Judaismus > Obecná náboženská debata
Lašon ha-ra
Scooolie:
Já jsem naprostý laik a tedy mi nezbývá, než se ptát a trpělivě naslouchat odpovědím, ale mám stále pocit, že pod lašon hara se vejde prakticky jakýkoliv negativní - byť pravdivý - výrok o komkoliv. Nevede to tedy k tomu, že se nastolí úmyslně umělý a neupřímný jazyk "korektnosti", kdy člověk veden silnou autocenzurou raději o nikom neřekne nic ani náznakem negativního, aby snad neupadl do role pomlouvače?
martindeporres:
--- Citace: Scooolie kdy 29. Června 2009, 01:45:01 ---Já jsem naprostý laik a tedy mi nezbývá, než se ptát a trpělivě naslouchat odpovědím, ale mám stále pocit, že pod lašon hara se vejde prakticky jakýkoliv negativní - byť pravdivý - výrok o komkoliv. Nevede to tedy k tomu, že se nastolí úmyslně umělý a neupřímný jazyk "korektnosti", kdy člověk veden silnou autocenzurou raději o nikom neřekne nic ani náznakem negativního, aby snad neupadl do role pomlouvače?
--- Ukončit citaci ---
Ono se jedná asi o něco jiného. Zbytečně se svými řečmi nenapojovat na lidi, kteří nejsou dobří. Nijak se nespojovat se v prostoru s těmito lidmi. Ani řečí ba ani myšlenkou. Neboť přes toto spojení na nás může vletět cokoliv, co nám nemusí sloužit ku prospěchu. Myšlenky mají mnohem větší sílu, než sami tušíme a což teprve vyřčené slovo. Navíc negativní myšlenky na kohokoliv jsou překážkou v budování vztahu mezi člověkem a Stvořitelem. Šutr, který nás tlačí dolů. Máme tu na Zemi úkol rozvinout se k obrazu Svořitele. To bude těžko možné, když se budeme neustále žrát tím, kdo co dělá špatně, čím nás štve či štval. Takže má zoom naprostou pravdu, že tohle jsou strašné věci, při kterých nám v konečném důsledku může jít o život a nejen o ten pozemský. Hluboká poklona židovské moudrosti. Mám se hodně co učit.
achab: