Dobrý den.
Měl bych tento dotaz. Podle knihy Judaismus od A do Z se provádí omývání rukou po probuzení 3x(střídavě obě ruce) a 3x před požitím chleba(třikrát jednu a pak třikrát druhou ruku). Jak se provádí např.po použití toalety, po koupeli, při odchodu ze hřbitova atd.? Také 3x střídavě nebo jinak? A před jídlem, jenž neobsahuje chleba? A co je myšleno omýváním rukou po doteku částí těla jež jsou jinak zakryté, o které částí těla se jedná?
Děkuji vám za odpověď !
Tady je upřesnění, které jsem našel v komentáři k Šulchan aruch Orach chajim 4, 18:
Cu dize zachen darf men vašn di hend:
- Az men štejt-ojf fun šlof, darf men vašn di hend draj mol (amol mit a bracha, amol on a bracha, vi es štej frier).
- Az men gejt arojs fun bejs-hakise oder fun bod, baj di cvej zachen darf men vašn di hend draj mol vi in der fri, nor on a bracha "al netilat jadajim" (un baj di vajterdike zachn vašt men nor ejn mol).
- Az men šnajdt ob di negl, ven er tut ojs di šich, oder er rirt-on di fis. Oder er kemt dem kop oder er kract dem kop (mit di hend), darf er vašn di hend ejn mol.
- Un der wos gejt ojfn bejs-hakvores cvišen di mejsim. (Der Maharil šrajbt, der vos gejt ojfn bejs-hakvores betn, zol er vašn di hend ejder er gejt ojfn bejs-hakvores, un ven er gejt curik, zol er noch amol vašn di hend und dem ponim, vajl di šedim beglejtn dem nenš gejendig curik fun bejs-hakvores.)
- Un der vos hot ongerirt a mes oder er gejt curik fun a levaje darf vašn di hend, un men zol nit arajn gejn in a štub ejder men vašt di hend.
- Der vos zucht kinim in zajne klejder, afilu er hot nit gefunen, un der vos hot mit di hand ongerirt a kine, oder er hot mit di hend ongerirt ojf zajn lajb ojf di erter vos zenen štendig badekt, muz vašn di hend.
- Az men šert op di hor, oder men hot im geštelt bankes, darf er vašn di hend.
Un der vos hot geton ejne fun di zachn un hot nit gevašn di hend, ojb er iz a talmid chochom vet er fergesn zajn lernen, ojb a proster menš, vert baj im der sechel štumpf.