Judaismus > Rabín odpovídá na Vaše dotazy

שְׁמַע

<< < (2/3) > >>

xenakis:
No právě, že se nečte :) Špatně jsem zformuloval příspěvek..Příkladem s noční směnou a usínáním po ni jsem chtěl právě poukázat, jak text hamapilu je řekněme "vhodný" pro usínání. A vlastně celé to moje povídání je, že mi to vše vrtá hlavou. Š'ma, hamapil, usínání, vstávání. Myslím, že jsem se různě dočetl co k tomuto tématu říká dejme tomu tradice, autority, KŠA((O”H 239; 1), Talmud (60b)..Ale celé to mé psaní je stále o tom a jednom. "..Když budeš ulehat a vstávat.."; " Pochválen budiž, Hospidine, B-že náš, králi světa, Jenž uvádí spánek na oči mé a dřímotu na víčka má. Budiž vůle Tvá, Hospodine, B-že můj a B-že otců mých, abych odpočinul v míru a vstal v míru, aby neděsily mne představy mé nebo sny špatné nebo myšlenky špatné, i budiž lože mé bez pohany před Tebou! Osvětli opět  oči mé, bych neusnul snem smrti. Pochválen budiž, Hospodine, Jenž osvětluje svět celý velebností Svou!"...Říkám si v čem spočívá nevhodnost říkat Š'ma nebo a hamapilu především.. když jdu kdykoliv usínat. To není pokus o narušení tradice. Jen mne to zajímá a někdy i nedá spát :)  Děkuji Jan

Tamar:
Já neříkám, že to je nevhodné, já říkám, že si myslím, že to není zvykem.. Ale třeba se pletu.. zeptáme se rabína ..  ;D

Šema se, myslím, může recitovat kolikrát chceš, jen ta dvě "povinná" čtení Šema musí splňovat určitá pravidla (denní dobu, všechny tři odstavce a měly by se číst hebrejsky).

Hele, tak mě napadá.. už sis někdy zkusil přečíst  - "předpisově"  :D .. tedy ne jen přečíst, především s náležitou intencí a kavanou všechny denní pravidelné modlitby, které jsou předepsané pro muže?
Počínaje ranním požehnáním.. Oběti.. Pesukej d´zimra.. atd.. atd.. až večer do toho hamapil?

Některé z nich je vhodné, nebo i nutné číst hebrejsky.. A toto každý den.. jen že toho je docela dost a dá to, aspoň ze začátku, trochu práci..


Souhlasím s tím, že hamapil je jedna z nejkrásnějších modliteb..  :)

xenakis:
Stále jsem ve fázi, kdy se snažím porozumět..a tak najít i sebe. Jinak by niternost nebyla vskutku niterná. Seder se pomalu, ale jistě zažívá, ale při liturgii bych se zcela jistě ztratil. S  לשון הקודש   je to trochu horší..především protože takové ty pilíře přečtu dejme tomu už s určitou lehkostí, ale abych měl hloubku porozumění...to určitě ne. Tak např. díky přeloženým stránkám v Adir člověk tuší, co asi povídá. Jenže mám takové tušení, že zdaleka tím nedošel porozumění dané modlitby a asi také nevyužil veliký potenciál textu. Tak například od první chvíle, co jsem si přečetl Š'ma, tušil jsem, ba jsem si byl jistý, že mnohé její části jsou jistě myšleny obrazně. Ale to není žádný veliký objev. Spíš poukazuji na přesahy o kterých nemám ani ponětí. Chci se k tomu dopracovat. Chci objevit ony paralely, myšlenky, významy. Hltám Achabovi video-komentáře. Znalost [/size] [/color][/size]תּוֹרָה[/color] ,[/size]לשון הקודש, kabaly, historie. Není času nazbyt, člověk musí neustále studovat.  :)[/color]

[/size]Zdravím Jan
[/color]

Tamar:
Stále budeš snažit porozumět.
(Nevím, co máš na mysli výrazem "seder" - pokud se použije takto nekonkrétně, znamená to obvykle Pesachový seder - slavnostní večeře sloužící jako připomínka vyvedení z otroctví)

V liturgii - tedy bohoslužbě se budeš ztrácet ještě dlouho. Jediným východiskem je chodit často na bohoslužby a v České republice je potřeba podotknout že na bohoslužby zejména tam, kde bude minjan.

V modlitbách jsou samozřejmě skryté významy.. to nejlépe vysvětlí rabín.
Pokud jde o geniální významy v Šema, tak mě nepřestává fascinovat pravdivost onoho : .. abyste si vzpomínali všech příkazů Hospodinových a abyste je vykonávali a abyste se nepouštěli podle srdce svého a za očima svýma..



 

xenakis:
Jelikož jsem mluvil o liturgii jako takové ..myslel jsem  סדר jakožto pořádek modliteb, tak jak se i - myslím - často uvádí v sidurech => [/size]סדר התפלה. Praxe v synagoze tož to je jasné. U mě je to pak  otázka přestěhování, atd.. :) [/color]
[/size]Jináč se musím tady trochu omluvit Achabovi o kterém jsem se v mém posledním příspěvku zmínil a kterému a snad i některým by tato má připomínka jeho komentářů mohla vadil. Přesto mám pocit, že achabovi komentáře jsou pro mě určitým souzněním ---tak jak vnímám určitá zákoutí jidiškajtu. Jsem si ale vědom, že je to mé souznění a že jiní nemusí souhlasit. Proto snad také toto vlákénko, které bylo vytvořeno právě pro všechny odpovědi - i když je popsáno jako Š'ma a ptal jsem se na vstávání a ulehání :D  Odpovědi jak rabínského, nerabínského, prostě alc. Pokračujme prosím dál. Co kdybych se začali bavit o významech. Třeba tak jak je každý vnímáme. Ať v rámci tradice, resp. "tak jak nás to naučili a jak jsme pochopili" anebo i jednoduše jak nás to bere za srdce. Myslím, že někde tam je pořádný kus poezie..a ta je přeci dosti individuální záležitost. :) [/color]

[/size]Díky Jan[/color]

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi