Testy Kohenů a jejich CMH nevykazují žádnou výraznou výchylku u žádné skupiny Židů. Nestandardní je pouze skupina aškenázských Levitů, kde je podíl nesemitských haploskupin nepřirozeně veliký. Testováno bylo náhodně 60 aškenázkých Levitů z celého světa a 52% z nich mělo skupiny jako R1a nebo R1a1. Údajně museli společného nesemitského předka, nebo malou skupinu nesemitských předků. Možná se nějaká aškenázská Levitka zapomněla z Chazarem a teď se to provalilo. A teď nastává otázka můžou být tito lidé akceptováni jako Levité? Jako Židé ano, ale jako Levité?
Podle halachy se levitství dědí po otci. Levitka, co se někde s někým zapoměla tudíž nemůže být matkou levity. Ty výzkumy neznám a nečetl jsem je, ale pokud u kohenů nejsou žádné významné odchylky, tí spíše by neměly být ani u levitů. A také to nemusí být nutně chzar, stačil nějaký dobrotivý baťuška při pogromu. Chazaři byli od zbytů židovského národa poměrně izolováni, což nakonec vedlo k neudržení judaismu a jejich konečné islamizaci/christianizaci.
Behar, DM; Thomas MG, Skorecki K, Hammer MF, Bulygina E, Rosengarten D, Jones AL, Held K, Moses V, Goldstein D, Bradman N, Weale ME (2003). "Multiple Origins of Ashkenazi Levites: Y Chromosome Evidence for Both Near Eastern and European Ancestries". Am. J. Hum. Genet. 73: 768–779
Behar, DM; Garrigan D, Kaplan ME, Mobasher Z, Rosengarten D, Karafet TM, Quintana-Murci L, Ostrer H, Skorecki K, Hammer MF (2004). "Contrasting patterns of Y chromosome variation in Ashkenazi Jewish and host non-Jewish European populations". Hum. Genet. 114: 354–365.
Nebel, A; Filon D, Faerman M, Soodyall H, Oppenheim A (2004). "Y chromosome evidence for a founder effect in Ashkenazi Jews". European Journal of Human Genetics 13 (3): 388–91.
The truth about the CMH research is that most Jews with the Kahan surname are either Armenian or Kurds (Since it is absurd to say that the vast majority of Armenians and Kurds are the descendants of Aaron as neither nation preserves any signs of Cohen culture)
Teoreticky by odchylky neměly u aškenázských Levitů být, nicméně praxe je jiná. Aškenázských Levitů s nesemitskými skupinami je nadpoloviční většina a žádná jiná židovská skupina nebyla tak silně ovlivněna.
Chazaři nebyli izolováni, naopak třeba chazarští studenti byli zváni na známé evropské ješivy, například do Toleda a studovalo jich v Evropě poměrně velké množství. Chazaři byli ochránci židovství v oblasti, chránily souvěrce vojensky i politicky i mimo oblast jejich vlády, tedy v Byzanci a v muslimských oblastech. Mnoho Židů nalezlo u Chazarů azyl. Problém je jinde, Chazaři nebyli národ nebo kmen, ale etnicky různorodá kmenová unie. Judaizmus přijala pouze malá část, nejdříve přijali nějakou formu jednoduchého semitského monoteismu – možná išmaelitizmus možná hadarizmus, nebo karaizmus (to není možné z arabských a armenských zdrojů identifikovat), později přijali mainstreamový judaismus. Většina obyvatel ale vyznávala křesťanství, lokální pohanské kulty, zoroastriánství, islám,… judaizovaní Chazaři většinou splynuli s předky Aškenázů, ostatní byli islamizováni a christianizováni.