fórum komunity Eretz
Judaismus => Obecná náboženská debata => Téma založeno: אאאאא kdy 25. Prosince 2014, 00:43:29
-
Existuje něco jako "židovská duše" ? Pokud ano, co přesně to má být? Jaká je definice? A můžete přidat tipy na relevantní literaturu? Díky!
-
Pro začátek bych doporučila Tóru. Potom prorocké knihy a svitky a nezapomenout na Žalmy. Jít k pramenům, protože bez nich nepochopíte komentáře.
-
Pro začátek bych doporučila Tóru. Potom prorocké knihy a svitky a nezapomenout na Žalmy. Jít k pramenům, protože bez nich nepochopíte komentáře.
Jak je to relevantní k pochopení pojmu "židovská duše" ?
-
Velmi, protože židovská duše se najde právě ve zmíněných zdrojích.
-
Velmi, protože židovská duše se najde právě ve zmíněných zdrojích.
Příjde mi to podobné jako kdybych se zeptal na něco z historie a dostal odpověď: "Běž studovat historii na VŠ. Odpověď se tam dovíš."
-
Co chcete slyšet? Pseudo hlubokomyslné blábolení prošpikované termíny ze světa Kabaly? Anebo se chcete seznámit s židovským pohledem, proto musíte znát základní informace, jejichž získání je sice snadné, ale časově, intelektuálně a možná i citově náročné. Ovšem když toto zvládnete budete vědět jak to je. Instatní odovědi jsou vždy podezřelé a zavádějící. Viz jiné vlákno v tomto fóru.
-
Co chcete slyšet? Pseudo hlubokomyslné blábolení prošpikované termíny ze světa Kabaly? Anebo se chcete seznámit s židovským pohledem, proto musíte znát základní informace, jejichž získání je sice snadné, ale časově, intelektuálně a možná i citově náročné. Ovšem když toto zvládnete budete vědět jak to je. Instatní odovědi jsou vždy podezřelé a zavádějící. Viz jiné vlákno v tomto fóru.
Myslím, že svou otázku jsem položil srozumitelně. Chci znát význam spojení "židovská duše". Proti studiu Bible a dalších zdrojů nic nemám, ovšem vzhledem k položené otázce mi to nepřipadá přiměřené.
"Instantní odpovědi" jsou "podezřelé a zavádějící" jen někdy. V jiných případech je naopak "podezřelé a zavádějící" "instantní odpověď" nedat.
Pokud se mě někdo zeptá, jaká je v našem právním řádu definice trestného činu podvod, a já mu místo citování patřičných míst zákona řeknu "nemá smysl ti to říkat, nejdřív musíš vystudovat práva, získat pět let praxe v oboru a teprv pak bys to možná pochopil", je taková odpověď taky silně "podezřelá a zavádějící".
-
Proti studiu Bible a dalších zdrojů nic nemám, ovšem vzhledem k položené otázce mi to nepřipadá přiměřené.
"Instantní odpovědi" jsou "podezřelé a zavádějící" jen někdy. V jiných případech je naopak "podezřelé a zavádějící" "instantní odpověď" nedat.
Ale vy jste ten, kdo se ptá.. nebylo by lepší nechat na tom kdo odpovídá, aby rozhodl, zda je v tuto chvíli "instantní odpověď" vhodná?
-
A můžete přidat tipy na relevantní literaturu?
Stalo se.
-
Proti studiu Bible a dalších zdrojů nic nemám, ovšem vzhledem k položené otázce mi to nepřipadá přiměřené.
"Instantní odpovědi" jsou "podezřelé a zavádějící" jen někdy. V jiných případech je naopak "podezřelé a zavádějící" "instantní odpověď" nedat.
Ale vy jste ten, kdo se ptá.. nebylo by lepší nechat na tom kdo odpovídá, aby rozhodl, zda je v tuto chvíli "instantní odpověď" vhodná?
Ano. Ale mně nedáte právo vyjádřit s touto "odpovědí" nespokojenost?
-
Nespokojenost je skvělá. Posunuje člověka dál. ;D
-
Alefe,ak si dáme symbolicky,že duša je diamant,(Od Adama) a brusom sa stáva briliantom.Brus je rôzny,závisí od brusiča.Tak židovský brus je to,čo tu bolo spomenuté.(a máme židovsku dušu). ;)
-
Alefe, někdy je pro správnou odpověď důležité znát správnou otázku. Možná jsi otázku formuloval nepřesně nebo spíš neúplně. Proto jsi dostal odpověď, jakou jsi dostal
Zkus prosím přiblížit víc pozadí tvé otázky. Proč se na to ptáš? Kde jsi na termín "židovská duše" narazil, která oblast konkrétně tě zajímá nebo kterým směrem by ses rád vydal.
Zcela určitě tu nedostaneš plnou odpověď, protože ta je opravdu daleko za hranicí definice dané jednou větou. Ale pokud chceš aspoň trochu ukázat směr, tak musíš trochu víc specifikovat, co hledáš.[size=78%] [/size]
-
Alefe, někdy je pro správnou odpověď důležité znát správnou otázku. Možná jsi otázku formuloval nepřesně nebo spíš neúplně. Proto jsi dostal odpověď, jakou jsi dostal
Zkus prosím přiblížit víc pozadí tvé otázky. Proč se na to ptáš? Kde jsi na termín "židovská duše" narazil, která oblast konkrétně tě zajímá nebo kterým směrem by ses rád vydal.
Zcela určitě tu nedostaneš plnou odpověď, protože ta je opravdu daleko za hranicí definice dané jednou větou. Ale pokud chceš aspoň trochu ukázat směr, tak musíš trochu víc specifikovat, co hledáš.
Pokud jsem se vyjádřil nesrozumitelně, tak to zkusím ještě jednou.
1) Jaká je definice pojmu "židovská duše"?
2) Která literatura se (přímo) tímto pojmem zabývá?
Zajímá mě to z určitých osobních důvodů. Resp. mám určitou teorii, kterou bych si chtěl buď potvrdit nebo vyvrátit.
-
Alefe, ale to jsi jen znovu zopakoval stejné otázky. To znamená, že dostaneš znovu ty samé odpovědi. Přečti si celý TeNaCH, a pak se vrať.
Co čekáš za odpověď? Nějakou instantní na dvou řádcích? Tu tady nedostaneš. K židovské duši se chováme s velikou úctou a respektem. A nerozhazujeme laciné odpovědi kolem sebe. To bychom se židovské duši zpronevěřili.
Až budeš chtít nějakou odpověď, tak začni pokládat lepší otázky.
Nemyslím to ve zlém, chci ti pomoci, ale ne za tohoto stavu.
-
Alefe, ale to jsi jen znovu zopakoval stejné otázky. To znamená, že dostaneš znovu ty samé odpovědi. Přečti si celý TeNaCH, a pak se vrať.
Co čekáš za odpověď? Nějakou instantní na dvou řádcích? Tu tady nedostaneš. K židovské duši se chováme s velikou úctou a respektem. A nerozhazujeme laciné odpovědi kolem sebe. To bychom se židovské duši zpronevěřili.
Až budeš chtít nějakou odpověď, tak začni pokládat lepší otázky.
Nemyslím to ve zlém, chci ti pomoci, ale ne za tohoto stavu.
.. A co když jsem ho četl? .. heh? ..
ano, zatím bohužel jen v češtině. takže další "rada" bude přečíst ho v hebrejštině, že? :D
-
Stále ale nevím, co tě konkrétně zajímá.
Jak je těžká židovská duše? Je lehčí/těžší než 21 gramů?
Reinkarnuje židovská duše?
Je rozum součástí?
Je talent součástí?
Odkud se bere před narozením člověka? A kam odchází po smrti člověka?
V čem se liší od nežidovské duše?
Existuje také lidský židovský duch a v čem se liší od duše? Tedy téma duch-duše-tělo. Dichotomie vs. trichotomie.
Od jaké doby mluvíme o židovské duši? Od Abrahama? Od Mojžíše? Od Adama?
Jak se pozná/rozlišuje, kdo má/nemá židovskou duši?
Může ji člověk získat během života?
Může ji člověk ztratit během života?
… a spousty dalších témat a podtémat. Proto se ptám, co tě zajímá konkrétně. A mnohem víc mě zajímá PROČ tě to zajímá. Už mnohokrát jsem v životě zjistil, že lidé se málo ptají PROČ. Většinou toho zanechali někdy kolem 5. roku života a je to veliká škoda. Zažil jsem už spousty rozhovorů, kdy se někdo na něco zeptal a někdo mu na to nějak odpověděl a dotyčný tazatel odešel s odpovědí neuspokojený. Když jsem pak s ním měl možnost hovořit soukromě, tak jsem najednou pouhou otázkou PROČ zjistil, že ho vlastně zajímá něco zcela jiného, než co z otázky pochopil ten, kdo na otázku odpovídal.
-
Talarich: moc pěkně vedete diskusi. Mám ten dojem, že alef by rád věděl, zda v sobě nese židovskou duši a podle čeho to pozná. Mohu se samozřejmě mýlit, ale intuice mi to napovídá. Možná i nešikovně formulovaná otázka je projevem hledání. Žijeme v době, kdy se mnohé duše ztratily a hledají cestu zpět k svému kořenu. Ano úplně nejlepší je číst vše hebrejsky, protože ten jazyk je stvořen pro židovskou duši. Proto hledá-li člověk židovskou duši hebrejština je jedním ze spolehlivých vodítek.
-
Talarich: moc pěkně vedete diskusi. Mám ten dojem, že alef by rád věděl, zda v sobě nese židovskou duši a podle čeho to pozná. Mohu se samozřejmě mýlit, ale intuice mi to napovídá. Možná i nešikovně formulovaná otázka je projevem hledání. Žijeme v době, kdy se mnohé duše ztratily a hledají cestu zpět k svému kořenu. Ano úplně nejlepší je číst vše hebrejsky, protože ten jazyk je stvořen pro židovskou duši. Proto hledá-li člověk židovskou duši hebrejština je jedním ze spolehlivých vodítek.
no, víceméně ano.
až teda na to, že mě nezajímá, jestli jí mám nebo nemám, protože prostě "vím", že ji mám. ať už to znamená cokoli, tak já ji prostě mám. vysvětlení a "důkazů" pro to mám víc, i když nevím, do jaký míry je vhodný to takhle veřejně psát.
jenže i když "židovskou duši" mám, co to znamená?
podle toho, co si momentálně myslím, to neznamená víceméně nic. jen to, že jsem v minulých životech byl žid. že to "židovství" je ve mně. že se s ním dokážu identifikovat. prostě to konečně je něco "kde jsem doma". kam (jakoby) "patřím".
ale moje otázka není "co z toho plyne" (že člověk má židovskou duši) (neptám se na to, "co bych měl dělat" apod. - protože to je podle mě irelevantní..) - ptám se: co to ta židovská duše teda je? jaká je její "esence" ? podstata? ..
bohužel mam takovou divnou úchylku, že mě zajímá podstata, esence každý věci. ne, že by to byla věc nějak praktická, většinou není. ale prostě si neumím pomoct. sorry. na druhou stranu je celkem jedno, jestli se odpověď dozvím tady nebo někde jinde :P :P :P ;D
-
2) Která literatura se (přímo) tímto pojmem zabývá?
odpověď je tady:
Pro začátek bych doporučila Tóru. Potom prorocké knihy a svitky a nezapomenout na Žalmy. Jít k pramenům, protože bez nich nepochopíte komentáře.
.. a tady:
.. Ano úplně nejlepší je číst vše hebrejsky, protože ten jazyk je stvořen pro židovskou duši. Proto hledá-li člověk židovskou duši hebrejština je jedním ze spolehlivých vodítek.
(neptám se na to, "co bych měl dělat" apod. - protože to je podle mě irelevantní..) - ptám se: co to ta židovská duše teda je? jaká je její "esence" ? podstata? ..
Pokud jsou rady, co máte dělat = číst, studovat, pro vás irelevantní, tak se to nedozvíte.
Žádná definice v tom smyslu jako je třeba Pythagorova věta nebo vzorec na výpočet objemu koule neexistuje.
Pochopit to, na co se ptáte je práce na celý život.
-
2) Která literatura se (přímo) tímto pojmem zabývá?
odpověď je tady:
Pro začátek bych doporučila Tóru. Potom prorocké knihy a svitky a nezapomenout na Žalmy. Jít k pramenům, protože bez nich nepochopíte komentáře.
.. a tady:
.. Ano úplně nejlepší je číst vše hebrejsky, protože ten jazyk je stvořen pro židovskou duši. Proto hledá-li člověk židovskou duši hebrejština je jedním ze spolehlivých vodítek.
(neptám se na to, "co bych měl dělat" apod. - protože to je podle mě irelevantní..) - ptám se: co to ta židovská duše teda je? jaká je její "esence" ? podstata? ..
Pokud jsou rady, co máte dělat = číst, studovat, pro vás irelevantní, tak se to nedozvíte.
Žádná definice v tom smyslu jako je třeba Pythagorova věta nebo vzorec na výpočet objemu koule neexistuje.
Pochopit to, na co se ptáte je práce na celý život.
nevím. byl jsem vychovanej v katolicismu, ale "pochopil" jsem ho dávno. rozhodně to netrvalo celej život. a zatím vše nasvědčuje tomu, že jsem ho pochopil správně.
judaismus je v některejch věcech složitější, na druhou stranu je to taky "jen" náboženství. resp. ano, je to mnohem víc než náboženství, ale tak jako tak, musí to být relativně pochopitelné, kdyby nebylo, jak by se pak někdo pro to mohl rozhodnout? :P
(ano, teď nemyslím to, kdo je židem dle halachických pravidel, mnohem, mnohem důležitější je, kdo jím je "v sobě", "ve svém srdci", a to není možný bez vědomýho, svobodnýho rozhodnutí, a takový rozhodnutí není možné uskutečnit bez znalosti toho, pro co se člověk rozhoduje; jinými slovy bez "pochopení podstaty")
-
.. himbajs... :o
Jde o duši nebo o náboženství??
.. pro náboženství se člověk může rozhodnout, ale pro duši ? ? ?
-
Tamar: Tím, že se člověk rozhodne například pro konverzi, rozhoduje se pro duši. Ano, ano je to tak i pro duši se může člověk rozhodnout.
Alef: je třeba pokory, vytrvalosti a pak se ta duše sama přihlásí až se vymaní ze všech těch obalů - klipot- קליפות . :)
-
Ano, tak nějak jsem to myslela.. že tu duši získá až tou prací na sobě, trpělivostí a pokorou..
myslela jsem tím, že to není tak, že se rozhodne a "blik" a hned má židovskou duši.. :)
-
Aj vaj, já věděl, že se té reinkarnaci nevyhneme :)
Zkuste mi prosím popsat, co se přesně se děje při proměně larvy v motýla uvnitř kukly.
Jak se stane, že začne tlouct lidské srdce.
Vždyť my ani nevíme, jak fungují věci, které jsou kolem nás, a na které si můžeme sáhnout.
Vemte si takovou minci. Buď můžete popsat její barvu, chuť, váhu, tvar, složení, reliéf…
Nebo můžete popsat její celou historii: kdo ji vyrobil, kde ji vyrobil a kdy ji vyrobil (případně proč ji vyrobil).
Nebo můžete popsat její funkci a účel.
Takže buď popíšete její přitomnost nebo minulost nebo budoucnost. Každý z těch popisů je správný, ale přesto není ani jeden z těch popisů úplný. A každý z těch popisů je zcela jiný. A každý z těch popisů zabere celkem dost času k samotnému výzkumu.
Ale třeba pro mě je mnohem důležitější vědět, k čemu ji mám použít. A tím myslím, zda po mě Nejvyšší chce, abych ji vhodil do dlaně žebrákovi nebo za to koupil jídlo pro moje děti. A k tomu mi ani jeden z výše uvedených popisů nepomůže.
-
Alef psal, že ho zajímá podstata, esence... A to je právě samotné jádro problému: používá kategorie evropské - řecké filosofie ve sféře židovského myšlení. Jenže židovské a řecké mylšení se liší úplně v každém bodě, hlavně v samotném systému jakým se myslí. Židovské myšlení (i jazyk) je průběžný, proměnlivý, založený na slovese, kdežto řecké myšlení je založeno na substantivu, na objektu zkoumaném mimo čas, v jednom bodě. Židovské myšlení také nemá moc rádo systematizování, na vlnách talmudu se plave, tu a tam se chytí myšlenka a proto jsou potřeba rabíni, kteří umí dobře kombinovat kdežto evropští filosofové si od Aristotele dál libují ve "škatulkování", což je sice přehlednější, ale něco se ztratí. Což je třeba vidět na ambivalentní ceně kodexového díla Maimonida, jelikož on sice srovnal základní pravdila do talmudických kodexů, takže se do nich může věřící sám podívat a ví, jak se zachovat, ale na druhou stranu sám Maimonides si troufl vybrat co je nejlepší, většina úplně odpadla a hlavně zmizela diskuse, jak se k rozhodnutím došlo, což je podle mne velká ztráta.
Právě pro to, že židovství si narozdíl od evropské filosofie nepotrpí na deficicích, nenajdeme je ani v řekněme židovské teologii. V člověku je něco nesmrtelného, něco božské podstaty, taky se věří v zmrtvýchvstání až přijde doba Mesiáše, pracuje se s termínem Ruach, duše, duch. Ale není nic konkrétního. V židovské filosofii jsou zejména v novoplatonismu určité pokusy o systematizaci duše, ale ty vznikly jen pod vlivem okolní, evropské filosofie.
Pokud Alefovi jde o jeho židovskou duši, ráda bych odkázala na citát jednoho významného rabína - Akiva, Meir, nebo podobně velká presona, už si nevzpomenu :-/, který řekl, že konvertita má obrovskou cenu, protože přišel přes všehny překážky k tradici sám a jeho hvězda svítila nad Sinajem, když Mojžíš přebíral desatero. Mě osobně by představa mojí hvězdičky nad Mojžíšovou hlavou stačila :-)
-
Když už debata pěkně běží, tak bych potřeboval také odpověď na otázku:
[sarkasmus]
Jak je to s židovskou duší někoho, kdo od židovství svými prohlášeními i skutky odpadne (nikoliv k jinému náboženství, ale k ateismu včetně jeho zbožšťování člověka) a následně v minutě poslední se rozvzpomene? Zmizí jeho židovská duše a pak se zázračně vrátí? Nebo byla jen někde mazaně schovaná v hloubi jeho... echm... duše asi ne... tak třeba v hloubi jeho mysli? Anebo prostě takhle snadno se ona židovská duše nevrátí?
Konkrétně se jedná o případ bolševického vůdce a zločince odpovědného za smrt statisíců ruských rolníků Grigorije Zinověva, který těsně před popravou (nařízenou Stalinem) odříkával Šema Jisrael...
[/sarkasmus]
Děkuji mnohokrát. Mám v tom takovou nejistotu :-\
-
Sc. je to velmi těžká otázka, ale ano kdo i v hodině smrti činí pokání ... není to ale jednoduché a jistě ne na povrchní diskusi. Koneckonců máme i Trockého, který se stal Trockým, protože v ješivě zlobil a rabín ho vyhodil. ten rabín už potom nikdy nikoho z ješivy nevyhodil, ovšem Trockého pravnuk je zbožný žid v Izraeli, který dělá mnohé pro Izrael a k židovství si cestu musel najít sám. Nevíme kolika "tikuny" - opravami si prochází ta duše Zinověva. Každý ale svou duši může opečovávat tak, aby směřovala ke Stvořiteli nejčistší. Není to jednoduché ani pohodlně, nmnohdy velmi bolesivé. Každý žije v nějakých podmínkách, které nejsou vždy pžíznivé, ale ten boj je jistě oceněn. Velmi bych přála alefovi, ale i ostatním, kteří hledají, aby našli pokoru, sílu a vytrvalost dojít ke své ztracené, ukryté a mnohdy velmi zraněné židovské duši.
-
Na těchdle stránkách se dá koupit ve slevě kvalitní židovská duše za 66 šékelů https://www.hotpiston.co.il/חלקים/2-אופנועי-שטח/51-צמיגים-וגלגלים/214-פנימיות-/3042-goodtire-פנימית-קדמית-עבה-במיוחד-/
-
:) To je skvělé, že eretz.cz má tak vtipné čtenáře. ;) A pro velmi těžké blouznivce snad ani lepší řešení není :)
-
Alef psal, že ho zajímá podstata, esence... A to je právě samotné jádro problému: používá kategorie evropské - řecké filosofie ve sféře židovského myšlení. Jenže židovské a řecké mylšení se liší úplně v každém bodě, hlavně v samotném systému jakým se myslí. Židovské myšlení (i jazyk) je průběžný, proměnlivý, založený na slovese, kdežto řecké myšlení je založeno na substantivu, na objektu zkoumaném mimo čas, v jednom bodě. Židovské myšlení také nemá moc rádo systematizování, na vlnách talmudu se plave, tu a tam se chytí myšlenka a proto jsou potřeba rabíni, kteří umí dobře kombinovat kdežto evropští filosofové si od Aristotele dál libují ve "škatulkování", což je sice přehlednější, ale něco se ztratí. Což je třeba vidět na ambivalentní ceně kodexového díla Maimonida, jelikož on sice srovnal základní pravdila do talmudických kodexů, takže se do nich může věřící sám podívat a ví, jak se zachovat, ale na druhou stranu sám Maimonides si troufl vybrat co je nejlepší, většina úplně odpadla a hlavně zmizela diskuse, jak se k rozhodnutím došlo, což je podle mne velká ztráta.
Právě pro to, že židovství si narozdíl od evropské filosofie nepotrpí na deficicích, nenajdeme je ani v řekněme židovské teologii. V člověku je něco nesmrtelného, něco božské podstaty, taky se věří v zmrtvýchvstání až přijde doba Mesiáše, pracuje se s termínem Ruach, duše, duch. Ale není nic konkrétního. V židovské filosofii jsou zejména v novoplatonismu určité pokusy o systematizaci duše, ale ty vznikly jen pod vlivem okolní, evropské filosofie.
Pokud Alefovi jde o jeho židovskou duši, ráda bych odkázala na citát jednoho významného rabína - Akiva, Meir, nebo podobně velká presona, už si nevzpomenu :-/, který řekl, že konvertita má obrovskou cenu, protože přišel přes všehny překážky k tradici sám a jeho hvězda svítila nad Sinajem, když Mojžíš přebíral desatero. Mě osobně by představa mojí hvězdičky nad Mojžíšovou hlavou stačila :-)
Zajímavý příspěvek.
"Esence", "podstata" se dá vyjádřit i slovy "základní idea". A třeba taková kabala s těmito "základními idejemi" docela intenzivně pracuje. Takže bych neřekl, že to je věc "židovskému myšlení" cizí. Navíc co to je "židovské myšlení" ? Myšlení v hebrejštině? ...
-
To Alef:
co je židovské myšlení je samozřejmě problém, vše se prolíná, a Kabala pracuje s kde čím - to nemyslím nijak pejorativně! ale faktem zůstává, že je těžké se ptát po definicích... V "židovském myšlení" se jim vyhýbají a v evropském jich dostateš mnoho, protichůdných. Ostatně, kdyby ses zeptal křesťanských teologů na duši, dostaneš také tolik odpovědí, že vlastně nedostaneš žádnou...