Judaismus > Obecná náboženská debata
Smrt velekněze smiřuje ? Ježíš coby velekněz ? Co je to *korban.
sad:
Mily Danieli,
kazdy, kdo se octne na tomto svete, ocita se v nem zcela nutne & nevyhnutelne; a kazdy tez svym zpusobem zasahuje do dejin... zcela nutne & neodvolatelne... to jen tak na okraj...
A polozil jste si nekdy otazku, co je v uceni Nazaretskeho zasadne noveho?
A odkud tak jiste vite, ze kolem roku 30 o.l. zide nedodrzovali (potazmo nedodrzuji) Toru?
Hovorit o animozite k uceni Nazaretskeho ci krestanu ze strany zidu je po temer 2000 letech existence cirkve, z nichz vetsina byla naplnena otevrenym a teologicky zduvodnenym anti-judaismem, ponekud zavadejici;
zide vsak uceni Nazaretskeho neprijimaji z podstatnejsich duvodu:
1)Nocriho sebe-interpretace ani uceni cirkve se neslucuji s zidovskym pojetim B-ha jakozto absolutne JEDINEHO (tj. jedinecneho, nedelitelneho) a naprosto netelesneho.
2)zide vetsinou zcela neprehodnocuji svuj vztah k Hospodinu na zaklade lidskych nalezku.
3)zide v komunikaci s B-hem, ktereho nazyvaji Otcem (presto jim Nocri v podani evangelia Janova tvrdi: "vas Otec je dabel"... takze prinejmensim obezretnost je, myslim, na miste...), nepotrebuji "syny B-zi" (ani Syna), prostredniky, zastupce atd., byt by motivy techto "zastupcu" byly sebeuslechtilejsi.
Hezky den vsem.
eleazar:
--- Citace: sad kdy 11. Prosince 2008, 10:07:18 ---Mily Danieli,
kazdy, kdo se octne na tomto svete, ocita se v nem zcela nutne & nevyhnutelne; a kazdy tez svym zpusobem zasahuje do dejin... zcela nutne & neodvolatelne... to jen tak na okraj...
A polozil jste si nekdy otazku, co je v uceni Nazaretskeho zasadne noveho?
A odkud tak jiste vite, ze kolem roku 30 o.l. zide nedodrzovali (potazmo nedodrzuji) Toru?
Hovorit o animozite k uceni Nazaretskeho ci krestanu ze strany zidu je po temer 2000 letech existence cirkve, z nichz vetsina byla naplnena otevrenym a teologicky zduvodnenym anti-judaismem, ponekud zavadejici;
zide vsak uceni Nazaretskeho neprijimaji z podstatnejsich duvodu:
1)Nocriho sebe-interpretace ani uceni cirkve se neslucuji s zidovskym pojetim B-ha jakozto absolutne JEDINEHO (tj. jedinecneho, nedelitelneho) a naprosto netelesneho.
2)zide vetsinou zcela neprehodnocuji svuj vztah k Hospodinu na zaklade lidskych nalezku.
3)zide v komunikaci s B-hem, ktereho nazyvaji Otcem (presto jim Nocri v podani evangelia Janova tvrdi: "vas Otec je dabel"... takze prinejmensim obezretnost je, myslim, na miste...), nepotrebuji "syny B-zi" (ani Syna), prostredniky, zastupce atd., byt by motivy techto "zastupcu" byly sebeuslechtilejsi.
Hezky den vsem.
--- Ukončit citaci ---
bod 1) je nedorozuměním - notně znásobeným výklady filozofů, kteří Nocriho osobně ani Tóru neznali, pocházeli z kitejského prostředí a psali pro kittím a pro křesťany z tohoto prostředí pocházející
bod 2) nesouhlasím, Talmud není nic jiného, než lidské nálezky, a přesto má vyšší reálnou právní sílu, než samotná Tóra, to samé Šulchan aruch v některých ultraortodoxních kruzích - tradiční (=lidská) interpretace mitzvot stojí výš než ony samotné
bod 3) to, že jejich otec je ďábel, tvrdil Židům, kteří Jej měli v úmyslu zabít, tak, jak to sad píše, to je antisemitismus nejtvrdšího zrna
Jinak mě osobně hebrejské, španělské, portugalské hanlivé výrazy začínající na "m", označující pokřtěné Židy, vysoce uráží. Španělé a Portugalci mají dokonce i speciální výraz pro pokřtěné muslimy. Tento orwelovský wording podsouvá mluvčím myšlenku, že takový křesťan je trejfe, jen proto, že náleží k určitému etniku. Proto bych Vás uživatelé chtěl poprosit, abyste neiniciovali antisemitismus v Církvi.
Karels:
--- Citovat ---presto jim Nocri v podani evangelia Janova tvrdi: "vas Otec je dabel"... takze prinejmensim obezretnost je, myslim, na miste...
--- Ukončit citaci ---
to sad, napsal jsem zrovna na tohle článek - https://eretz.cz/content/view/7245/
daniel lehotsky:
Mila sad,velmi prijatelne podany nazor,som milo prekvapeny.Skusim trosku porozmienat na drobne. :)Kazdy zasahuje do dejin,velmi spravne,na okraj.Co je v uceni Nazaretskeho noveho?samozrejme,ze nic,lebo na pociatku bolo vsetko stvorene,ale ide o interpretaciu.O co ide,clovek ma dve moznosti,bud zostane ,,prirodzenym"clovekom(musi byt obleceny,nakrmeny a musi popripade byvat)alebo sa vyda na cestu ,,kultivacie"duse.V zidovskej tradicii je to one opustenie Micraimu.Vacsinou nas sprevadzaju ,,prostrednici",ale su to tiez len ludia a mozu pozastavit svoj duchovny pokrok ako v pripade Moseho,ked si osoboval za svoj zazrak vyvedenia vody zo skaly a dalej uz viete.Cize chcem poukazat,ze clovek by sa mal stat plne realizovanym Adamom.(dufam,ze sa rozumieme).Cize to je Cesta(pustou),Jezis to deklaroval tiez(ako smerovnik),ale inak.A tu vstupuje do hry neporozumenie(a ci zo strany Zidov,alebo jeho nasledovnikov),lebo jeho titul Syn Bozi,je len stary titul na dosiahnutu urcitu uroven rozvoja(insi napr. na oznaceni Nikodema,,ajhla,pravy Izraelita).Cize v Jezisovych vyrokoch sa najde mnoho totozneho S postojmi Mudrych zidovskej tradicie(prosim,nekamenovat ;)).To na margo psychickeho,dusevneho i duchovneho rozvoja kazdeho z nas.Ps.aky je rozdiel medzi rastom Nesamy a Janovym krstom vo vode?akurat vo vysledkoch,ale to uz zavisi na jednotlivcovi.K otazke,ci Zidia dodrziavali Toru okolo30 ol.?Lenze je rozdiel dodrziavat a ,,dodrziavat"pozname sa,vsakze.Lenze varovanie pred apikojros nam uz nieco naznacuje.teda aj.Ale jednoznacnym vysledkom bol zanik Chramu a vznik krestanstva,cize nieco sa muselo diat.Ale samozrejme,to su len indicie.dalej,hovorit o animozite po 2000 rokoch existencie cirkve..je ponekud zavadzajuce.Suhlas,ale ja som cirkev nespominal.Bod 1/ som vysvetlil ,,na Synovi".BOd2)mam pocit,ze Josua,nechcel prehodnocovat,len chcel dat novy(iny)impulz.Chram v Jeruzaleme sa stal trzistom(ak sa mylim,samozrejme treba poopravit).A toto bola rozhodujuca doba.Ad3),,Vas Otec je diabol",tiez to treba vediet precitat(samozrejme mozme rozne).Vzhladom na to vieme,kto bol Jan(nazir?),tak vtom pripade je rozhodujucejsie kto to hovori a nie,co,lebo tomu nemusime rozumiet.Polozme si otazku,co je diabol(okrem ineho,mame kazdy takeho maleho doma :)).Ked prichadza porusenie a ci narusenie radu(poriadku) nastava destrukcia a pred tym chcel varovat,cize netreba to hned zosobnovat.No a Bozi Syny som uz naznacil,cize ak to berieme ako ,,vyvojovu"hodnotu,cize ich potrebujeme na urcity usek Cesty(domov?)Vdaka svojej urovni Mose aj on prezili stretnutie na,,horach".Prosim berte to len ako urcity nazor s ktorym sa da viac ci menej suhlasit a ci nesuhlasit. ;)Pekny den.
sad:
Mily Danieli,
zrejme jsme se opet dostali na samou hranici nabozenskeho rozhovoru.
Cirkev jste, pravda, nezminoval, ale asi byste mel, kdyz je Nazaretsky jeji hlavou...
Jinak sice nevim, jaky je rozdil mezi "krtem ducha" a "rustem neshama", ale dovoluji si podotknout, ze neshama neroste. Dusevni potence (at uz budeme mluvit o 3 nebo 5) se mohou rozvinout, lec take nemusi (nejde ovsem o "rustovy problem").
K Vasim dedukcim ohledne Churbanu: Vy jakozto ne-zid nemuzete posuzovat, co znamena nebo neznamena dodrzovat Toru.
Mne jakozto zidovi pro zivot (chcete-li, cestu zivotem) plne postacuje Tora – to je to prave Voditko (viz slovesny koren ירה); ale o vyvoji nemuze byt ani reci (maximalne o rozvoji...). Ostatni ponechavam na na Jedinem B-hu.
A jakpak vite, ze Jan byl nazir? Co kdyz proste jen vymazal z Tomasova evangelia, zalezitosti pro cirkev obecnou nepripustne? Ale treba to bylo uplne jinak; ovsem to pro observantniho zida nehraje zadnou roli.
Mate pravdu, netreba zosobnovat... ale krestanstvi tak cini. A zcela zamerne.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi