Ale ve vší úctě, ani žádný eleazar není nad tóru. I kdyby se rozhodl porušit pokyn (tedy zajímavou radu nikoli příkaz) z Pirkej avot : neříkej, přijměte moji vůli, neboť oni jsou více v právu, nežli ty.
primo/ najdi v halaše, že je to příkaz, který nemá a nezná výjimek. Včetně pikuach he-nefeš. Víš, eleazare, ono stačí (resp. je nesmírně důležité), jak to hodnotí ten novomanžel a jeho rodina a ne jak to chceš soudit ty... (kdyby aspon hodnotit !!), zda jako válku Nebes (milchemet ha-Šem), což lité olovo nebylo od samého svého počátku, anebo jako *pikuach ha-nefeš, aby mohli ve Sderot a v Ašdodu žít, anebo (chas we-chalila) jako ausgerechnet svůj názorek na nekvalitu rabanitské jidiškajt
secundo/ vlez si na jeho místo. To hodně pomáhá. Já bych se poradil s rodinou, zhodnotili bychom situaci, zašli za zkušenějšími, kteří mají halachu v malíčku, a pak bych jednal. A hodně hodně bych se předtím koncentroval na to, aby pro mne ono biblické ustanovení nebylo náhodou vítanou záminkou.
tertio/ halacha sice není "cochcárna", ale ona nám pomáhá žít, ne aby z našich životů dělala peklo. Stačí jen maličko studovat. Kolik neuvěřitelných polehčení nabízí každý "paragraf" halachy. Pochopitelně odsud potud.
quatro/ pořád mi uniká, co není správně na samotné jidiškajt, i kdyby novomanžel (sám, tj. jedinec, který nijak netvrdí, že je jeho jednání kánonem) na tu vojnu šel. To máš pocit, že když někdo z děčínské obce servíruje hostům chlebíčky, že tím padá všechno to, co je na jidiškajt krásný?