či různé tradice v jednom systému, jak z něj vykročíme ven, máme prázdné ruce. Religionisté se sice snaží uživit všelijakými konstrukcemi a hledáním společného, ale bývá to trapas. Tak kdosi vymyslel animismus, podobně jako Tolkien "své" vlastní dějiny. Už jak se liší jazyky a terminologie, i s velkou interkulturní kompetencí, začne to skřípat. Navíc každé náboženství jde dopředu. Lze jistě žít v kontaktu s lidmi té které tradice, ale pořád je to poněkud zvenku. Významný a slavný "špion" v jednom náboženství přes důkladná studia byl snadno odhalen, když si myl vous.
K studiu máme i český a v češtině příběh arabisty Musila, doma se ho pokoušeli nálepkovat, kdo přelouskne jeho 10 000 stránek, co asi česky jsou, zjistí docela unikátní tvar jeho myšlení i praxe. A to je ještě tak 5 000 stran anglicky a německy, ty zatím obdivuji jen na dálku, ač se u orientálního úřadu dobře spí i v autě, studovat v metropoli není snadné. Kdyby to někdo chtěl naskenovat, hardware a svačiny poskytnu. O co spíše muž z docela jiné kultury, než je naše.Co můžeme pochopit? Obecně nějak musí ctít zbožnost svého otce, konverze jsou možné, ale úplné jsou až v třetí generaci. I jeho snadnost, jak změnil "církev", resp. jakousi reformovanou kongregaci, resp. v jaké před tím vězel, signalizuje jeho plastický přístup. Jinak on o ničem nic nikdy neřekne, podobně jako naše marketingová levice, má jen připravené prefabrikáty, pečlivě vycizelované, konečně jeho země je ve válce, už s ohledem na vdovy a sirotky musí tak jednat.
Nu až vydá paměti, budeme moudřejší, až se za 100 let otevře archiv, ještě více, ale všechno se neuvolní nikdy, papežství drží i renesanční texty