Souhlas se Samuelem. Herzl tyto myšlenky možná měl v době, kdy se domníval, že asimilace je řešení. Pak viděl co dělali ve Francii s Dreyfussem a zkrátka změnil názor. To se stává.
Jicchak:
1) Tohle nejsou zdroje. Chcete li citovat, prosím: Kniha, autor, kapitola. Hebrejské, anglické, německé publikace - nemám problém. Brzy budu opět v Izraeli, rád si nějakou takovou koupím nebo vypůjčím.
2) Takže to, že Herzl před Dreyfussovou aférou viděl záchranu židů v totální asimilaci, je nejspíš neodpustitelný zločin, ale to, že ultraortodoxní židé byli odpůrci myšlenky židovského státu, dokud nenapochodovali do plynových komor, a většina z nich nenávidí stát Izrael i po Šoa, to je asiv pořádku. Herzl možná tyto své výroky pronesl v době před r. 1890. Ale Mordechaj Elijahu prohlásil, že za Šoa mohou neortodoxní židé, ve 21. století. Chci tím jenom říct, že
charedim mají taky hodně másla na hlavě.
3) Souhlasím se Samuelem i v tom, že z vašich příspěvků cítím velkou nenávist k Herzlovi a po příspěvku s údajným citátem od Weizmanna i k sekulárnímu proudu v židovsví jako celku. Nemohl jsem si nevšimnout jednoho vašeho příspěvku, kdy jste psal o tzv. "Ben Gurionově klice" - jen pro vaše zamyšlení, stejný obrat ve stejném smyslu použil bolševický prokurátor Josef Urválek v procesu se Slánským. Budu se opakovat, ale když už vystupujete jako rabín, možná byste měl více vážit slova. Jako učitel máte větší zodpovědnost než já a je u vás větší pravděpodobnost, že vás lidé budou brát vážně (u mě tohle třeba nehrozí
).
Gugi:
To byla jen hypotéza, v žádném případě ne psychoanalýza uvažování mladého Herzla z dob jeho sedánek s Nordauem.
Mimochodem, Max Nordau byl taky zajímavá postava, v sekulárním postoji možná mnohem radikálnější, než Herzl. Podle "Zrození moderního sionismu" měl napsat, že sionismus a judaismus nejsou vůbec totéž. Čímž je tu i jistá odpověď pro Vadera, proč zkátka dělali takovou bariéru mezi sionismem a judaismem - zkrátka si v té době neuměli představit, že by judaismus (nebo náboženství obecně) tak jak ho znali ("haličismus"), byl schopen udržet krok s vývojem moderní společnosti a stát se jejím hybatelem. My si také neumíme spoustu věcí představit a naši vnuci si o nás budou možná jednou říkat to samé