Judaismus > Obecná náboženská debata
Šábes
Elazar:
Megila 20a/b. Není to tak složitá pasáž a přiznám se, že jsem líný to překládat.
achab:
bs*d
Mám pocit že ta Meg 20a, b není zrovna nejšťastnější odkaz. Talmud zde hovoří jednak o tom, kdy je možno číst Megila (ve dne i v noci) a proč všechny důležité (zejména náb.) skutečnosti je nutno vykonávat ve dne.
Ale stačí zapojit hlavu. Čím se celý talmud otvírá? Kdy budeš jako *bar micva poprvé ve svém životě moci vyslovit první validní požehnání? Co bylo dřív - tma nebo světlo? Tak proč se bát tmy. A tanach mluví jasně... (A byl večer a bylo jitro - den Jedna) talmudicky: Bavli berachot 1:1 a nn a taky 26 a/b
(tam se dočtete proč lze i *mincha posunout do okamžiků vesmírem vyhraněných pro *aravit)
Pro toho, kdo to nechce přijmout, asi nebude validní ani jasná zmínka v Chulin 5:5 (týká se usmrcení dobytčete a jeho mláděte v jeden den, kde se výslovně hovoří - užívá-li tanach obrat jeden den (den Jedna) - pak DEN NÁSLEDUJE AŽ PO NOCI )jeho tmavé části) a Chul 5:5 se odvolává na tanach dtto podrobněji v gemaře k témuž
Aby bylo objektivitě učiněno zadost, nutno ještě zmínit Rašbama (Rabi Šmuel ben Meir - 12. stol), který navrhuje i v "národech" zcela běžný model: Den přechází noci. Resp. že to tak lze číst - a bych večer A PAK bylo jitro DEN JEDNA. Což ovšem na skutečnosti stále nic nemění. Nejdřív byla tma a pak byl den JEDNA. Nikdy však tato varianta čtení neovolivnila halachu.
maličko jinak je to mj. s chrámovou službu a skutečností, že korbanot, které byly během dne přineseny k oltáři, mohly být "dojedeny" během následující noci. Nicméně ani to neznamená zcela IMPLICITNĚ, že se nejednalo o noc již dalšího dne.
Nicméně je-li v záhlaví tohoto vlákna šabat, pak se jedná o stvořitelský šabat a platí to, co uvádí Ber 1:1 a Chul 5:5 - tj. že noc ( i kdby to byla ta prapůvodní temnota, než bylo vysloveno: Jehi or - PŘEDCHÁZÍ dni.
Vše ostatní (tj. že digitální 00:00 tehdy neexistovalo) již bylo řečeno a zbývá to poslední: MUSAR - tedy cosi jako moralitka. Jsme duchovní bytosti. A den je nám nadělen k tomu, abychom nacpali pusu a pupík, zatímco večer, to je teprve skutečný začítek "dne". Obilí by už mělo být ve Stodole a my můžem jít "DOMŮ" - Ovšem ani tento pohled nikomu necpu, jen nabízím :o))
p.s. Další (pochopitelně netalmudický) doklad je BTW v tom, že highlight katolické liturgie - nedělní velikonoční servis - MUSÍ (anebo by měl) být zahájen vigilií již o šábesu !!!
p.p.s: Nu a autora odvolávky na Meg 20 a/b poprosíme, aby nám maličko zdokladoval, proč uvádí zrovna tento odkaz. Nevylučuji, že jsem něco podcenil anebo přehlédl... Což platí jako výzva pochopitelně i pro osatní :o))
Pozdravení
achab:
--- Citace: eleazar kdy 4. Října 2008, 22:43:49 ---Chtěl bych se zeptat zkušenějších judaistů, jestli se šábes slavil již od počátku od večera do večera, anebo jestli byl v této problematice nějaký vývoj.
--- Ukončit citaci ---
Nicméně všechno začalo tímhle dotazem.
Je tedy načase zeptat se eleazara : Proč se ptáš ? O co ti kráčí ?
I kdyby nakrásně předcházel den noci, je to Vznešený, kdo tvoří den i noc, a kulí světlo před tmou a tmu před světlem, (golel or mipnej chošech..) a šabat je památník jeho stvořitelské moci a památník stvoření. Tradice se rozhodla, tak jak se rozhodla, a vezmeš-li si jen průběh šábesu (víkendu) - někde hluboko v nás to beztak věží jako v tý koze, co ji nesmíme zabít s kůzletem během jedné 24 hodinové periody. Fajrunt začíná pro každýho po práci tj. večer :o))
eleazar:
--- Citace: achab kdy 21. Prosince 2008, 04:04:01 ---Nicméně všechno začalo tímhle dotazem.
Je tedy načase zeptat se eleazara : Proč se ptáš ? O co ti kráčí ?
--- Ukončit citaci ---
Znal jsem názory, že den, ergo i šábes, se počítá do Slunka do Slunka a přiznám se, že je mně to sympatičtější, než zavedená praxe od večera dor večera, a tak hledám argumenty pro tento názor. Abych držel šábes skutečně v souladu s Boží vůlí a nestal se obětí boje o Talmud.
achab:
--- Citace: eleazar kdy 21. Prosince 2008, 11:50:09 ---Abych držel šábes skutečně v souladu s Boží vůlí a nestal se obětí boje o Talmud.
--- Ukončit citaci ---
respektuješ-li "dvar tora", a připustíš-li, že král david byl žid (navíc žid žijící přeci jen chvilku před redakcí talmudu), tak stačí pouze dikce žalmu 104, abys poznal, jak slavíval v souladu s Jeho vůlí svoje šábesy.
A je-li pro tebe jazyk žalmů autoritou, pak přidej žalm 89, a snadno pochopíš, že konečným cílem křestanství i mesianského hnutí je jidiškajt.
Jehi chen
hebrejsky i česky zde: https://www.lamedwaw.org/zalta.html
kdyby tě to zaujalo, tak i tady : https://www.lamedwaw.org/tehilim-main.html
(Druhé světýlko)
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana
Navštívit plnou verzi