti v Izraeli nic nemám, ale... proč tolik energie věnovat Izraeli, když ideálním misijním územím je např. Česká republika s drtivou většinou lidí, kteří nejsou křesťany, popř. jsou jimi zcela formálně?

achab

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #76 kdy: 7. Listopadu 2008, 11:48:29 »

Souhlasím. Nicméně, jak jste správně řekl, zkusit to je skoro povinnost. Ovšem nejen v Izraeli, ale kdekoliv. V čemž vidím jistý kámen úrazu, protože osobně samozřejmě proti misijní činnosti v Izraeli nic nemám, ale... proč tolik energie věnovat Izraeli, když ideálním misijním územím je např. Česká republika s drtivou většinou lidí, kteří nejsou křesťany, popř. jsou jimi zcela formálně?

Tak tohle zase naplno a do jisté míry i s držením palců "podepisuju" za svý srdce já ...
B*H

Elazar

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #77 kdy: 7. Listopadu 2008, 12:01:34 »
Přátelé, nepíše se snad kdesi, že by jeden neměl bližnímu činit to, co by nerad, aby bylo činěno jemu ?
Tedy budu uvažovat dále. Předpokládám, že by křesťan nebyl příliš nadšen tím, kdyby ho na každém kroku přesvědčoval nějaký například muslim, že Alláh je nejvyšší a že jedině přestoupením na islám bude spasen.
Budu uvažovat ještě dále. Pokud je ten křesťan alespoň průměrně možná i podprůměrně inteligentní, ví, že v Israeli narazí povětšinou na židy, kteří asi nebudou mít valný zájem přestoupit ke křesťanství. Asi mnohem větší šanci by měl v zemích s křesťanskou tradicí, ale s rozšířeným ateismem na nějaké takové přesvědčování.
Pak si musí být vědom toho, že to, co činí, nebude přijímáno s vděkem, ba právě naopak, bude to lidem vadit. No a v tu chvíli dělá bližnímu to, co by nerad, aby bylo činěno jemu. Pokud to tedy zkusí, OK, je třeba naivní, nesouhlasím s ním i jeho činěním, ale možná si myslí, že na to "ZKUSIT TO" má právo. Jestliže ale pokračuje v obtěžování i po upozornění na můj nezájem (viz zoom), pak je to obyčejný sprosťák bez špetky slušného vychování.

Souhlasím. Nicméně, jak jste správně řekl, zkusit to je skoro povinnost. Ovšem nejen v Izraeli, ale kdekoliv. V čemž vidím jistý kámen úrazu, protože osobně samozřejmě proti misijní činnosti v Izraeli nic nemám, ale... proč tolik energie věnovat Izraeli, když ideálním misijním územím je např. Česká republika s drtivou většinou lidí, kteří nejsou křesťany, popř. jsou jimi zcela formálně?

Perfektně řečeno. Pokd budou církve dělat misii v ČR - a mám teď na mysli především onu misii vnitřní, mezi vlastními papírovými členy (kterých je pořád cca 50% obyvatelstva) - pak nemůžu vůbec nic namítat.

Zina

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #78 kdy: 7. Listopadu 2008, 18:00:07 »
V neděli na 2 programu ČT dávají francouuzký dokument vícehodinový Šoa.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Film ŠOA v neděli od 17:00 na ČT 2
« Odpověď #79 kdy: 7. Listopadu 2008, 19:14:22 »
V neděli na 2 programu ČT dávají francouuzký dokument vícehodinový Šoa.

Díky za upozornění. Jen odcituji z TV programu:

ČT 2 17:00
Šoa

Monumentální dokumentární svědectví o vyvražďování židovského národa německými nacionálními socialisty v letech 1938-1945. Je věnováno památce šesti milionů židovských obětí. V polském Chelmnu, ležícím na severozápad od Lodže, v srdci kraje, kde tradičně bývalo velké židovské osídlení, se rozběhla „průmyslová“ genocida Židů plynem. Začalo to ve velkém 7. prosince 1941. 400 000 Židů zde bylo zavražděno od prosince 1941 do jara 1943 a pak od června 1944 do ledna 1945. Ze čtyř set tisíc mužů, žen a dětí, dopravených do této obce, přežili a mohli podat své svědectví v tomto snímku pouze dva lidé. Film dokumentuje dále poměry ve vyhlazovacím táboře Treblinka a život a smrt v centru nacistických zločinů, v Osvětimi. Ve filmu vystupují se svým svědectvím Richard Glazar, Simon Srebnik, Mordechai Podchlebnik, Hanna Zaidlová, Paula Birenová, Henrik Gawkowski, Corinna Coulmasová, Abraham Bomba, Franz Suchomel, Filip Muller, Raul Hilberg, Franz Schalling, Rudolf Vrba a další. Režie Claude Lanzmann. Francouzský dokument z roku 1985, který uvádíme v souvislosti se 70. výročím tzv. Křišťálové noci, kdy němečtí nacisté v noci z 9. na 10. listopad 1938 poprvé tak mohutně a fanaticky zaútočili na židovský národ v Německu, v připojeném Rakousku a v tzv. Sudetech (Devítihodinový film v původním znění s titulky)

Francouzský režisér Claude Lanzmann se proslavil devítihodinový filmem Šoa (1985, Francie), který byl u nás veřejně promítán v roce 1991 a 15. a 16. 10.1991 poprvé uveden v ČT.Záznam dialogů a titulků filmu autor vydal knižně a vyšel i u nás: nejprve v samizdatové podobě a pak pod názvem Zpráva o velikém neštěstí roku 1991. V předmluvě ke knižnímu vydání napsala tehdy Simone de Beauvoir: "Ten film má v sobě cosi magického a magii nelze vysvětlovat. Po válce jsme četli množství výpovědí o ghettech a vyhlazovacích táborech; byli jsme otřeseni. Když však sledujeme mimořádný film Clauda Lanzmanna, uvědomujeme si, že jsme nic nevěděli..."."Lanzmann vymyslel způsob, jak vyvolat vzpomínky na hrůzy holocaustu, aniž by povahu těchto hrůz nějak zdeformoval," píše o filmu Jean-Michel Frodon, šéf filmové rubriky francouzského deníku Le Monde.Slovy C. Lanzmanna: "Šoa představuje zvláštní skupinu, hrstku vzácných lidí rozptýlených po celém světě, v poslední fázi vyhlazování, na samém konci řetězce smrti. Všichni měli zemřít, jen vyhráli jakousi podivnou soutěž o život, v níž měli štěstí a odvahu. Neříkal bych jim přeživší - spíše ti, kdo se vrátili z druhé strany, ze zápraží plynových komor. Šoa není film o přežití, ale o radikálnosti smrti v koncentráku. Ti lidé nelíčí osobní příběh, neříkají Já, nýbrž My. Jsou mluvčími národa, mluvčími mrtvých."C.Lanzmann má pověst kontroverzní osobnosti; Stevena Spielberga s jeho dokumentárním projektem nepovažuje za konkurenta. Sám neříká svým filmům dokumenty. Tvrdí, že jeho Šoa se vymyká jakékoli kategorizaci; "Nezaznamenávám jen realitu, ale sám ji vytvářím." "A pokud jde o diváky, Šoa vidělo 70 milionů lidí, od Japonska přes Nový Zéland po Afriku; často také v televizi, ve dvou večerech v hlavním vysílacím čase. Možná jich není tolik jako diváků Spielbergova filmu Schindlerův seznam, ale Šoa žije dál, šíří se jako pramen."Jom ha-Šo-a (Den šoa) či Jom ha-zikaron la-Šo-a ve-la-Gvura, Den památky na šoa a hrdinství) je 27. dnem měsíce nisan v židovském kalendáři, což připadá na počátek jara. Je připomínkou šesti milionů Židů, kteří byli zabiti během holocaustu. (V Izraeli je tento den státním svátkem; datum je stanoveno na výroční den povstání ve varšavském ghettu).Pojem holocaust se k nám nedostal přímou cestou z hebrejštiny, ale oklikou z angličtiny; v anglosaských zemích je vnímán jako katastrofa nebo naprosté zničení. Z tohoto pohledu začalo být tamními historiky také uplatňován na násilné potlačování a rozsáhlou likvidaci, kterou na svých oponentech praktikovaly úřady nacistického Německa v letech 1933-1945. zvláště v Evropě bývá sice slovo holocaust někdy zaměňováno se slovem šoa, které označuje tzv. konečné řešení židovské otázky (tedy likvidaci židovského národa). Oproti tomuto termínu však holocaust představuje širší rozsah událostí s řadou různých trpitelů. Slovo genocida je naproti tomu termínem právním a označuje "zločin vyvražďování a vyhlazování příslušníků národních, etnických, náboženských a rasových skupin".Claude Lanzmann se narodil 27. 11. 1925 v Paříži. Pocházel ze židovské rodiny, ale jemu a jeho příbuzným se podařilo vyhnout deportacím do koncentračního tábora. "Narodil jsem se dost dlouho před válkou," říká v jednom interview. "Nebyl jsem deportovaný, ale žil jsem mezi antisemity. Ve strachu a v hanbě. V občanském průkazu jsem měl napsáno Žid červenými písmeny. Nesnesl jsem to. Pořídil jsem si falešné dokumenty. Můj otec se oženil s křesťankou, aby ochránil moji sestru. Ze stejných důvodů ji nechal pokřtít. Byla to skvělá dívka, velmi inteligentní, citlivá a krásná. V šestatřiceti letech si vzala život, protože se s tím nevyrovnala (...) Považuji ji za přímou oběť války. (...) Být Židem a cítit se svobodně - to je vymoženost. Proto je pro mě nesmírně důležitá existence Státu Izrael. To, že mají Židé domov, změnilo jejich postavení ve světě a také postoj světa k nim."Lanzmann se zúčastnil odboje, po válce studoval literaturu a filosofii, spolupracoval s Jeanem-Paulem Sartrem a Simone de Beauvoir. Filmovou cestu nastoupil v roce 1973 snímkem na židovské téma Proč Izrael? (1973, Francie) a problematika židovské existence zůstala výlučným námětem jeho tvorby. Proč Izrael? je tříhodinovým průhledem do situace tehdejšího Izraele: do stavu myslí tehdejších Izraelců. Již v tomto filmu nalézáme prvky charakteristické pro Lanzmannův styl. Autor je zpravidla ve filmu osobně přítomen (hlasem nebo i fyzickou přítomností na plátně) a jednání aktérů před kamerou ovlivňuje svými otázkami a svou osobností. Jeho filmy jsou mimořádně rozsáhlé a úmyslně také fyzicky náročné. Lanzmann nepoužívá archivní materiály a soustřeďuje se na tváře promlouvajících, přidává k nim záběry krajin a prostředí, jež se nějak váží k výpovědi. Jeho základním tvůrčím vkladem je styl, způsob kladení otázek, jejichž ambicí je vytvoření pocitu spoluprožitku s vypovídajícím: autor se ptá zpočátku na věcné detaily, které zprvu nemají dramatický potenciál, ale záhy ho získávají.Na Šoa navazují dva kratší filmy. Návštěvník z říše mrtvých (1997, Francie) je výpovědí Maurice Rossela, představitele Mezinárodního červeného kříže, který navštívil terezínské ghetto a přistoupil na zinscenovanou hru "vzorného městečka. Poté sepsal zprávu, která byla k nacistům více než vstřícná. Svůj omyl, ignorantství či míru pokrytectví si do dnešních dnů neuvědomuje.Film Sobibor, 14. října 1943 v 16 hodin (2001, Francie), který byl na festivalu Jeden svět uveden v roce 2002 v české premiéře, je naopak záznamem výpovědi Jehudy Lernera, účastníka vzpoury ve vyhlazovacím táboru Sobibor. Po projekci přišel na pódium samotný autor, aby odpovídal na některé otázky.

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #80 kdy: 7. Listopadu 2008, 19:51:41 »
I já se omlouvám achabovi, že jsme mu zaneřádili thema. Křesťanství je - bohužel - tak rozděleno, že společnou máme snad jen víru v Kristovo božství, vše ostatní - věrouku, Písmo, Tradici, misii, praxi atd. - vidíme tak různě, že lze mluvit o (přinejmenším) třech kulturně-civilisačních okruzích:

1) východní, pravoslavný - mystický, sakrální, "fatalistický"

2) západní římskokatholický (jih) - víc "do světa", praktičtější, effektivnější, počátečně desakralisovaný latinskou praktičností

3) západní protestantský (sever) - zcela tady na zemi, praktický, sociálně charitativní, ovšem desakralisovaný a zcela zbavený mystičnosti primitivní germánskou hruběhmotnou mentalitou.

Byl byste býval musel zrichtovat tři themata: "Židovství a pravoslaví", "Židovství a římský katholicismus" a "Židovství a protestantismus"  :)

(Ještě, že jste nezačal thema "Židovství a buddhismus" - to by se to drobilo mnohem víc a mnohem rigorosněji! ;))

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #81 kdy: 7. Listopadu 2008, 19:59:04 »
I já se omlouvám achabovi, že jsme mu zaneřádili thema. Křesťanství je - bohužel - tak rozděleno, že společnou máme snad jen víru v Kristovo božství, vše ostatní - věrouku, Písmo, Tradici, misii, praxi atd. - vidíme tak různě, že lze mluvit o (přinejmenším) třech kulturně-civilisačních okruzích:

1) východní, pravoslavný - mystický, sakrální, "fatalistický"

2) západní římskokatholický (jih) - víc "do světa", praktičtější, effektivnější, počátečně desakralisovaný latinskou praktičností

3) západní protestantský (sever) - zcela tady na zemi, praktický, sociálně charitativní, ovšem desakralisovaný a zcela zbavený mystičnosti primitivní germánskou hruběhmotnou mentalitou.

Byl byste býval musel zrichtovat tři themata: "Židovství a pravoslaví", "Židovství a římský katholicismus" a "Židovství a protestantismus"  :)

(Ještě, že jste nezačal thema "Židovství a buddhismus" - to by se to drobilo mnohem víc a mnohem rigorosněji! ;))


Tak se mi zdá, že ten Ježíš, že on to byl Germán? Alespoň já v jeho kázáních mystiku nějak nevidím. Jistě, mluvil v podobenstvích,, ale to není mystika.

S tím oddělením tématu to není špatný nápad!

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #82 kdy: 7. Listopadu 2008, 20:30:23 »
S tím oddělením tématu to není špatný nápad!
Není. Ale ne na tomhle webu, spíš něco pro Granosalis. Taky by to chtělo sehnat nějakého skalního, ale k diskusi ochotného římského katholíka a můžeme si vjet do vlasů!  >:D ;D

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #83 kdy: 7. Listopadu 2008, 20:46:21 »
Máte rech. Tady toho necháme. Že bych mailnul Michalu Semínovi?  ;D ;)

Vodník

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #84 kdy: 7. Listopadu 2008, 20:49:19 »
Máte rech. Tady toho necháme. Že bych mailnul Michalu Semínovi?  ;D ;)
Bezva nápoš! To je ideální figura: zavilý heretik, ale do diskuse jako drak!  ;D

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Ej B*že můj, nad Tebe není!
« Odpověď #85 kdy: 8. Listopadu 2008, 00:06:34 »
Tak na závěr jednu ekumenickou, na které se lze shodnout  :) <a href="https://eretz.cz/images/110 REDL VLASTA - Boze muj.wma">Vlasta Redl - Bože můj[/url]

<a href="https://eretz.cz/images/111 REDL VLASTA - Huslicky.wma">a jednu bonusovou[/url]
<a href="https://eretz.cz/images/112 REDL VLASTA - Sbohem galanecko.wma">a ještě jednu[/url]
(stahujte rychle, věčně to tam nenechám  ;)


A tímto definitivně končím s debatami mimo téma.

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Ej B*že můj, nad Tebe není!
« Odpověď #86 kdy: 8. Listopadu 2008, 20:53:12 »
Tak na závěr jednu ekumenickou, na které se lze shodnout 
tak tím si nejsem vůbec jistá..  :-[  :-[
pro mě tohle není absolutně věrohodné, ani umělecky, ani lidsky..   ;)  ;D

Offline zoom

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 129
  • Pohlaví: Ženské
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #87 kdy: 8. Listopadu 2008, 21:39:18 »
Vážení nevím jestli v Tóře je něco přímo proti misii jako takové, nejsem dost vzdělaná abych to vysypala z rukávu, ale z historie pražské židovské obce je známo, že jezuité nutili židy chodít na kázání a tito, aby je nevnímali tak si dávali do uší špunty, když se na to přišlo, tak to dělali tak, že celou noc před kázánimi bděli, aby byli následujícího dne natolik unaveni, aby nemohli kázaní vnímat. A propos jezuité se učili také jidiš, aby mohli provádět misii lépe.
Ale k mému případu, domnívám se, že je nemorální a nekřesťanské pokud misionář osloví na ulici ženu, která na první pohled vypadá jako někdo kdo dodržuje židovské tradice a snaží se jí vnutit svoje názory. Jasně a slušně jsem mu řekla, že mě jeho misie nezajímá a nechci poslouchat jeho řeči. V tom okamžiku se mi měl omluvit a zmizet z mého zorného pole. Ale on pokračoval a šel vedle mě dál a pronášel zapáleně svoje pravdy. To už bylo skutečně obtěžování. Pokud to srovnám například s lidmi kteří teď před municipálními volbami přesvědčují kolemjdoucí o tom jak idelání je jejich favorit, tak těm stači říct, promiňte už jsem se rozhodla, budu volit pana X a ne vašeho pana Y. Tak mě nechají být. K poznámce váženého Achaba o chen tedy vlídnosti, jistě je třeba vlídně odmítnout = to poprvé, je-li ovšem misionář natolik natvrdlý, že si slušnou vlídnost vykládá jako váhání a jede dál po své linii, pak je vlídnost hřích, protože mě nutí poslouchat věci, které jsou v rozporu s mým náboženstvím a životem. K témuž doporučuji IGERET RAMBAN, tedy dopis Rambana synovi. Navíc mám problém s tím, který je sice spíš politicko-hospodářský, že mnozí kdo jsou dnes misionáři přijeli do Izraele jako židé či potomci židů a dostalo se jim všech ekonomických výhod, které já platím prostřednictvím daní. A to mi také vadí, pochopitelně kromě toho náboženského momentu.

daniel lehotsky

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #88 kdy: 8. Listopadu 2008, 22:08:41 »
dovolil by som si nesuhlasit ze,,alespon ja v jeho kazaniach mystiku nejak nevidim.mluvil v podobenstvach,ale to nie je mystika".Je rozdiel nevidiet a NEBYT tam.Staci precitat Janove evanjelium,namatkovo rozhovor s Natanaelom alebo Nikodemom.napr.Spravam o nom sa da mozno vselico vycitat,ale mystika to urcite nebude.S pozdravom dan.

eleazar

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #89 kdy: 8. Listopadu 2008, 22:34:39 »
Jasně a slušně jsem mu řekla, že mě jeho misie nezajímá a nechci poslouchat jeho řeči. V tom okamžiku se mi měl omluvit a zmizet z mého zorného pole. Ale on pokračoval a šel vedle mě dál a pronášel zapáleně svoje pravdy. To už bylo skutečně obtěžování.
Naprostý souhlas zoom, jestli je Ješu jeho vzorem, tak měl ten člověk jednat jako On sám (když Jej na magdalském pobřeží požádali, aby odešel, tak On nastoupil na loď a ve vší slušnosti se odebral zase jinam.) :P

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #90 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:03:10 »
.. nevím, jestli toto do tohoto tématu vůbec patří, ale našla jsem - docela náhodou - program jakéhosi "biblického tábora" pro děti .. místy mě z toho malinko mrazí..

https://katecheze.wz.cz/tabor07/biblickyprogram.doc

..nejsem si jistá, jestli bych paní nebo slečně Petře svěřila jakékoli dítě..

Mám z toho pocit, že tvůrci tady toho vnímají některé významy tak posunutě a účelově, že ty děti z toho  musí mít v hlavinkách totální mišmaš..
https://katecheze.wz.cz/dokumenty/seder.doc

Elazar

  • Host
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #91 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:14:21 »
To, že řada křesťanských obcí dělá "seder" před velikonocemi, aby se tím duchovně přiblížili učedníkům, to je známá věc. Oni vědí, že to seder vlatsně není, my to víme, tak co. Ale chudáci děti  :D

V programu tábora spatřuji základní edukační nedostatek v tom, že děti budou ochuzeni o vysvětlení skutečné podstaty Abra(ha)movy smlouvy  ;D
I když na druhou stranu, ona by možná paní/slečna Petra to ještě chtěla s dětmi nacvičit a co potom...

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #92 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:25:50 »
Jako manuál nic moc. Ale také nic strašného. Je to poměrně biflovací a manipulativní - ale takhle se vykládá třeba i občanská výchova (jasně, dnes to má různé jiné vzletné názvy) a dějepis na základkách nebo středních školách a nikoho to netrápí...

Mimochodem - Elazare, Vaše představa, že průměrný křesťan tuší, že existuje něco jako seder, je mylná  ;)

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #93 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:28:31 »
no to taky, ale jsou tam momenty .. třeba tady..
"na baličák nakreslete na jednu stranu boha, jakého měl Abram před svým vykročením v Cháran (pohanský bůh / modla). Na druhou stranu Boha, který Abrama povolal na cestu.."
 ??? ???

nebo tohle:
"Jenže Abraham věří, věří, že když mu Bůh dal jednou syna, i když už to bylo nemožné, tak se o jeho potomstvo postará i nyní... a tak svazuje Izákovi ruce za záda ... Lektor sváže dětem tkaničkou jejich ruce za záda za židli... "

..naše tábory bývají hodně drsné, ale na tohle téma bych si takhle netroufla.. ono to taky není téma pro hru na dětský tábor..

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #94 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:31:51 »
Mimochodem - Elazare, Vaše představa, že průměrný křesťan tuší, že existuje něco jako seder, je mylná  ;)
.. no hlavně mi připadá divná představa, že by seder mohl něčím připomínat poslední večeři Ježíše s učedníky..

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #95 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:35:03 »
Tak to první je divné. Popravdě netuším vůbec, jak takový úkol splnit a co zadavatel úkolu očekává...

To druhé je dobré k tomu, aby se nějaké empatičtější dítě strachy počůralo. Nicméně křesťanská víra není svou podstatou nijak jemňoučká. Není dobré se nechat mást těmi různými hodnými misionáři, kteří hovoří jen o Lásce. Podstatou křesťanství je oběť, obrovská a bolestná oběť - kdy umírající Ježíš cítí nejen fyzickou bolest z probodnutých rukou a nohou, ale i obrovskou bolest za všechny hříchy světa... Jak se všichni rozčilovali na Gibsonovým "Umučením Krista", tak to je naprosto odpovídající. Není to "krvák za každou cenu", ale naopak realita bez pozlátka.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #96 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:37:50 »
Mimochodem - Elazare, Vaše představa, že průměrný křesťan tuší, že existuje něco jako seder, je mylná  ;)
.. no hlavně mi připadá divná představa, že by seder mohl něčím připomínat poslední večeři Ježíše s učedníky..

Hlavně běžného křesťana ani nenapadne uvažovat o nějakých židovských souvislostech. Poslední večeře Páně je pro něj významná právě jen kvůli tomu, že se týkala Ježíše a podobnost s čímkoliv v židovství je celkem nevýznamná.

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #97 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:40:12 »
Jo, tohle si myslím taky a proto mi ty židovský témata do křesťanskýho tábora příliš nezapadaly..

Offline Tamar

  • Nestor
  • *****
  • Příspěvků: 688
  • skype: mar.se22
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #98 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:47:30 »
Podstatou křesťanství je oběť, obrovská a bolestná oběť - kdy umírající Ježíš cítí nejen fyzickou bolest z probodnutých rukou a nohou, ale i obrovskou bolest za všechny hříchy světa... Jak se všichni rozčilovali na Gibsonovým "Umučením Krista", tak to je naprosto odpovídající. Není to "krvák za každou cenu", ale naopak realita bez pozlátka.
hmm.. tady někde je skutečnost, proč je pro mě křesťanství nepřijatelné.. a není to strachem z bolesti..

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Židovství a křesťanství - body styčné a body rozdělující
« Odpověď #99 kdy: 9. Listopadu 2008, 00:54:07 »
Podstatou křesťanství je oběť, obrovská a bolestná oběť - kdy umírající Ježíš cítí nejen fyzickou bolest z probodnutých rukou a nohou, ale i obrovskou bolest za všechny hříchy světa... Jak se všichni rozčilovali na Gibsonovým "Umučením Krista", tak to je naprosto odpovídající. Není to "krvák za každou cenu", ale naopak realita bez pozlátka.
hmm.. tady někde je skutečnost, proč je pro mě křesťanství nepřijatelné.. a není to strachem z bolesti..

Tomuto nerozumím. Vy posuzujete, zda je pro vás nějaká víra "přijatelná"? :o To je legrační! Vy si tedy prostě vybíráte, zda se Vám nějaká víra líbí nebo ne, a když nelíbí tak ji zavrhnete  ::)

Pro mě je podstatné, zda považuji výpověď příslušné víry za pravdivou či ne. Samozřejmě se mi čistě osobně ledacos na křesťanství i židovství nelíbí (proč bylo vyhlazeno Jericho? proč museli zemřít všichni prvorození v Egyptě a ne třeba je faraonův syn?) - ale to přece není podstatné, zda se mi to líbí. Považuji biblickou výpověď za pravdivou a B*ha za jediného, komu takové označení přísluší. A proto je to On, kdo stanoví, co je a co není správné. A já tu nejsem od toho, abych si vybíral "b*ha" jaký se mi líbí, ale našel Toho, kdy jím je.

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15