Fakt velká škoda, že se tu tak rychle a velice "šalamounsky" přešplouchla ta zásadní otázka: Co je to
správný žid (a šejner jid) !!!
Protože od toho se odvíjí naprosto klíčový pohled na jidiškajt a židovství? Co dělá žida židem? Jeho vztah k Tatezisn, tak jak je definovaný v tóře, anebo procenta úspěšnosti v plnění kašrutu (pak jsou ovšem židi jako dra Mráčka vodníci v Čechách, kteří po konzumaci krvavé tlačenky jdou do pekla) ? Je židem jenom ten, koho tak označkuje Národní odpor anebo otetují ti staří nedobří ?
A propos - je jidiškajt ubohoučké a pouhopohé "náboženství" (na Moravě se říká ještě hůř - "víra") anebo je to prostě jasný, svobodný, nekompromisní životní styl, kam Tatezisn nejen zapadá, ale který právě On formuje. Máme snad zakázáno věřit na mesiáše ? A máme snad zakázáno se zmýlit? A máte pocit, že když chabadníkům někdo odepře občanství ve státě Izrael, že nebudou mít Sladkého stejně rádi, jako předtím ? A nepleteme si my, kdo chcem chabadníky soudit, mašijacha se Spasitelem? Odkrojme už jednou provždy křesťanské kategorie od té krásné jidiškajt.
Prosba: Chabad nebudiž etalonem správnosti a nesprávnosti žida. Zkuste to sami (jediný povolený tahák, je tóra
)
-acb-