fórum komunity Eretz
Judaismus => Obecná náboženská debata => Téma založeno: eleazar kdy 5. Února 2008, 09:46:38
-
Studoval jsem (hodněkrát) čtvrtou knihu Mojžíšovu (bamidbar=Numeri) a není mně úplně jasné, jak se očišťují druhotně nečisté předměty, tj. předměty, které (dotykem) znečistil někdo nečistý:
Bamidbar 19,22:
Také vše, čeho se dotkne, bude nečisté, i člověk, který se ho dotkne, bude nečistý až do večera."
Chágg 2,13:
I řekl Ageus: "Kdyby se někdo poskvrněný mrtvolou dotkl něčeho z těchto věcí, poskvrní se to tím?" Kněží odpověděli: "Poskvrní."
Potom ještě nechápu, čím je zvláštní "svěcená voda" z Bamidbar 31,23: https://www.biblenet.cz/bible/index.php?expression=nu+31%2C23&path=bk (https://www.biblenet.cz/bible/index.php?expression=nu+31%2C23&path=bk)
Jestli se jedná o vodu získanou z popele para adima, a pakliže ne, tak jak si takovou speciální vodu obstarat.
-
1) Predmety rison le-tuma?a a seni le-tuma?a se ocistuji (pokud je to mozne - v pripade znecisteni trumy ci obeti si nejsem jist, zda je vubec mozne jiz znecistenou vec ocistit) vodou (nejlepe samozrejme v mikve, ale na ruce napr. staci natla).
2) Predpokladam, ze mas na mysli Chagaje a ne Chagigu... Stejny pripad. Mrtvola (av avot le-tuma?a) znecisti cokoli, veci i cloveka. Ten se pak stava av le-tuma?a. Dotkne li se neceho, znecisti to a to se stava rison le-tuma?a. Rison le-tuma?a muze znecistit ostatni lidi i pokrmy, pokrm takto znecisteny je seni le-tuma?a a nemuze jiz znecistit nazpet cloveka, jen pokrmy. Tim znecisteny pokrm se stava slisi le-tuma?a - le-truma - nemuze znecistit zadny dalsi pokrm, ale muze znecistit trumu - takto znecistena truma se pak stava revii le-tuma?a - le-kodes, ta nemuze znecistit nic, nez obet. Vetsina lidi se bezne stava rison le-tuma?a - staci se dotknout prachu nebo nejakeho svinciku.
3) Neni to zadna svecena voda (jakou pouzivate ke krtu) nybrz uplne obycejna proudici voda, kterou se ocistuji lide i predmety zminene vyse. Domnivam se, ze zrovna tohle je jak z originalu, tak i z prekladu vicemene jasne. Na para aduma se tyto veci myslim nevztahuji. Alespon Rasi o para aduma nic nepise - ale jeste se podivam.
-
Takze nic - zadna para dma. Vyraz Mej nida je nekterymi rabiny interpretovan jako voda vhodna k ocisteni nidy, tj. je to stejna voda jako mikve.
-
moc dík za info Elazare,
tu vodu očistnou jsem popletl nejspíš proto, že se podobné spojení asi jinde nevyskytuje a současní konkordancisté tam dali odkaz na Nu 19. Není to úplně nelogické, protože ta kořist se během boje klidně mohla (druhotně) poskvrnit (a taky nemusela), a proto mě to tak zmátlo.
btw - Tvoje názory na schopnost poskvrňovat jsou dost podobné rabbimu Ješuovi a Jeho bratru Jehudovi :P
Ještě jednou děkuji
eleazar
-
No, kdyz to budu brat jako dobry vtipek, tak reknu, ze to nejsou moje nazory, ale nazory misny a gemary, tj. to, co nam predal uz Mose rabejnu ze Sinaje (a tedy nic noveho), a kdyz to budu brat jako nepodareny vtipek, tak reknu, ze Jeshu mluvi o necem uplne jinem (pokud tedy mas na mysli tu pasaz, ze ne to co do cloveka vchazi, ale to co z nej vychazi etc..). Jinak nemas zac. Jsem rad, kdyz muzu studovat Toru a k necemu to je.
-
1) Predmety rison le-tuma?a a seni le-tuma?a se ocistuji (pokud je to mozne - v pripade znecisteni trumy ci obeti si nejsem jist, zda je vubec mozne jiz znecistenou vec ocistit) vodou (nejlepe samozrejme v mikve, ale na ruce napr. staci natla).
2) Predpokladam, ze mas na mysli Chagaje a ne Chagigu... Stejny pripad. Mrtvola (av avot le-tuma?a) znecisti cokoli, veci i cloveka. Ten se pak stava av le-tuma?a. Dotkne li se neceho, znecisti to a to se stava rison le-tuma?a. Rison le-tuma?a muze znecistit ostatni lidi i pokrmy, pokrm takto znecisteny je seni le-tuma?a a nemuze jiz znecistit nazpet cloveka, jen pokrmy. Tim znecisteny pokrm se stava slisi le-tuma?a - le-truma - nemuze znecistit zadny dalsi pokrm, ale muze znecistit trumu - takto znecistena truma se pak stava revii le-tuma?a - le-kodes, ta nemuze znecistit nic, nez obet. Vetsina lidi se bezne stava rison le-tuma?a - staci se dotknout prachu nebo nejakeho svinciku.
Dotaz: z kterého traktátu Mišny,Gemary, či z kterého midraše jste čerpal?
gv
-
Zavim 5, 10-12 + Tora
Tez:
Rasi k Eruvin 104b, Sabat 101b, Rambam k Sota 5, 2, sim. Bertinora k Pesachim 1, 6
Ted vidm, ze jsem to napsal trochu nepresne, takze jeste jednou:
Av le-tuma?a (napr. serec) - znecisti cloveka i veci = rison le-tuma?a
Rison le-tuma?a - znecisti jidlo a piti (ale neznecisti lidi ani nadoby - tam jsem mel chybu) = seni le-tuma?a
Seni le-tuma?a - znecistuje trumu = slisi le-tuma?a (be-truma)
Slisi le-tuma?a - znecistuje obet = revii le-tuma?a (le-kodes).
-
:)
Jste vzdělaný, ale hlavně poctivý. Díky za námahu.
:)gv
-
Diky, ale zrovna v tomto pripade jen predavam, co me naucili jini.
-
Ja poctivosti nerozumim jen poctive studium, ale i priznani, ze jsem se myli. Pro me jste poctivy tak jako tak.