Judaismus > Obecná náboženská debata

Vystup na Chramovu horu a do Skalneho domu

<< < (5/7) > >>

Elazar:
Ještě že alespoň stánek a ne Staněk, pravda.


--- Citovat ---Holt v tomto případě je výhoda být nocrim
--- Ukončit citaci ---

Samozřejmě, křesťanští turisté mohou po místě, kde stála třeba i nejsvětější svatyně klidně dupat v botách z vepřovice, nebot pro ně to místo nic moc neznamená. Ale předpokládám, že eleazarovy kroky povedou spíš nejprve do Holy sepulchre, ne?  :D

Vader:
Ono těch míst, kde mohla stát velesvatyně, je několik - prokazatelně vím o dvou domněnkách - skála uvnitř Skalního dómu a prostor severně od skalního dómu, kde se nyní nachází otevřená platforma a tři malé stavby. Ale všechny se zatím shodují, že to bylo místo na vyvýšené platformě uprostřed Chrámové hory. Proto věřící židé nevystupují až na vrchol, ale chodí okolo.

Ari180

--- Citovat ---Tu predsa nejde len o posvatnost svatyne.Je to miesto,kde bola preverena Abrahamova oddanost,miesto kde Jacob videl Anjelov stupajucich do neba.Je to pribytok B-ha na Zemi,je to jednoducho stred.
--- Ukončit citaci ---

Jde a nejde. To není tak jednoduché tuhle věc rozseknout.

petahyah:

--- Citace: ari180 kdy 28. Dubna 2008, 23:11:39 ---chcel by som vediet aky je Vas a Rabbiho nazor na vystup na Chramovu horu a do Skalneho domu. Rabbi Slomo Goren teda vstupil do Skalneho domu s talitom tiflin.Mikve je predtym samozrejmostou. Len ma zaujima ci ste odporcovia alebo zastancovia.

--- Ukončit citaci ---

Pokud vím tak na Chrámovou horu je zakázán přístup i z důvodu rituální čistoty. Očista v mikve je podle některých rabínů nedostačující.

Elazar:
Ta restrikce není ani tak kvůli nečistotě lidí jako spíš kvůli rituální nečistotě místa samotného.

petahyah:

--- Citace: Elazar kdy  4. Července 2008, 11:50:31 ---Ta restrikce není ani tak kvůli nečistotě lidí jako spíš kvůli rituální nečistotě místa samotného.

--- Ukončit citaci ---

Já jsem naopak četl názory rabínů, kteří tvrdili, že je pro očistu před vstupem na Chrámovou horu nutný popel z červené krávy, mikve je prý pro očistu nedostačující. Přítomnost muslimů a jejich mešit místo údajně neznesvěcují, protože islám není považován za modloslužbu. Dokonce se objevují názory, že by bylo možné využít nádherné budovy komplexu Al Aksa po určitých úpravách pro třetí Chrám.

Jicchak:
Samozřejmě že místo není nečisté naopak jeuvedeno například v traktátu Megilo, že druhé posvěcení, tedy z dob druhého chrámu jeho svatost zůstává i po jeho zboření a proto zbořením chrámu nenastává možnost opětného obětování na posvátných výšinách. Problém vstupu na chrámovou horu je, že my jsme nyní nečistí nečistotou mrtvích, to znamená že každý kdo se dotkne mrtvého, nese jej či dokonce vejde pod společnou střechu s ním stane se nečistým nejtěžším druhem rituální nečistoty, pro očištění je potřeba prach z obětované červené krávy, kdo na chrámovou horu vstoupí, je povinen vymícením učinil ,li tak úmyslně a pakliže neúmyslně nebo nevěděl o zákazu výstupu je povinen přinést oběť za provinění, tak to stanovuje Tora. To jsou věci vyložené na mnoha místech Talmudu, nicméně je názor, že zákqaz se nevztahuje na celou Chrámovou horu, nýbrž pouze na její větší část, ovšem nevíme která část to je, nikdo z autorit netvrdí že zákaz je pouze do mešity Al Aksa nebo spojen vstupem do mikve. Vstupem do mikve (rituální lázně) je podmíněna dle polehčujících názorů že je povolen vstup na okrajovou část hory (je to názor silně menšinový) tak mikve je nutná pro vstup na ona místa, dle některých názorů je vstup do mikve nutný již při vstupu ke Zdi ale to je taktéž menšinový názor. Vše vyplývá z našich znalostí o tom kde byl tábor Šchiny, tábor levijců a tábor Jisraelců, tedy různé úrovně posvěcení. Případ rabi Gorena přesně neznám, nicméně vím že tam byl v době války a ikdyž byl s tfilin je možné že tam byl jako voják tedy jako bojovník a tudíž v rámci záchrany života. Co se týče nežidů ti mají přístup na místo také zakázaný nicméně jak správně opdotkl petahyah nikoliv z důvodu rituální nečistoty, protože tu oni nepřijímají. Nicméně nežidé mohou navštívit západní zeď která byla = nádvořím nežidé, jelikož i nežidé se tam modlili a dokonce obětovali ale mohli vstoupit pouze až k tomuto místu, kde nyní stojíme i my Židé. Jediným možným způsobem jak na Chrámovou horu vystoupit je svátek pesach, jelikož pakliže je většina jisraelců nečistá, jako dnes, tak tato oběť pesachová, odsouvá nečistotu a je možno vystoupit za účelem obětování, Rambam uvádí že je možné vystoupit též za účelem stavby. Obětování i stavění na tomto místě vláda nedovoluje. Je známý příběh že Chasam soufer se rozhodl takovou pesachovou pouť spolu s nesčetnými zástupy Židů do Jisraele podniknout a obětovat pesachovou oběť o svátku, stal se tehdy veliký zázrak a Turecký sultán vše opvolil, cesta se z nám neznámých důvodů neuskutečnila a dějiny s eubírali směrem který my známe. doufejme že se nám poštěstí na místo všem v čistotě vystoupit, pomodlit se a vykonat službu na onom Místě.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Navštívit plnou verzi