Jednu adminskou – přísný admin by asi do evidentně plamenného špičkování Scoolie vs. Vodník zasáhl
škrtem… ale budiž, pánové nakonec sami naznali, že je to maličko
off topic, tak se škrtat nebude.
Smím shrnout ?
Zoom, moc prosím, můžete nějak vyargumentovat z *tanachu, že by křesťan neměl vykonávat misii ausgerechnet ve státě Izrael? (Leda byste vnímala současný Izrael jako Jisroel z dob Prvního Chrámu). Jinak by totiž měl Scoolie – i když argumentuje hooodně „nekošerně“ - skoro pravdu s právem na diskriminaci židů a jejich cesty v jiných zemích, i když za pravdu mu v tomto ohledu rozhodně dát nelze…
Scoolie, obdivuji váš zápal pro věc, ale zkuste přehodnotit tu *šchitu, (košerování) – to není relevanatní argument. Shazuje Vás to.
Pravda ? – na to dělá Ježíš narážky někde u Piláta. Takže člověka, který je „přesvědčen o své pravdě“ (a proto koná, tak jak koná) je
a/ nutno brát s velikou „novozákonní“ rezervou
b/ nic ho „tanachicky“ neopravňuje k tomu, aby „znásilňoval“ tou svou pravdou druhé, dokud si není jistý. A abychom si byli alespoň maličko „jistější“ - od toho jsme všichni dostali tóru. (A tradici popř. tradice) Píšete :
Při vší úctě Achabe - pokud byste byl hluboce přesvědčen, že v něčem máte pravdu a že ta vaše pravda vylučuje, aby měl pravdu ten druhý, k čemu byste vedl diskusi? Diskuse je přece od toho, abyste porovnal své argumenty s těmi druhého. Pokud dopředu víte, že nechcete ze svých názorů v žádném případě ustoupit, pak vedení diskuse je pokrytecké - protože ve skutečnosti Vás názor toho druhého zajímá jen potud, že pátráte, v čem je nejistý a jak mu vnutit názor svůj...Taková "diskuse" ve skutečnosti není diskusí v pravém smyslu slova, ale zase jen prostou misií. A to je přesně ten důvod, proč jsem sem tu misii zamontoval. Vámi reprezentovaná misie vylučuje diskuzi. Šaul z Tarsu učí:
Od všeho poznej, a co je dobrého, toho se přidrž, nebo tak nějak. Nemůže to náhodou taky platit o názorech toho druhého, protože na drogy a sex asi nenaráží. Jistý si pochopitelně nejsem, jenom tak uvažuju. A přesně takhle jsem si představoval i původní smysl tohoto threadu (vlákénka). Jinak se totiž misie může ale hodně rychle zvrtnout v „nahánění do ráje klackem“ – o což pochopitelně nikdo nestojí.
Jeden midraš (
jasně, pro málokoho relevantní zdroj) vypráví, že Abraham (mj. Praotec všech *gejrim /proselytů) se ke každýmu choval nejdřív slušně, dal mu najíst a napít a postaral se o jeho potřeby a teprve potom (neb se modlíváme teprve po jídle) velebil Vznešeného. A příchozí se pak sami rozhodovali, zda sloužit Jemu…
Jasně, takovou misii – domnívám se – schvalují všechny denominace a kluby. Ale o tom jsem už tady hovořil. Přesto „láska“ nikoho neopravňuje k násilí. Neboť Vznešený není „jenom“ Láska, ale taky Soud (a tedy i soudnost). Domnívám se tudíž, že i do Pravdy nejzamilovanější misionář musí taky respektovat do značné míry svobodnou vůli své oběti.
Vodník (já mu budu pomalu říkat *
avi mori v mnoha ohledech), tady už naznačil, že o tom, jak to s každým, kdo je misii vystaven, dopadne, rozhodují vyšší úradky a Lv 19:8 obsahuje taky motiv hlubokého respektu. Pán, který Zoom nevyslechl, de facto „bral Jméno nadarmo“, protože ji znásilňoval. A propos – není v NZ taky něco
setřesení prachu s obuvi (Budu muset pohledat - jejda tam toho je. Mt 10:14,15 a
synopticky k němu, a hlavně zcela zřetelné Sk 13:50,51)
Na odlehčenou pro Zoom. Zoom, položila jste v tom rozhovoru otázku Proč? Celá misie mohla vypadat následovně –
Pán: (to svoje o židech před 2000 let)
Zoom: A proč si to myslíte
Pán (by buď zavětřil anebo zaargumentoval – o Lásce by asi byla řeč až později.)
Zoom: Aha, tak aby všichni zdrávi byli…
/Opona/
Tak abychom všichni zdrávi byli … (tady i potom).
Jehi chen.