fórum komunity Eretz

Judaismus => Obecná náboženská debata => Téma založeno: kjan kdy 14. Června 2009, 19:42:34

Název: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: kjan kdy 14. Června 2009, 19:42:34
Navštívil jsem židovský hřbitov v Holešově, jen tak, bez průvodce.  Je tam i hrob židovského myslitele Sabatai ben Meir HaCohena. Na jeho náhrobku jsou otištěny ruce k modlitbě.  Přiložíte-li na ně svoje ruce a soustředíte se, dočkáte se uzdravovacího účinku a vaše neduhy zmizí.  Ověřil jsem na sobě, moje docela vážné problémy s kolenem zmizely do druhého dne.  Ale více k věci, kde se dá najít více informací o životě a díle tohoto myslitele ?
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Vader kdy 14. Června 2009, 21:11:26
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Tamar kdy 14. Června 2009, 23:32:47
Navštívil jsem židovský hřbitov v Holešově, jen tak, bez průvodce.  Je tam i hrob židovského myslitele Sabatai ben Meir HaCohena. Na jeho náhrobku jsou otištěny ruce k modlitbě.  Přiložíte-li na ně svoje ruce a soustředíte se, dočkáte se uzdravovacího účinku a vaše neduhy zmizí.  Ověřil jsem na sobě, moje docela vážné problémy s kolenem zmizely do druhého dne.  Ale více k věci, kde se dá najít více informací o životě a díle tohoto myslitele ?
Obraťte se na Jiřího Richtera olam@olam.cz, dostane se vám vyčerpávajících informací..
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: menagen kdy 15. Června 2009, 08:03:55
Navštívil jsem židovský hřbitov v Holešově, jen tak, bez průvodce.  Je tam i hrob židovského myslitele Sabatai ben Meir HaCohena. Na jeho náhrobku jsou otištěny ruce k modlitbě.  Přiložíte-li na ně svoje ruce a soustředíte se, dočkáte se uzdravovacího účinku a vaše neduhy zmizí.  Ověřil jsem na sobě, moje docela vážné problémy s kolenem zmizely do druhého dne.  Ale více k věci, kde se dá najít více informací o životě a díle tohoto myslitele ?

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0abtaj_ha-Kohen
https://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?artid=525&letter=S
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Elazar kdy 15. Června 2009, 08:45:29
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(

Já bych to nazval jinak...  :)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Vader kdy 15. Června 2009, 08:52:05
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(

Já bych to nazval jinak...  :)

Jakpak ?  :o
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 15. Června 2009, 09:56:13
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(
Proč?  Za živa byl rabbi  tím, kdo svou moudrostí spojoval lidi se Stvořitelem. Vidíte nějaký důvod, proč by to nemohl dělat i po smrti? Máte plno poutních míst kde skutečně k uzdravení došlo. Kdo z nás může vědět, co a jak se odehrává mezi nebem a zemí. I kdyby jediné uzdravení na rabbiho hrobě přivedlo člověka k obrácení k Nejvyššímu, má to svůj  obrovský význam.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: menagen kdy 15. Června 2009, 10:29:19
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(
Proč?  Za živa byl rabbi  tím, kdo svou moudrostí spojoval lidi se Stvořitelem. Vidíte nějaký důvod, proč by to nemohl dělat i po smrti? Máte plno poutních míst kde skutečně k uzdravení došlo. Kdo z nás může vědět, co a jak se odehrává mezi nebem a zemí. I kdyby jediné uzdravení na rabbiho hrobě přivedlo člověka k obrácení k Nejvyššímu, má to svůj  obrovský význam.

Jen je škoda, že o těch uzdravovacích schopnostech nevěděl Šabtaj ben Meir ha-Kohen osobně; mohl přiložit vlastní ruce, uzdravit se a nemusel umřít tak mladý. Myslím, že knihy, které by napsal, by pomohli lidem mnohem víc než několik zázračných uzdravení...
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: kjan kdy 15. Června 2009, 12:10:50
Já jsem jenom napsal, co se stalo. Nemusí se to stát každému a vždy, může to být náhoda, nebo příčina někde jinde, ale když se to už tak stane, nenechá vás to bez zamyšlení. Fakt je, že budu-li v Holešově, nebo poblíž, určitě tam zajdu. A popovídáme si.
Šalom
Kjan
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 15. Června 2009, 12:54:46
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(
Proč?  Za živa byl rabbi  tím, kdo svou moudrostí spojoval lidi se Stvořitelem. Vidíte nějaký důvod, proč by to nemohl dělat i po smrti? Máte plno poutních míst kde skutečně k uzdravení došlo. Kdo z nás může vědět, co a jak se odehrává mezi nebem a zemí. I kdyby jediné uzdravení na rabbiho hrobě přivedlo člověka k obrácení k Nejvyššímu, má to svůj  obrovský význam.

Jen je škoda, že o těch uzdravovacích schopnostech nevěděl Šabtaj ben Meir ha-Kohen osobně; mohl přiložit vlastní ruce, uzdravit se a nemusel umřít tak mladý. Myslím, že knihy, které by napsal, by pomohli lidem mnohem víc než několik zázračných uzdravení...
Souhlasím. Ovšem kdo z nás vidí do plánů Nejvyššího?  Dosáhne-li duše stavu, kdy se k Němu může odebrat, nezáleží, kdo v jakém věku umře. A nám tady zbude jen lítost při pomyšlení na velké dílo, které mohlo být.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: achab kdy 15. Června 2009, 13:45:22
Obraťte se na Jiřího Richtera olam@olam.cz, dostane se vám vyčerpávajících informací..

Vyčerpávajících rozhodně, otázkou maličko zůstává, zda budou relevantní. Jste ale svobodná bytost a každé lidské bytosti  je nejen povoleno, ale dokonce uloženo (krom šabatu) třídit....
Tak radost z poznávání  :o))
-acb-
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Vader kdy 15. Června 2009, 15:46:02
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(
Proč?  Za živa byl rabbi  tím, kdo svou moudrostí spojoval lidi se Stvořitelem. Vidíte nějaký důvod, proč by to nemohl dělat i po smrti?

IMHO je ve stavu, o kterem (v parafrazi ovsem) Kohelet rika mrtvy prd vi. A V Zalmech mame plno mist, kde se rika, ze kdyz je nekdo fakt mrtvy, tak nezmuze nic. Ani volat k Sefovi. Proste NIC.
Nebo se zacnem klanet socham a obrazum ?
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 15. Června 2009, 16:41:20
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(
Proč?  Za živa byl rabbi  tím, kdo svou moudrostí spojoval lidi se Stvořitelem. Vidíte nějaký důvod, proč by to nemohl dělat i po smrti?

IMHO je ve stavu, o kterem (v parafrazi ovsem) Kohelet rika mrtvy prd vi. A V Zalmech mame plno mist, kde se rika, ze kdyz je nekdo fakt mrtvy, tak nezmuze nic. Ani volat k Sefovi. Proste NIC.
Nebo se zacnem klanet socham a obrazum ?
Duše je věčná.  A o jaké smrti to píší žalmy? Jedná se o smrt fyzickou, nebo smrt duchovní ve smyslu věčného zavržení? V tomto stavu se fakt nedá už nic. A docela by mě zajímal výklad na toto téma. Co se soch a obrazů týče, má to svoji logiku se jim neklanět. A současně má i svoji logiku se jim klanět. Osobně jsem přesvědčen, že když vidím, jak lidi někde v kostele klečí před nějakou sochou svatého, kdyby ta socha mohla mluvit, tak by jim možná pověděla něco ve smyslu: "Co to tu melete, co tady klečíte, támhle je oltář a tam si povídejte  s Hospodinem, toho máte uctívat, já jsem jen člověk." Leč je to otázka typu spirituality  nekdo to prostě v určité fázi potřebuje.  Prostě se snaží jak umí nebo jak ho to někdo naučil. Kojenci taky nikdo nedá  ogrilovaný steak  a pivo. Všechno chce svůj čas. A ani není tak důležité kde se modlím, ale jak se modlím. Jestli do toho dám všechno, co jsem schopný dát.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Elazar kdy 15. Června 2009, 16:55:18
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(

Já bych to nazval jinak...  :)

Jakpak ?  :o

Chtěj mi snad dát ban za vnesení trejfe hovězího do diskuze, Vader?  ;)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Elazar kdy 15. Června 2009, 17:06:24
To mi, pri vsi ucte, zavani tak trochu modlarinou  :(
Proč?  Za živa byl rabbi  tím, kdo svou moudrostí spojoval lidi se Stvořitelem. Vidíte nějaký důvod, proč by to nemohl dělat i po smrti? Máte plno poutních míst kde skutečně k uzdravení došlo. Kdo z nás může vědět, co a jak se odehrává mezi nebem a zemí. I kdyby jediné uzdravení na rabbiho hrobě přivedlo člověka k obrácení k Nejvyššímu, má to svůj  obrovský význam.

Obávám se, že tu jde o něco jiného. Ty ruce jsou na Šachově náhrobku proto, že byl kohen. Pokud někdo věří, že když na ně položí ruce, uzdraví se, je to stejná pověra, jako když někdo věří, že se uzdraví políbením ostatku svatého.

Obraťte se na Jiřího Richtera olam@olam.cz, dostane se vám vyčerpávajících informací..
Vyčerpávajících rozhodně, otázkou maličko zůstává, zda budou relevantní.

Co máte na mysli konkrétně, milý achabe?  :)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 15. Června 2009, 17:17:53
Elazar: přesto takové případy jsou. Viz Lurdy, Medugorje...  A tam jsou i lékařsky zdokumentované a dokumenty veřejnosti přístupné. Znovu opakuji, nevidíme do mnoha věcí, které se odehrávají nad námi. Už třeba jen to, co spouštíme pouhou modlitbou, si můžeme všelijak vysvětlovat, dohadovat se co se děje, ale nikdo do toho pořádně nevidí. Těžko něco posuzovat nebo odsuzovat, když vidíme jen promile toho, co doopravdy je.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Elazar kdy 15. Června 2009, 17:26:38
Elazar: přesto takové případy jsou. Viz Lurdy, Medugorje...  A tam jsou i lékařsky zdokumentované a dokumenty veřejnosti přístupné. Znovu opakuji, nevidíme do mnoha věcí, které se odehrávají nad námi. Už třeba jen to, co spouštíme pouhou modlitbou, si můžeme všelijak vysvětlovat, dohadovat se co se děje, ale nikdo do toho pořádně nevidí. Těžko něco posuzovat nebo odsuzovat, když vidíme jen promile toho, co doopravdy je.

To, co spouštíme modlitbou (dobrý výraz) do toho nido nevidí, souhlasím. Modlitbou, ne nějakou pověrou. A k modlitbě za uzdravení nepotřebuji ani Lurdy, ani Šachův z"l náhrobek. Jsem já to ale skeptik. Ale co byste chtěl od někoho jako já... ;)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 15. Června 2009, 17:42:37
Elazar: přesto takové případy jsou. Viz Lurdy, Medugorje...  A tam jsou i lékařsky zdokumentované a dokumenty veřejnosti přístupné. Znovu opakuji, nevidíme do mnoha věcí, které se odehrávají nad námi. Už třeba jen to, co spouštíme pouhou modlitbou, si můžeme všelijak vysvětlovat, dohadovat se co se děje, ale nikdo do toho pořádně nevidí. Těžko něco posuzovat nebo odsuzovat, když vidíme jen promile toho, co doopravdy je.

To, co spouštíme modlitbou (dobrý výraz) do toho nido nevidí, souhlasím. Modlitbou, ne nějakou pověrou. A k modlitbě za uzdravení nepotřebuji ani Lurdy, ani Šachův z"l náhrobek. Jsem já to ale skeptik. Ale co byste chtěl od někoho jako já... ;)
Já zase souhlasím s vámi, že k modlitbě za uzdravení  a  ani dokonce k uzdravení samotnému ty Lurdy nejsou zas tak nutné. Ale zase jsou lidi, kteří to potřebují a funguje jim to tak, jak uvěřili.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Elazar kdy 15. Června 2009, 17:44:14
Svět chce být klamán  ;)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: menagen kdy 15. Června 2009, 18:52:49
... Co se soch a obrazů týče, má to svoji logiku se jim neklanět. A současně má i svoji logiku se jim klanět...

... a proto máme halachu a svatá písma, která svorně a jednomyslně říkají "NEKLANĚT". Logika je dobrý sluha, ale zlý pán.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: achab kdy 15. Června 2009, 19:18:16

... a proto máme halachu a svatá písma, která svorně a jednomyslně říkají "NEKLANĚT". Logika je dobrý sluha, ale zlý pán.

a proto máme halachu a svatá písma, abychom se naučili, co to vlastně znamená klanět se obrazům a sochám...
a kdo chce pochopit, co to znamená "navštěvovat hroby cadiků" a ke komu se tam vlastně modlíme, ať si, prosím pěkně, přečte například Maane lašon
(kousek je i tady https://www.chewra.com/texty/modlitby_maanelason.asp?navid=3, ale seženete snadno v každé poctivé obci židovské a taky snad na webu) :
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 15. Června 2009, 21:58:58
to kjan)koleno je ,,znakom"pokory,cize navstevou XY,sa clovek v,,duchu"vyrovnal zo svojou(over mind)nepokorou a prestal mat problem s kolenom. ;)Napriklad.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: kjan kdy 15. Června 2009, 23:14:25
Ano, zvláště mládí mívá málo pokory a život nás někdy sráží do kolen. Promińte prosím, že trochu odbočím. Karel Čapek (skutečně se moc omlouvám, že jsem teď trochu jinde) ve svém cestopise o Itálii píše v tom smyslu, že víra je věc privátní a intimní. Odsuzuje v podstatě ohromující a davy obdivované katedrály, a milejší jsou mu obyčejné a skromné venkovské "kapličky".  Musel jsem s tím souhlasit, prosím subjektivně, nechci nikoho urazit. Myslím rovněž, že nejsou k modlitbě všechna místa stejně vhodná. Málokdo bude asi meditovat ve Vítkovických železárnách za plného provozu. Na druhé straně straně je asi jen málo míst k modlitbě vhodnějších, než je židovský hřbitov protože zde existuje, aspoň doufám, propojení napříč tisíciletími až k Mojžíšovi a Abrahámovi, ke kterým B.h hovořil.  A v tom je velká síla, ačkoliv nepocházím z toho pokolení (alespoň Hitler na to nepřišel). A nejedná se o modloslužbu, není to v tom kameni ani v těch rukou v něm. Děkuji všem, budu číst dál, co čas dovolí
Šalom
Kjan
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 16. Června 2009, 00:20:09
... Co se soch a obrazů týče, má to svoji logiku se jim neklanět. A současně má i svoji logiku se jim klanět...

... a proto máme halachu a svatá písma, která svorně a jednomyslně říkají "NEKLANĚT". Logika je dobrý sluha, ale zlý pán.
O.K. Trochu rozeberu logiku toho  klanění a neklanění, snad na mne nepřilétne moc šutrů.  Každý člověk má nad svou hlavou jakýsi středový kanál. To je cesta, kudy vysíláme své modlitby vzhůru a přijímáme informace shůry.  Je-li člověk obrazem svého Stvořitele, může svou modlitbou tímto dosáhnout skutečně až k Němu, takřka mít příme spojení viz třeba Henoch, o kterém je psáno, že chodil s Hospodinem. Takový člověk opravdu sochy, obrazy nepotřebuje. Leč máme plno lidí, kteří prostě tak vysoko nejsou schopni dosáhnout. Ale  ví, že  někteří před ním, kteří měli podobnou spiritualitu možná k Nejvyššímu dosáhli. Ale jsou třeba schopni ve své modlitbě dosáhnout třeba na úroveň těchto lidí. A tak se modlí k nim, aby alespoň se dostali trochu výš. A ty sochy, obrazy jim slouží de facto jako prostředník v napojení v prostoru na tuto úroveň duchovní vyspělosti, svatosti, nazvěme to jak je libo, aby se mohli pak zase posunout výš, odkud už snad ten přímý spoj v Nejvyšším navážou. Halacha a svatá písma jsou v tomto ""tvrdé""  ( dvojité uvozovky jsou zcela úmyslně). De facto nám říkají. Žádní prostředníci nebudou, koukej se naučit si  sahat  tam, kam opravdu máš, navázat spojení skutečně s Nejvyšším, pracuj na tom, aby jsi skutečně byl Jeho obrazem. Což je cesta podstatně náročnější ale mám za to, že  výsledky jsou mnohem trvalejší. Židovský národ je toho živoucím důkazem. Jinak moc díky za odkaz.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Scooolie kdy 16. Června 2009, 01:00:17
Martine, nevím, čím je mixnutá Vaše víra, ale cítím tam nějaký budhismus či cosi podobného. Mohu to komentovat jen z křesťanského protestantského pohledu, ale nějaké sebezdokonalování, aby nás Pán "lépe slyšel" pro mě zní komicky. On je Absolutní. Slyší každé šustnutí trávy, zná každou naši myšlenku, i tu která nám proběhla hlavou na vteřinku a kterou si už po minutě ani my sami nevybavíme. Pokud On chce, tak slyší naprosto vše. "Sebezdokonalování" (promiňte, jestli ten váš koncept nějak zjednodušuji, ale na mě to tak působilo) je pojetí lidské, které staví do středu člověka, ne Boha. Říká, že my, vlastní silou se můžeme nějakou prací, cvičením Bohu přiblížit. Jaksi si "vysloužit" blízkost. Pošetilé. Proč to dělat, když stačí jen požádat?

Modlit se k lidem je krajně pochybné. Já naprosto chápu židovské výhrady vůči křesťanství s ohledem na Ježíše. A pokud bych někdy došel k závěru, že Ježíš byl pouhý člověk, pak bych okamžitě svoji víru musel odhodit jako cestu vedoucí zcela špatným směrem.

Víte, nástroji Toho-zlého nejsou jen okázalé kulty, odmítající pravou cestu. Nástroji jsou i zdánlivě drobná odchýlení od víry, která však svádějí mimo cestu. Pokud má auto dojet z Prahy do Brna, je jedno jestli jeden na Frankfurt nebo na Ostravu. A stejně to cítím s modlitbou a uctíváním - pokud nesměřují k Bohu, pak je jedno, zda směřují k nějaké zcela exemplární modle nebo k nějakému židovskému cadikovi či křesťanskému světci...
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: achab kdy 16. Června 2009, 01:18:59


Víte, nástroji Toho-zlého nejsou jen okázalé kulty....,

Sranda je, že v tomto gramatickém tvaru není dost dobře poznat, jedná-li se o "TO" zlé  (v tom případě naprostý souhlas) anebo "TEN" zlý, který ovšem vůbec neexistuje (pokud se jím tu a tam nestane každý z nás)   :O))
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Scooolie kdy 16. Června 2009, 01:44:34
Myslím Achabe, že to je jedno. Debata, kdo či co je tím Zlým, je akademicky zábavná (vždy jsem fascinovaně sledoval, jak propracovaná je angelologie a démonologie), ale v zásadě je to úplně jedno. Já osobně věřím, že Ten-zlý existuje. Ale nepředstavuji si ho jako nějakou navenek ohavnou obludu. Je to prostě Svůdce, který svádí z cesty k B*hu kamkoliv jinam. Jakou na sebe bere podobu, resp. koho přitom využívá, není až tak podstatné. Pokud tedy bereme, že to může být podoba jakákoliv.

(slovy jedné básně/písně Karla Kryla: "Ten Satan měl půvabnou postavu panny a nečpěla síra, však voněly květy...")
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: achab kdy 16. Června 2009, 01:53:02
Víš dobře, Scoolie, že jsem rád, že jsi. To, co si věříš osobně, nemám nejmenší právo komentovat. (Dokud nedostaneš potřebu mne přesvědčovat, že bych tomu snad - nedej příroda - měl za povinnost věřit také.)
Což určitě neděláš a neuděláš. A to je, řekl bych, hodno obdivu.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 16. Června 2009, 08:20:33
scoolie: trochu jste to pojal jinak, než jsem psal. Nepsal jsem o sebezdokonalování v tom smyslu, že my sami nějakým svým cvičením jsme schopni dosáhnout k Nejvyššímu. To  můžu spíš sám sebe vytáhnout za vlasy ke stropu. Vždy na každé duchovní cestě je nutná pomoc shůry, nazvěte to milostí nebo jak chcete. Každou modlitbou, každým duchovním rituálem si saháte v prostoru na nějakou adresu a spouštíte nějaký děj. I ti svatí spouštěli nějaký děj, navíc většinou rychle viditelný a zřejmý, díky tomu, že měli k Nejvyššímu blízko, a lidé to nazvali zázrakem.  A lidé se pak  napojují na jejich adresy v prostoru v naději, že modlitbou k nim zase spustí nějaký děj, který už ten dotyčný světec kdysi dávno spustil. Logické. Ovšem jen proto, že tito lidé dosud nedosáhli přímého spojení. Lidé, kteří příme spojení až nahoru mají, opravdu nepotřebují klečet před sochou nějakého svatého. Moc hezky jste napsal, že Nejvyšší zná každou naši myšlenku. Máte pravdu. Teď jde ještě o to, abychom my byli schopni zachytit  Jeho každou myšlenku, kterou nám sesílá, a byli schopni ji i naplnit. Z druhého pohledu lze i modlitbu pojmout jako snahu naladit svůj  systém bytí na určitou frekvenci, která patří v prostoru určité adrese a zesílit příjem energie a informací z této adresy popřípadě se snažit dosáhnout co nejdokonalejšího spojení s touto adresou. A Stvořitel je v prostoru ta nejlepší adresa, jakou je možno si představit. :)
P.S. budhista opravdu nejsem ;)
P.P.S. Co se týká toho odchýlení od víry. Křesťané jsou z pohledu židovského taky "odchýlením od víry".  ;)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Vader kdy 16. Června 2009, 11:13:56
O.K. Trochu rozeberu logiku toho  klanění a neklanění, snad na mne nepřilétne moc šutrů.

S vasi uvahou souhlasim. Priletne-li sutr, stoupnu si pred vas.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Vader kdy 16. Června 2009, 11:18:20
Já osobně věřím, že Ten-zlý existuje.

Vzdyt je to jen prokurator, statni zastupce. Tak proc zly ?
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: gvodrazka kdy 16. Června 2009, 12:02:19
 ;D

... protože je to Satan - udavač a žalobník... ;D
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Scooolie kdy 16. Června 2009, 12:28:14
Já osobně věřím, že Ten-zlý existuje.
Vzdyt je to jen prokurator, statni zastupce. Tak proc zly ?

;D
... protože je to Satan - udavač a žalobník... ;D

Protože je to svůdce. Je velký rozdíl mezi tím, kdo páchání zla sleduje a pak žaluje, a mezi tím, kdo k němu nabádá, svádí, provokuje. Mezi policistou a policejním agentem provokatérem je rozdíl.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Scooolie kdy 16. Června 2009, 12:34:25
Víš dobře, Scoolie, že jsem rád, že jsi. To, co si věříš osobně, nemám nejmenší právo komentovat. (Dokud nedostaneš potřebu mne přesvědčovat, že bych tomu snad - nedej příroda - měl za povinnost věřit také.)
Což určitě neděláš a neuděláš. A to je, řekl bych, hodno obdivu.
Achabe, mě zase vždy potěší, jak laskavě umíš podat, že se mnou ale vůbec nesouhlasíš  ;)


scoolie: trochu jste to pojal jinak, než jsem psal. Nepsal jsem o sebezdokonalování v tom smyslu, že my sami nějakým svým cvičením jsme schopni dosáhnout k Nejvyššímu. To  můžu spíš sám sebe vytáhnout za vlasy ke stropu. Vždy na každé duchovní cestě je nutná pomoc shůry, nazvěte to milostí nebo jak chcete. Každou modlitbou, každým duchovním rituálem si saháte v prostoru na nějakou adresu a spouštíte nějaký děj. I ti svatí spouštěli nějaký děj, navíc většinou rychle viditelný a zřejmý, díky tomu, že měli k Nejvyššímu blízko, a lidé to nazvali zázrakem.  A lidé se pak  napojují na jejich adresy v prostoru v naději, že modlitbou k nim zase spustí nějaký děj, který už ten dotyčný světec kdysi dávno spustil. Logické. Ovšem jen proto, že tito lidé dosud nedosáhli přímého spojení. Lidé, kteří příme spojení až nahoru mají, opravdu nepotřebují klečet před sochou nějakého svatého. Moc hezky jste napsal, že Nejvyšší zná každou naši myšlenku. Máte pravdu. Teď jde ještě o to, abychom my byli schopni zachytit  Jeho každou myšlenku, kterou nám sesílá, a byli schopni ji i naplnit. Z druhého pohledu lze i modlitbu pojmout jako snahu naladit svůj  systém bytí na určitou frekvenci, která patří v prostoru určité adrese a zesílit příjem energie a informací z této adresy popřípadě se snažit dosáhnout co nejdokonalejšího spojení s touto adresou. A Stvořitel je v prostoru ta nejlepší adresa, jakou je možno si představit. :)
P.S. budhista opravdu nejsem ;)
P.P.S. Co se týká toho odchýlení od víry. Křesťané jsou z pohledu židovského taky "odchýlením od víry".  ;)

Já to vidím jinak. Nevěřím, že je nutné "napojovat se" na nějaké "adresy v prostoru". Moje víra je prostá jako víra tříletého dítěte: Když něco potřebuji, tak zavolám a otec mě slyší. Nepotřebuji prostředníky, nepotřebuji žádné velké úsilí. On je se mnou. Výborně to vystihuje americké "In God we trust" - to není jen "V Boha věříme", v tom slově "trust" je i význam "spoléháme", "skládáme důvěru", prostě "důvěřujeme". Přesný překlad je "Bohu důvěřujeme." Nepotřebuji se nějak ladit, posílat energii, zlepšovat spojení. Jsem ono tříleté dítě, které ví, že tatínek ho slyší. Nestará se o to, jak to dělá, protože v něj má dokonalou a bezmeznou důvěru. Prostě ví, že otec slyší.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 16. Června 2009, 14:24:39
 :) scoolie: Voláte KAM, ke KOMU? To je ta adresa v prostoru a volání = napojování se na ni. Těch adres je mnoho. Představte si je jako ikony ve Windows, kliknete na ně a rozbalí se nějaký program. Svoje ikony v prostoru mají všechna náboženství a duchovní systémy, které tady na Zemi kdy byly. Já jsem se  snažil popisovat co se děje tak trochu z technického hlediska.  Chápu, že moje terminologie nemusí každému sednout, ale jinak oba mluvíme o tomtéž jen trochu jinými slovy a já s vámi do puntíku souhlasím. Je dobré věřit ve Svořitele, ale ještě mnohem lepší je věřit Stvořiteli.
P.S. jinak vás považuji za člověka  věřícího skutečně od srdce a na vysoké duchovní úrovni, který má opravdu zkušenost ze života s Nejvyšším. Než jste se na tu úroveň ale dostal, tak jste se určitě předtím nějaké ty roky modlil, chodil do kostela...  to je to, čemu říkám proces ladění se na Stvořitelovi frekvenci. V další fázi si s Ním začíná  člověk rozumět i beze slov. Jen vnímá, poslouchá, snaží se prožít do posledního atomu svého bytí Jeho přítomnost a splynutí s Ním a v Něm  a slova jsou tak trochu něco navíc.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: kjan kdy 21. Června 2009, 21:03:54
Děkuji všem, moc jsem se poučil a jsem rád, že tady mohu pobývat a číst.
Šalom,
Kjan
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Helois kdy 22. Června 2009, 20:00:45
Zdravím,
další informace o Šabtaji ben Meir ha Kohenovi naleznete mimo níže uvedených stránek Olamu
https://olam.cz/aktuality/sabtaj.html, www.olam.cz/aktuality/sidry/5767/vajikra/tazria.doc,
i v publikaci Židovské památky Holešova od Ing. arch. J. Klenovského. Z obsahu knihy především
J.Richter - "Šabtaj ben Meir ha-Kohen a jeho doba"
               "Legendy o rabí Šabbatai ha-Kohenovi, zvaném Šach"
A jak jsem se dozvěděla, ohledně významné osobnosti ŠACHa, co se týče uvedených pramenů, dělali rešerši v Národní knihovně v Jeruzalémě, dále ŽMP a  některé rabínské autority z řad ortodoxů i chasidů.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: sad kdy 23. Června 2009, 08:06:18
Vazeny Scooolie,
uz jen tim, ze zlo personifikujete (pripadne mu dopravate velke pismeno), dokazujete, ze Vase vira neni vubec prosta, ale velmi, velmi slozita.
Coz je z hlediska zidovstvi vzdy problem (nebot Hospodin je ECHAD a tim je receno vse). B-h pravi (Iz 45:7), ze cini pokoj (tj. integrita, celistvost, dokonalost) a tvori zlo (nedokonalost, fragmentalnost atp.). Je-li neco stvoreneho Samojedinym B-hem, neni duvodu, aby se takove nesamostatne entite dostalo velkeho pismene... Ostatne, sam jste se vyjadril ve smyslu, ze B-h je Absolutni.

Zidovstvi a krestanstvi se neshodnou na pojeti B-zi Jedinosti, a tudiz se nemohou shodnout ani na pojeti fenomenu B-hem stvorenych.

Hezky den vsem.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 23. Června 2009, 10:39:33
Mila Sad,akoze si potom vysvetlime,,..ked uznas,ze Nebesia vladnu nad vsetkym."Dn4,23. ;)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: martindeporres kdy 23. Června 2009, 11:28:14
Co se týče zla, je tato zásadní otázka. Jak ho vlastně nadefinovat.  Obecně. Nejvyšší je nejen Stvořitelem, Prvopočátkem, ale i Udržovatelem celého vesmíru a všeho co stvořil a univerzálním a absolutním dárcem energie. Všechny bytosti, kterým dal možnost svobodné volby, mají možnost v rozhodování jestli se přikloní k Němu nebo ne. Ty, kteří se k Němu obrátí, zahrnuje svou láskou (rozuměj energií) a je pro ně de facto přímým dodavatelem a pokud je bytost k Němu opravdu obrácena, nepotřebuje energii získávat jinde. Pokud se od něj  bytost odkloní, přesto energii potřebuje.  Tudíž nezbývá nic jiného, než ji nějakým způsobem ukrást těm, kteří jsou na Nejvyššího napojeni. V úrovních duchovní jsou proto tvořeny  celé systémy, zaměřené na tuto krádež energie, navenek se projevující jako modloslužba, černá magie, nejrůznější duchovní hnutí, kde princip je stále se opakující a stejný. Něco málo lákavě nabídnout a všechno sebrat, včetně celého sytému bytí té dotyčné bytosti. (Povšimněte si, že Nejvyšší toho na první pohled tolik nenabízí.) V úrovních pozemských už národ židovský mnohokrát tvrdě poznal zač je toho loket být napojen na Nejvyššího a mít s ním Smlouvu.  Dovoluji si proto zlo definovat jako nedostatek, a sice  nedostatečné (nebo dokonce žádné)napojení na Nejvyššího tam, kde by toto napojení být mělo. Bytost, která opravdu miluje svého Stvořitele a je s ním spojena, se snaží dělat to, co je dobré, neboť On sám je nejvýš dobrý.
Chápu, že jsem podal opět rozbor víceméně technický,  odpusťte.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: sad kdy 23. Června 2009, 13:39:26
Mily Danieli,
co si chcete vysvetlovat? Nebesa jsou opisným vyjádrením Jmena B-ziho. A pokud se Vam to nezda, musim opakovat אין מזל לישראל
A kdyz jsme u Šacha, vite, ze me parcialni duchovni bytosti nijak zvlast nevzrusuji (ani ty, co se chovaji dobre, ani ty, co se chovaji mene dobre; takze goodbye Metatron, mocnosti nebeske jakoz i pozemske, avatari atd.)
Zustavam s pozdravem.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 23. Června 2009, 16:50:35
Mila Sad,nechcem si nic vysvetlovat,len sa snazim chapat.Napr.opisne vyjadrenia Mena.K Danielovi(prorokovi :)),niekde som sa stretol s vykladom,ze to nieje opisne Meno,ale jedno jedinecne a zvlastne Meno,pouzite iba u neho.A ktomu Scoolieho Zlemu,s velkym pismenom,nemusi ist o perzonifikaciu,ale pouzitie popisneho mena pre Meno Hospodinov hnev(1kR21,1 a 2Sam21,1,pripadne Nu22,22).A k parcialnym duchovnym bytostiam,da sa tam zaradit clovek? ;).Ak ano,tak s tym goodbye to nebude az tak jednoduche. :).ps. a vieme urcit tu tenku zelenu ciaru,ktora oddeluje parcialnu ,,bytost"od opisneho Mena? :)S pozdravom pekneho dna.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Elazar kdy 23. Června 2009, 19:16:20
Není rozdíl mezi Jménem, opisným Jménem (přiznám se, že netuším, v čem je opisné jméno zvláštní) a jakýmkoli jiným Jménem B-žím. Kj parciálním duchovním bytostem se člověk neřadí a již z principu nemůže. Nedělajte zbytečně guláš z toho, co je docela prosté. ;)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 23. Června 2009, 20:24:34
Tak sa ospravedlnujem,ze som asi nespravne pochopil-parcialny,ciastkovy,ciastocny a Iz42,5,,..ktory dal dych ludu,co prebyva na nej a Ducha tym,co chodia po nej.." ;).



Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Elazar kdy 23. Června 2009, 22:25:42
Ja sice viem po slovensky, (aby nevznikl dojem, že my pamětníci federace jsme zapoměli na slavné slovenské inšcenácie z nedělních večerů) ale tady nechápu ani slovo. Nu což, už na to mám také nárok a jednou to přijít muselo. Ale co má Iz 42,5 přímo společného s B-ží absolutností nebo B-žím jménem, to opravdu netuším  :)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: petahyah kdy 23. Června 2009, 22:33:30
Ja sice viem po slovensky, (aby nevznikl dojem, že my pamětníci federace jsme zapoměli na slavné slovenské inšcenácie z nedělních večerů) ale tady nechápu ani slovo. Nu což, už na to mám také nárok a jednou to přijít muselo. Ale co má Iz 42,5 přímo společného s B-ží absolutností nebo B-žím jménem, to opravdu netuším  :)
Nebyly náhodou slovenské pondělky?  ;)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 24. Června 2009, 06:47:59
sa mi zdat,ze bola nedelna chvilka poezie a pondelkove inscenacie.V nasej ,,dispute" :)sa odohravali dve linie.1)Mena(Zly??Hospodinov hnev,Nebesia).2)parcialne,,duchovne"bytosti(pre Sad,nemajuce vyznamu,coz je v poriadku)avatari,Metatron a pod.Tak som chcel len presnejsie zadefinovat,ci tam patria aj,,bezny"clovek.Na zaklade Iz(dal ducha tym,co po nej chodia),nemame to brat ako synonymum s dychom z Gn.Takze clovek sa mal(mohol) nazerat ako ,,parcialna"(..dal dych aj ducha)bytost. :).
Se mi zda,ze to byla nedelni chvilka poesie a pondelni inscenace.V nasi,,dispute" :)se odehravali dve linie.1)Jmena(Zly??Hospodinuv Hnev,Nebesa).2)Parcialni,, duchovni"bytosti(pro Sad,nemajici vyznamu,coz je v poradku)Avatari,Metatron a pod.Tak jsem chtel idealnejsie zadefinovat,ci tam prinalezi i ,,biezni "clovek.V zakladu Iz(..jenz lidem na ni davadychani a ducha..),nemame to brat jako synonymum s dychem z Gn.Takze clovek se mnel(mohl)nazirat jako,,parcialni"(dal dych i ducha) bytost.Sorry,ale mam na cestinu spatnou klavesnici. :) :) :)S pranim pekneho dne. :)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Elazar kdy 24. Června 2009, 08:53:58
Pravda, nedelná chvilka (nedělní chvilka) a pondělky. Ta paměť, ta paměť... :)

Jenže Danieli, to, že on jim dal nešamu a ruach, je sice fajn, že dal ruach do úst Adama, je také pravda, že se stal nefeš chaja rovněž, ale nechci sad něco podsouvat, ale mám pocit, že parciálními (tedy částečnými) duchovními bytostmi myslí bytosti, které sice mají svého ducha, ale tím duchem až tak úplně nevládnou, což je případ právě andělů, tudíž nejsou bytostmi "úplnými" (takže: Takze clovek se mnel(mohl)nazirat jako,,parcialni"(dal dych i ducha) bytost. - ne, tak to není). A jinak je to samozřejmě handrkování se o slovíčka. ;)
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 24. Června 2009, 10:24:10
Eleazare,samozrejme to zavani handrkovanim o slovicka(scholasticka disputa? :)).Ale nie,mne ide o opoznavanie.Na slovickach zalezi ci je to tragedia a ci komedia. :).Preto som to riesil otazkou,,..k parcialnym bytostiam,da sa priradit clovek?a dal som jednu z moznych odpovedi,ze ano.Spravne je naznacene,ze nie sme bytostami(taktiez),,uplnymi."Ale kedze treba precvicovat sede bunky(a la Poirot)Tak sa pokusim rozvinut ,,moju variantu".,,Pocas siestich dni boli stvorene nebesia a zem,dna siedmeho bola stvorena menucha.Prisiel sabat,prisla menucha a svet bol ,,UPLNY."Pocas Sabatu sa s clovekom nieco stane.V predvecer Sabatu dava Hospodin cloveku nesama Jetera,spomina ben Lakis.A dalsi..,,V tento den clovek dostava dusu naviac...,ktora je Uplne dokonala po vzore buduceho sveta."Z tohoto uhla pohladu mozeme na chvilocku pozerat na cloveka ako parcialneho? :)S pozdravom.To je zaver.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: sad kdy 24. Června 2009, 11:01:33
Mily Danieli,
v kontextu teto diskuse vubec nezalezi na tom, zda budete cloveka chapat jako parcialni duchovni bytost ci nikoliv. Podstatne je, co pravi zalmista: "v cloveku zachrany neni" a "lepe je doufat v Hospodina, nez doufat v cloveka".
P. S. Šacha a Metatrona jsem zminila kvuli povestne opone v Holesovske synagoze.
Co se tyce rozdilu mezi clovekem a andelem, Elazar se vyjadril jasne a presne.
Hezky den.
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: Elazar kdy 24. Června 2009, 11:31:12
Eleazare,samozrejme to zavani handrkovanim o slovicka(scholasticka disputa? :)).Ale nie,mne ide o opoznavanie.Na slovickach zalezi ci je to tragedia a ci komedia. :).Preto som to riesil otazkou,,..k parcialnym bytostiam,da sa priradit clovek?a dal som jednu z moznych odpovedi,ze ano.Spravne je naznacene,ze nie sme bytostami(taktiez),,uplnymi."Ale kedze treba precvicovat sede bunky(a la Poirot)Tak sa pokusim rozvinut ,,moju variantu".,,Pocas siestich dni boli stvorene nebesia a zem,dna siedmeho bola stvorena menucha.Prisiel sabat,prisla menucha a svet bol ,,UPLNY."Pocas Sabatu sa s clovekom nieco stane.V predvecer Sabatu dava Hospodin cloveku nesama Jetera,spomina ben Lakis.A dalsi..,,V tento den clovek dostava dusu naviac...,ktora je Uplne dokonala po vzore buduceho sveta."Z tohoto uhla pohladu mozeme na chvilocku pozerat na cloveka ako parcialneho? :)S pozdravom.To je zaver.

To o nešama jetera je všechno pravda, jenže nešama jetera je, jak už její název praví, "navíc", a navíc je velký rozdíl mezi tímto světem a budoucím. V budoucím světě člověk bude nepochybně "šalem" a vlastně je i o šabatu, který je oknem do bdoucího světa, ale ony bytosti nebudou "dokončeny" nikdy, ani v budoucím světě, protože to se jich až tak netýká.

P. S. Šacha a Metatrona jsem zminila kvuli povestne opone v Holesovske synagoze.

No, tam toho Metatrona je všude plno, je to zkrátka výspa chasidim :D
Název: Re: Sabatai ben Meir HaCohen.
Přispěvatel: daniel lehotsky kdy 24. Června 2009, 15:49:10
Mila Sad,samozrejme kontextovo akoby ste mi slova z ust brala.Ta odbocka bola podkontextova. :).
To Elazar)som rad ze sme sa ,,parcialne"zhodli. :)