fórum komunity Eretz

Judaismus => Obecná náboženská debata => Téma založeno: kjan kdy 16. Červenec 2009, 12:07:19

Název: Kámen.
Přispěvatel: kjan kdy 16. Červenec 2009, 12:07:19
Neumím b.hužel číst originální texty, >:(  , nýbrž jsem odkázán na ty přeložené - lehce pančované tím vepřovým. Možná, že v originálech je to trochu jinak, nebo aspoň víceznačně podáno. Já jsem se dočetl, že ty ženy přišly k tomu skalnímu hrobu a kámen byl odvalen. Byli tam dva andělé v bílém, nebo jeden muž v bílém, na tom už tolik nesejde. Když však zůstaneme nohama na zemi a domyslíme ten starověký kolorit - zájem o zmizení těla mohlo mít poměrně dost skupin (když to řeknu takhle).  Myšlení lidí se však tolik nemění, v nové době byl například přemístěn Jan Palach, mimo jiné i proto, aby z něj nebyl mučedník. Co když se někdo spletl, nevěda co z toho všeho vznikne ? Z hlediska křesťanství naprosto kacířská myšlenka, ale ty Velikonoce jsou pilířem, buď věřím, nebo ne.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Scooolie kdy 16. Červenec 2009, 12:56:39
Přijde mi to jako celkem zbytečné téma.
Pokud věřím, že křesťanská Bible je pravdivá, pak nemám co řešit. Pokud tomu nevěřím, tak opět nemám co řešit  ;)
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Vader kdy 16. Červenec 2009, 15:58:05
Je treba vysvetlit krestanum (+mesianum), Scoooliemu jmenovite, ze nekoho intimne (v nonsexualnim smyslu slova) dlouho znat a pak ho nepoznat je tak trochu zvlastni, to jen tak pro zacatek  ;D
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 16. Červenec 2009, 17:13:15
Kjan: řekněme, pokud je to opravdu tak, jak je psáno, tak  se tehdy stalo něco, co jen tak nelze vysvětlit pouhým ukradením těla. Přestavte si , že máte mnohočetná  poměrně těžká poranění. Probodané ruce a nohy, probodený bok ( a je naprosto jedno, jestli rána kopím to srdce zasáhla nebo ne), záda  jednu velkou ránu po bičování, visel jste několik hodin na slunci bez vody, jestli nejste mrtvý, tak na pokraji smrti. A vy nejen, že to přežijete, ale v neděli se vydáte na špacír se dvěma svými učedníky do Emauz, konverzujete s Máří Magdalenou, která vás má za zahradníka, když byste měl být ve stavu, že  byste neměl přelézt ani z postele ke stolu, v horečkách, v šoku a i moderní jednotka intenzivní péče ve špitále by s vámi měla práce nad hlavu. Takové to " mysleli, že ho zabili" , jak  třeba se píše v Koránu je  nesmysl. Při normálním průběhu, i kdyby vás sundali z toho kříže ještě živého byste  neměl žádnou šanci na přežití. A na vás záleží, co přijmete, jak už vám scoolie naznačil.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Scooolie kdy 17. Červenec 2009, 01:10:10
Je treba vysvetlit krestanum (+mesianum), Scoooliemu jmenovite, ze nekoho intimne (v nonsexualnim smyslu slova) dlouho znat a pak ho nepoznat je tak trochu zvlastni, to jen tak pro zacatek  ;D

Je třeba se zamyslet nad tím, že když je někdo B*h, tak může vystupovat i tak, že prostě se nenechá poznat. Jsi-li Všemocný, pak je to jen detail.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: sad kdy 17. Červenec 2009, 07:55:55
Vazeny Scooolie,
nikdo nepochybuje o Vsemohoucnosti B-ha Otce, ale ani krestane prece netvrdi, ze Jezis je vsemohouci. Ostatne jaky smysl by mel vyrok J 14:28 nebo Mk 13:32? Jiste reknete, ze Otec a Syn jsou ve vztahu homousia, ale i Apostolske vyznani ma: Verim v B-ha Otce vsemohouciho a Ježiše Krista, syna Jeho jednorozeneho.

Takze ne, neni to detail i kdyz uznavam, ze Vase vyjadreni je vtipne.

Tak nevim... a jsem hluboce stastna, ze jako zid jsem usetrena techto teologickych problemu.
Hospodin je Echad a na nicem jinem nezalezi.

Vazeny KJane,
Vas dotaz je spise urcen pro nejake vyhranene krestanske forum, navic Scooolie ma pravdu: jedna se o problem viry a akceptovani krestanske verouky jako celku.

Hezky den vsem.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 17. Červenec 2009, 08:02:54
Sad. Prosím, mohla byste mi trochu přiblížit  obraz Mesiáše v židovském podání? Díky moc za každé slovo.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: sad kdy 17. Červenec 2009, 09:57:39
Vazeny pane deporresi,
dovoluji si Vam poslat 2 linky, jez jsou celkem dobre zpracovane.

https://judaism.about.com/library/3_askrabbi_o/bl_simmons_messiah3.htm

a

https://www.religionfacts.com/judaism/beliefs/messiah.htm


Pokud si prohlednete starsi prispevky na Eretzu, mozna tez naleznete neco k tematu.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 17. Červenec 2009, 10:11:17
Sad. Díky. Krásné odkazy.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 17. Červenec 2009, 10:42:50
a este jedna moznost. ;)Na konci modlitby sa hovori,,Tu pride Svaty,nech je velebeny a usmrti anjela smrti."A co ked dostal akurat vtedy na chvilu,,dovolenku". :)
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 17. Červenec 2009, 10:51:41
Mila Sad)to,co poslal Hospodin do Babylonu(IZ43,13)je homousios? :)
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: sad kdy 17. Červenec 2009, 13:22:16
Mily Danieli,
"poslu do Babylona", neni nejpresnejsi preklad, spise "vztahnu ruku".
Domnivam se, ze pojem homousios je hebrejskému a zidovskemu mysleni cizi (narozdil od metafory).
Btw: Kdo podle Vas mel dostat dovolenou?
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 17. Červenec 2009, 15:21:47
To Sad)lepsie je ,,poslu.."ako ,,vztahnu ruku.."lebo tam by mohol clovek uvidiet metaforicky onych 14 generacii(krat 3)az ku christologickej vypovedi Jezisovho rodokmena. :).
K otazke ,,dovolenky"(metaforicky).smrt,anjel smrti,hrob-smrt,nepritomnost anjela smrti,prazdny hrob. :)
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Vader kdy 17. Červenec 2009, 16:49:46
Sad. Prosím, mohla byste mi trochu přiblížit  obraz Mesiáše v židovském podání? Díky moc za každé slovo.

Nejsem sice osloven, lec dovolim si prihodit zajimavou trosku z Lamedwawu : https://www.chewra.com/download/video/zaj_maschi.avi (https://www.chewra.com/download/video/zaj_maschi.avi) , sireji pak https://www.lamedwaw.org/zaj_mashia.html (https://www.lamedwaw.org/zaj_mashia.html) . Rozhodne to stoji za shlednuti, vyslyseni a precteni, at uz souhlasite nebo ne; kazdy tam IMHO najde moudra slova a moudre myslenky.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: kjan kdy 18. Červenec 2009, 09:56:49
Já děkuji všem za příspěvky i odkazy, které jsem ještě všechny ani nestačil "zpracovat".  Ale těch více cest, upřímnost k sobě a tolerance k druhým - to se mě velmi líbilo. Paní Sad se musím trochu omluvit, napsal jsem to sem, protože se vše odehrálo na židovských, potažmo izraelských územích. Nejsem si úplně jistý, zda by to bylo vhodné téma pro křesťanské fórum. Nejspíše má pravdu pan scoolie. Asi jsem to neměl psát nikam, ale to bych se nic nedozvěděl. 
Spoustě lidem je to zřejmě dáno, berou ze společenství vše an blok a nikdy nezapochybují o ničem. Někteří ten dar nemají.  A i když by někdo nevěřil, b.h v něm přesto může přebývat, což se projeví jeho vztahem k životu, lidem, přírodě.
Pěkný den, šalom,
Kjan
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: kjan kdy 18. Červenec 2009, 10:27:13
Ještě bych chtěl specielně poděkovat panu Deporres, já si tu pasáž (o té cestě do Emauz) musím vyhledat a pořádně  přečíst. 
Zdraví
Kjan
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Helois kdy 18. Červenec 2009, 11:22:19
kjan: jistotu mohu i já druhým jen tiše závidět...a když už o tom člověk mluví (hodnocení zda je to dobře či špatně může být velmi relativní), vždy s tím zůstane vposledku "sám", jen s Nejvyšším; to velmi jednoduše mnou řečeno (za což se omlouvám), neboť to ve skutečnosti je tou nejtěžší a nejzákladnější otázkou... 
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Scooolie kdy 19. Červenec 2009, 02:10:53
Víra a důvěra je totéž. Věřím-li, že Bible je pravdivé Slovo B*ží, pak tomu i zcela důvěřuji. Nemám pochybnosti. Proč bych měl mít? Pokud bych je měl, nemohl bych již říci, že mám víru..
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Vader kdy 19. Červenec 2009, 10:36:57
Nesouhlasim. Duvera se bez pochybnosti docela dobre obejde, ale pokud mi nekdo z vericich rekne, ze nikdy nezapochyboval, kulantne receno mu proste neverim.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 19. Červenec 2009, 16:03:26
,,dlhodoba" viera sa asi musi ,,krystalizovat"pochybnostami. :).
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Scooolie kdy 19. Červenec 2009, 17:41:22
Vaše víra je značně jiná než moje. Věřím Bohu stejně jako třeba své ženě, že mi je věrná. Pokud bych měl pochybnosti, zda mi je věrná, dalo by se snad říci, že jí věřím?  :o
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 19. Červenec 2009, 20:51:01
teoreticky mi moze byt verna(mozem verit),prakticky mi moze byt verna s pol Europou(taktiez nemusim mat problem s verenim vo vernost). ;)
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: kjan kdy 19. Červenec 2009, 23:46:49
kjan: jistotu mohu i já druhým jen tiše závidět...a když už o tom člověk mluví (hodnocení zda je to dobře či špatně může být velmi relativní), vždy s tím zůstane vposledku "sám", jen s Nejvyšším; to velmi jednoduše mnou řečeno (za což se omlouvám), neboť to ve skutečnosti je tou nejtěžší a nejzákladnější otázkou... 
Souhlasím s tím velmi - nejsa žádnou autoritou - subjektivně a sám za sebe.
Šalom a pěkný den,
Kjan
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Scooolie kdy 21. Červenec 2009, 09:35:34
teoreticky mi moze byt verna(mozem verit),prakticky mi moze byt verna s pol Europou(taktiez nemusim mat problem s verenim vo vernost). ;)

To ale není podstatné. Podstatné je, že pokud/dokud jí věřím, tak pochybnost nemám. Pokud vám soukromě půjčím peníze a budu vám věřit, že mi je vrátíte, pak nepotřebuji žádné písemné potvrzení, že jsem vám peníze půjčil ani žádné svědky. Pokud něco takového požaduji, pak prostě vám nevěřím. Zřejmě to mám za pravděpodobné (jinak bych vám nepůjčoval), ale víra, že mi peníze vrátíte tam chybí.

Moje víra může být samozřejmě vyvrácená,mohu o ni přijít, pokud zjistím něco, co je s ní v hrubém nesouladu. Třeba, že žena má známost nebo že vy mi peníze prostě nevrátíte.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 21. Červenec 2009, 15:22:24
Samozrejme mate pravdu,v tom pohlade ako ste to ilustroval.Ale nemusi to byt okamzite ne viera,ale pochybnost,prekazka(s nevedomosti,neznalosti).Na ilustraciu sa mi zda primerany,,skandalon"Petra pri prvom oznameni utrpenia.A nasledne neskorsim ,,zapretim"sa zrejme upevnil tak ako bolo treba pre dany ,,ukol."S pozdravenim.
Název: Re: Kámen.
Přispěvatel: Helois kdy 27. Červenec 2009, 12:33:58
Ono to není vůbec snadné...myslím v tom smyslu, že by jedno zcela vylučovalo druhé, tedy pochybnost víru a víra pochybnost, nebo že by nevíra a pochybnost byla jen z neznalosti či nevědomosti...

Za vše bych si dovolila uvést příběh ze židovského prostředí od M. Bubera:

Jeden osvícenec, velmi učený pán, slyšel o berdyčevském zaddiku. Vyhledal jej, aby s ním podle svého zvyku disputoval a vyvrátil jeho zpátečnické důkazy o pravdivosti víry. Když vstoupil do zaddikova pokoje, spatřil jej, jak chodí s knihou v ruce sem a tam v hlubokém zamyšlení. Příchozího si vůbec nevšímal. Konečně se zastavil, letmo na něj pohlédl a řekl: "Snad je to přece jen pravda." Vědec sebral veškeré své sebevědomí - chvěla se mu kolena, tak strašný byl pohled na toho zaddika, bylo to pro něho strašné slyšet tak skoupá slova. Rabi Levi Isák se k němu obrátil a klidně mu řekl: "Můj synu, velcí učitelé Thory, s nimiž jsi se přel, hovořili k tobě nadarmo. Ty ses tomu cestou smál. Nemohu ti postavit Boha a jeho království na stůl, ale ani já ne. Ale věz, můj synu, snad to přece jen je pravda." Osvícenec sbíral své vnitřní síly k obraně. To strašné "SNAD", jež mu zaznívalo opět a opět, zlomilo však jeho odpor.

Zdravím.