fórum komunity Eretz

Judaismus => Rabín odpovídá na Vaše dotazy => Téma založeno: petahyah kdy 3. Července 2009, 11:37:40

Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 3. Července 2009, 11:37:40
Nevíte náhodou někdo proč se začaly používat babylonské názvy měsíců?
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Elazar kdy 3. Července 2009, 11:53:13
Třeba ze stejného důvodu, proč skoro celá Evropa (snad jen kromě Čechů) používá římské.
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 3. Července 2009, 12:14:16
Třeba ze stejného důvodu, proč skoro celá Evropa (snad jen kromě Čechů) používá římské.

Možná jsem se špatně zeptal. Chápal bych to pokud by babylonské názvy byly užívány v civilním kalendáři. Co nechápu je proč jsou tyto babylonské názvy (odvozené od jmen) užívány i v náboženském kalendáři?

To že křesťané přijali "římská jména" měsícu mě neudivuje, adoptovali mnohem více pohanských věcí.
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Elazar kdy 3. Července 2009, 13:06:36
Já zase nechápu, jak se liší (nebo by se měl lišit) židovský civilní a náboženský kalendář.

Jinak: Bible uvádí jiná jména pro čtyři měsíce. Pokud někdo ví, kde vzít jména zbylých osmi, sem s nimi.
Nisan a myslím, že i tevet nebo kislev jsou zmíněny v Bibli, ačkoli to jsou prokazatelně akadská/babylonská jména. Takže je možné se i ptát, co určuje "židovost" jedněch názvů a "nežidovost" názvů druhých.
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: martindeporres kdy 3. Července 2009, 13:38:16
Nevíte náhodou někdo proč se začaly používat babylonské názvy měsíců?
Nabízím svou verzi: staří babyloňané ve své době byli  velice zdatní astronomové. Proto mohly národy, které se s nimi stýkaly  bez větších námitek převzít jejich kalendář i se jmény měsíců, neboť asi  byl v té době nejpřesnější.  P.S. ještě že se Izraelité nestýkali s aztéckou a mayskou civilizací, ti měli kalendářů několik, které do sebe vzájemně zapadaly, z nich nejdelší byl 52 letý cyklus.
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 3. Července 2009, 14:02:16
Já zase nechápu, jak se liší (nebo by se měl lišit) židovský civilní a náboženský kalendář.

Jinak: Bible uvádí jiná jména pro čtyři měsíce. Pokud někdo ví, kde vzít jména zbylých osmi, sem s nimi.
Nisan a myslím, že i tevet nebo kislev jsou zmíněny v Bibli, ačkoli to jsou prokazatelně akadská/babylonská jména. Takže je možné se i ptát, co určuje "židovost" jedněch názvů a "nežidovost" názvů druhých.

Přesněji řečeno, nemám ny mysli "židovský civilní a náboženský kalendář" ale civilní kalendář užívaný v dané lokalitě bez ohledu na náboženství (gregoriánský, muslimský, dříve třeba babylonský) a židovský náboženský kalendář.

Máte pravdu, že Kniha Ester popisující události v Persii uvádí pro upřesnění k biblí užívaným číslům měsíců i čtyři babylonské názvy měsíců(dnes bychom řekli názvy civilního kalendáře). Jsou to nisan, tevet, adar a sivan.

Proč jsou ale užívány v náboženském kalendáři názvy měsíců, které jsou odvozené od jmen babylonských bohů, nebo jsou měsíce s těmito názvy zasvěcené bybylonským a asyrským bohům?
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 3. Července 2009, 14:10:01
Nevíte náhodou někdo proč se začaly používat babylonské názvy měsíců?
Nabízím svou verzi: staří babyloňané ve své době byli  velice zdatní astronomové. Proto mohly národy, které se s nimi stýkaly  bez větších námitek převzít jejich kalendář i se jmény měsíců, neboť asi  byl v té době nejpřesnější.  P.S. ještě že se Izraelité nestýkali s aztéckou a mayskou civilizací, ti měli kalendářů několik, které do sebe vzájemně zapadaly, z nich nejdelší byl 52 letý cyklus.
Já jsem spíš měl na mysli proč se začaly užívat v náboženském kalendáři názvy, které jsou buď přímo jmény pohanských bohů, nebo jsou měsíce s těmito názvy přímo zasvěceny pohanským bohům. Zajímalo by mě jestli existuje nějaké vysvětlení. Mě osobně to nevadí, jen mě to zajímá.
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: zoom kdy 3. Července 2009, 15:03:51
Osobně si myslím, že to bylo dáno prostředím, v kterém Židé žili. Názvy měsíců přijali v Babylónii, neboť v biblických dobách se uváděly většinou jen číslem. Např. čtrvrtý měsíc, pátý (tamuz, av atd. počítáno od nisanu). Pokud se nepletu,  zachovaly se pouze čtyři hebrejské názvy měsíců Bul, Ejtanim, Ziv a Aviv = Tišrej, Chešvan, Ijar a Nisan.
Poté, kdy se vrátili z babylónského exilu (roku 536 před o.l.), prostě si již tyto názvy měsíců ponechali a jen je hebraizovali. Asi se jim zamlouvaly jména měsíců místo pořadového čísla. Podobně tomu bylo u evropských národů, které přijaly římské názvy měsíců, byť Římané byli kdysi také pohané. Výjimkou jsou některé slovanské národy, vč. Čechů.
Také Ester má jméno po středněvýchodní pohanské bohyni Ištar, i když má své hebrejské jméno Hadasa, ale není pod ním tolik známa. Podobně také Mordechaj - jeho jméno je odvozeno od babylénského boha Marduka.
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: zoom kdy 3. Července 2009, 15:16:05
Ovšem domnívam se, že téma by se mělo přesunout jinam, nepatří už ke Karaimum.
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 3. Července 2009, 16:53:06
Osobně si myslím, že to bylo dáno prostředím, v kterém Židé žili. Názvy měsíců přijali v Babylónii, neboť v biblických dobách se uváděly většinou jen číslem. Např. čtrvrtý měsíc, pátý (tamuz, av atd. počítáno od nisanu). Pokud se nepletu,  zachovaly se pouze čtyři hebrejské názvy měsíců Bul, Ejtanim, Ziv a Aviv = Tišrej, Chešvan, Ijar a Nisan.
Poté, kdy se vrátili z babylónského exilu (roku 536 před o.l.), prostě si již tyto názvy měsíců ponechali a jen je hebraizovali. Asi se jim zamlouvaly jména měsíců místo pořadového čísla. Podobně tomu bylo u evropských národů, které přijaly římské názvy měsíců, byť Římané byli kdysi také pohané. Výjimkou jsou některé slovanské národy, vč. Čechů.
Také Ester má jméno po středněvýchodní pohanské bohyni Ištar, i když má své hebrejské jméno Hadasa, ale není pod ním tolik známa. Podobně také Mordechaj - jeho jméno je odvozeno od babylénského boha Marduka.


Chápu, že u exulantů došlo k poměrně silnému stupni asimilace, tím spíše ale museli vědět co názvy znamenají a s čím jsou spojovány, resp. komu jsou zasvěceny. Každý název měl pro babyloňany mystický podtext a byl zasvěcený jejich bohům. Židé mezi nimi žili, a určitě znali jejich kulty. Třeba nisan je spojen s Bálem, sivan se Sinem/Měsícem, adar s Ašurem/bůh války, tevet s Pasukkalem/posel bohů, tamuz je jméno babylonského boha,... Mohli označovat měsíce jen číslem, nebo si vymyslet názvy vlastní. Existuje nějaký midraš, který to řeší? Jak se vysvětluje užití jmen spojených s pohanskými kulty? A ta jména to je další problém. Jsou již dlouho pohebrejštěná, ale v minulosti musela působit silně kontroverzně třeba jako Kršna, Thor, Stalin, Šiva,.. stejně tak i ty měsíce.
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 3. Července 2009, 18:51:41
Nic cudne.Aj babylonske oznacenie dna Splnu znie sapattu a sabat je ako ,,zamerna"protivaha k lunarnemu cyklu.Takze uzivanie moze byt ako protiklad k pohanskemu vyznamu. :).A nemusi sa nic riesit. ;)
Název: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 3. Července 2009, 19:26:19
Nic cudne.Aj babylonske oznacenie dna Splnu znie sapattu a sabat je ako ,,zamerna"protivaha k lunarnemu cyklu.Takze uzivanie moze byt ako protiklad k pohanskemu vyznamu. :).A nemusi sa nic riesit. ;)
Šabat a sapattu - podobnost mezi slovy je čistě náhodná, na rozdíl od jmen měsíců. Šlovo pro den odpočinku se používalo dávno před vyhnanstvím, názvy měsíců až po exilu. Proč by měl být Šabat protivahou lunárnímu cyklu, který je pro židovský kalendář zásadní? Přiznám se, že Vašemu argumentu nerozumím.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: achab kdy 5. Července 2009, 02:11:05
Já jsem spíš měl na mysli proč se začaly užívat v náboženském kalendáři názvy, které jsou buď přímo jmény pohanských bohů, nebo jsou měsíce s těmito názvy přímo zasvěceny pohanským bohům. Zajímalo by mě jestli existuje nějaké vysvětlení. Mě osobně to nevadí, jen mě to zajímá.
Zajímavý postřeh.  Jeden z Pokynů Vznešeného (Šem  23:3) skutečně nedoporučuje, aby bylo slyšáno z našich úst jmen cizích b*hů. A je na to docela vymakaný halachický aparát, takže třeba není úplně košer říkat čtvrtku Saturnův day. Přitom na všech macejvách lidu Jisroele se uvádějí i ty babylonské měsíce, v životě jsem tam nenašel Bul, ba ani Aviv...
Jen jestli to nebude s těmi poexilními žídky stejně jako s námi. Kdo si dneska domyslí, že Mercredi je Merkurův ?? Domyšleno ad absurdum, by ale takto žádný fundamentální žídek nemohl udělat státnice z převážné většiny západoevropských jazyků.
Jestli ono to nebude jako s rytinama. Na rytině samotné není nic špatného, klanět se jí, je už na pováženou. On to tu zmínil hned na začátku Elazar.  Nazve se měsíc, abychom se domluvili, ne proto, abychom zmiňovali jména cizích b*hů.. Já vím, je to maličko ochmatika, ale jsme tím paradoxně zase v kruhu. Bez tradice to nejde - a odkrajovat se od ní (ve všech kulturách) je maličko nezdravé...
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 5. Července 2009, 06:44:09
protivahu k lunarnemu cyklu som pomyslal ako na naznak oslobodenia od ,,kontroverznych"nazvov.Sapattu bol oznaceny 15.den,Den Splnu.A popri rom niekedy a u niekoho bol 7.,14,21. a 28. den Lunarneho mesiaca,dnom nestastnym.Sabat bol nezavisly od faz mesiaca a vzdialeny od predstav,,nestastneho" dna.Pozehnany a posvateny Stvoritelom.A napr. sivan nenusel byt vobec spojeny zo Sinom,ale ako znamenie blizencov sa mohol spojit s Aronom a mojzisom. a znamenat lasku  a priatelstvo medzi ludmi.A nisan nemusi byt spojeny s baalom moze byt nablizko ku kvetinke nican z Velpiesne(2,12).Tamuz od Ezechiela moze naznacovat na mnohe nebezpecenstva  pred ktorymi sa maju tento mesiac ludia chranit.Mesiac ,,nespestruju"ziadne sviatky..  :)
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Elazar kdy 5. Července 2009, 09:52:37
Já jsem spíš měl na mysli proč se začaly užívat v náboženském kalendáři názvy, které jsou buď přímo jmény pohanských bohů, nebo jsou měsíce s těmito názvy přímo zasvěceny pohanským bohům. Zajímalo by mě jestli existuje nějaké vysvětlení. Mě osobně to nevadí, jen mě to zajímá.
Zajímavý postřeh.  Jeden z Pokynů Vznešeného (Šem  23:3) skutečně nedoporučuje, aby bylo slyšáno z našich úst jmen cizích b*hů. A je na to docela vymakaný halachický aparát, takže třeba není úplně košer říkat čtvrtku Saturnův day. Přitom na všech macejvách lidu Jisroele se uvádějí i ty babylonské měsíce, v životě jsem tam nenašel Bul, ba ani Aviv...
Jen jestli to nebude s těmi poexilními žídky stejně jako s námi. Kdo si dneska domyslí, že Mercredi je Merkurův ??

Dobrý postřeh. Sice petahyah stále nechápe, že náboženský a "civilní" kalendář je totéž (židé žádný civilní kalendář neměli a nemají a rovněž neexistoval žádný civilní kaledář užívaný všeobecně v dané lokalitě), ale jak víme, že pouze babylóňané přikládali měsícům mystický význam? Slavíme snad Roš chodeš jen tak pro nic za nic? Možná to židé dělali rovněž. Kdo bude dneska v "Bul" hledat baála, kdo bude za názvem "Aviv" hledat boha jara... Avu mohli klidně říkat  Mót, znamenalo by to smrt (což ten měsíc je), ale především by to bylo jméno keneánského boha.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 09:56:45
protivahu k lunarnemu cyklu som pomyslal ako na naznak oslobodenia od ,,kontroverznych"nazvov.Sapattu bol oznaceny 15.den,Den Splnu.A popri rom niekedy a u niekoho bol 7.,14,21. a 28. den Lunarneho mesiaca,dnom nestastnym.Sabat bol nezavisly od faz mesiaca a vzdialeny od predstav,,nestastneho" dna.Pozehnany a posvateny Stvoritelom.A napr. sivan nenusel byt vobec spojeny zo Sinom,ale ako znamenie blizencov sa mohol spojit s Aronom a mojzisom. a znamenat lasku  a priatelstvo medzi ludmi.A nisan nemusi byt spojeny s baalom moze byt nablizko ku kvetinke nican z Velpiesne(2,12).Tamuz od Ezechiela moze naznacovat na mnohe nebezpecenstva  pred ktorymi sa maju tento mesiac ludia chranit.Mesiac ,,nespestruju"ziadne sviatky..  :)

Každý pohanský babylonský měsíc byl spojen s nějakým znamením, což je také pohanský zvyk. Přiznám se, že nechápu souvislost mezi Mojžíšem, Áronem, judaismem a astrologií.
Měsíc sloužil podobně jako hvězdy a slunce, k určování začátků měsíců, dnů a nocí. S pohanskými oslavami Úplňku to němělo co dělat. Úplněk nebyl pro židy důležitý, pro Babyloňay to byl bůh. Nezdá se mi rozumné hledat za každou omluvy pro užití měsíců, které se jmenují po babylonských bozích, nebo které prokazatelně byly zasvěceny babylonským bohům.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 5. Července 2009, 10:05:41
presne o to ide.niekdo nehleda omluvu pro uziti mesicu. :)A niekto hleda. :)toje presne ako WWW a 666. :D
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 10:09:35
Já jsem spíš měl na mysli proč se začaly užívat v náboženském kalendáři názvy, které jsou buď přímo jmény pohanských bohů, nebo jsou měsíce s těmito názvy přímo zasvěceny pohanským bohům. Zajímalo by mě jestli existuje nějaké vysvětlení. Mě osobně to nevadí, jen mě to zajímá.
Zajímavý postřeh.  Jeden z Pokynů Vznešeného (Šem  23:3) skutečně nedoporučuje, aby bylo slyšáno z našich úst jmen cizích b*hů. A je na to docela vymakaný halachický aparát, takže třeba není úplně košer říkat čtvrtku Saturnův day. Přitom na všech macejvách lidu Jisroele se uvádějí i ty babylonské měsíce, v životě jsem tam nenašel Bul, ba ani Aviv...
Jen jestli to nebude s těmi poexilními žídky stejně jako s námi. Kdo si dneska domyslí, že Mercredi je Merkurův ??

Dobrý postřeh. Sice petahyah stále nechápe, že náboženský a "civilní" kalendář je totéž (židé žádný civilní kalendář neměli a nemají a rovněž neexistoval žádný civilní kaledář užívaný všeobecně v dané lokalitě), ale jak víme, že pouze babylóňané přikládali měsícům mystický význam? Slavíme snad Roš chodeš jen tak pro nic za nic? Možná to židé dělali rovněž. Kdo bude dneska v "Bul" hledat baála, kdo bude za názvem "Aviv" hledat boha jara... Avu mohli klidně říkat  Mót, znamenalo by to smrt (což ten měsíc je), ale především by to bylo jméno keneánského boha.


Aha já jsem nevěděl, že máte v pase, občanském průkaze a na veškerých smlouvách židovské datování, že civilní datování nepoužíváte. Také jsem nevěděl, že židé v exilu nepoužívali lokální kalendáře jako "civilní" kalendáře (i když ty mohly být pro jinověrce církvení nebo náboženské). Nepoužívaly v úředních dokumentech, při jednání s místními vládci, úřady,... i "civilní" kalendář juliánský, gregoriánský, hidžry, babylonský,...? Kolikrát jsou v Tóře nebo v celém Tanachu užity tyto názvy (bul, av,...)? A pokud jsou užity, kolikrát jsou bez číselného označení měsíce? A kolikrát je užito prosté číslování měsíců?  

Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 10:21:12
Já jsem spíš měl na mysli proč se začaly užívat v náboženském kalendáři názvy, které jsou buď přímo jmény pohanských bohů, nebo jsou měsíce s těmito názvy přímo zasvěceny pohanským bohům. Zajímalo by mě jestli existuje nějaké vysvětlení. Mě osobně to nevadí, jen mě to zajímá.
Zajímavý postřeh.  Jeden z Pokynů Vznešeného (Šem  23:3) skutečně nedoporučuje, aby bylo slyšáno z našich úst jmen cizích b*hů. A je na to docela vymakaný halachický aparát, takže třeba není úplně košer říkat čtvrtku Saturnův day. Přitom na všech macejvách lidu Jisroele se uvádějí i ty babylonské měsíce, v životě jsem tam nenašel Bul, ba ani Aviv...
Jen jestli to nebude s těmi poexilními žídky stejně jako s námi. Kdo si dneska domyslí, že Mercredi je Merkurův ?? Domyšleno ad absurdum, by ale takto žádný fundamentální žídek nemohl udělat státnice z převážné většiny západoevropských jazyků.
Jestli ono to nebude jako s rytinama. Na rytině samotné není nic špatného, klanět se jí, je už na pováženou. On to tu zmínil hned na začátku Elazar.  Nazve se měsíc, abychom se domluvili, ne proto, abychom zmiňovali jména cizích b*hů.. Já vím, je to maličko ochmatika, ale jsme tím paradoxně zase v kruhu. Bez tradice to nejde - a odkrajovat se od ní (ve všech kulturách) je maličko nezdravé...

To je přesně co říkám, pokud se název užívá jako součást civilního kalendáře, kalendáře pro "domluvení se", tak v tom nevidím problém. Ale užití názvů bybylónských bohů bych přirovnal k obrázku Panenky Marie nebo Kršny v synagoze, nikdy by se jim neklaněl, nebyla by to tedy modloslužba, prostě by tam byly a všichni by dělali že neví co znamenají, byly by tam jednoduše proto, že jsou hezké a že je užívají i ti kolem.  ;D  >:D
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 10:28:21
Jen jestli to nebude s těmi poexilními žídky stejně jako s námi.

Bez tradice to nejde - a odkrajovat se od ní (ve všech kulturách) je maličko nezdravé...


To by ale znamenalo silnější asimilaci, než si kdo kdy představoval  >:( Bylo by to stéjné, jako žid odcházející z Polska do Izraele, nevěděl co je to ukřižování a Panna Marie.

Bez tradice to nejde, ale co když je to tradice cizí, babylonská.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 10:43:27
presne o to ide.niekdo nehleda omluvu pro uziti mesicu. :)A niekto hleda. :)toje presne ako WWW a 666. :D
Jak by jste vnímal, kdyby si židovští navrátilci z Polska nebo Slovenska přinesli do Izraele měsíce které by se jmenovaly Ukřižování, Ježíš, Pokřtění, Nanebevzetí, Marie...(ne že by je doopravdy katolíci používali)  ;D ? Vnímal by jste je jako pouhé názvy, bez hlubšího významu? Znamenalo by to, že většina neví co názvy znamenají?
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Elazar kdy 5. Července 2009, 11:46:59
Já jsem spíš měl na mysli proč se začaly užívat v náboženském kalendáři názvy, které jsou buď přímo jmény pohanských bohů, nebo jsou měsíce s těmito názvy přímo zasvěceny pohanským bohům. Zajímalo by mě jestli existuje nějaké vysvětlení. Mě osobně to nevadí, jen mě to zajímá.
Zajímavý postřeh.  Jeden z Pokynů Vznešeného (Šem  23:3) skutečně nedoporučuje, aby bylo slyšáno z našich úst jmen cizích b*hů. A je na to docela vymakaný halachický aparát, takže třeba není úplně košer říkat čtvrtku Saturnův day. Přitom na všech macejvách lidu Jisroele se uvádějí i ty babylonské měsíce, v životě jsem tam nenašel Bul, ba ani Aviv...
Jen jestli to nebude s těmi poexilními žídky stejně jako s námi. Kdo si dneska domyslí, že Mercredi je Merkurův ??

Dobrý postřeh. Sice petahyah stále nechápe, že náboženský a "civilní" kalendář je totéž (židé žádný civilní kalendář neměli a nemají a rovněž neexistoval žádný civilní kaledář užívaný všeobecně v dané lokalitě), ale jak víme, že pouze babylóňané přikládali měsícům mystický význam? Slavíme snad Roš chodeš jen tak pro nic za nic? Možná to židé dělali rovněž. Kdo bude dneska v "Bul" hledat baála, kdo bude za názvem "Aviv" hledat boha jara... Avu mohli klidně říkat  Mót, znamenalo by to smrt (což ten měsíc je), ale především by to bylo jméno keneánského boha.


Aha já jsem nevěděl, že máte v pase, občanském průkaze a na veškerých smlouvách židovské datování, že civilní datování nepoužíváte.

Bavíme se o době, kdy židé byli v babylónském vyhnanství (6. století př. o.l.) nebo o 21. století?

Také jsem nevěděl, že židé v exilu nepoužívali lokální kalendáře jako "civilní" kalendáře (i když ty mohly být pro jinověrce církvení nebo náboženské).

 ??? Jaké civilní kalendáře ???

Nepoužívaly v úředních dokumentech, při jednání s místními vládci, úřady,... i "civilní" kalendář juliánský, gregoriánský, hidžry, babylonský,...?

jaký civilní kalendář  ??? Petahyah, ty jsi ten nejnatvrdlejší zabedněnec, co kdy na webu působil.... Až do francouzské revoluce neexistovalo nic jako "civilní" kaendář, kerý by mohl být protiváhou "náboženského"
Židé pro vlastní komunikaci používali vlastní kalendář a vlastní letopočet, okolní národy pro svou komuikaci používali svůj kalendář a svůj letopočet. Stačí se podívat na středověké dokumenty.

Jak by jste vnímal, kdyby si židovští navrátilci z Polska nebo Slovenska přinesli do Izraele měsíce které by se jmenovaly Ukřižování, Ježíš, Pokřtění, Nanebevzetí, Marie...(ne že by je doopravdy katolíci používali)  ;D ? Vnímal by jste je jako pouhé názvy, bez hlubšího významu? Znamenalo by to, že většina neví co názvy znamenají?

Ruští židé tuším říkají neděli воскресенье. Nevím, do jaké míry s tím mají problém.

To by ale znamenalo silnější asimilaci, než si kdo kdy představoval
Ne, to znamená pouze silnější asimilaci, než sis ty představoval. Promiň, ale to, že židé byli pod obrovským vlivem Egypta, Kanánu i Babylóna je obecně známo. A navíc, židé stejně jako akaďané nebo "babylóňané" byli dost dlouho součástí jednoho semitského kulturního okruhu - používali podobnou číselnou soustavu, podobný systém kalendáře...

Bez tradice to nejde, ale co když je to tradice cizí, babylonská.

Tak najdi tu ryzí židovskou. Tvé jméno bude vytesáno na čestný piedestal hned vedle Koldweye a Schliemanna. Protože to bude objev tisíciletí.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 5. Července 2009, 12:41:06
A este na piedestal by som snad prilozil Opperta,,,vdaka"ktoremu vieme ze Sin bol sumersky Suen. a sabbatu bol sumersky sappatu. :D ;D.A uz sme rybbicky v akvarku. :).
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: zoom kdy 5. Července 2009, 12:54:47
Jen tak pro pana p. v Izraeli skutečně na veškerých úředních dokumentech (dopisy ministerstev, smlouvy se státními podniky apod.) jsou uvedena data židovského i gregoriánského kalendáře, včetně občanského průkazu - tedy pokud se jedná o Žida. Nevím jestli u muslimů je uvedeno datum narození v jejich lunárním kalendáři. Ale třeba to tu někdo ví.
 
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 13:08:33

Bavíme se o době, kdy židé byli v babylónském vyhnanství (6. století př. o.l.) nebo o 21. století?

Také jsem nevěděl, že židé v exilu nepoužívali lokální kalendáře jako "civilní" kalendáře (i když ty mohly být pro jinověrce církvení nebo náboženské).

??? Jaké civilní kalendáře ???

jaký civilní kalendář  ??? Petahyah, ty jsi ten nejnatvrdlejší zabedněnec, co kdy na webu působil.... Až do francouzské revoluce neexistovalo nic jako "civilní" kaendář, kerý by mohl být protiváhou "náboženského"
Židé pro vlastní komunikaci používali vlastní kalendář a vlastní letopočet, okolní národy pro svou komuikaci používali svůj kalendář a svůj letopočet. Stačí se podívat na středověké dokumenty.


Bavíme se o všech dobách. Užívaly se snad názvy babylonských měsíců pojmenované podle babylonských bohů pouze v Babylonii, nebo se užívají i v 21 století?


Lokální kalendáře užívané židy jako "civilní" kalendáře (i když ty mohly být pro jinověrce církvení nebo náboženské). Doporučuji čísto to, na co reagujete! Užívali cizí kalendář stejným způsoben jako je dnes užíván kalendář civilní - přesněji gregoriánský nebo muslimský. Termín civilní jsem užil, abych tento kalendář odlišil od kalendáře židovského.



Ruští židé tuším říkají neděli воскресенье. Nevím, do jaké míry s tím mají problém.


To jsem nevěděl že ruští židé říkají prvnímu dni Jom Vaskrysenije!

Ne, to znamená pouze silnější asimilaci, než sis ty představoval. Promiň, ale to, že židé byli pod obrovským vlivem Egypta, Kanánu i Babylóna je obecně známo. A navíc, židé stejně jako akaďané nebo "babylóňané" byli dost dlouho součástí jednoho semitského kulturního okruhu - používali podobnou číselnou soustavu, podobný systém kalendáře...

Člověk, který četl to co jsem napsal, by měl pochopit, že jsem měl na mysli náboženskou asimilaci, ne kulturní asimilaci, přesněji řečeno kulturní podobnost.


Tak najdi tu ryzí židovskou. Tvé jméno bude vytesáno na čestný piedestal hned vedle Koldweye a Schliemanna. Protože to bude objev tisíciletí.

Stačí když jsem poukázal na prokazatelně pohanský prvek v židovském kalendáři (ke stejnému závěru musel a musí dojít každý kdo si srovná židovský a babylonský kalendář, babylonský panteon, a přečte si základní informace o babylonském náboženství), je mi jasné, že je jednodušší tento pohanský prvek omlouvat, než připustit a případně i odtranit "zrno od plev"  ;D
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 13:19:44
A este na piedestal by som snad prilozil Opperta,,,vdaka"ktoremu vieme ze Sin bol sumersky Suen. a sabbatu bol sumersky sappatu. :D ;D.A uz sme rybbicky v akvarku. :).

Hm to je zajímavé, asi jako že šíp v češtině není to samé jako sheep [šíp] v angličtině, nebo to, že Jom Šabbat není to samé jako Sabbatu, nebo Sappatu.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 13:34:16
Jen tak pro pana p. v Izraeli skutečně na veškerých úředních dokumentech (dopisy ministerstev, smlouvy se státními podniky apod.) jsou uvedena data židovského i gregoriánského kalendáře, včetně občanského průkazu - tedy pokud se jedná o Žida. Nevím jestli u muslimů je uvedeno datum narození v jejich lunárním kalendáři. Ale třeba to tu někdo ví.
 

Stejně tomu bylo i v minulosti, v muslimských státech se uváděl na dokumentech užívaných mimo židovskou komunitu rok hidžry a v křesťanských gregoriánský nebo juliánský kalendář.

Užití babylonských názvů mi přijde minimálně zvláštní. Třeba takový Šiva asar be-tammuz.
Tammuz - pravý syn - jeden z hlavních bohů podsvětí, plodnosti a potence, bůh pastevec, milenec a později manžel Ištar. Podle tohoto boha byl měsíc nazván.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Elazar kdy 5. Července 2009, 14:50:04
Bavíme se o všech dobách. Užívaly se snad názvy babylonských měsíců pojmenované podle babylonských bohů pouze v Babylonii, nebo se užívají i v 21 století?
Oni měli v babylónii občanské průkazy? A odděleno náboženské právo od světského a církev od státu? Když už je to tedy jedno...

Lokální kalendáře užívané židy jako "civilní" kalendáře (i když ty mohly být pro jinověrce církvení nebo náboženské). Doporučuji čísto to, na co reagujete! Užívali cizí kalendář stejným způsoben jako je dnes užíván kalendář civilní - přesněji gregoriánský nebo muslimský. Termín civilní jsem užil, abych tento kalendář odlišil od kalendáře židovského.

Možná by stálo za to  zjistit si, co je civilní... Není dobré, pokud někdo používá slovo, kterému nerozumí.
A jak víš, že užívali cizí kalendář, když po jejich "vlastním" kalendáři není ani stopy? Navíc pokud je známo, židé neužívali po své účely jiný kalendář. Užívali svůj. Stejně jako dnes. Pro určení svátků a novoluní se nepoužívají ani křesťanský nebo muslimský letopočet, ani gregoriánský ani muslimský kalendář.

Jediný úkaz, kdy židé užívali ve své komunitě babylónský a egyptský kalendář byl, pravda, ve starověké komunitě v egyptské Elefantině. Vzhledem k tomu, že tam měli i Chrám a krmě B-ha tam uctívali kde co, bych je ale za "ukázkové židy" nepovažoval.


Ruští židé tuším říkají neděli воскресенье. Nevím, do jaké míry s tím mají problém.

To jsem nevěděl že ruští židé říkají prvnímu dni Jom Vaskrysenije!

Ruští židé říkají neděli воскресенье. Nikoli Jom Vaskrysenije. To může napadnout jen tebe.

Ne, to znamená pouze silnější asimilaci, než sis ty představoval. Promiň, ale to, že židé byli pod obrovským vlivem Egypta, Kanánu i Babylóna je obecně známo. A navíc, židé stejně jako akaďané nebo "babylóňané" byli dost dlouho součástí jednoho semitského kulturního okruhu - používali podobnou číselnou soustavu, podobný systém kalendáře...

Člověk, který četl to co jsem napsal, by měl pochopit, že jsem měl na mysli náboženskou asimilaci, ne kulturní asimilaci, přesněji řečeno kulturní podobnost.

Židé byli "nábožensky asimilovaní" i v předbiblických, biblických a pobiblických dobách, když už jsme u toho.


Tak najdi tu ryzí židovskou. Tvé jméno bude vytesáno na čestný piedestal hned vedle Koldweye a Schliemanna. Protože to bude objev tisíciletí.

Stačí když jsem poukázal na prokazatelně pohanský prvek v židovském kalendáři (ke stejnému závěru musel a musí dojít každý kdo si srovná židovský a babylonský kalendář, babylonský panteon, a přečte si základní informace o babylonském náboženství), je mi jasné, že je jednodušší tento pohanský prvek omlouvat, než připustit a případně i odtranit "zrno od plev"  ;D

petahyah, objevuješ ameriku. Na toto poukázalo a je si toho vědomo hodně lidí. Každý, kdo někdy něco o judaismu studoval, ví, že třeba Tammuz je pojemnován podle Dimuze, boha smrti a podsvětí.
Možná bys měl taky začít uvažovat od oddělení zrna od plev v případě B-žích jmen - takový Šadaj, El, El Eljon, to jsou všechno původně ugaritská,  kenáánská a možná i sumerská božstva (tedy zjevně nikoli židovská ), tetragram má podle některých religionistických závěrů (např. B. Hrozný) nesemitský (indoevropský) původ. Na co čekáš?  ;D Když to budeme rozebírat, takových "pohanských" prvků je plná Bible.

A když už jsme u toho, tak by mě zajímalo o co ti jde tentokrát. Odpovědi (mimochodem, některé velmi podnětné) na tvou otázku (jak se dostaly názvy babylónských měsíců do židovského kalendáře) přišly, takže v čem je problém? Že se ti to nelíbí? Že máš zase ten svůj osvícený pocit, že jsi na něco přišel a máš touu sdělit celému světu, že jde po špatné cestě? Jestli znáš způsob jak to napravit, tak do toho, vždyť ti nikdo nebrání. Jsem naopak rád, že jsem se příchodu mesiáše dožil  ;D
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 16:18:38
[size7pt]Oni měli v babylónii občanské průkazy? A odděleno náboženské právo od světského a církev od státu? Když už je to tedy jedno...[/size]

Vy jste ale šprýmař, v Babylonu neexistovala evidence plátců dání a evidence majetku? Nebylo potřeba evidovat plátce daní (včetně židů) a jejich data narození podle babylonského kalendáře?
Neměl snad Babylon (spolu s Mezopotamiíí a Sumerem) kromě náboženského prava i právo nenáboženské (dnes by jsme řekli civilní) - přesněji kodex zvykového práva řešící právní otázky ohledně rodiny, soukromého vlastnictví, majetku , otroků, obchodu, cen, mezd, půjček, násilných zločinů, postavení různých společenských vrstev?

Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 16:49:21


Lokální kalendáře užívané židy jako "civilní" kalendáře (i když ty mohly být pro jinověrce církvení nebo náboženské). Doporučuji čísto to, na co reagujete! Užívali cizí kalendář stejným způsoben jako je dnes užíván kalendář civilní - přesněji gregoriánský nebo muslimský. Termín civilní jsem užil, abych tento kalendář odlišil od kalendáře židovského.

Možná by stálo za to  zjistit si, co je civilní... Není dobré, pokud někdo používá slovo, kterému nerozumí.
A jak víš, že užívali cizí kalendář, když po jejich "vlastním" kalendáři není ani stopy? Navíc pokud je známo, židé neužívali po své účely jiný kalendář. Užívali svůj. Stejně jako dnes. Pro určení svátků a novoluní se nepoužívají ani křesťanský nebo muslimský letopočet, ani gregoriánský ani muslimský kalendář.

Jediný úkaz, kdy židé užívali ve své komunitě babylónský a egyptský kalendář byl, pravda, ve starověké komunitě v egyptské Elefantině. Vzhledem k tomu, že tam měli i Chrám a krmě B-ha tam uctívali kde co, bych je ale za "ukázkové židy" nepovažoval.

Civilita = občanskost

Užití babylonského kalendáře jsem přirovnával k užití dnešního gergoriánského - civilního - občanského kalendáře, jdenalo se o užítí při kontaktech vně židovské komunity.
Nikde jsem nepsal, že se užíval pro určení svátků křesťanský nebo muslimský kalendář, trvdím, že se užíval a užívá pro datování dokumentů určených institucím a osobám vně židovských komunit.

Nevěděl jsem že jste nečetl bibli, nebo že jste jí četl nepozorně. Neobsahuje snad celý Tanach (kromě knihy Ester, která má paralelní (židovské a babylonské) označení čtyřech měsíců) číselné označení měsíců? Pokud se podíváte na nadpis, diskuze je o NÁZVECH MĚSÍCŮ!

Pro "své účely" používají židé mírně modifikovaný babylonský kalendář (názvy podle jmen bohů nebo podle měsíců zasvěcených bybylonským bohům), s (podle Bible) přepočítaným letopočtem. Dokonce byl přejat i Arach Tišritum - Měsíc začátku zasvěcený Slunci, jako začátek roku. 

 
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 16:57:03


Ruští židé tuším říkají neděli воскресенье. Nevím, do jaké míry s tím mají problém. To jsem nevěděl že ruští židé říkají prvnímu dni Jom Vaskrysenije!


Ruští židé říkají neděli воскресенье. Nikoli Jom Vaskrysenije. To může napadnout jen tebe.



A není snad rusky neděle воскресенье? Pokud vím tak ruští židé ještě nepřejmenovali den po Jom Šabat na Jom Vaskresenje, což by byla analogie užívání babylonských názvů, které jsou jmény bohů nebo názvy měsíců zasvěcených bohům. Pro běžný styk používají i civilní - občanský - gregoriánský kalendář, a jím běžně užívané názvy měsíců, respektive pojmenování dnů.
Pokud nevymysleli a neužívají Jom Vaskresenje tak nechápu, proč jste tento nesmysl předložil.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 17:04:45
Židé byli "nábožensky asimilovaní" i v předbiblických, biblických a pobiblických dobách, když už jsme u toho....

No a to je snad špatně ne?
To snad není důvod obhajovat pohanské vlivy.
To je jako udělat z kradení tradici a tím "obhájit" předky, kteří kradli a tvrdit, že židé kradli v předbiblických, biblických i pobiblických dobách, když už jsme o toho.....

Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 17:35:59

petahyah, objevuješ ameriku. Na toto poukázalo a je si toho vědomo hodně lidí. Každý, kdo někdy něco o judaismu studoval, ví, že třeba Tammuz je pojemnován podle Dimuze, boha smrti a podsvětí.
Možná bys měl taky začít uvažovat od oddělení zrna od plev v případě B-žích jmen - takový Šadaj, El, El Eljon, to jsou všechno původně ugaritská,  kenáánská a možná i sumerská božstva (tedy zjevně nikoli židovská ), tetragram má podle některých religionistických závěrů (např. B. Hrozný) nesemitský (indoevropský) původ. Na co čekáš?  ;D Když to budeme rozebírat, takových "pohanských" prvků je plná Bible.

A když už jsme u toho, tak by mě zajímalo o co ti jde tentokrát. Odpovědi (mimochodem, některé velmi podnětné) na tvou otázku (jak se dostaly názvy babylónských měsíců do židovského kalendáře) přišly, takže v čem je problém? Že se ti to nelíbí? Že máš zase ten svůj osvícený pocit, že jsi na něco přišel a máš touu sdělit celému světu, že jde po špatné cestě? Jestli znáš způsob jak to napravit, tak do toho, vždyť ti nikdo nebrání. Jsem naopak rád, že jsem se příchodu mesiáše dožil  ;D


Ameriku jsem neobjevil, spíš mě překvapuje, že to nikomu nevadí. Jak to říkají křesťané o té třísce a trámu v oku? Nebo je to z Talmudu?

Tammuz, Dumuz, Dumuzid, Duzu - jsou pouze různá jména pro jdenoho z bohů -  pravý syn - jeden z hlavních bohů podsvětí, jídla, hojnosti, rostlin, plodnosti a potence, bůh pastevec, milenec a později manžel Ištar. Tammuz není PODLE, Tammus PŘÍMO JE jméno jdenoho z bohů.

Šadaj je titul, epiteton, přívlastek,.. ne jméno, navíc se tak nejmenoval pohanský bůh, ale město, a název města měl opět vyjadřovat vlastnost. 
Stejně tak El/Il/Ilah je slovo označující nejvyššího Boha (i pohanských panteonech) hodnost, výraz pro nejvyššího Boha spíše než jeho jméno. Podobně to udělali Kazaši se jménem svého hlavního města, nevymýšleli jména, prostě město nazvali Asatana - Hlavní město.
Eljon/Ilijon je také titul, epiteton, přívlastek,...ne jméno.

Dobré srovnání je užití pohanských jmen jako je Ester nebo Mordechaj.
 ;D
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Elazar kdy 5. Července 2009, 18:20:43
Ameriku jsem neobjevil, spíš mě překvapuje, že to nikomu nevadí.
To je zajímavé, že sis tohle nepoložil hned na začátku - proč to nikomu nevadí. Proč by taky mělo. Copak dneska někdo vzývá Dimmuziho?
Tvrdil jsi, že to je totéž, jako pojmenovat měsíce Stalin, Marie apod. To je úplně zcestné přirovnání. To byly postavy, které reálně žily - tammuz byl naproti tomu jen božstvem něčeho. A každé malé dítě ví, že tammuz tudíž neexistuje. Takže otázka by měla znít: proč by to někomu (kromě jednoho žlučovitého vědátora) mělo vadit.

A můj návrh, že jestli dokážeš najít nějaký kulturní jev, který bude od svých kořenů až dosud úplně zcela a ryze židovský, tak máš zajištěno místo v dějinách, pořád platí. ;)
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Vader kdy 5. Července 2009, 18:47:43
A není snad rusky neděle воскресенье? Pokud vím tak ruští židé ještě nepřejmenovali den po Jom Šabat na Jom Vaskresenje, což by byla analogie užívání babylonských názvů, které jsou jmény bohů nebo názvy měsíců zasvěcených bohům. Pro běžný styk používají i civilní - občanský - gregoriánský kalendář, a jím běžně užívané názvy měsíců, respektive pojmenování dnů.
Pokud nevymysleli a neužívají Jom Vaskresenje tak nechápu, proč jste tento nesmysl předložil.

Drobne se vlozim a zase zmizim. Ten nesmysl jste predlozil VY.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Vader kdy 5. Července 2009, 18:54:15
... nevymýšleli jména, prostě město nazvali Asatana...

Pravdepodobne mate na mysli Astanu, nikoliv Asatanu. A to vcetne vsech predchozich jmen, neni-liz pravda ?
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 19:45:18
Ameriku jsem neobjevil, spíš mě překvapuje, že to nikomu nevadí.
To je zajímavé, že sis tohle nepoložil hned na začátku - proč to nikomu nevadí. Proč by taky mělo. Copak dneska někdo vzývá Dimmuziho?
Tvrdil jsi, že to je totéž, jako pojmenovat měsíce Stalin, Marie apod. To je úplně zcestné přirovnání. To byly postavy, které reálně žily - tammuz byl naproti tomu jen božstvem něčeho. A každé malé dítě ví, že tammuz tudíž neexistuje. Takže otázka by měla znít: proč by to někomu (kromě jednoho žlučovitého vědátora) mělo vadit.

A můj návrh, že jestli dokážeš najít nějaký kulturní jev, který bude od svých kořenů až dosud úplně zcela a ryze židovský, tak máš zajištěno místo v dějinách, pořád platí. ;)

Otázka měla být proč to nikomu po staletí (do příchodu islámu, který tyto kulty fungující vedle Zoroastrismu a křesťanství zničil) fungování babylonských pohanských kultů nevadilo.
To, že dnes již nikdo modlu Tammuze nevzývá, přece nelegalizuje užívání a připomínání jeho jména.
Nebo je normální užívat jména měsíců podle pohanských bohů v náboženství, které se definuje jako monoteistické?
Není to přímém rozporu s judaismem?
Je mi jasné, že je jednodušší vymýšlet miliony důvodů proč není adopce pohanských model problém, než připustit, že to byla a je chyba.

Kromě Stalina (modly bolševiků), Marie, jsem jmenoval i Thora a Kršnu. Někteří pohanští bohové byli i reální lidé, stejně jako Stalin.
Pokud se nemýlím tak pohanství bylo protikladem a "nepřítelem" židovského monoteismu (nebo se v Tanachu dočteme o toleranci k pohanským kultům a modlám?!), stejně tak byl nepřítelem Stalin, nebo Hitler. Užívat jména bohů kultu k judaismu a židům "nepřátelského" mi přijde minimálně zvláštní. Přijetí jmen měsíců podle jmen pohanských bohů je srovnatelné s dnešním hypotetickým pojmenováním měsíců podle Hitlera, Stalina, ...

Křesťanské výrazy jsem k přirovnání použil, pouze proto, že jsou většině lidí na fóru nejsrozumitelnější.

Užívání měsíců pojmenovaných podle pohanských bohů, není kulturní jev. Nepíši o kultuře, ale o náboženství.
Kulturní vliv je když orientální židé nosí turbany a fezy, chasidi chazarské štrajmly a černé obleky podle polské šlechty 17 a 18 století, když se evropská židovská hudba podobá té východoevropské a balkánské, severoafrická a blízkovýchodní  arabské a bucharská zase iránské. Kulturní vliv je jidiš, ladino a farsí, ne názvy měsíců, podle model.  ;D
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Elazar kdy 5. Července 2009, 19:50:27
Je mi jasné, že je jednodušší vymýšlet miliony důvodů proč není adopce pohanských model problém, než připustit, že to byla a je chyba.

 ;D
A jaké je řešení (náprava) této chyby?
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 19:52:36
A není snad rusky neděle воскресенье? Pokud vím tak ruští židé ještě nepřejmenovali den po Jom Šabat na Jom Vaskresenje, což by byla analogie užívání babylonských názvů, které jsou jmény bohů nebo názvy měsíců zasvěcených bohům. Pro běžný styk používají i civilní - občanský - gregoriánský kalendář, a jím běžně užívané názvy měsíců, respektive pojmenování dnů.
Pokud nevymysleli a neužívají Jom Vaskresenje tak nechápu, proč jste tento nesmysl předložil.

Drobne se vlozim a zase zmizim. Ten nesmysl jste predlozil VY.

Nesmysl je srovnávat ruský název pro neděli воскресенье, nebyl judaismem adoptován jako (Jom) Vaskresenje s měsícem Tammuz, který je pojmenován podle boha Tammuze a byl měsícem babylonského pohanského kalendáře.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 19:57:33
... nevymýšleli jména, prostě město nazvali Asatana...

Pravdepodobne mate na mysli Astanu, nikoliv Asatanu. A to vcetne vsech predchozich jmen, neni-liz pravda ?
Jo měl jsem na mysli Astanu.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 20:02:27
Je mi jasné, že je jednodušší vymýšlet miliony důvodů proč není adopce pohanských model problém, než připustit, že to byla a je chyba.

 ;D
A jaké je řešení (náprava) této chyby?

Já tu nejsem od toho abych chyby podobného typu řešil nebo napravoval!
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Elazar kdy 5. Července 2009, 20:04:32
 ;D  ;D
Ty o nich jenom plkáš, viď?

Pokud o něčem jsem přesvědčen, že je to chyba, pak to znamená, že jsem si vědom toho, že optimální stav by měl být jiný - a pokud poukazuji na chybovost něčeho, tak bych měl nastínit onu optimalitu - ale to je na tebe moc  :D
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 5. Července 2009, 20:13:09
;D  ;D
Ty o nich jenom plkáš, viď?

Pokud o něčem jsem přesvědčen, že je to chyba, pak to znamená, že jsem si vědom toho, že optimální stav by měl být jiný - a pokud poukazuji na chybovost něčeho, tak bych měl nastínit onu optimalitu - ale to je na tebe moc  :D

Chyba je více než zřejmá, ale proč bych měl nastínit optimalitu, když vím, že se nic nezmění.
Jo není všechno zlato, co se třpití, nebo jak se to říká  ;D
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 6. Července 2009, 12:36:54
Na zaver debaty o pouzivani mien cudzich,,bozstiev"v kalendari a pipadnom probleme s nimisi dovolim poukazat na jednu vec(zidovski spolubesednici samozrejme nemusia suhlasit).A to 2 prikazanie,,nebudes klast inych bohov predo mna...."Za povsimnutie stoji,ze sa nehovori,neprikazuje,,verit v jedneho Boha".Hospodin zakazuje vsetkych bozikov(v ktorych tu a tam sme ochotny,sem tam aj priverit :)),KLAST(pokladat) pred Vecneho a ci jeho tvar.Zakazuje podliehat klamom a  roznym castiam,ktore si dokazeme vyselektovat z Jedineho.Takze v tomto svetle mesiac Tammuz a bozik Tammuz je irelevantny. :).S pozdravom.
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 7. Srpna 2009, 00:23:59
Na všechno, co jsem vám řekl, budete bedlivě dbát. Jméno jiného boha nebudete připomínat; ať je není slyšet z tvých úst. (Šemot/Exodus 23:13)

Není užívání jmen pohanských bohů (a jmen pohanských měsíců zasvěcených modlám) jako názvů měsíců porušením tohoto přikázání?
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: Vader kdy 7. Srpna 2009, 03:21:02
U Odina, zas nas dostal  ;D
Název: Re: Jmena mesicu v hebrejskem kalendari
Přispěvatel: petahyah kdy 12. Října 2009, 12:29:16
Jejich oltáře zboříte, jejich posvátné sloupy roztříštíte, jejich posvátné kůly spálíte, tesané sochy jejich bohů pokácíte a jejich jméno z toho místa vyhladíte. (Devarim/Dt 12:3)

Na všechno, co jsem vám řekl, budete bedlivě dbát. Jméno jiného boha nebudete připomínat; ať je není slyšet z tvých úst. (Šemot/Exodus 23:13)

Platí to jen pro kanaánské modly, nebo i pro jiné modly, třeba pro babylonského Tammuze (syna života)?
Je hříchem užívat jméno pohanské modly Tammuze, nebo má dělat věřící žid, že neví, že se jedná o pohanskou modlu?