2, 5 procent? To je asi překlep, zde v Jisraeli se mluví pouze o době kdy ortodoxní budou mít většinu, probkém je že stattistiky mluví o většině mezi obyvatel tedy neortodoxní Židé, národně zbožní Židé, Arabvé, ostatní nežidovské skupiny, během asi pěti aý sedmi let vetšina obyvatel země do 18 let bude ortodoxní. Podobný trend je i v ostatním světě, tam je ovšem ten problém že neortodoxní Židé propadají asimilaci, to je smutný jev, je však i trend opačný že spousta lidí dělá takzvanou tšuve a stávají se ortodoxními, to je často přivádí právě k aliji do Jisraele.
U nás v Československu je situace trochu horší něž jinde ve světě, důvodem je několik faktorů, dlouhodobá asimilace, holocaust spojený s téměř pouhou pětiprocentní hranicí přeživších a komunismus, v takovém prostředí v odtržení od kořenů potom může Židovský život těžko kvést a já se domnívám že naopak i to málo co je dává úctu těm kteří přes témněř nemožné podmínky něco dělají, nicméně zde v Jisraeli je československá ortodoxní komunita rozptýlená po mnoha ješivách a dalších ortodoxních ústavech, či žijících v ortodoxních čtvrtích.
Haede charedys, nevím jestli vůbec náleží ji dávat do nějakého vztahu k sionismu, je to jako hodnit vztah pěstitelů jablek k sionismu, důvodem tohoto spojení není boj proti sionismu ani za něj, nýbrž je to komunita, organizace, cílem je pospolitost, společné soužití a prosazování společných zájmů, tím je například nyní nedělitelnost hlavního města, chce li to někdo dávat do souvislosti se sionismem pak buď neví co je sionismus nebo Haede charedys. Politickou garnituru tám rádi nemají. Haede charedys zastupuje pouze určité skupiny v ortodoxní komunitě různé skupiny pak mezi sebou udržují styk prostřednictvím svých rabínů, kdo tedy skutečně rozhoduje kdo bude vrchní rabín Jerušalajimu a jak bude hlasovat egel Hatouro? Rabi Eljošiv. Za stranu Šas především rabi Ovadja Josef atd., je potřeba pochopit že to nelze srovnávat s tím co známe například v současné evropě.