bs*d
Mám pocit že ta Meg 20a, b není zrovna nejšťastnější odkaz. Talmud zde hovoří jednak o tom, kdy je možno číst Megila (ve dne i v noci) a proč všechny důležité (zejména náb.) skutečnosti je nutno vykonávat ve dne.
Ale stačí zapojit hlavu. Čím se celý talmud otvírá? Kdy budeš jako *bar micva poprvé ve svém životě moci vyslovit první validní požehnání? Co bylo dřív - tma nebo světlo? Tak proč se bát tmy. A tanach mluví jasně... (A byl večer a bylo jitro - den Jedna) talmudicky: Bavli berachot 1:1 a nn a taky 26 a/b
(tam se dočtete proč lze i *mincha posunout do okamžiků vesmírem vyhraněných pro *aravit)
Pro toho, kdo to nechce přijmout, asi nebude validní ani jasná zmínka v Chulin 5:5 (týká se usmrcení dobytčete a jeho mláděte v jeden den, kde se výslovně hovoří -
užívá-li tanach obrat jeden den (den Jedna) - pak DEN NÁSLEDUJE AŽ PO NOCI )jeho tmavé části) a Chul 5:5 se odvolává na tanach dtto podrobněji v gemaře k témuž
Aby bylo objektivitě učiněno zadost, nutno ještě zmínit Rašbama (Rabi Šmuel ben Meir - 12. stol), který navrhuje i v "národech" zcela běžný model: Den přechází noci. Resp. že to tak lze číst - a bych večer A PAK bylo jitro DEN JEDNA. Což ovšem na skutečnosti stále nic nemění. Nejdřív byla tma a pak byl den JEDNA. Nikdy však tato varianta čtení neovolivnila halachu.
maličko jinak je to mj. s chrámovou službu a skutečností, že korbanot, které byly během dne přineseny k oltáři, mohly být "dojedeny" během následující noci. Nicméně ani to neznamená zcela IMPLICITNĚ, že se nejednalo o noc již dalšího dne.
Nicméně je-li v záhlaví tohoto vlákna
šabat, pak se jedná o stvořitelský šabat a platí to, co uvádí Ber 1:1 a Chul 5:5 - tj. že noc ( i kdby to byla ta prapůvodní temnota, než bylo vysloveno: Jehi or - PŘEDCHÁZÍ dni.
Vše ostatní (tj. že digitální 00:00 tehdy neexistovalo) již bylo řečeno a zbývá to poslední: MUSAR - tedy cosi jako moralitka. Jsme duchovní bytosti. A den je nám nadělen k tomu, abychom nacpali pusu a pupík, zatímco večer, to je teprve skutečný začítek "dne". Obilí by už mělo být ve Stodole a my můžem jít "DOMŮ" - Ovšem ani tento pohled nikomu necpu, jen nabízím
))
p.s. Další (pochopitelně netalmudický) doklad je BTW v tom, že highlight katolické liturgie - nedělní velikonoční servis - MUSÍ (anebo by měl) být zahájen vigilií již o šábesu !!!
p.p.s: Nu a autora odvolávky na Meg 20 a/b poprosíme, aby nám maličko zdokladoval, proč uvádí zrovna tento odkaz. Nevylučuji, že jsem něco podcenil anebo přehlédl... Což platí jako výzva pochopitelně i pro osatní
))
Pozdravení