Autor Téma: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)  (Přečteno 65130 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

achab

  • Host
Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« kdy: 28. Listopadu 2008, 15:34:35 »
Gut šabes (Toldot 5769 )
Na LW   https://www.lamedwaw.org/phpBB2/viewtopic.php?t=37 řešíme takovou drobnůstku.
MaruB  píše : Mám takový dotázek - a protože to možná souvisí s chybkama v překladu a zmatkama s ekumenickou bibluškou, tak to šoupnu sem.

Zajímalo by mě, jak to bylo s tím Elijášem, když tři roky nepršelo, jak se píše v 18. kap. první Královské, a pak je tam o těch tanečcích Baalových proroků na Karmelu a vzývání a hranicích se zápalnejma obětma a tak. A tam Elijáš povídá: "Naplňte čtyři džbány vodou a vylijte ji na zápalnou oběť a dříví a udělejte to ještě jednou a dvakrát a třikrát", až ta voda naplnila příkop kolem oltáře.
Tož bych ráda věděla, odkud tam tu vodu vzal - dlouho nepršelo, navíc kdo by se tahal s 12 džbánama (4 džbány třikrát) někam na Karmel - a jestliže tam tahle "nedomyšlenost" opravdu je bez ohledu na překlad, tak co to může znamenat? (Co to má znamenat pro mě si stejně budu muset odpovědět sama.)
-------oo
chcete k tomu někdo něco dodat ?
Pozdravení

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #1 kdy: 28. Listopadu 2008, 18:28:13 »
Já s tím problém nemám a netuším, co je na to "nedomyšleného." Jak Eliáš řekl,tak se stalo. Prostě po 3krát donesli po 4 džbánech vody na Karmiel. Že to nebylo snadné a voda netekla z vodovodu na kopci? No, nebylo a netekla. Ale takových složitějších úkolů snad je v Písmu více, ne?

achab

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #2 kdy: 29. Listopadu 2008, 17:59:06 »

Možná nechtěné - ale bingo. Ne snad pro tu samu skutečnost, kde se voda vzala a proč ji tahali třikrát po čtyřech vědrech nahoru na Karmel. To by šlo vysvětlit poměrně jednoduše. Ono sice už třetí rok nepršelo ( mj. Raši, Malbim), ale nějaká voda určitě někde byla. Lidská bytost déle jak tři dny bez vody nevydrží. A ti, co to vydrželi údajně dní čtyřicet, to byli pro někoho výjimeční guruové, pro jiného bytosti, které to vydržely čtyřicet dní symbolických – tedy mem (majim) počet dní. Pro třetího (a vidíš, te´d už chápeš proč třikrát po čtyřech vědrech !!) – jsou i zenoví mistři a nadaní jogíni, kteří to údajně zvládají… Nicméně ani tehdy jich nebylo o mnoho víc, než dnes. A Sladkej požehnanej tady není od toho, aby lidstvo vyhubil fatálním nedostatkem vody na objednávku jednoho židovského proroka, když člověka stvořil jako svého partnera. Od vyhubení lidstva je tu jen lidstvo samo. Proto také odpovídá Elijahu Achabovi : „Ne, bráško, já lid nekormoutím tím, že neprší, to děláš ty …“
To, že se podivuješ nad skutečností, že někdo tahá odněkud ze studny na Karmel cisternu s vodou, vnímám jako džouk a odlehčení. (A baví mne Surprised) Nevíme ale přece ani, jak se tam na Karmelu jen tak mírnix týrnix (a bez vody) popásali pro oltář vhodní volci a hlavně – celá naše moderní doba cítí potřebu se rituálu vysmívat. (A přitom po něm tolik tolik žízní. Proto pořád ještě nebyl vyhlášen konkurz na časopisy typu Astro apod. A přitom v každé dědině už dneska stojí vánoční smrky, vánoční boudy a začíná vonět svařák) – vyprázdněné rituály nás pak svádějí k tomu „racionálnímu úsměvu“, který je ovšem někdy spíš posměškem. Tehdy s největší pravděpodobností televize nebyla. Bylo tím pádem i daleko méně thrillerů a taková konfrontace, kterou vyhlásil Elijahu, navíc oproti kolegům tehdejšího Topolínka, to byla tak přitažlivá skutečnost, že oněch dvanáct věder (resp. jejich transport na Karmel) skutečně není nijak výjimečný.
Nevím také, jak to dělávali Baalovi kněží, ale třeba i oni „svůj“ rituál brali vážně, pravda to sebeprznění a sebezohavování svědčí o praktikách poněkud kuriozních, ale naši lidé (a prý jich nakonec v celém Jsroeli pořád bylo ještě sedm tisíc /19:18;) , si „přiblížení“ (korban) bez rituální očisty vůbec nedovedli představit, takže voda tam prostě být musela…

Všechno to zdánlivě začíná v polovině kapitola šestnácté. Achab u moci, Jezabel miluje svoje rituály, a on jí povoluje. Když už je to fakt hodně „kách“, Elijahu vzkazuje : Nebesa se zavřou… kde toto varování nacházíme mnohem mnohem dříve? A čím je toto neštěstí podmíněno?
Do příběhu (který svoji pšat-dějovou linku končí někde povoláním Eliši/ Elizea) je jakoby vmezeřeno jediné „písemně doložené“ starozákonní vzkříšení. Proč asi, co myslíte? A teprve potom, co vdova ze Sarepta prohlásí, to co prohlásí (a určitě to rozkřikla po okolí a zvěst se brzičko roznesla po celém Jisroeli), dochází k oné atrakci na Karmelu, kterou by Däniken a ti, kdo spolu s ním chtějí věřit na Marťany, určitě vysvětlili jako jakýsi sofistikovaný druh samovznícení vlivem navlhčených dřevených briket. Nic proti tomu, má to jen jeden háček. Pak by vdova ze Sarepta lhala. (17:24);

Domyslíme-li tuto skutečnost do konce a vezmeme-li také v potaz, co se má podle *torat Moše stát „falešnému proroku“, najednou se nám také v docela jiném světle zjeví Eliášovou poplakávání – *příliš jsem horlil… (ale to už je maličko jiný příběh).

V čem máš pravdu naprostou, je skutečnost, že ekumenický překlad je opravdu „políbeně vepřový“ nebo chcete-li „prasácky nepolíbený“ a ke všemu v několika detailech celý příběh dokonale zkresluje. Ale i to je jiný příběh. Jak jinak by se kozy nažraly a vlk se schoval..o) )

Ergo: vody nebylo mnoho, ale byla. Řešit rituál z pohledu naší doby, je maličko nešťastné. Celý ten příběh je krapet o jiném, ale chvála Pánu za ten detail, kterého sis všimla. Zas nás dostal (dáme-li si ho do douvislostí) o kousek jinam    (zkopírováno od nás z LW)

eleazar

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #3 kdy: 29. Listopadu 2008, 19:58:07 »
Prosím o zjednudušené vysvětlení rozřešení problému, nejsem z toho vůbec moudrý ???

achab

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #4 kdy: 30. Listopadu 2008, 13:38:31 »
Jednoduchá řešení končívají v hotelu Tádž Mahal.  Není nic cennějšího, než když si na to přijdeš.  :o)
Nemohu přece nikoho nutit, aby nepřemýšlel...
-acb-

Ale když Francka chodila do páté třídy, nemohli jsme po ní  chtít hned exponenciální rovnice. To je pravda.  Ale *Šema Jisroel už znát mohla. Podotýkám mohla, nikoli musela …
Tedy zjednodušeně
1/ není problém v tom že voda vůbec nebyla. Nějaká určitě byla, navzdory suchu
2/ není problém, že ji tahali na Karmel (pro toho, kdo respektuje rituály)
3/ Problém je v nesprávné otázce, resp. v nesprávném pohledu na detail
4/ Problém je v absenci otázky – proč zrovna sucho ?
5/ protože sucho = zavřu nebesa = Šema


Moje omluva, že sem tahám skutečnosti z jinýho  fora. Nechám to tu do čtvrtka, kdyby se snad někdo chytil, a jelikož to působí tak "nesrozumitelně", dám s tím pak pokoj.
« Poslední změna: 30. Listopadu 2008, 15:35:29 od achab »

daniel lehotsky

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #5 kdy: 30. Listopadu 2008, 16:59:26 »
ze by Elias vlozil do hranice sodik albo fosfor?A naslednou rekciou vznikol ohen?? ;D.Alebo sa obetuje ,,posledna voda" na znamenie viery,ze Hospodin,darca vlahy zosle nasledne dazd?12 vedier nam oznacuje uzavreny celok ludu Bozieho?Ex24,4,,..vcas rano(Mose)vstal,postavil oltar pod vrchom i dvanast posvatnych stlpov podla dvanastich kmenov Izraela."?Podla Rasiho islo o obdlznik ako bol dvor stanu stretavaniaEx38,9-13.

achab

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #6 kdy: 30. Listopadu 2008, 17:45:50 »
Maličký oříšek - jsou to 3 x čtyři vědra, nikoliv 4 x tři čeledi. netvrdím, že obecná symbolika dvanácti v tom chybí, jenom pozor, aby sis to, Danny, ustál, před těmi, co to takto přijmout odmítají. Ale hlavně před sebou  :o))    A o to u tebe nemám zas až takovou hrůzu ...  Taky to může mít souvislost s požadavkem dvou až tří svědků, s plností kruhu a cyklu, čtyřky jako takové aj. aj.
Pozdravení

Elazar

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #7 kdy: 30. Listopadu 2008, 18:29:36 »
Jednoduchá řešení končívají v hotelu Tádž Mahal.  Není nic cennějšího, než když si na to přijdeš.  :o)
Nemohu přece nikoho nutit, aby nepřemýšlel...
-acb-


Ačkoli za normálních okolností eleazarovy poznámky přehlížím nebo s nimi nesouhlasím, tak se obávám, že mu nešlo o "jednoduché řešení" ale o "jednoduché vysvětlení" toho "řešení". Což je rozdíl.

Offline zoom

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 129
  • Pohlaví: Ženské
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #8 kdy: 30. Listopadu 2008, 19:17:08 »
NO pokud jde o tu vodu, tak ona ta jeskyně Eliášova, tedy podle židovské tradice není zase až tak moc daleko od moře, tam by se ta vodička dala celkem snadno donést.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #9 kdy: 30. Listopadu 2008, 19:38:49 »
Přátelé, ani nevíte, jak jsem šťastný, že beru Písmo prvoplánově a nemám potřebu hledat v jasných věcech druhou, třetí, čtvrtou a kdo-ví-kolikátou rovinu významu  ;D Mě je prostě jedno, proč to bylo 3 x 4 - Pán to tak chtěl, tak to tak bylo. Co Pán činí, dobře činí  ;)

Karels

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #10 kdy: 30. Listopadu 2008, 19:53:24 »
to Scooolie, souhlasím - na druhou stranu nepohrdám různým významem - který není na první pohled zřejmý...

Karels

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #11 kdy: 30. Listopadu 2008, 19:55:17 »
Citovat
Moje omluva, že sem tahám skutečnosti z jinýho  fora. Nechám to tu do čtvrtka, kdyby se snad někdo chytil, a jelikož to působí tak "nesrozumitelně", dám s tím pak pokoj.

Proč, mně jakákoliv diskuze nevadí - snad kromě politiky, tam vůbec nejsem in...

Yan

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #12 kdy: 30. Listopadu 2008, 20:23:07 »
Přátelé, ani nevíte, jak jsem šťastný, že beru Písmo prvoplánově a nemám potřebu hledat v jasných věcech druhou, třetí, čtvrtou a kdo-ví-kolikátou rovinu významu  ;D Mě je prostě jedno, proč to bylo 3 x 4 - Pán to tak chtěl, tak to tak bylo. Co Pán činí, dobře činí  ;)
Ani nevíte jak jsem šťastný, že neberu Písmo ani prvoplánově a ani nemám potřebu hledat druhou, třetí, čtvrtou a kdo-ví-kolikátou rovinu významu  ;D Mě je to prostě jedno ;)

Vodník

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #13 kdy: 30. Listopadu 2008, 21:48:33 »
Přátelé, ani nevíte, jak jsem šťastný, že beru Písmo prvoplánově a nemám potřebu hledat v jasných věcech druhou, třetí, čtvrtou a kdo-ví-kolikátou rovinu významu
To Vám teda závidím! Je ovšem fakt, že pokud uvidíte souseda, jak sbírá v sobotu dříví (Num. 15:32-36), tak ho s ostatními spoluvěřícími musíte ukamenovat, protože Pán řekl, že nepřišel Zákon změnit, ale naplnit "Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane."(Mt.5:18) >:D

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #14 kdy: 30. Listopadu 2008, 22:20:42 »
Přátelé, ani nevíte, jak jsem šťastný, že beru Písmo prvoplánově a nemám potřebu hledat v jasných věcech druhou, třetí, čtvrtou a kdo-ví-kolikátou rovinu významu
To Vám teda závidím! Je ovšem fakt, že pokud uvidíte souseda, jak sbírá v sobotu dříví (Num. 15:32-36), tak ho s ostatními spoluvěřícími musíte ukamenovat, protože Pán řekl, že nepřišel Zákon změnit, ale naplnit "Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane."(Mt.5:18) >:D

Nejsem Žid a nejsem pod Zákonem. Jak jistě víte. Co je mě do šabatu?
Římanům 7:1-4, 8:2, Galatským 2:14-21, 3:10-25

eleazar

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #15 kdy: 30. Listopadu 2008, 22:26:45 »
Přátelé, ani nevíte, jak jsem šťastný, že beru Písmo prvoplánově a nemám potřebu hledat v jasných věcech druhou, třetí, čtvrtou a kdo-ví-kolikátou rovinu významu
To Vám teda závidím! Je ovšem fakt, že pokud uvidíte souseda, jak sbírá v sobotu dříví (Num. 15:32-36), tak ho s ostatními spoluvěřícími musíte ukamenovat, protože Pán řekl, že nepřišel Zákon změnit, ale naplnit "Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane."(Mt.5:18) >:D

Nejsem Žid a nejsem pod Zákonem. Jak jistě víte. Co je mě do šabatu?
Římanům 7:1-4, 8:2, Galatským 2:14-21, 3:10-25
Žd 4,9 Tak zůstává sobota Božímu lidu. (viz překlad pod čarou v Ekumence)

to achab: Co je na celém příběhu divného? Mě na něm nic nepochopitelného nepřišlo.

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #16 kdy: 30. Listopadu 2008, 22:36:51 »
Přátelé, ani nevíte, jak jsem šťastný, že beru Písmo prvoplánově a nemám potřebu hledat v jasných věcech druhou, třetí, čtvrtou a kdo-ví-kolikátou rovinu významu
To Vám teda závidím! Je ovšem fakt, že pokud uvidíte souseda, jak sbírá v sobotu dříví (Num. 15:32-36), tak ho s ostatními spoluvěřícími musíte ukamenovat, protože Pán řekl, že nepřišel Zákon změnit, ale naplnit "Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane."(Mt.5:18) >:D

Nejsem Žid a nejsem pod Zákonem. Jak jistě víte. Co je mě do šabatu?
Římanům 7:1-4, 8:2, Galatským 2:14-21, 3:10-25
Žd 4,9 Tak zůstává sobota Božímu lidu. (viz překlad pod čarou v Ekumence)

to achab: Co je na celém příběhu divného? Mě na něm nic nepochopitelného nepřišlo.

Nevím, kde co čtěte, ale tam se nehovoří o tom, že se má světit šabat, ale o tom, že pravý den B*žího odpočinutí je ještě před námi. Takový význam má i kralický překlad, popřípadě překlady jiné, které používají vámi uvedenou formulaci o to, že svátek zůstává.

Židům 4:1 Střezme se, aby o někom z vás neplatilo, že v čase, dokud zaslíbení trvá, promeškal vstup do Božího odpočinutí.
2 I nám se přece dostalo zaslíbení jako těm na poušti. Ale zvěst, kterou slyšeli, jim neprospěla, když ji vírou nepřijali.
3 Neboť do odpočinutí vcházíme jen my, kdo jsme uvěřili, jak bylo řečeno: 'Přísahal jsem ve svém hněvu: Do mého odpočinutí nevejdou!' To řekl Bůh, ač jeho odpočinutí trvá od chvíle, kdy stvořil svět.
4 O sedmém dni je přece v Písmu řečeno: 'I odpočinul Bůh sedmého dne od všeho svého díla.'
5 Zde však čteme: 'Do mého odpočinutí nevejdou.'
6 Trvá-li tedy možnost, aby někteří do odpočinutí vešli, a ti, kterým ta zvěst byla nejprve ohlášena, pro neposlušnost nevešli,
7 určuje Bůh jiné 'dnes'. V Davidových žalmech, tedy po dlouhé době, jak už bylo pověděno, říká: 'Jestliže dnes uslyšíte jeho hlas, nezatvrzujte svá srdce!'
8 Kdyby byl Jozue již uvedl lid do odpočinutí, nemluvil by Bůh o jiném, pozdějším dnu.
9 Tak má Boží lid pravý sobotní odpočinek teprve před sebou.
10 Neboť kdo vejde do Božího odpočinutí, odpočine od svého díla, tak jako Bůh odpočinul od svého.
11 A tak usilujme, abychom vešli do toho odpočinutí a nikdo pro neposlušnost nepadl jako ti na poušti.


sad

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #17 kdy: 1. Prosince 2008, 00:35:42 »
Dobry vecer,
prikazani shabatu se samozrejme explicitne objevuje v Shemot a Dvarim, ale shabat, a zajiste ten skutecny je zminen jiz v Be-resit 2:1 – 3. Ve versi druhem je dokonce receno, ze H-spodin שבת וינפש tedy, ze H-spodin spocinul a vydechnul. Shabat je predjimkou olam ha-ba, ale predevsim je soucasti tajemstvi, ktere do jiste miry obestira stvoreni. To, ze byla micva shabatu dana Jisra'eli, neznamena, ze shabat neexistoval drive. Koneckoncu, chova-li se zid spravne, odkazuje svymi ciny k jakesi bazalni jednote, jez podepira vsechny veci, a v prvni rade se snazi svou praxi nenapadne naznacit a nasledovat Vuli Stvoritele veskerenstva.

Vazeny Scooolio,
Vase poznamka, "co je mi do shabatu"... je takova zvlastni. Nikdo po Vas preci nechce abyste jej dodrzoval (ostatne, nejste-li zid, nemate k tomu ani pravo); zrovna tak by se ovsem nekdo mohl tazat, zda veskera Novozakonni argumentace  napr. ohledne "Zakona"; dodrzovani shabatu atd. neni ponekud ucelova...vsechny reflexni citaty; z zidovskeho pohledu zcela zbytecne diskuse, zda byl shabat ucinen pro cloveka ci clovek pro shabat atp.
Ale zrejme neni; je totiz zcela jinak zacilena, a hlavne pojmy, se kterymi pracuje NZ jsou naprosto preznaceny.
To ovsem neubira na platnosti TaNaCHu [jinak receno shabat neni pouze velicinou eschatologickou, ale take kosmologickou (tou primarne), mystickou a psychologickou atd., ale presto jasne a presne artikulovanou...]. Neni zadny jiny shabat nez sedmy den stvoreni (a prece jej praktikujici zid prijima tyden co tyden), ale o tom, zda do nej vstupujeme, rozhoduji uplne jine faktory nez nazor pisatele listu Hebrejum.

Dobrou noc vsem.
« Poslední změna: 1. Prosince 2008, 01:03:22 od sad »

Vodník

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #18 kdy: 1. Prosince 2008, 00:55:59 »
Nejsem Žid a nejsem pod Zákonem. Jak jistě víte. Co je mě do šabatu?
Římanům 7:1-4, 8:2, Galatským 2:14-21, 3:10-25
No tak v neděli, v "den klidu". Jestliže ani písmenko ze Zákona nepomine, tak - podle Vašeho doslovného vnímání Písma - pod Zákonem přeci jste! :-\

Offline Scooolie

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 2 206
  • Pohlaví: Mužské
    • Eretz.cz
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #19 kdy: 1. Prosince 2008, 01:22:09 »
Nejsem Žid a nejsem pod Zákonem. Jak jistě víte. Co je mě do šabatu?
Římanům 7:1-4, 8:2, Galatským 2:14-21, 3:10-25
No tak v neděli, v "den klidu". Jestliže ani písmenko ze Zákona nepomine, tak - podle Vašeho doslovného vnímání Písma - pod Zákonem přeci jste! :-\
Ne, nejsem. Stačí si přečíst ty citáty, které jsem tu uvedl jen odkazy. Smrtí umírá člověk a i moc Zákona nad ním. A znovuzrozením již nový člověk není v moci Zákona.


Vazeny Scooolio,
Vase poznamka, "co je mi do shabatu"... je takova zvlastni. Nikdo po Vas preci nechce abyste jej dodrzoval (ostatne, nejste-li zid, nemate k tomu ani pravo); zrovna tak by se ovsem nekdo mohl tazat, zda veskera Novozakonni argumentace  napr. ohledne "Zakona"; dodrzovani shabatu atd. neni ponekud ucelova...vsechny reflexni citaty; z zidovskeho pohledu zcela zbytecne diskuse, zda byl shabat ucinen pro cloveka ci clovek pro shabat atp.
Ale zrejme neni; je totiz zcela jinak zacilena, a hlavne pojmy, se kterymi pracuje NZ jsou naprosto preznaceny.
To ovsem neubira na platnosti TaNaCHu [jinak receno shabat neni pouze velicinou eschatologickou, ale take kosmologickou (tou primarne), mystickou a psychologickou atd., ale presto jasne a presne artikulovanou...]. Neni zadny jiny shabat nez sedmy den stvoreni (a prece jej praktikujici zid prijima tyden co tyden), ale o tom, zda do nej vstupujeme, rozhoduji uplne jine faktory nez nazor pisatele listu Hebrejum.

Dobrou noc vsem.
Z židovského hlediska to pravděpodobně zbytečné je. Z křesťanského nikoliv, protože vyjasnění toho, nakolik je pro křesťany závazný Tanach je zcela zásadní.
Pro mě samozřejmě šabat nemá žádný význam mystický, kosmologický, psychologický. Chápu, že pro Židy má. Pro mě jako pro křesťana však ne. Sedmý den je dnem odpočinku, dnem kdy je správné nedělat práci, ale dát čas vztahu k B*hu. Ale sám tento den nemá žádný speciální význam. Ústředním a zcela převyšujícím v křesťanském pojetí spásy je Ježíš a jeho zástupná smrt a zmrtvýchvstání. Vše ostatní jsou pouze "reálie" k dokreslení situace, v jaké se vše odehrávalo. Včetně významu šabatu, neboť bez základního uvědomění si významu šabatu pro Židy, by neměla řada novozákonních situací smysl.
To, že pro mě je sedmý den prostě dnem odpočinku a vztahu k B*hu je také vyjádřeno tím, že tímto dnem pro mě není šabat (sobota), ale neděle. Je tomu prostě proto, že kalendář, co mi visí na zdi, začíná pondělím - a sedmý den je proto neděle. Když začínal středou, byl by to čtvrtek...

Vodník

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #20 kdy: 1. Prosince 2008, 01:25:31 »
Ad Scooolie: no já s tím problém nemám, jen se divím, že Vás ten "protimluv" (Kristus x sv. Pavel) na doslovné rovině textu nezaráží.

achab

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #21 kdy: 1. Prosince 2008, 01:46:32 »
Ono je asi dost zbytečné snažit se Scooliemu cokoli vysvětlit. na některé věci má prostě "názor" (někdy tzv. vypěstovaný názor) a neuhne.
Nicméně Scoolie - šabat (den odpočinku) je taky památník stvoření. Je-li pro tebe Ježíš "novým" stvořením, slav si klidně katolickou neděli, jinak nevím, proč se domníváš, že nejsi osvobozen od desatera. Anebo jsi svoboden i od desatera ? Hmmm  Milujete-li mne, přikázání (plurál!!) mých ostříhejte. Která to jsou?
Vezmi kříž a miluj ?  (aby byla alespon dvě?)

A pak bych tě moc prosil, kdybys mi mohl upřesnit, kdy se ze čtvrtka stala středa. Jestliže se i na novozákonních stránkách handrkují farizejové, zda Ježíš náhodou neporušuje šábes, jestliže si celé křestanství dává takovou práci, aby se od šábesu osvobodilo tím poukazem na to,kdo je koho pánem, a jestliže Ježíš i Pavel chodili do shromáždění o šábesu, tak to už tehdy byla neděle?  Pak ale Ježíš vstal až v pondělí. Tak proč slavit neděli?  Hmm, to je hodně zapeklitej propletenec. Protože od tý doby dál už nikdo kalendářní chybku neudělal. (Ostatně ani předtím ne.)
Pozdravení

Vodník

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #22 kdy: 1. Prosince 2008, 01:55:23 »
Protože od tý doby dál už nikdo kalendářní chybku neudělal.
No, my, starokalendářní pravoslavní křesťané, věříme, že "kalendářní chybku" udělal hlavně papež Řehoř XIII. r.1582, když zavedl gregoriánský kalendář. ;)

Offline Vader

  • Administrátor
  • *****
  • Příspěvků: 1 626
  • Pohlaví: Mužské
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #23 kdy: 1. Prosince 2008, 03:04:44 »
To, že pro mě je sedmý den prostě dnem odpočinku a vztahu k B*hu je také vyjádřeno tím, že tímto dnem pro mě není šabat (sobota), ale neděle. Je tomu prostě proto, že kalendář, co mi visí na zdi, začíná pondělím - a sedmý den je proto neděle. Když začínal středou, byl by to čtvrtek...


A krom zaveru nikajskeho koncilu (presunuti sedmeho dne na nedeli) mi jeste co povis za pohadku na dobrou noc ?

achab

  • Host
Re: Kde se vzala voda (chcete se zapojit?)
« Odpověď #24 kdy: 1. Prosince 2008, 03:16:53 »
No, my, starokalendářní pravoslavní křesťané, věříme, že "kalendářní chybku" udělal hlavně papež Řehoř XIII. r.1582, když zavedl gregoriánský kalendář. ;)

Hluboký souhlas, ale tou dobou by ho už židi ohledně šábesu asi jen těžko poslechli. To už byl Worms v troskách, nemálo jich pohořelo na hranicích a další se za úplatu nechali pokřtít... ti "tvrdošíjní" se ale drželi šábesu, jako harzpech na dlani  :o))

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15