fórum komunity Eretz

Judaismus => Obecná náboženská debata => Téma založeno: Jicchak kdy 5. Dubna 2007, 17:13:41

Název: Bodlina s mlékem
Přispěvatel: Jicchak kdy 5. Dubna 2007, 17:13:41
Je povoleno jíst bodlinu z ježka uvařenou v mléce?
Název: Re: Bodlina s mlékem
Přispěvatel: Samuel kdy 5. Dubna 2007, 20:28:50
Nejsem rozhodně odborník v těchto detailech. Autor tématu jistě ví více  :), ale vezmu li otázku jako test, pak bych se klonil k odpovědi NE. Bodlina z ježka je hmota živočišného organického původu, podobně jako maso. Ostatně, kdo by chtěl takovou "pochoutku" vůbec jíst.
Název: Re: Bodlina s mlékem
Přispěvatel: Scooolie kdy 5. Dubna 2007, 20:47:17
Je povoleno jíst bodlinu z ježka uvařenou v mléce?

1) Musíme se zabývat duševní způsobilostí někoho, kdo by chtěl jíst ježčí bodlinu, byť povařenou v mléce. Takový člověk zcela jistě není duševně zdráv, neb něco tak nepoživatelného a nevýživného může jíst jen blázen - a pokud ještě onu bodlinu vaří v mléce je jasné, že je totální mešuge.

Otázka tedy zní: "Je někdo, kdo je naprostý blázen, odpovědný za to, že eventuálně poruší pravidla kašrutu?" - tedy jinak řečeno "Pokud by snad ježčí bodlina povařená v mléce nebyla košer, může být ten, kdo ji sní považován za někoho, koho lze činit zodpovědným za jedení nikoliv košer jídla?"


2) Pokud by snad z nějakého důvodu chtěl bodlinu jíst někdo, kdo je duševně zdráv (a nechám stranou, že si nedokážu představit, o koho by se mělo jednat), pak je otázka, zda bodlina se vejde do definice "mláděte vařeného v mléce matky" - ať je jich definice jakkoliv široce vykládána...

Mám za to - ale je to otázka pocitová, nepodložená žádným názorem významné osobnosti - že bodlina je takové povahy, že ji nelze označit ani za košer ani nekošer, bez ohledu na to, zda ježčí maso je košer či ne.

Odpověď je stejná, jako na otázku: "Je dovoleno jíst chlup z libovolného zvířete uvařený v mléce?"
Název: Re: Bodlina s mlékem
Přispěvatel: Jicchak kdy 6. Dubna 2007, 14:13:39
Nejde o test pouze jsem chtěl trochu oživit forum, což lze udělat pouze spoustou témat. Nicméně dlužím odpověď  autoři dalších příspěvků nebyli daleko. Jezení masa s mlékem se vztahuje pouze na mléko z čistého zvířete spolu  smasem z čistého zvířete, u bodliny není ani rabínský zákaz že by vypadal jako by vyřil maso s mlékem, nicméně je zde zákaz jezení ježka a za jezení ježka velikosti kusu olivy je udělení ran, nicméně v tomto případě by byl osvobozen neboť nejde o jezení ježka, neboť každého napadne že bodlina není jídlo  a tudíž je osvobozen (od ran) ale je to zakázáno, otázkou je jestli je zakázáno i ono mléko, pakliže bylo šedesát zajisté není, pakliže je bodlina ježka celá tvrdá a tudíž nemá žádnou chuť pouze se vyloví  amléko je povoleno a není potřeba šedesát, ale pakliže je její dolní část trochu živá, pravděpodobně ano tak je potřeba šedesát oproti oné dolní části. Více se lze dočíst na mých stránkách v oddílu halacha- šulchon oruch- joure deo- zákony masa s mékem (bosor becholov).
Název: Re: Bodlina s mlékem
Přispěvatel: Yan kdy 6. Dubna 2007, 18:50:25
A myslíte to vážně, nebo si z nás děláte srandu?
Název: Re: Bodlina s mlékem
Přispěvatel: Vader kdy 7. Dubna 2007, 19:01:58
Yane, judaismus je hodne slozita zalezitost, a dohnano do takovychhle detailu muze byt reseni opravdu zabavna prace. Myslim, ze na to prave chtel r. Jicchak poukazat. Ale odpoved na tvoji otazku je: je to mysleno vazne, no jokes  ;)
Název: Re: Bodlina s mlékem
Přispěvatel: Scooolie kdy 7. Dubna 2007, 23:20:29
Já děkuji za otázku i za odpověď. Nutí to k zamyšlení a člověk se poučí.
Název: Re: Bodlina s mlékem
Přispěvatel: geršom kdy 10. Dubna 2007, 21:22:30
Je povoleno jíst bodlinu z ježka uvařenou v mléce?
Měl bych jeden také jeden dotaz týkající se masa a mléka. Proč není možné jíst maso drůbeže vařené v mléce když se nejedná o savce? V Tanachu je psáno "v mléce matky".

Ryby v mléce se například jíst s mlékem smějí.

Děkuji za odpověď
Název: Re: Bodlina s mlékem
Přispěvatel: Jicchak kdy 10. Dubna 2007, 22:57:28
POdle většiny komentátorů maso v mléce to vyvádí ptáky, kteří nemají mléko a v místě rabi Jouseho hagalilí jedli ptzálky s mlékem. Jedná se o rabínský zákaz, jeho cílem je propojit všechny kabalistické ploty kterré Tóru k tomuto zákazu vedli, bylo tedy zakázáno kuře jež je povoleno jíst a jak uvádí komentátoři, nikoliv nečistá zvířata, které naši moudří nezakázali, jelikož již je jejich požívání zakázáno Tórou jako jich samotných ikdyž podle Tůru lze vidět že možná se nyní jedná o dva zákazy, co s etýče ryb nejsou z tohoto hlediska považovány za maso jak je uvedeno na několik amístech například v traktátu Chulin kapitola Kol habosor. Je to celkem rozsáhlá otázka a případně ráýd upřesním.