Vader: theologie ikony byla precisne formulovana az po ikonoklastickych bourich (resp. behem nich) sv. Janem Damasskym v 8.stol. Reflektuje mj. platonske videni sveta (idea vs. obraz). Pri uctivani ikony nejde vericimu o ten kus dreva, ale projevuje (klanenim a libanim) uctu tomu, koho nebo co ikona zobrazuje. Obrazne receno je ikona "oknem do nebe". Krome toho ma, resp. mela ikona i vyznam vychovny/informativni pro analfabeticke verici.
Tato byzantska theologie nicmene formuluje jen to, co je patrne na krestanskem liturgickem zivota od sameho zacatku. Casto jsem cetl odvolavani na Stary zakon, kde Archa umluvy - pri vsech restrikcich na zpodobnovani - mela pry na viku dva serafy (nebo cheruby?), dotykajici se kridly.
Zajiste takovy pristup v sobe pri spatnem pochopeni skryva implicitne nebezpeci modlarstvi. Je mozne podezrivat tu neb onu katholickou nebo pravoslavnou babicku, ze je
de facto svym zpusobem viry "modlarka". Ale tu babicku, stejne jako nas, posoudi Hospodin. Ona kazda vira ma svoje specificke pokuseni, do ktereho mohou verici za urcitych okolnosti spadnout, takze si nevyberete.